Annons

Enklare bärbar dator för bildbehandling

Produkter
(logga in för att koppla)

Clevinger

Aktiv medlem
Jag hade valt Macbook Pro, då kan du uppgradera extern bildskärm eller dator separat, och du har möjlighet att ta med dig datorn på resa, eller enkelt flytta runt den hemma ifall det skulle behövas. Går bildskärmen sönder har du fortfarande den lilla skärmen i reserv.
Det lutar nu åt en Macbook Pro, det slog mig att jag faktiskt kommer vilja ta med datorn till landet på sommaren. Sedan kan jag som sagt komplettera med en extern skärm hemma om jag känner behovet. Med det i åtanke lutar jag åt 13"-varianten.

Då återstår bara frågan om vilken modell. Jag uppfattar det som att de flesta förordar 16 GB RAM och 256 GB SSD. Jag är övertygad om att jag klarar mig bra med hälften, men kanske är det klokt att ta i om jag tänker att den ska hänga med i minst 5 år? Vad ska jag tänka på annars? Hur stor betydelse har val av processor? Har årsmodellen någon betydelse, spelar det någon roll om jag köper en från 2013 i stället för 2015 t.ex.? Budgeten är inte huggen i sten, men 10-12 tkr är vad jag tänka mig.
 

Clevinger

Aktiv medlem
Jag förstår om ni är trötta på mina frågor, men eftersom alla dessa siffror fortfarande är så teoretiska för mig ber jag om ett sista konkret råd.

Vilken av följande Macbook Pro 13" borde jag satsa på, givet att jag förmodligen kommer att nöja med mig Apples program Bilder och om jag vill att datorn ska hänga med i åtminstone 5 år till;

1) 2015 års modell /2,7 GHz /8GB /256 GB SSD - 11099 kr eller,
2) 2015 års modell /2,9 GHz /16 GB /256 GB SSD - 12799 kr

Eller med andra ord, är nr 2 värd 1 700 kr mer, att den är bättre om pengar inte är en faktor förstår jag.
 

Nisse.K

Aktiv medlem
Jag förstår om ni är trötta på mina frågor, men eftersom alla dessa siffror fortfarande är så teoretiska för mig ber jag om ett sista konkret råd.

Vilken av följande Macbook Pro 13" borde jag satsa på, givet att jag förmodligen kommer att nöja med mig Apples program Bilder och om jag vill att datorn ska hänga med i åtminstone 5 år till;

1) 2015 års modell /2,7 GHz /8GB /256 GB SSD - 11099 kr eller,
2) Mac 2015 års modell /2,9 GHz /16 GB /256 GB SSD - 12799 kr

Eller med andra ord, är nr 2 värd 1 700 kr mer, att den är bättre om pengar inte är en faktor förstår jag.
Ja, det är värt dom extra pengarna.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Jag förstår om ni är trötta på mina frågor, men eftersom alla dessa siffror fortfarande är så teoretiska för mig ber jag om ett sista konkret råd.

Vilken av följande Macbook Pro 13" borde jag satsa på, givet att jag förmodligen kommer att nöja med mig Apples program Bilder och om jag vill att datorn ska hänga med i åtminstone 5 år till;

1) 2015 års modell /2,7 GHz /8GB /256 GB SSD - 11099 kr eller,
2) 2015 års modell /2,9 GHz /16 GB /256 GB SSD - 12799 kr

Eller med andra ord, är nr 2 värd 1 700 kr mer, att den är bättre om pengar inte är en faktor förstår jag.
Ja, definitivt. Med så pass kraftfull mac kan du även klara mer avancerade program som t.ex. ON1 Photo Raw men du kan ju prova med Bilder först och se om du blir nöjd med innan du lägger ut mer pengar. Mycket minne är dock bra oavsett vilket program du kör.
 
ANNONS