Annons

Intresse i fotografi

Produkter
(logga in för att koppla)

Terje H

Aktiv medlem
1 Det händer men inte så ofta, nån gång om året.

2 ungefär som ovan

3 Regeringen tycker det räcker med böcker nu, dock kan det smyga in nån ändå ;)

Ha/D
Du får eventuellt lägga din röst på ett missnöjesparti, så kanske de kan pressa regeringen till lite andra beslut... Hehe!

/Terje
 

Terje H

Aktiv medlem
Inte för att jag har med saken att göra men är detta en uppmuntran och hejarop till otrohet? 😂😂
Ojdå, det var inte min avsikt... Gjorde en humoristisk koppling till politiken och ett parti som är mycket t ropet och regeringen. Så fel det kan bli, hoppas nu iGunte uppfattar min humor på rätt sätt. 😳
 

mimasan

Avslutat medlemskap
Ojdå, det var inte min avsikt... Gjorde en humoristisk koppling till politiken och ett parti som är mycket t ropet och regeringen. Så fel det kan bli, hoppas nu iGunte uppfattar min humor på rätt sätt. 😳
Regeringsförhandlingar är inte helt okomplicerat. Hot om missnöjesröstning kan lätt gå totalt fel. Tjänster och gentjänster kan vara en väg runt förhandlingar 😂😂
 

acke

Avslutat medlemskap
Håller med dig - finns det genuina bildintresset där ser man ju på all bildkonst, inte enbart fotografi. Förutom de konstnärer du nämner måste jag lägga till Mondrian som växer allt mer för mig.

/Terje
Piet Mondrian är bra, även om jag bara har sett enstaka verk av honom på museer.
Mondrian har ju dessutom en anknytning till digital fotografi. Det var väl Mondrian som uppfann pixeln? :)
 

iSolen.se

Guest
Hehe, fast att kvalificera sig med "nöd och näppe" handlar det väl inte om. Man styr väl själv över graden av intresse i fotografi. Själv hade jag nog inte klarat mig utan mitt bibliotek här hemma. Internet kan aldrig ersätta kvaliteten i en härligt boktryck. Dessutom är det svårt att få tillgång till flera av dessa böcker på annat än att köpa dem. Oftast direkt från utlandet, då flera är svåra att få tag i här i Sverige.

/Terje
Vet inte riktigt vad du menar med internet här men en väl vald samling visad från telefonen castad till en 55" eller större teve som visar ens nuvarande favoriter i 4K upplösning, zoombart så egentligen är det mer, i strålande färger och bra ljus... slår fotoböcker på flera sätt. Att titta på bilder gemensamt är upplyftande.

Telefonen har man ju alltid med sig och folk nuförtiden har väldigt bra teveapparater.

Sen kan ju bilderna få snurra i ett bildspel när man gör annat.
 

iSolen.se

Guest
Det var svårt att hitta en passande forumkategori för just detta, det att vara intresserad i fotografi. Alltså inte i första hand intresse för att fotografera, då det nog gäller alla här på Fotosidan - utan ett stort intresse i själva fotografin.

1 - Går ni ofta på fotoutställningar med bilder från andra fotografer? Själv har jag genom åren njutit av ett stort antal sådana; bland annat från Ansel Adams, Ernst Haas, Hans Hammarskiöld, Christer Strömholm mfl.

2 - Går ni ofta på föreläsningar från andra fotografer? Själv har jag fått uppleva ett stort antal sådana genom åren från bland annat Michio Hoshino, Bruno Barbey, Frans Lanting, Sune Jonsson mfl.

3 - Köper ni ofta fotoböcker? Då tänker jag inte på de klassiska läroböckerna, utan mer på bildböcker och böcker om olika fotografer. Själv har jag numera ett riktigt stort bibliotek här hemma med kära klenoder från Ernst Haas, Sally Mann, Josef Koudelka, Minor White mfl.

Hur är det med intresset för fotografi?

/Terje
1. Nej, sällan men gick nyligen på en kompis utställning för ovanlighetens skull.

2. Nej inte fysiskt men online är ju alltid tillgängligt och då kan man göra det när man känner för det.

3- Har en hög fotoböcker, men sista åren har jag inte köpt några. När det dyker upp på Netflix kollar jag varje gång. Jag rekommenderar t ex "Abstract".
 

TheInvisibleJackal

Aktiv medlem
Det var svårt att hitta en passande forumkategori för just detta, det att vara intresserad i fotografi. Alltså inte i första hand intresse för att fotografera, då det nog gäller alla här på Fotosidan - utan ett stort intresse i själva fotografin.

1 - Går ni ofta på fotoutställningar med bilder från andra fotografer? Själv har jag genom åren njutit av ett stort antal sådana; bland annat från Ansel Adams, Ernst Haas, Hans Hammarskiöld, Christer Strömholm mfl.

2 - Går ni ofta på föreläsningar från andra fotografer? Själv har jag fått uppleva ett stort antal sådana genom åren från bland annat Michio Hoshino, Bruno Barbey, Frans Lanting, Sune Jonsson mfl.

3 - Köper ni ofta fotoböcker? Då tänker jag inte på de klassiska läroböckerna, utan mer på bildböcker och böcker om olika fotografer. Själv har jag numera ett riktigt stort bibliotek här hemma med kära klenoder från Ernst Haas, Sally Mann, Josef Koudelka, Minor White mfl.

Hur är det med intresset för fotografi?



/Terje

Hej Terje!

Intressanta frågor.

1. Jag försöker gå så ofta jag kan på olika fotoutställningar. Både av kända och mindre kända namn. Jag gillar att se bilder. Går även ofta på olika konstutställningar eller konstmuseum. Åker jag iväg någonstans kollar jag allt som oftast upp om det finns någon intressant utställning att se.

2. Samma som ovan. Lyssnar på föreläsare ur lite olika genrer även om det mest blir av de som har samma motivområden som jag själv. Jag upplever det som mycket berikande och många gånger inspirerande.

3. Det är en mix av köp och lån på biblioteket. Det händer att jag fastnar för en bok som jag lånat att jag senare försöker få fatt i att köpa den.

Vad gäller intresset för fotografi så känner jag att det är stort och att det växer. Jag började fota hösten 2014.

Hälsningar Jörgen
 

gunte

Aktiv medlem
Jo, fast det ligger långt ifrån både norrmannen Terje och gotlänningen Gunte. 😉
Tror nog att sittande regering sitter kvar även efter hösten, iallafall här hemma ;))
Får i så fall yrka högre bidrag till kulturen :)

Vad det gäller föreläsningar, kanske utanför ämnet men, behållningen av en föreläsning/bildvisning
ligger hos fotografen på scenen. Det finns föreläsare som skulle stannat i publiken och det finns proffs som kan underhålla en publik, väcka intresse för ämnet, skapa debatt mm.
Hamnar man framför förstnämda så har man heller ingen behållning av bilderna, kanske fullt upp att hålla sig vaken i värsta fall..
 

pdahlen

Aktiv medlem
1 - Går ni ofta på fotoutställningar med bilder från andra fotografer?

Altför sällan, men om möjligheten finns tex med något annat event som Fotomässa, SP’s tema dagar etc, men hade gärna gått på fler i närområdet


2 - Går ni ofta på föreläsningar från andra fotografer?

Altför sällan, men om möjligheten finns tex med något annat event som Fotomässa, SP’s tema dagar etc, men hade gärna gått på fler i närområdet


3 - Köper ni ofta fotoböcker?

Köper gärna böcker som ger inspiration och tips, tex från Johan Hallmén makro , Brutus fåglar etc.
 

hne

Aktiv medlem
Det är alltid bilderna och fotograferna som är mest intressanta för mig, inte vilka prylar de använder.

Men jag försöker få igång lite trådar om andra sidor i fotografin här i forumen, några andra har också försökt - så kan vi kanske alla på sikt få lite mer variation i diskussionerna.

/Terje
Stort tack!

Jag ser gärna fotografiska utställningar men ser det mer som utbildning och inspiration än en upplevelse för sakens skull. Fast även den rena upplevelsen förekommer, om än bara någon gång per år på sin höjd.

För min del är fotografiet oftast mer intressant än fotografen och föreläsningar blir därför mer givande för mig när de handlar om bildskapandet (men inte tekniken!) än en slags högläsning ur en dagbok som det alltför ofta blir.
 

Terje H

Aktiv medlem
Vet inte riktigt vad du menar med internet här men en väl vald samling visad från telefonen castad till en 55" eller större teve som visar ens nuvarande favoriter i 4K upplösning, zoombart så egentligen är det mer, i strålande färger och bra ljus... slår fotoböcker på flera sätt. Att titta på bilder gemensamt är upplyftande.

Telefonen har man ju alltid med sig och folk nuförtiden har väldigt bra teveapparater.

Sen kan ju bilderna få snurra i ett bildspel när man gör annat.
Jo, jag har haft otaliga träffar med olika fotografer tillsammans kring diaprojektorn och digitalprojektorn. Numera även i teven (dock enbart 50 tum...). Men då är det mina bilder eller vännernas bilder. Inte bilder från flera av mina favoriter i fotovärlden. Visst kan man gå ut på Internet och sedan leta fram lite bilder från dessa, men då oftast i relativt dåligt skick. Om jag jämför med exempelvis en fin bok eller en utställning.

Finns inte någonstans på Internet jag exempelvis kan hitta några bilder av Ansel Adams som kommer i närheten av att titta på hans handkopierade bilder på en utställning.

Men, men - vi prioriterar olika.

/Terje
 

Terje H

Aktiv medlem
1. Nej, sällan men gick nyligen på en kompis utställning för ovanlighetens skull.

2. Nej inte fysiskt men online är ju alltid tillgängligt och då kan man göra det när man känner för det.

3- Har en hög fotoböcker, men sista åren har jag inte köpt några. När det dyker upp på Netflix kollar jag varje gång. Jag rekommenderar t ex "Abstract".
Känner inte till "Abstract" då jag inte har Netflix. Vem är fotograf?

/Terje
 

Terje H

Aktiv medlem
Hej Terje!

Intressanta frågor.

1. Jag försöker gå så ofta jag kan på olika fotoutställningar. Både av kända och mindre kända namn. Jag gillar att se bilder. Går även ofta på olika konstutställningar eller konstmuseum. Åker jag iväg någonstans kollar jag allt som oftast upp om det finns någon intressant utställning att se.

2. Samma som ovan. Lyssnar på föreläsare ur lite olika genrer även om det mest blir av de som har samma motivområden som jag själv. Jag upplever det som mycket berikande och många gånger inspirerande.

3. Det är en mix av köp och lån på biblioteket. Det händer att jag fastnar för en bok som jag lånat att jag senare försöker få fatt i att köpa den.

Vad gäller intresset för fotografi så känner jag att det är stort och att det växer. Jag började fota hösten 2014.

Hälsningar Jörgen
Det är så det i stort även fungerar för mig. Fast jag tittar gärna och ofta på bilder som avviker rätt mycket från min egen fotografering. Med åren har jag fått allt svårare att hitta naturbilder som riktigt appellerar, då det oftast är upprepningar av vad jag sett sedan tidigare.

/Terje
 

iSolen.se

Guest
Jo, jag har haft otaliga träffar med olika fotografer tillsammans kring diaprojektorn och digitalprojektorn. Numera även i teven (dock enbart 50 tum...). Men då är det mina bilder eller vännernas bilder. Inte bilder från flera av mina favoriter i fotovärlden. Visst kan man gå ut på Internet och sedan leta fram lite bilder från dessa, men då oftast i relativt dåligt skick. Om jag jämför med exempelvis en fin bok eller en utställning.

Finns inte någonstans på Internet jag exempelvis kan hitta några bilder av Ansel Adams som kommer i närheten av att titta på hans handkopierade bilder på en utställning.

Men, men - vi prioriterar olika.

/Terje
Har sett hans bilder ställas ut i USA vid tillfälle, javisst var de fina men nu finns de bara i mitt minne om jag inte ska åka dit igen. Alla bilder som finns online kan jag visa upp när som helst.

Googlade lite snabbt och i alla fall några fanns i 4K...om man nu kan kräva att andras bilder ska ligga fritt på nätet i så höga upplösningar.

men man kan ju visa upp sina egna alster också, de är ju allra roligast att prata om ;-)
 

Terje H

Aktiv medlem
Tror nog att sittande regering sitter kvar även efter hösten, iallafall här hemma ;))
Får i så fall yrka högre bidrag till kulturen :)

Vad det gäller föreläsningar, kanske utanför ämnet men, behållningen av en föreläsning/bildvisning
ligger hos fotografen på scenen. Det finns föreläsare som skulle stannat i publiken och det finns proffs som kan underhålla en publik, väcka intresse för ämnet, skapa debatt mm.
Hamnar man framför förstnämda så har man heller ingen behållning av bilderna, kanske fullt upp att hålla sig vaken i värsta fall..
Hehe, det känns nog säkrast så. Men du får nog yrka på högre bidrag till kulturen... ;)

Ja, ett antal riktigt dålig föreläsningar har man sett genom åren. Duktiga fotografer som var redan sömnpillret, totalt befriade för underhållningsvärde. Föreläsandet är en svår konst, som många inte bemästrar.

/Terje
 

Terje H

Aktiv medlem
1 - Går ni ofta på fotoutställningar med bilder från andra fotografer?

Altför sällan, men om möjligheten finns tex med något annat event som Fotomässa, SP’s tema dagar etc, men hade gärna gått på fler i närområdet


2 - Går ni ofta på föreläsningar från andra fotografer?

Altför sällan, men om möjligheten finns tex med något annat event som Fotomässa, SP’s tema dagar etc, men hade gärna gått på fler i närområdet


3 - Köper ni ofta fotoböcker?

Köper gärna böcker som ger inspiration och tips, tex från Johan Hallmén makro , Brutus fåglar etc.
Själv tycker jag att jag går för sällan på utställningar och föreläsningar, även fast det nog blir rätt många. Jag kan också tycka att jag utökar biblioteket här hemma med för få böcker, men inte många håller nog med mig när de ser bibliotekets omfattning... Hehe! :)

/Terje
 

Terje H

Aktiv medlem
Stort tack!

Jag ser gärna fotografiska utställningar men ser det mer som utbildning och inspiration än en upplevelse för sakens skull. Fast även den rena upplevelsen förekommer, om än bara någon gång per år på sin höjd.

För min del är fotografiet oftast mer intressant än fotografen och föreläsningar blir därför mer givande för mig när de handlar om bildskapandet (men inte tekniken!) än en slags högläsning ur en dagbok som det alltför ofta blir.
Med åren har jag mer och mer värdesatt fotografens betydelse, och inte enbart bilderna. Bilderna är ju ofta att resultat av fotografens period i livet/karriären. Något man tydligt kan se när man ser bilder från en fotografs hela karriär.

Sedan är det ju så att det finns många riktigt bra bilder, men inte lika många fotografer som har många riktigt bra bilder. Det är ofta dessa fotografer jag fastnar för.

/Terje
 
ANNONS