Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gratis RAW program

Produkter
(logga in för att koppla)

SilverFang

Medlem
Hej,
Har nu på min resa fotat i RAW + JPEG med Sony A6000.
Photoshop kan inte öppna RAW-filerna, även fast jag har installerat Camera Raw, den ber mig att ladda ner rätt version men har testat de som finns på deras hemsida.

Iallafall, finns det något annat gratis program som kan öppna RAW-filer och där man kan redigera lite enklare saker, som att justera ljuset?
Har sökt men får bara upp gammal information, vill ha det senaste uppdateringen på vad som är bra idag.


Tacksam för all svar

/Win7 + Photoshop CS6
 

ff0080

Ny medlem
Darktable är ett gratis och open source val som finns till alla plattformar i princip. Kan inte säga att jag är något stort fan av det men det brukar vara ett populärt gratis program.
 

alfin

Aktiv medlem
Konvertera ARW-filerna till DNG med hjälp av Adobe DNG Converter, så kan du öppna dem i ACR/PS CS6.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Hej,
Har nu på min resa fotat i RAW + JPEG med Sony A6000.
Photoshop kan inte öppna RAW-filerna, även fast jag har installerat Camera Raw, den ber mig att ladda ner rätt version men har testat de som finns på deras hemsida.

Iallafall, finns det något annat gratis program som kan öppna RAW-filer och där man kan redigera lite enklare saker, som att justera ljuset?
Har sökt men får bara upp gammal information, vill ha det senaste uppdateringen på vad som är bra idag.


Tacksam för all svar

/Win7 + Photoshop CS6
Jag har inte testat detta, men det kan ju vara värt att göra det...

https://rawtherapee.com
 

SilverFang

Medlem
Förlorar man kvalité om man konverterar från .ARW till .DNG?

När ni redigerat färdigt, sparar ni bilden till JPEG?
Och sparar ni era RAW filer?

Tack på förhand

Edit:
Tack, laddade ner Adobe DNG Converter, och det funkar att öppna filerna nu.
 
Senast ändrad:

unoengborg

Aktiv medlem
Capture One Express är gratis. Det är en lite förenklad version av Captuer One Pro. Skulle du vara beredd att betala lite finns det även en version av Captuere One Pro som bara hanterar Sony filer till kraftigt reducerat pris.

Du kan se skillnaderna mellan de olika versionerna här:
https://www.phaseone.com/~/media/NEW_WEB/Software/Capture-One-Pro/COP11-1-launch/Feature comparison_CO11,-d-,1-Express.ashx


Vad det gäller att spara filer, så sparar jag normalt sett bara RAW filer samt deras redigeringar i Capture ones databas. (Gjorde på samma sätt i Lightroom innan jag uppgraderade till Capture One). JPEG filerna är det ju inte så mycket mening med att spara eftersom de behöver vara olika t.ex. med avseend på skärpning beroende på hur stora utskrifter som ska göras eller om de ska visa på t.ex. sociala media
 

SilverFang

Medlem
Om man bara har kvar RAW-filerna, kan ju inte vanliga enheter som mobiler och HTPC visa upp de utan extra program, eller har jag fel?

Om jag redigerar RAW-filerna och sparar de till .JPEG, blir de .JPEG bättre än vad jag skulle ha fått om jag redigerat .JPEG som också skapdes när jag fotade?

Tänkta spara bilder och videos i en NAS.

Tack på förhand
 

unoengborg

Aktiv medlem
Om man bara har kvar RAW-filerna, kan ju inte vanliga enheter som mobiler och HTPC visa upp de utan extra program, eller har jag fel?

Om jag redigerar RAW-filerna och sparar de till .JPEG, blir de .JPEG bättre än vad jag skulle ha fått om jag redigerat .JPEG som också skapdes när jag fotade?

Tänkta spara bilder och videos i en NAS.

Tack på förhand
Stämmer, laddar du upp en jpeg till webben laddar du lämpligtvis upp den i lagom storlek så att den ser bra ut och går snabbt att ladda ned och har sRGB profil. När filen väl är uppladdad till min webserver behöver jag inte spara den på min maskin längre, det jag sparar är de redigeringar jag gjorde för att skapa filen. Behöver jag jpeg filen någon annanstans gör jag helt enkelt en ny. Blir många jpeg filer att spara om du ska ha olika versioner för olika behov.

Vet inte hur det ser ut för Sony A6000, men för de flesta kameror gör capture one och de flesta andra raw konverterare ett bättre jobb än kameran. Dessutom, sparar man sina RAW filer kan det ju tänkas att framtida versioner av RAW konverterare kan plocka ut mer information ur dina gamla RAW filer.
 

SilverFang

Medlem
Varför har RAW-filerna mer bild yta än JPEG, men samma pixel storlek?
Jämför jag filerna som båda är skapade, visar RAW mer, är det fel inställning på kameran?
T.ex. så ser jag en sten vid sidan på en RAW-bild, men inte på JPEG.

Tack på förhand
 

unoengborg

Aktiv medlem
Varför har RAW-filerna mer bild yta än JPEG, men samma pixel storlek?
Jämför jag filerna som båda är skapade, visar RAW mer, är det fel inställning på kameran?
T.ex. så ser jag en sten vid sidan på en RAW-bild, men inte på JPEG.

Tack på förhand
Normalt sätt är det lika, måste vara kameran som hittar på något. Kan det vara så att det finns någon funktion som skapar en ram kring bilden och stjäl några pixlar från bilden för att åstadkomma detta.
 

Saxdalen

Aktiv medlem
Jag gissar, men kan det ha att göra med objektivkorrigering? Då kan man behöva förändra bildens propotuoner för att få en färdig rektangulär bild.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Normalt sätt är det lika, måste vara kameran som hittar på något. Kan det vara så att det finns någon funktion som skapar en ram kring bilden och stjäl några pixlar från bilden för att åstadkomma detta.
Om du kan ställa in olika bildförhållanden är det möjligt att kameran kapar en del yta i just JPEG, i min kamera gör den detta. RAW förhållandet/storleken är konstant men JPEG förändras en del med olika förhållanden.
 

SilverFang

Medlem
Måste försöka hitta svaret på nätet.
Riktigt irriterande är det, när man fotat och kollar bilden på kameran, visar den JPEG, men i RAW är det inte likadant.
Måste då beskära RAW-bilden för att få samma som JPEG.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Bildförhållande

Nästan alla kameror har en funktion där man kan ändra bildförhållandet på JPG-bilden. T.ex. 3:2 (brukar vara standard), 4:3, 16:9 eller panorama. Kolla vad din kamera är inställd på.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Enligt Adobes tabell så är lägsta version av Camera Raw som är kompatibel med a6000 version 8.4. Den sista versionen av Camera Raw som är kompatibel med CS6 är 9.1.1, vilket alltså är tydligt över 8.4. Du har nog därför misslyckats med att installera senast kompatibla version.
 

SilverFang

Medlem
Inställningen på kameran var på 3:2, testade med 16:9, men samma fel kvarstår.

Jag har installerat Camera RAW 9.1.1 men vet inte vad som är fel.
Nu när jag har installerat Adobe DNG Converter, så funkar det iaf att öppna i Photoshop.
 

martinot

Aktiv medlem
Photoshop kan inte öppna RAW-filerna, även fast jag har installerat Camera Raw, den ber mig att ladda ner rätt version men har testat de som finns på deras hemsida.

Iallafall, finns det något annat gratis program som kan öppna RAW-filer och där man kan redigera lite enklare saker, som att justera ljuset?

/Win7 + Photoshop CS6
Vill för ordningens skull påpeka att Photoshop inte är ett gratisprogram (oavsett hur du fått tag på det).

Kända gratisalternativ till PS är tex. GIMP och Paint.NET.
 

Canalog

Aktiv medlem
Om man bara har kvar RAW-filerna, kan ju inte vanliga enheter som mobiler och HTPC visa upp de utan extra program, eller har jag fel?

Om jag redigerar RAW-filerna och sparar de till .JPEG, blir de .JPEG bättre än vad jag skulle ha fått om jag redigerat .JPEG som också skapdes när jag fotade?

Tänkta spara bilder och videos i en NAS.

Tack på förhand
Andra stycket, klart svar ja enl min mening.
Själv gör jag så, att jag behåller/sparar/säkerhetskopierar RAW-filerna,som original och de färdiga storleksanpassade jpeg jag har fått fram efter ibland omfattande redigering sparar jag t ex i en särskild mapp märkt ”Fotosidan 2018” där jag har dom jpeg jag har publicerat på denna sajt i år.

Därtill, oftast men inte alltid, ”mell@nlagrar” jag bilder som har redigerats rejält i Camera Raw i formatet TIFF. Då är dessa bilder stora, kanske ibland 60-70 MB, dvs inte färdigt storleksanpassade för FS, och inte sRgb för webb. Kan t o m ibland vara sparade med ännu ej hopslagna lager i TIFF eller Psd från Photoshop. TIFF-formatet kan ju läsas/visas på alla datorer i likhet m Jpeg.
Dessa mellanlagrade (inte nödvändigtvis säkerhetskopierade) TIFF-bilder sparar jag ibland, inte alltid, därför att bildbehandlingen från Raw fram till den arkiverade fotosidan-jpegen kan jag jo oftast göra om när jag har original rawfilen kvar.
Till sist, jag redigerar på en Mac laptop, fotar i Canon-systemet men detta bör inte vara nån skillnad med din kamera i kombination med PC och W7.
 
ANNONS