Annons

Porträttfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

swd-photo

Aktiv medlem
Hej
Har fotat min porträtt bilder med canons 100mm macro men funderar på att köpa
Canon EF 85mm f/1.8 USM. Nu till frågan är det värt all lägga pengar på eller kommer
man inte att se någon större skillnad? Berätta gärna ni som prövat på det.
H. Stefan
 

swd-photo

Aktiv medlem
Det är den gamla versionen och tycker att bilderna blir lite hårda och kalla på nåt och det har skrivits mycket om 85mm att det skall vara så bra för porträttfotografering så därför har jag funderat på om man skulle få lite mjukare stil på bilden.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är den gamla versionen och tycker att bilderna blir lite hårda och kalla på nåt och det har skrivits mycket om 85mm att det skall vara så bra för porträttfotografering så därför har jag funderat på om man skulle få lite mjukare stil på bilden.
Det finns tre versioner av EF 100mm f/2.8 Macro. :)

EF 85mm f/1.8 USM är också det ett mycket skarpt objektiv, så det vetetusan om du får mjukare bilder med det.

Om du vill ha mjukare bilder så kan det vara värt att leta rätt på ett EF 135mm f/2.8 Soft Focus. Med en ring på objektivet kan man ställa in hur mycket sfärisk aberration man vill ha. Den sfäriska aberrationen ger en lite mjuk och fluffig bild. Det tar lite tid att experimentera fram vilken kombination av bländare och soft focus-inställning som passar en bäst, men med en digitalkamera tar det inte lika lång tid som med film (vilket jag använde när jag köpte objektivet i en grå forntid. :)
 
ANNONS