Annons

Blixt lösningar för Fuji löst.

Produkter
(logga in för att koppla)

gamleJ

Aktiv medlem
Jag tycker personligen nog att man idag har ett urval till Fuji som är mycket stort. Allt från enkla blixtar för att ha i blixtskon till Profotos trigger för Fuji till att styra deras system.
Så det finns ett rikt utbud från billiga små blixtar till avancerade professionella system.
I går på julafton fotade jag vårt firande. Hade med mig Godox AD200, trigger samt stativ och ljusformare.

Insåg snart att med 9 vuxna och 4 barn fanns det inte utrymme för stativ eller annat i ett vanligt radhus.
Det blev istället tillbaka till Fuji X500 p kameran och slå den i taket.
Det är kanske inte optimalt men det räcker ganska långt i en sådan situation.
Som vanligt gäller det att välja don efter situation.
Absolut och jag tycker att jag för fram att i de flesta situationer räcker Godox blixtsystem. För att bli ett professionellt alternativ gällande blixtar krävs dock att samtliga stora blixttillverkare fixar sändare för Fuji X. Det vilar alltså inte på Fuji egentligen och lär väl lösas inom en snar framtid. Detta tycker jag visar mer på fördelen med att ha ett hus som tillhör det mest sålda systemet än att Fuji skulle vara dåligt på något vis.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Nämnde bara Godox. Du tog också upp Profoto. Profoto kan erbjuda mycket men deras blixtar använder också hss.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
De gör oi princip samma sak.
X1T-F var den första lösningen. Den när lite simpel i sin konstruktion.
Fast på den kan man sätta en blixt ovanpå. Jag har ofta min Fuji 500X blixt som jag slår i taket. Den styrs av kameran och inte av X1T.

Den nya sändaren är mer gedigen och mer lättanvänd fast här kan man inte ha någon blixt ovanpå kameran.

Jag har X1T och har kört med den så här långt men skall gå och köpa den nya så fort jag får tid. Den är mer lättjobbad.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har en Godox AD200 samt Xt1 som sändare. Har hittills använt Fuji X500 ovanpå sändaren när jag behöver extra ljus.

Nu har jag tänkt gå och köpa Godox ving 860 samt triggern XPRO.

Kvaliten på AD200 samt även den lilla triggern X1T är otroligt bra.

Satsa på Godox för man får väldigt bra grejor till de priserna.
 

afe

Aktiv medlem
Jag har en Godox AD200 samt Xt1 som sändare. Har hittills använt Fuji X500 ovanpå sändaren när jag behöver extra ljus.

Nu har jag tänkt gå och köpa Godox ving 860 samt triggern XPRO.

Kvaliten på AD200 samt även den lilla triggern X1T är otroligt bra.

Satsa på Godox för man får väldigt bra grejor till de priserna.
Beställde nyss en 860 och XPRO trigger från Photax. Inte ofta jag använder blixt, men ibland är det ett måste och det verkar vara bra skit.
 

afe

Aktiv medlem
Och nu sitter blixtbatteriet på laddning och jag måste leta rätt på två AA-batterier till sändaren - jag tänkte inte på att jag behöver sådana ...

Blixten känns väldigt välbyggd. Fullt i klass med de blixtar jag ägt från Canon, Nikon och Sony tidigare. Ska bli kul att testa om någon timme när batteriet är laddat.
 

afe

Aktiv medlem
Så fick jag igång allt. Av någon anledning bråkade kopplingen mellan sändaren och blixten lite i början, men verkar nu fungera ok. Kan bli riktigt kul detta (i synnerhet om eller snarare när jag kompletterar med fler blixtar) :)
 

Bilagor

Third eye

Aktiv medlem
Förutom lite enklare hantering på xpro (har båda) så har du tcm-knappen på xpro som om jag fattat rätt (inte testat än), flyttar värdet från senaste ttl-avfyrningen till manuellt läge.
Bör kanske spara x antal testbilder?
Faktiskt skälet till att jag köpte xpro trots att jag redan har x1t, men ännu ej testat.
Styr 3st tt685 och 2st AD600 samtidigt, och jag kan blanda både mina Sony och Canonblixtar hur som helst i grupperna. Och med godox recievers kan jag hänga på Yongnuoblixtarna om jag vill. Totalt 7 blixtar med TTL oavsett märke och modell....så jag gillar Godox ;-)
 

martinot

Aktiv medlem
Så fick jag igång allt. Av någon anledning bråkade kopplingen mellan sändaren och blixten lite i början, men verkar nu fungera ok. Kan bli riktigt kul detta (i synnerhet om eller snarare när jag kompletterar med fler blixtar) :)
Kul! Fortsätt gärna att rapportera när du hunnit att testa lite mer. 🙂
 

gamleJ

Aktiv medlem
Så fick jag igång allt. Av någon anledning bråkade kopplingen mellan sändaren och blixten lite i början, men verkar nu fungera ok. Kan bli riktigt kul detta (i synnerhet om eller snarare när jag kompletterar med fler blixtar) :)
Något jag märkt med godoxblixtar är att dom behöver hållas längre ifrån sändaren än med Canon original. Vid testskjutning är det vanligt att jag håller blixten nära kamerahuset/sändaren och då utlöser de inte . Trodde det var fel på mina v860ii i början men flyttar jag bara ut dom en bit längre från sändaren så blixtrar de på utan missar.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Har inga problem med kontakten mellan triggern och blixten.
Jag har en AD200 blixt och en 860II.
Har oftast med mig den mindre för den räcker till för det mesta. Använder den ofta både inomhus och utomhus när jag tycker blixt behövs.
Ofta utan omformare och handhållet den.
Efter övat ett tag fungerar det ofta bra utan för stark blixteffekt.
Visst hade det blivit bättre med softbox, paraply och 2 blixtar.
Fast här handlar det om att gå runt och ta bilder på många människor.
Där fungerar en X-PRO2 med en trigger och en 860 II i vänsterhanden alldeles utmärkt.
Här är det inget flyttande av stativ eller inställning av blixtar. Här är det pang på rödbetan.
Här damerna som oftast serverar mig min öl och middag i Krvavica.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Lyckades inte ladda upp bilden på grund av något fel. Hoppas det här går bättre.
Nix. Fotosidans server har problem.
Nu plötsligt dök bilden upp. det är som ett lotteri.
 

Bilagor

afe

Aktiv medlem
Testade ett miljöporträtt av sonen Felix med X-Pro 2, XF23/2 och Godox V860ii styrd från XPro F. Jag är mycket nöjd med blixten och triggern (även om den inte alltid utlöser när jag är för nära blixten), och kommer absolut komplettera med fler blixtar. Har dock inte bestämt mig för vilka.
 

Bilagor

Flash Gordon

Aktiv medlem
Testade ett miljöporträtt av sonen Felix med X-Pro 2, XF23/2 och Godox V860ii styrd från XPro F. Jag är mycket nöjd med blixten och triggern (även om den inte alltid utlöser när jag är för nära blixten), och kommer absolut komplettera med fler blixtar. Har dock inte bestämt mig för vilka.
Det du beskriver att blixten inte utlöser när du kommer för nära har jag inte upplevt överhuvudtaget.
Försöker lära mig att köra handhållen blixt (860 II) som fill-in från sidan.
Det fungerar varje gång. Jag kör också bland annat med X-PRO2.
Jag har också en AD200 som motsvarar ungefär 4 speedlights.
Perfekt för att ha i en omformare typ softbox.

Skall man däremot ha kraft nog att för att överglänsa kraftigt solljus så måste man upp på AD400 eller AD600.

I morgon skall jag fotografera en dotters dop i en kyrka i Split. Då kommer jag ha med mig både 860II och AD200.
Vet inget om kyrkan men här nere är de ofta gamla.
Gamla betyder ofta grymt mörka.
 
ANNONS