Annons

Behöver hjälp/råd med val av min första kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Vikitz

Medlem
Tjenare!
Jag försöker lista ut vilken kamera jag ska köpa. Jag tänker att jag kommer fota främst Familjen och resor men kanske även lite djur och landskap.

När jag googlat, läst på olika forum, kollat på en mängd olika sidor fastnade jag för en Nikon D5300 och eller någon annan Nikon.
Idag var jag på Elgiganten för att titta mera och känna på lite olika modeller. Då upplevde jag att Nikon D5300 inte alls passade skönt i handen utan att alla Canons modeller passade mycket bättre. Jag känner att jag har verkligen ingen koll alls på Canon (ifs inte på Nikon heller...haha) men Canon kändes bättre i handen.

så nu behöver jag hjälp att tänka lite. Hur mycket ska jag värdera greppet? skulle självklart klara av att fota med Nikon trots bättre grepp på Canon.

Vilken Canon modell är liknande Nikons d5300?

Jag kanske tänker helt galet men hoppas på en bra och givande diskussion
 

lonian

Aktiv medlem
Självklart skall du gå efter den kamera som känns bäst för dig. Känner du att Canon är bättre i din hand så gå på det. Sen kan du fundera på, är det bara objektivet som följer med som du skall använda dig av?
Kommer du vilja uppgradera med fler objektiv framöver? Kan vara bra att kolla upp detta också så du vet vad det finns för alternativ och pris på optiken.
 

PMD

Aktiv medlem
Hur mycket ska jag värdera greppet? skulle självklart klara av att fota med Nikon trots bättre grepp på Canon.
Det går nog att vänja sig vid de flesta kamerors grepp, men frågan är väl hur mycket du skulle fundera på om inte den där Canonkameran hade varit ett bättre köp ändå, varje gång du håller i din Nikon. :)

Vilken Canon modell är liknande Nikons d5300?
Canon EOS 700D är väl rätt nära, tror jag. Någon annan här har kanske bättre koll på om det finns någon bättre motsvarighet både prestandamässigt och prismässigt.

Jag tycker inte att du ska bestämma dig för snabbt. Gå och känn på kamerorna flera gånger med några dagar emellan och se om det första intrycket består.

Det finns dessutom andra märken som också är riktigt bra, t.ex. Pentax, Fuji, Panasonic och Olympus. Alla har sina för- och nackdelar jämfört med de kameror du har tittat på.
 

Vikitz

Medlem
Självklart skall du gå efter den kamera som känns bäst för dig. Känner du att Canon är bättre i din hand så gå på det. Sen kan du fundera på, är det bara objektivet som följer med som du skall använda dig av?
Kommer du vilja uppgradera med fler objektiv framöver? Kan vara bra att kolla upp detta också så du vet vad det finns för alternativ och pris på optiken.
Jag tänker nog att jag vill kunna uppgradera och växa med min kamera. Försöker begripa mig på de olika siffrorna och bokstäverna på de olika objektiven...när jag tycker att jag fattat så kommer det några objektiv som det står helknasigt på och jag fattar inget. Det är väll bara att fortsätta plugga antar jag. Men mycket bra tips!
 

Vikitz

Medlem
Det går nog att vänja sig vid de flesta kamerors grepp, men frågan är väl hur mycket du skulle fundera på om inte den där Canonkameran hade varit ett bättre köp ändå, varje gång du håller i din Nikon. :)


Canon EOS 700D är väl rätt nära, tror jag. Någon annan här har kanske bättre koll på om det finns någon bättre motsvarighet både prestandamässigt och prismässigt.

Jag tycker inte att du ska bestämma dig för snabbt. Gå och känn på kamerorna flera gånger med några dagar emellan och se om det första intrycket består.

Det finns dessutom andra märken som också är riktigt bra, t.ex. Pentax, Fuji, Panasonic och Olympus. Alla har sina för- och nackdelar jämfört med de kameror du har tittat på.
Det kan nog ligga något i det och det vore ju inte kul hähä

Jag vill ju kunna växa med min kamera och är inte alls främmande för att titta på andra märken, nån som har några bra förslag? bör väll nämna att jag tänker en budget på runt 5000-6000:- gärna billigare ;)
 

lonian

Aktiv medlem
Jag tänker nog att jag vill kunna uppgradera och växa med min kamera. Försöker begripa mig på de olika siffrorna och bokstäverna på de olika objektiven...när jag tycker att jag fattat så kommer det några objektiv som det står helknasigt på och jag fattar inget. Det är väll bara att fortsätta plugga antar jag. Men mycket bra tips!
Gissar att det står typ 18-55 på objektivet.
Där anger 18mm den vidaste bränvidden och 55mm anger det mest inzoomade läget.
Sen torde det stå i stil med 3,5-5,6 som står för bländartal. 3,5 är då de bländarnummer på 18mm du kan få ut som störst och 5,6 blir det största när du zoomar till 55mm.
Nu får någon annan ta över som förklarar bättre ;) .
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Gå för begagnat i första läget. Fastnar du för foto så kommer du automatisk
lära dig så pass mycket om märken och det vill ha så det ger sig.
Nikon vs Canon....nja...aftonbladet eller Expressen , Saab eller Volvo osv...
Lycka till!

Med vänlig hälsning Kenta'
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Nu kör jag själv Canon men innan du utesluter Nikon bör du känna på deras 7-serie Nikon D7000, D7100, D7200 och D7500. Dessa är mer rejäla och har plats för ett bättre grepp. D7000 kan köpas beg idag för 3000kr eller under medan D7100 hammar på 4000kr eller lite mer beg.

Jag skulle vilja påstå att Canons motsvarighet till den lite äldre Nikon D5300 kanske är 750D eller 760D där den senare är den jag skulle föreslå. 800D eller 77D är de senaste i serien.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Det låter som att i första hand kommer att använda kameran som en följeslagare i livet, dvs för familj, resor, etc och att vissa saker är mer sällan förekommande, t.ex. fota djur etc.

Då kan man tänka på två olika sätt, antingen att man köper en kamera och objektiv som ska täcka in så mycket som möjligt av alla tänkbara användningar man kan ha, eller att man köper något som passar riktigt väl för de sakerna man gör mest, och så får man leva med begränsningarna det kanske ger i de mindre vanliga situationerna.

Nikons 5xxx-serie och i ännu högre grad 7xxx-serie är exempel på den första filosofin, liksom Canons 7xx/800x-serie, och i ännu högre grad deras 70/77/80-modeller.

Vilken av de modellerna du än väljer kommer de göra ett bra jobb i de allra flesta situationer, även om du kan behöva köpa andra objektiv etc för att få ut deras fulla potential.

Men, det är inte säkert att det är den bästa kameratypen för dig. Kanske prioriterar du att ha en mindre och lättare kamera, som du oftare finner bekvämt att ta med? I så fall kan t.ex. en spegelfri kamera vara att föredra, även om de (i den här prisklassen) har en del begränsningar som spegelreflexkameror som de ovan inte har?

Likaså kanske du värdesätter sådant som pekskärm, enkel överföring av bilder via wi-fi etc? Sådana aspekter, som gör fotandet enkelt och roligt, ska man inte underskatta.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det låter som att i första hand kommer att använda kameran som en följeslagare i livet, dvs för familj, resor, etc och att vissa saker är mer sällan förekommande, t.ex. fota djur etc.

Då kan man tänka på två olika sätt, antingen att man köper en kamera och objektiv som ska täcka in så mycket som möjligt av alla tänkbara användningar man kan ha, eller att man köper något som passar riktigt väl för de sakerna man gör mest, och så får man leva med begränsningarna det kanske ger i de mindre vanliga situationerna.

Nikons 5xxx-serie och i ännu högre grad 7xxx-serie är exempel på den första filosofin, liksom Canons 7xx/800x-serie, och i ännu högre grad deras 70/77/80-modeller.

Vilken av de modellerna du än väljer kommer de göra ett bra jobb i de allra flesta situationer, även om du kan behöva köpa andra objektiv etc för att få ut deras fulla potential.

Men, det är inte säkert att det är den bästa kameratypen för dig. Kanske prioriterar du att ha en mindre och lättare kamera, som du oftare finner bekvämt att ta med? I så fall kan t.ex. en spegelfri kamera vara att föredra, även om de (i den här prisklassen) har en del begränsningar som spegelreflexkameror som de ovan inte har?

Likaså kanske du värdesätter sådant som pekskärm, enkel överföring av bilder via wi-fi etc? Sådana aspekter, som gör fotandet enkelt och roligt, ska man inte underskatta.
I stort sett alla nyare kameror tillåter överföring av bilder via wifi. Pekskärm eller inte är en smsksak och är inte nödvändigtvis "enkelt och roligare" för alla. Dessutom i de fall funktioner bara går att komma åt via pekskärm och knappar saknas (de minsta kamerorna) så är det väldigt svårt/omöjligt att sköta med handskar då det är kallt (viktigt för vissa inte för andra).
 

jimmyg

Aktiv medlem
Om det är din första systemkamera så skulle jag ha satsat på en bra instegskamera typ Canon EOS 1300D Kit 18-55 DC III och ett Canon EF 50MM F1.8 objektiv.
Ska du plåta djur på avstånd så behöver du typ Canon EF 75-300/4,0-5,6 DC III då har du en bra billig start.

Ca 6300:- / billigare om du väljer begagnat :)
 

Leifson

Aktiv medlem
Om du inte är säker på varför du vill ha endera Canon eller Nikon kan jag rekommendera att du kikar även på andra märken. Jag själv har valt Pentax eftersom de har mycket bra kameror till ett oftast mer fördelaktigt pris än de två stora drakarna Canon/Nikon. Att de dessutom är vattentäta är ett stor plus för t.ex. vandring och landskapsfoto.
Om det låter intressant kan jag tipsa om att Nybro foto&atelje just nu säljer ett parti Pentax K-70 för 3900kr. https://www.blocket.se/vi/77048144.htm
 

unoengborg

Aktiv medlem
Om du inte är säker på varför du vill ha endera Canon eller Nikon kan jag rekommendera att du kikar även på andra märken. Jag själv har valt Pentax eftersom de har mycket bra kameror till ett oftast mer fördelaktigt pris än de två stora drakarna Canon/Nikon. Att de dessutom är vattentäta är ett stor plus för t.ex. vandring och landskapsfoto.
Om det låter intressant kan jag tipsa om att Nybro foto&atelje just nu säljer ett parti Pentax K-70 för 3900kr. https://www.blocket.se/vi/77048144.htm
Nja vattentäta är väl att ta i, men Pentax är bland de bättre när det gäller vädertätning, en rejäl regnskur bör i normalfallet inte vara något problem för Pentax. Det finns ju en del youtubefilmer med folk som sköljer av ökendamm i duschen från sina Pentaxar som verkar överleva, men jag hade nog inte vågat gå så långt.

Pentax håller dock mycket bra byggkvalitet om man jämför med Canon och Nikon. De är dessutom bra på smarta lösningar och ergonomi, har sökare som visar allt som kommer med på bilden, och riktiga glasprisma som ger ljusare sökarbild än Canon och Nikons pentamirror system på deras enklare modellerna.. Ergonomin visar sig också i att man inte är lika flitig med att ersätta fysiska rattar och knappar med svårhittade menyval som Nikon och Canon för att få ned priset. Pentax APS-C kameror är dessutom ganska små och lätta.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Hittade föresten en av de där youtube filmerna där man provar att skölja av skitig Pentax i badkaret. Kameran och optiken på bilden ligger en bra bit över den prisklass som TS är intresserad av, men även de billiga modellerna är väderskyddade. De är dock som jag sa tidigare inte tänkta att vara vattentäta.


https://www.youtube.com/watch?v=ikgSKovvp_Q
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag tänker nog att jag vill kunna uppgradera och växa med min kamera. Försöker begripa mig på de olika siffrorna och bokstäverna på de olika objektiven...när jag tycker att jag fattat så kommer det några objektiv som det står helknasigt på och jag fattar inget. Det är väll bara att fortsätta plugga antar jag. Men mycket bra tips!
Skulle också föreslå begagnat. Testa om det är kul med foto. Om inte, sälj och förlora inte så mycket pengar.
Köper man nytt så förlorar man troligen mycket mer, som alltid vid nyköp (och har kanske bara råd med att prova en "enklare" kamera). Spara pengarna till objektiv.
Greppet på de små plastkamerorna, som ju instegskamerorna är gjorda av, är väl inte heller det bästa. Nackdelen med en äldre kamera i bra skick är främst att de nya tar bättre bilder i svagt ljus ("ISO-egenskaperna"). Med tillräckligt med ljus är skillnaden liten. Om de dög åt "proffsen" för fem år sedan bör de duga till en nybörjare idag (därmed inte sagt att det är nödvändigt med en Nikon D3 eller D4 även om jag själv gillar den sortens kameror).
De flesta kameror har programläge som sköter allt för nybörjaren, så det är lätt att komma igång.
 

Leifson

Aktiv medlem
Nja vattentäta är väl att ta i, men Pentax är bland de bättre när det gäller vädertätning, en rejäl regnskur bör i normalfallet inte vara något problem för Pentax.
Du har helt rätt, vattentät är väl oftast förknippat med (eller kanske definierat som) att man kan sänka ned kameran i vatten. Pentax skriver istället vädertätade vad nu det innebär.
Rent praktiskt har jag hittills alltid behållt kameran framme och låtit regnet attackera den utan haft minsta problem, och med den erfarenheten i ryggen skulle jag inte vara orolig över att skölja av den i duschen heller, så länge som man spolar försiktigt likt regn. För hårt spoltryck blir givetvis en annan sak. Det är synd att chansa när man inte vet exakt var gränsen går.
Nåja rent praktiskt funkar kameran ypperligt i alla väder för mitt bruk och det är skönt att inte behöva oroa sig och stoppa undan kameran så fort en regnskur dyker upp.
Det ska dock nämnas att det finns numera även andra märken som börjat vädertäta kamerahus och objektiv...
Deras kvalitet i detta avseende har jag inte minsta aning om.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Du har helt rätt, vattentät är väl oftast förknippat med (eller kanske definierat som) att man kan sänka ned kameran i vatten. Pentax skriver istället vädertätade vad nu det innebär.
Rent praktiskt har jag hittills alltid behållt kameran framme och låtit regnet attackera den utan haft minsta problem, och med den erfarenheten i ryggen skulle jag inte vara orolig över att skölja av den i duschen heller, så länge som man spolar försiktigt likt regn. För hårt spoltryck blir givetvis en annan sak. Det är synd att chansa när man inte vet exakt var gränsen går.
Nåja rent praktiskt funkar kameran ypperligt i alla väder för mitt bruk och det är skönt att inte behöva oroa sig och stoppa undan kameran så fort en regnskur dyker upp.
Det ska dock nämnas att det finns numera även andra märken som börjat vädertäta kamerahus och objektiv...
Deras kvalitet i detta avseende har jag inte minsta aning om.
Visst finns det gott om andra kameror som är vädertätade, men fortfarande ganska sällsynt att när det gäller de lägre prisklasserna.
 

martinot

Aktiv medlem
Visst finns det gott om andra kameror som är vädertätade, men fortfarande ganska sällsynt att när det gäller de lägre prisklasserna.
Exakt. Det har funnits hur länge som helst.

Canon och Nikon det på de flesta av sina prosumerhus (5Dmk3/4, D800/850, etc) och prohus. Samma sak för bättre spegellösa som tex. Fujifilm X-T2, Xpro2 och Sony A9.

Däremot så har du rätt att det är klart unikt för Pentax att även ha det på budgetmodellerna. Klar fördel för Pentax där, och något de skall ha "credd" för.

En nackdel som man dock skall vara medveten om (som dock kanske inte spelar så stor roll för någon som köper beg. och bara vill testa på fotografering) är att ekosystemet med objektivutbud och övriga tillbehör, är klart mer begränsat om man väljer Pentax.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Som förstakamera är man ganska fri. Blir man intresserad köper man till sig dyrare objektiv och byter kamerahus och det är ffa då man skall räkna kallt och förutsättningslöst vilket system som är bäst, och inte nödväntigtvis som förstakamera. Däremot då man köper på sig objektiv i proffsklassen ffa beg är det i regel billigare, eller mycket billigare, med Nikon eller Canon. Detta behöver man inte bekymra sig för nu.
 
ANNONS