Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bärbar dator till bildredigering

Produkter
(logga in för att koppla)

ebarndal

Medlem
Hej!
Jag ska köpa ny dator till mina studier och då fotointresset också har blivit större försöker jag hitta en dator som kan passa bra till båda ändamålen.
Har tittat på denna: https://new.webhallen.com/se/product/274869-Asus-S410UN-EB015T-14-FHD-i5-8250U-8GB-256GB-SSD-M-2-MX150-Win-10?ref=Prisjakt

Vad tror ni om datorn? Klarar man av att jobba i lightroom/ photoshop utan att den blir långsam? Eller har ni några andra förslag?

Mina krav: Datorn får inte väga mer än 1,5kg och inte vara större än en 14”. Batteritiden måste vara ganska bra. Budgeten är flexibel men helst under 9000. Kan tänka mig att lägga till någon tusenlapp men då ska datorn verkligen vara värd de extra pengarna.

Tack på förhand!
 

xQubeZ

Aktiv medlem
Skulle rekommendera denna.

http://www.dell.com/se/p/xps-13-9370-laptop/pd?oc=cnx37001&model_id=xps-13-9370-laptop


Är medveten att det är några tusen mer än 9k men den bra skärmen gör den så mycket mer användbar för bildredigering. Den fyra kärninga i5:an gör också att den inte är så långsam i Photoshop.

Finns egentligen bara två vettiga laptop alternativ enligt mig om man vill ha en liten stilren som ska redigera bilder. Det är antingen en utav Dell’s XPS (som den rekommenderad ovan) eller en Apple Macbook Pro.

De är båda små, snygga, bra material och bra skärmar. Vilket enligt mig är det viktigaste i en bärbar redigerings laptop. (Visst den får inte va alldelles för långsam men med tanke på hur segt Lr är hjälper inte en värsting dator direkt.
 

j3n5

Aktiv medlem
Vad var det för konstigt tips? Bägge datorer har samma processor och lika mycket RAM. Asusen har dessutom Nvidias MX150 som är ett helt OK grafikkort och ger bättre snurr i Photoshop än Intels inbyggda grafik. Mao mer prestanda än XPS:en som är 4000 dyrare. Dellen må vara något mindre, lättare och har kanske bättre chassi men Asusen bör vara lite snabbare i PS.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Har tittat på denna: https://new.webhallen.com/se/product/274869-Asus-S410UN-EB015T-14-FHD-i5-8250U-8GB-256GB-SSD-M-2-MX150-Win-10?ref=Prisjakt

Vad tror ni om datorn? Klarar man av att jobba i lightroom/ photoshop utan att den blir långsam?
Det låter som en helt okej dator, men kollar man på några recensioner så verkar den ha en ganska medioker skärm, vilket gör den mindre lämplig för bildredigering. T ex Asus Zenbook har en mycket bättre skärm.
 

AWid

Aktiv medlem
Håller med om denna rekommendation. Dessutom säljer Dell nya XPS med kampanjpris (14 % rabatt) framtill den 14 februari. (Fast det blir i alla fall lite över angiven budget).

Till j3n5 - att två datorer har lika processorer och lika mycket minne innebär inte med någon automatik att prestanda är lika. I bärbara maskiner kan det vara stor skillnad beroende på hur väl man lyckats med kylningen av processorn. Dessutom kan det skilja en hel del beroende på vilken typ av SSD som är monterad. Kolla t ex de tester som gjorts av XPS 9370.

Till TS - oavsett vad du väljer så föreslår jag att du dels väljer 8:de generationens processor (stor skillnad mot tidigare generationer) och dels gärna 16 GB minne.
 

xQubeZ

Aktiv medlem
Vad var det för konstigt tips? Bägge datorer har samma processor och lika mycket RAM. Asusen har dessutom Nvidias MX150 som är ett helt OK grafikkort och ger bättre snurr i Photoshop än Intels inbyggda grafik. Mao mer prestanda än XPS:en som är 4000 dyrare. Dellen må vara något mindre, lättare och har kanske bättre chassi men Asusen bör vara lite snabbare i PS.
Skärmen och känslan är vad som jag anser gör XPS’en ett bättre val. Vilket kanske inte låter som mycket men när man väl använder dem gör det stor skillnad. Det är åtminstånde vad jag tycker.
 

xQubeZ

Aktiv medlem
Håller med om denna rekommendation. Dessutom säljer Dell nya XPS med kampanjpris (14 % rabatt) framtill den 14 februari. (Fast det blir i alla fall lite över angiven budget).

Till j3n5 - att två datorer har lika processorer och lika mycket minne innebär inte med någon automatik att prestanda är lika. I bärbara maskiner kan det vara stor skillnad beroende på hur väl man lyckats med kylningen av processorn. Dessutom kan det skilja en hel del beroende på vilken typ av SSD som är monterad. Kolla t ex de tester som gjorts av XPS 9370.

Till TS - oavsett vad du väljer så föreslår jag att du dels väljer 8:de generationens processor (stor skillnad mot tidigare generationer) och dels gärna 16 GB minne.
Håller helt med. Är tyvärr svårt att få 16gb ram i denna budgeten tyvärr dock.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Kan tilläggas att man bör köpa en där man kan bygga ut RAM till 16 eller mer. Det brukar vara väldigt dyrt att köpa en 16GB men väldigt många av 8GB är möjliga att utöka till 16 eller 32 och det brukar inte kosta så många kronor, så titt efter max RAM också.

Annars är det IPS skärm, SSD, i5 av senaste gen. Man kan hemavid ha en extern skärm till sin bärbara, det har jag haft i snart 6 år nu där jag utökar skrivbordet till att ha båda med den externa skärmen överst.
 

ebarndal

Medlem
Tack för svar!
Känns som datorn tyvärr blir lite för dyr för mig. Men den verkar ha ett sämre grafikkort fast det kanske inte gör något i praktiken? Så datorn jag tittar på faller på skärmen men inte på övrig prestanda? :)
 

ebarndal

Medlem
Annars är det IPS skärm, SSD, i5 av senaste gen. Man kan hemavid ha en extern skärm till sin bärbara, det har jag haft i snart 6 år nu där jag utökar skrivbordet till att ha båda med den externa skärmen överst.[/QUOTE]

Vad ska man köpa för extern skärm? IPS? Vad kostar en ok extern skärm? Kan ju faktiskt vara ett alternativ!
 

pdahlen

Aktiv medlem
Den är troligen helt OK och som jag skrev tidigare så är det bästa om du ansluter en extern skärm, så har du den för fotoarbete. Jag gjorde en sökning på prisjakt för något lämpligt, du kan ju titta i listan nedan för datorer med i5 eller i7 om det finns något bättre

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s352234706&o=lokal_rank#prodlista

Ytterligare ett urval, observera att jag har inte gjort någon djupare granskning utan valde några i5 av senaste generation

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=4516726,4588704,4629142,4576782,4559937
 
Senast ändrad:

pdahlen

Aktiv medlem
Såg nu att den som du valt var med i min lista över de 5 st som jag valde ut, den är nog inte så tokig ändå :)
 

xQubeZ

Aktiv medlem
Annars är det IPS skärm, SSD, i5 av senaste gen. Man kan hemavid ha en extern skärm till sin bärbara, det har jag haft i snart 6 år nu där jag utökar skrivbordet till att ha båda med den externa skärmen överst.
Vad ska man köpa för extern skärm? IPS? Vad kostar en ok extern skärm? Kan ju faktiskt vara ett alternativ![/QUOTE]

Skulle säga att om man ska köpa en vettig bildredigeringskärm får du nog lägga 4-5k tyvärr. Finns självklart billigare men köper man nu en i syftet att redigera bilder vill man ju ha en bra som visar korrekta färger.

Se om du kan hitta förra årets modell utav Dell’s XPS serie. De skulle kunna vara billigare.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag har en Dell skärm 24” som hade en fabrikskalibrering, om man köper de enklare datorer som är listade ovan så var det ingen av dessa som hade DisplayPort, man bör se till att man inte köper en för bra skärm som man inte kan använda fullt ut. Tror jag gav något mer än 2000:- för min.
 

ebarndal

Medlem
Skulle säga att om man ska köpa en vettig bildredigeringskärm får du nog lägga 4-5k tyvärr. Finns självklart billigare men köper man nu en i syftet att redigera bilder vill man ju ha en bra som visar korrekta färger.

Se om du kan hitta förra årets modell utav Dell’s XPS serie. De skulle kunna vara billigare
Okej! Har du någon skärm du rekommenderar? :) var synd att dem var så dyra men skärm kan man ju köpa till i efterhand.
Jag får titta och se om jag hittar någon! Har en fråga om XPS:en, grafikkortet verkar vara sämre än på den datorn jag länkade, hur bra grafikkort behövs egentligen? är det grafikkortet på asusen "för bra"? :)
 

ebarndal

Medlem
Jag har en Dell skärm 24” som hade en fabrikskalibrering, om man köper de enklare datorer som är listade ovan så var det ingen av dessa som hade DisplayPort, man bör se till att man inte köper en för bra skärm som man inte kan använda fullt ut. Tror jag gav något mer än 2000:- för min.
Tack för all input jag fått! Har tittat på alla datorer du länkade (länken med 5 datorer) Tror du grafikkortet Intel UHD Graphics 620 räcker till? Lenovo datorerna går tyvärr bort då de är lite för tunga.

Oj, de var väldigt bra att du skrev att man inte köper för bra skärm förhållandevis till vad datorn klarar av. Det hade kunnat bli en stor miss från min sida!
 

pdahlen

Aktiv medlem
Tack för all input jag fått! Har tittat på alla datorer du länkade (länken med 5 datorer) Tror du grafikkortet Intel UHD Graphics 620 räcker till? Lenovo datorerna går tyvärr bort då de är lite för tunga.

Oj, de var väldigt bra att du skrev att man inte köper för bra skärm förhållandevis till vad datorn klarar av. Det hade kunnat bli en stor miss från min sida!
För att klara fotoredigering så är grafikkortet inte så viktigt, är inte någon flaskhals i hastighet, sedan är det ju vad du ska göra mer med datorn? Grafikkortet styr dock vad du kan ha för upplösning tex, det var det jag skrev om extern skärm. Tex ingen mening att köpa en 4K skärm om inte grafikkortet klarar av 4K, det vet jag själv för det kunde inte min bärbara.
 

AWid

Aktiv medlem
För att klara fotoredigering så är grafikkortet inte så viktigt, är inte någon flaskhals i hastighet, sedan är det ju vad du ska göra mer med datorn? Grafikkortet styr dock vad du kan ha för upplösning tex, det var det jag skrev om extern skärm. Tex ingen mening att köpa en 4K skärm om inte grafikkortet klarar av 4K, det vet jag själv för det kunde inte min bärbara.
Kanske missförstår dig, men Intel UHD Graphics 620 har väl inga problem (numera) med att driva en 4k-skärm?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Kanske missförstår dig, men Intel UHD Graphics 620 har väl inga problem (numera) med att driva en 4k-skärm?
Jag har inte tittat på dessa specifika grafikkort, det var en mer generell varning att man kollar upp grafikkortet spec mot den skärm man ev köper så att man kan utnyttja den fullt ut.

Det var mitt grafikkort (vilket det nu är) som inte var kompatiblelt med 4K, men detta var för ett år sedan så det kanske finns uppdatering nu. Men det gjorde att jag valde en 24” skärm, för skulle jag valt större så hade jag nog helst velat haft 4K.

Jag har haft två bärbara datorer nu som jag kört som utökad skärm med en extern skärm, ingen av dessa har kunnat hantera att hålla rätt kalibrering på båda samtidigt. Verkar tyvärr så att kör man som utökad skärm så får man acceptera att det enbart den externa är rätt och man får ha den bärbara som support till annat, men jag tycker ändå att det är praktiskt att ha det så. Jag vet inte om det finns grafikkort som kan hanterar detta och hur man isf kan läsa ut det från datan
 

xQubeZ

Aktiv medlem
Okej! Har du någon skärm du rekommenderar? :) var synd att dem var så dyra men skärm kan man ju köpa till i efterhand.
Jag får titta och se om jag hittar någon! Har en fråga om XPS:en, grafikkortet verkar vara sämre än på den datorn jag länkade, hur bra grafikkort behövs egentligen? är det grafikkortet på asusen "för bra"? :)
Grafikkortet är inte super viktigt. Använder du mest Lr är det verkligen skitsamma då det inte använder grafikkortet direkt. Photoshop har vissa funktioner som drar nytta av ett grafikkort men funkar bra med endast CPU med. Och för övrigt det grafikkortet som var inkluderat i den du länkade är mest för syns skull, knappast någon prestanda som gör skillnad.

Kan säga så här, ifall det inte är ett Nvidia GTX 1050 eller bättre grafikkort i laptopen (eller amd ekvivalent) så är det oftast något pissigt grafikkort mestadels för syns skull. Det är iallafall hur jag upplever det.
 
ANNONS