Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dalande begagnatpriser

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Tycker mig känna att det är svårare att sälja begagnat. Visst, vi har jepparna med fantasipriser, de har alltid funnits, men länge var en regel 70 procent av billigaste nypris för grejer i nyskick med låda och allt som var med. Känns som det är svårare nu, även om det är t ex Canon. Sony a-fattning verkar helt död på begagnatmarknaden.

Anledning till att Sony A är helt dött är eftersom ingen vill ha dem. Personligen anser jag att man gör en kass investering att köpa Sony A mount om man inte redan är djupt investerad i systemet. Är bara en tidsfråga innan det dör ut. Sony E är det nya och ser ut som att det kommer förbli så med tanke på hur bra det går för Sony E.

Anledning till att Sony A är helt dött är eftersom ingen vill ha dem. Personligen anser jag att man gör en kass investering att köpa Sony A mount om man inte redan är djupt investerad i systemet. Är bara en tidsfråga innan det dör ut. Sony E är det nya och ser ut som att det kommer förbli så med tanke på hur bra det går för Sony E.

Håller med, men trist, många fina gluggar, tur att de går att använda på de spegellösa med adapter. Mtp Sonys vansinniga prissättning på E-fattning borde de ändå ha en viss marknad

Skulle nog säga 65-75% av nypriserna samt att man inte ska sälja precis när nypriserna är i botten (som vid Black Friday och andra kampanjer). Sedan beror det på om det är nyare modeller med litet beg utbud - eller äldre modeller med större utbud och kanske även moderna konkurrens från t.ex. SIgma/Tamron (objektiv). Har dock främst koll på Canon.... Sedan är annonser på Fs bra, men Blocket är en mycket bättre marknadsplats. Sedan ska man inte oroa sig för att det kan ta någon vecka ibland. En annan sak är bra bilder på prylarna och en ärlig beskrivning - så att köparen verkligen kan bedöma skicket.

Jag har intrycket att det är tvärtom för äldre kameror och objektiv. Filmkameror av bättre sort (tex. highend-modeller från 1970-, 80- och 90-tal som Nikons ensiffriga F-serie) tycks vara dyrare nu än för några år sen och bra gamla manuella objektiv likaså. De kanske börjar bli lite av bristvaror i och med den senaste tidens uppgång för film (som åtminstone här och där påstås finnas)?

Jag har intrycket att det är tvärtom för äldre kameror och objektiv. Filmkameror av bättre sort (tex. highend-modeller från 1970-, 80- och 90-tal som Nikons ensiffriga F-serie) tycks vara dyrare nu än för några år sen och bra gamla manuella objektiv likaså. De kanske börjar bli lite av bristvaror i och med den senaste tidens uppgång för film (som åtminstone här och där påstås finnas)?

Jag har också noterat att t.ex. Nikon F3:eek:r, som man fick för under tusenlappen för några år sedan läggs ut för över 2000. Man undrar om de byter ägare? Det högre priset kan ju bero på att utbudet är väldigt litet numera. Ett tag var det ju kul att prova alla tillbehör till F3:an som det kryllade av på tradera då men allt är nu sålt. "Bin there, done that" så att säga. Kvar är bara Nikons "top of the line" analoga kamera F5. Jag sålde en F5 för ett tag sedan men tror att jag skulle ha fått bättre betalt idag.

Däremot verkar relationen begpris/nypris dala i takt med stigande nypriser och kanske mimskande köpkrets. Det tycks finnas många undantag. Ett exempel är Canon 7D. Ett tag låg de runt 3000kr beg nu ligger de på 4000-4500 trots att 7DII funnits länge (och snart sanmolikt ersätts) och 70D hsr samma AF och 80D ett på pappret bättre AF. Nikon D300s av samma ålder och nypris ligger runt 2000-2500kr beg. Märkligt.

Kan det också till en viss del bero på konkurrens från Panasonic och Olympus micro-4/3 kameror och optik? Och att även mobiltelefonerna tar över mycket fotograferande och filmande.
Men visst är november en lågvattenmånad att sälja under.

Kvar är bara Nikons "top of the line" analoga kamera F5. Jag sålde en F5 för ett tag sedan men tror att jag skulle ha fått bättre betalt idag.
Om F5 eller F6 är Nikons top-of-the-line filmkamera kan man nog tvista om länge, men jag tycker nog att man inte ska bortse från F6.

F6 är dock så pass ny att den fortfarande är rätt dyr begagnad. Den ligger ett par prisnivåer över de övriga F-kamerorna.

Om F5 eller F6 är Nikons top-of-the-line filmkamera kan man nog tvista om länge, men jag tycker nog att man inte ska bortse från F6.

F6 är dock så pass ny att den fortfarande är rätt dyr begagnad. Den ligger ett par prisnivåer över de övriga F-kamerorna.

De har nog sina fördelar båda två.
Skillnaden är att F6 fortfarande kan köpas ny för 18.495 kr hos Scandinavian.
De dyker mycket sällan upp på begagnatmarknaden. Troligen såldes inte så många exemplar eftersom D2x kom samma år som F6.
Där det inte kommer förbättrade versioner längre kanske gör att begagnatpriset stiger.

Känns som att det framförallt gäller de lite dyrare objektiven men som fått en efterföljare tex 70-200 2.8 l is. Även de objektiv som fått några år på nacken och gått från drömstatus till att de inte är bäst längre som tex Canons 50L 1.2, 85 1.2 L ver 1 och 2 osv. Även supertelen som 300 2.8 is börjar sjunka i pris. För 1.5 år sedan blev jag erbjuden 29000kr för min 300 2.8 och nu har jag mitt ex ute för 23000kr vilket verkar lagom sett till antal intressenter. Jag tittar mest på Canons grejer men misstänker att det ser liknande ut hos andra tillverkare. Kanske är det mest kännbart på Canonsidan dock då många verkar migrera till spegellösa system. Känns som det ofta är annonser med dyra Canonprylar där allt ska säljas pga systembyte. Det är nog läge att fynda lite innan Canon kommer med en spegellös småbildskamera med EF-fattning :).

Min gissning är att om Canon någonsin kommer med en spegelfri småbildskamera så kommer den att ha EF-M-fattning, men det ändrar inte så mycket på förslaget om att fynda EF-objektiv innan dess. En adapter finns ju redan.

Min gissning är att om Canon någonsin kommer med en spegelfri småbildskamera så kommer den att ha EF-M-fattning, men det ändrar inte så mycket på förslaget om att fynda EF-objektiv innan dess. En adapter finns ju redan.

Vi får se, ryktena säger något annat men de är just bara rykten :)

Känns som att det framförallt gäller de lite dyrare objektiven men som fått en efterföljare tex 70-200 2.8 l is. Även de objektiv som fått några år på nacken och gått från drömstatus till att de inte är bäst längre som tex Canons 50L 1.2, 85 1.2 L ver 1 och 2 osv. Även supertelen som 300 2.8 is börjar sjunka i pris. För 1.5 år sedan blev jag erbjuden 29000kr för min 300 2.8 och nu har jag mitt ex ute för 23000kr vilket verkar lagom sett till antal intressenter. Jag tittar mest på Canons grejer men misstänker att det ser liknande ut hos andra tillverkare. Kanske är det mest kännbart på Canonsidan dock då många verkar migrera till spegellösa system. Känns som det ofta är annonser med dyra Canonprylar där allt ska säljas pga systembyte. Det är nog läge att fynda lite innan Canon kommer med en spegellös småbildskamera med EF-fattning :).

Att just Canon 300/2,8 L IS USM fallit senaste halvåret beror nog på att Canon slutade serva dem i September då de inte längre kan garantera reservdelar.

I allmänhet tycker jag 70% av lägsta nypris känns som ganska mycket. Jag skulle nog snarare vilja säga runt 50%, och om det finns nyare versioner så tycket jag att priset bör gå ner ytterligare en liten bit.
Om vi, som andra varit inne på, pratar om Sony A så tycker jag även 50% låter mycket med tanke på vad liten kretsen av potentiella köpare borde vara.

Att just Canon 300/2,8 L IS USM fallit senaste halvåret beror nog på att Canon slutade serva dem i September då de inte längre kan garantera reservdelar.

Ok visste det var på gång men trodde det skulle gå ett tag till. Har för mig att gamla 300 2.8 gick att reparera rätt länge efter att det kunde garanteras dock. Annars blir nog mitt lite intressantare eftersom af-motor är bytt 2014 och mycket mer.

Ok visste det var på gång men trodde det skulle gå ett tag till. Har för mig att gamla 300 2.8 gick att reparera rätt länge efter att det kunde garanteras dock. Annars blir nog mitt lite intressantare eftersom af-motor är bytt 2014 och mycket mer.

Inte av Canon men det utesluter inte att andra oberoende kanske tar sig an det.

Anledningen till dyrare manuella gluggar är antagligen kopplat till den stora efterfrågan nu när de spegellösa blivit sjukt populära.

90% av alla reviews på spegellösa kameror rekommenderar att köpa ett gäng billiga manuella gluggar. Säg 5 år sedan var det rätt meningslöst för många att köpa manuella objektiv om du inte hade en ”high end” dslr (för kassa sökare i de billga). Nu köper däremot varenda 15-20 årig ”filmmaker” eller ”influencer” osv..spegellösa Sony’s eller Panasonic’s och sedan massa manuella objektiv på ebay o liknande o gör videos till Youtube om dem. Alla vill ha gamla objektiv idag. Vilket då leder till högre priser.

Tror inte en uppgång på film påverkar så mycket utan det är nog mer de spegellösa kamerorna med billiga adaptrar.

En annan anledning är nog att foto som hobby på en bredare front är på väg tillbaka. Av mina "icke fotogalna" kompisar så är det allt färre som köper kameror, därmed minskar även intresset för begagnat.
Bra för oss som håller på. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto