Annons

Blixtar och ljusformare del 2

Produkter
(logga in för att koppla)

rikitikitavi

Aktiv medlem
En till bild där jag åtminstone hade någon ide innan jag började plåta, sedan blev det mer tid som gick åt till att få upp allt jag hade tänkt mig och att testa det tillsammans för första gången, tur att min dotter har tålamod...jösses va dryg man känner sig när man ska justera och greja för att bli nöjd med saker och ting. jag har bara hunnit att redigera en bild ännu sålänge, och det blev inte ALLS som jag tänkt mig i min vision från början. men hon blev glad för bilderna iaf och det var en bra övning för mig att testa de nya blixtarna och lite gels etc och de nya ljusformarna.
Lite tankar såhär efter , den nya Aputure lightdome mini ii, var väldigt smidig, men något liten för just den här uppgiften egentligen. Det är hursomhelst den jag använder med Ad400 som keylight, sedan ad200 med ett CTO gel i som trim snett från höger bakom henne, och sedan en speedlight med blå gel och en magsphere på som uppsättning och för att jag ville få skuggorna blå.
Tyckte inte CTO gel syndes alls nästan på de flesta bilderna, det blår tog helt över det, och det blå blev inte så blått som jag hade tänkt mig.
Men så är det, får pilla vidare och ska lägga upp lite fler varianter sedan :)
yasmine musik masken.jpg
 

gamleJ

Aktiv medlem
Det blev bra förstår att dottern är nöjd. Tycker jag känner igen noterna och andra delar i bilden. Är det något färdigt du lagt på eller har du fixat själv?
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Det blev bra förstår att dottern är nöjd. Tycker jag känner igen noterna och andra delar i bilden. Är det något färdigt du lagt på eller har du fixat själv?
Det brukar sluta så när jag börjar leka lite för länge med en ide´haha. Iden i grunden var med masken och en svart gitarr, Hon älskar dans och musik etc. Så jag fick för mig att klart det ska vara noter som dansar runt henne på något vis, så jag laddade ned lite gratis texturer och pergament med noter på, lekte lite med justeringslager och la in det i de blå partierna till slut. Vet inte vad det är för låt dock;)

så här såg den ut i grunden :)
yasmine musik masken orginal.jpg
 

gamleJ

Aktiv medlem
Det brukar sluta så när jag börjar leka lite för länge med en ide´haha. Iden i grunden var med masken och en svart gitarr, Hon älskar dans och musik etc. Så jag fick för mig att klart det ska vara noter som dansar runt henne på något vis, så jag laddade ned lite gratis texturer och pergament med noter på, lekte lite med justeringslager och la in det i de blå partierna till slut. Vet inte vad det är för låt dock;)

så här såg den ut i grunden :)
Visa bilaga 150002
Hehe ja det känns igen. Inte sällan ändrar sig idéer under resans gång.

Du är inne på att du kanske skulle haft en större box som huvudljus men jag tror porträttet förlorat karaktär på det. Det är ju tycke och smak förstås men jag uppskattar kontrasterna.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Aha ok, nä du kanske har rätt. Jag är alltid lite osäker på hur mycket jag ska ha i skugga av resten av kroppen 🤔😊 i det här fallet ville jag ju iof ha kontraster så den lilla kanske funkar bra i det här fallet som sagt👍
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Aha ok, nä du kanske har rätt. Jag är alltid lite osäker på hur mycket jag ska ha i skugga av resten av kroppen 🤔😊 i det här fallet ville jag ju iof ha kontraster så den lilla kanske funkar bra i det här fallet som sagt👍
Hehe ja det känns igen. Inte sällan ändrar sig idéer under resans gång.

Du är inne på att du kanske skulle haft en större box som huvudljus men jag tror porträttet förlorat karaktär på det. Det är ju tycke och smak förstås men jag uppskattar kontrasterna.
Har du eller någon annan ett bra tips eller sätt när det gäller gels, har fotat med en vit bakgrund etc och fått rätt bra resultat med färger där, men vad är bäst att använda för ljusformare för att lägga in till exempel en rim-light som är blå eller annan färg, eller i skuggpartierna. För att få till lite mer tydligt resultat där? och när ni lättar upp och inte använder reflexskärm utan använder en blixt för uppsättning på andra sidan, vad är bäst där för att få bra kontroll tycker ni? jag använder ofta ett paraply eller mindre softbox än mitt keylight men vet inte om det är optimalt:)
 

gamleJ

Aktiv medlem
Mitt val av ljusformare för upplättningsblixt styrs av hur stort området med skuggor är som ska lättas och hur noga det är att ljus inte spiller över i andra områden. Ibland blir det paraply, en annan gång en softbox som är lättare att styra. Ibland är det en reflektor med raster och barndoors där ljuset bara träffar ansiktet och lättar skuggorna medan övriga delar har kraftigare kontraster. Reflektorn ger också en tydlig liten rund reflex i ögonen vilket kan vara önskvärt. Ska ett stort område få sina skuggor lättade och ljuset vara mjukt är ju en stor ljuskälla bra även om huvudljuset bestämmer mest gällande hur mjukt ljuset upplevs.

En striplight med gel snett bakifrån på skuggsidan brukar fungera rätt bra om du vill ha in lite färg på skuggsidan utan att påverka ljusa sidan så mycket.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Mitt val av ljusformare för upplättningsblixt styrs av hur stort området med skuggor är som ska lättas och hur noga det är att ljus inte spiller över i andra områden. Ibland blir det paraply, en annan gång en softbox som är lättare att styra. Ibland är det en reflektor med raster och barndoors där ljuset bara träffar ansiktet och lättar skuggorna medan övriga delar har kraftigare kontraster. Reflektorn ger också en tydlig liten rund reflex i ögonen vilket kan vara önskvärt. Ska ett stort område få sina skuggor lättade och ljuset vara mjukt är ju en stor ljuskälla bra även om huvudljuset bestämmer mest gällande hur mjukt ljuset upplevs.

En striplight med gel snett bakifrån på skuggsidan brukar fungera rätt bra om du vill ha in lite färg på skuggsidan utan att påverka ljusa sidan så mycket.
Tack igen för tips:) Den Lightdome var sjukt smidig iaf, funderar faktiskt på att komplettera nu med den stora och fixa gels så man har en smidig lösning mellan de båda då de kompletterar varandra bra där. Fick bara gelholder med till den lilla.
Dock har jag tänkt på ditt tips sedan tidigare med stripbox(ar) men inte säker på vad jag ska planera nästa inköp för. Känns som jag skulle behöva i grunden en till blixt då det känns som att jag har en bra uppsättning för 3 blixtar med de 3 Godox jag nu har, skulle jag vilja köra med just 2 stripboxar från sidan och ett huvudljus känns det som det saknas antingen en godox ad200 till eller en ad400 eller liknande. Så man kan köra tex ad200 gånger 2 med stripboxar och en ad400 framifrån.
En annan sak jag funderar på som inköp just efter den här fotosessionen är ett kraftigare stativ, tyckte de Lastolite stativen jag har och det från Dörr svajade lite då jag körde ad400 med softboxen och skulle inte vilja riskera det utomhus i vind( hua!). Så ett tips på något prisvärt men ändå bra och användarvänligt belysningsstativ är välkommet där också.

Så har nu: Ad200 pro, Ad400, V860ii, Nikon 910( med X1 trigger)
Paraplyer, 2 softboxar med Bowen mount, 3-4 softboxar för speedlights. Lite olika bakgrunder. 4-5 vanliga speedlight stativ.
Lite reflexskärmar.

Vill Ha: Aputure lightdome 2ii, stripboxar, beautydish, ad200pro/ad300/400, Grövre stativ( kanske med bom?) , stativ för hållare av reflexskärm/bakgrund, Paraply av större storlek( som tipsades om tidigare i tråden)....
säkert mer men inget annat "akut" för det jag känner att jag vill kunna göra just nu.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Stora och lilla lightdome lär blir toppen som kombo. Nu när du använt lilla vet du också att modellen håller måttet.

Låter som plånboken får ta lite stryk framöver😃. Har du någon annan box kan du ju maska av så du får ett område som är stripformat så länge. Inget att rekommendera om du ska ge ett seriöst intryck hos kund men som test kan det duga.

Studioblixtar med stora boxar högt upp på stativ är en utmaning oavsett vad du väljer. Tänk också på att tunga stativ blir osmidiga om du ska ta dig en bit till fots. Jag har två tunga stora stativ med bom som kan tas med men det händer aldrig. Jag har landat i att hålla det enkelt i fält då jag oftast är själv. Med lite vikter vid basen på mina enkla elinchromstativ så funkar dagar med lätt bris. När det blåser mer nöjer jag mig med en blixt som jag är nära och kan rädda om den är på väg att välta. Behövs det lite rimlight eller hårljus får det bli från en bar speedlight på stativ om det är mycket vind eller med en liten reflektor om det går. Ad200 med förlängningskabel och aggregatet nära basen på stativet samt vikter är rätt ok att lämna obevakad om formaren inte är allt för stor.
Däremot är ju bomstativ nödvändiga ibland ändå så bör finnas med i budget på sikt. Jag har ett Manfrotto 420b som är hyfsat rejält och som fungerar bra som bomstativ. Sen köpte jag ett begagnat som inte har någon märkning som har en rejäl bas och är mycket tyngre. Det skulle jag våga släppa ögonen ifrån lite längre stunder men går nog inte att få tag i. Hoppas någon annan kan tipsa.

Jag gillar som sagt ditt porträtt på dottern och nr 2 var också trevlig. Ska jag ge någon konstruktiv kritik så är det att skuggan på halsen hade behövt lättas lite. Funkar nog om bilden är riktigt stor men på webben blir det för mig lite väl mycket. Jag är väl lite extra känslig för detta troligen. Fotade vid ett tillfälle ett brödrapar och fick beställning på flera förstoringar. Såg ut att kunna bli bra men hade inte hittat hundra rätt mellan skärm och skrivare så en skugga blev för djup. Fick kosta på nya utskrifter. När beställaren hämtade så nämnde jag mitt misstag och hon fick se ett exempel av de dåliga. Hon tittade på mig som om jag var knäpp i huvudet. Det var uppenbart att för hennes skull hade inte nya utskrifter behövts😅. Så min kritik får mottagas med det i beaktande.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Stora och lilla lightdome lär blir toppen som kombo. Nu när du använt lilla vet du också att modellen håller måttet.

Låter som plånboken får ta lite stryk framöver😃. Har du någon annan box kan du ju maska av så du får ett område som är stripformat så länge. Inget att rekommendera om du ska ge ett seriöst intryck hos kund men som test kan det duga.

Studioblixtar med stora boxar högt upp på stativ är en utmaning oavsett vad du väljer. Tänk också på att tunga stativ blir osmidiga om du ska ta dig en bit till fots. Jag har två tunga stora stativ med bom som kan tas med men det händer aldrig. Jag har landat i att hålla det enkelt i fält då jag oftast är själv. Med lite vikter vid basen på mina enkla elinchromstativ så funkar dagar med lätt bris. När det blåser mer nöjer jag mig med en blixt som jag är nära och kan rädda om den är på väg att välta. Behövs det lite rimlight eller hårljus får det bli från en bar speedlight på stativ om det är mycket vind eller med en liten reflektor om det går. Ad200 med förlängningskabel och aggregatet nära basen på stativet samt vikter är rätt ok att lämna obevakad om formaren inte är allt för stor.
Däremot är ju bomstativ nödvändiga ibland ändå så bör finnas med i budget på sikt. Jag har ett Manfrotto 420b som är hyfsat rejält och som fungerar bra som bomstativ. Sen köpte jag ett begagnat som inte har någon märkning som har en rejäl bas och är mycket tyngre. Det skulle jag våga släppa ögonen ifrån lite längre stunder men går nog inte att få tag i. Hoppas någon annan kan tipsa.

Jag gillar som sagt ditt porträtt på dottern och nr 2 var också trevlig. Ska jag ge någon konstruktiv kritik så är det att skuggan på halsen hade behövt lättas lite. Funkar nog om bilden är riktigt stor men på webben blir det för mig lite väl mycket. Jag är väl lite extra känslig för detta troligen. Fotade vid ett tillfälle ett brödrapar och fick beställning på flera förstoringar. Såg ut att kunna bli bra men hade inte hittat hundra rätt mellan skärm och skrivare så en skugga blev för djup. Fick kosta på nya utskrifter. När beställaren hämtade så nämnde jag mitt misstag och hon fick se ett exempel av de dåliga. Hon tittade på mig som om jag var knäpp i huvudet. Det var uppenbart att för hennes skull hade inte nya utskrifter behövts😅. Så min kritik får mottagas med det i beaktande.
hehe ja, blir nog iaf någonting mer som jag räknat med i budgeten. Sedan får det nog bli till att lugna sig ett tag framöver dock. men är väldigt nöjd med grunden jag har fått till nu faktiskt, trodde när jag började att jag aldrig skulle orka börja byta till ett nytt system, men är supernöjd att jag till slut gjorde det.
Har alltid tyckt att fota med mer än en blixt varit ett nödvändigt ont, men nu börjar jag tycka det är kul. Har alltid haft massor av idéer men känt att jag är för oerfaren för att våga göra större jobb med det.
De stativ jag har kanske funkar trots allt. jag har väldigt lite plats i min lägenhet( bor i en mindre 2a på 38 kvadrat med 2 barn så min "studio" blir en mindre plats i mitt kök där jag kan slänga upp en ihopfällbar bakgrund och 3 blixtar typ :D Därför jag är lite betänksam när det gäller de allra största boxarna och stativen, men de kan ju vara bra för on location också ibland.
Måste skaffa mig lite ordentliga viktpåsar bara då jag ofta kört med kameraväskan som motvikt i lättare vind, lite opraktiskt och oseriöst dock i längden hehe.
Du får gärna komma med kritik, även om jag mest testar mig fram och det är egna ideer och inga jobb så behöver jag träna en hel del för att komma dit jag vill, är väldigt motiverad dock så förhoppningsvis blir det gradvis bättre.
Angående anekdoten om utskrifterna så skrattade jag när jag läste det, blir ju så när man grottar ned sig i något då får man ett helt annat sätt att se det på än vanliga dödliga hehe. man måste bli lite perfektionist för att komma någonstans ibland och nå nästa nivå.
Jag vet ofta i huvudet hur jag vill att det ska se ut och har massor av ideer , men jag blir galen ibland när jag ska fixa med blixtarna och sätta ljuset och det inte alls ser ut som det gjorde i min fantasi , och oftast är objektets tålamod det som sätter gränsen för hur länge jag pillar vidare, därför det är tur att dottern är så tålmodig trots allt, för någon kund skulle inte acceptera mitt experimenterande på samma sätt ;)
 

gamleJ

Aktiv medlem
Du börjar med detta projekt som redan van och duktig fotograf så är övertygad om att utvecklingen kommer gå fort. Hade jag presterat så fina porträtt i början så hade jag definitivt fått mer uppdrag. Jag började tidigt med studiofotografering och kombinerade dålig koll på blixtar och ljusformare med dålig koll på allt inom fotografering 😅. Det fanns då väldigt lite info på nätet också och här på FS var det sällan någon som delade med sig av sin kunskap inom just det området. Ibland blev det bra och ibland dåligt och aldrig som jag tänkt mig. Jag tog i den vevan på mig att fota en bal med vuxna i min egen ålder. Efter fipplande med en ljusmätare som jag trodde användes rätt hade jag 70 parbilder att tokredigera för att rädda. Superpinsamt då det även fanns med kändisar som var vana vid fotografer med faktisk kunskap. Det är egentligen först de sista åren som jag har nog kunskap för att få fram i närheten det jag avser samt ha förstånd att inte ta på mig vad som helst.

Jag är imponerad av hur din dottern orkar ta regi. Poserna tyder på god samarbetsvilja. Har en egen dotter och fick mest nöja mig med fria aktiviteter framför vit bakgrund när det begav sig. För mig har skyltdockan varit räddningen för att kunna träna. Inte minst att vara hyfsat redo för att köra när riktiga modellen tar plats framför kameran.

Stora ljusformare och begränsat utrymme är mest ett slöseri med pengar. Med raster kan de ha en poäng ibland men oftast fungerar en liten box lika bra eller bättre. Jag har en 175 octa jag köpte i början då jag trodde att bara boxen är stor nog så blir porträttet fint.
Utomhus kan de stora boxarna vara fantastiska i vissa lägen men nu snackar vi vindfång nog till en segelbåt😉

Jag är självlärd som sagt så mina tips och råd får du se i det ljuset. Jag vill ändå försöka hjälpa om det går. Skulle önska att någon med mer erfarenhet kunde hoppa in i tråden med tips och klokskap men har väl inte så stora förhoppningar. De som är tillräckligt erfarna hänger väl inte här utan fotar och tjänar pengar istället.

Jag har inte orken eller lusten för uppdrag längre men trots allt finns det fortfarande chans att tjäna lite pengar inom porträtt. Inte i närheten av att kunna leva på men som lite extraknäck när nästa fotopryl behöver köpas. Det kan vara en sporre jämfört med tex naturfoto då du konkurerar med i stort alla som använder en kamera. Största fördelen med blixtar och formare är dock det kreativa i att bygga upp bilden från ingenstans och att inte vara beroende av yttre förhållanden. Något jag drömmer om är en jättelokal med högt i tak där jag fick meckla på med mina idéer. Vardagsrummet begränsar så mycket vad som är möjligt att göra.

Jag hamnar en bit bort från trådens frågeställning med vissa delar men du är ju TS och kan styra upp.
 
Senast ändrad:

rikitikitavi

Aktiv medlem
Du börjar med detta projekt som redan van och duktig fotograf så är övertygad om att utvecklingen kommer gå fort. Hade jag presterat så fina porträtt i början så hade jag definitivt fått mer uppdrag. Jag började tidigt med studiofotografering och kombinerade dålig koll på blixtar och ljusformare med dålig koll på allt inom fotografering 😅. Det fanns då väldigt lite info på nätet också och här på FS var det sällan någon som delade med sig av sin kunskap inom just det området. Ibland blev det bra och ibland dåligt och aldrig som jag tänkt mig. Jag tog i den vevan på mig att fota en bal med vuxna i min egen ålder. Efter fipplande med en ljusmätare som jag trodde användes rätt hade jag 70 parbilder att tokredigera för att rädda. Superpinsamt då det även fanns med kändisar som var vana vid fotografer med faktisk kunskap. Det är egentligen först de sista åren som jag har nog kunskap för att få fram i närheten det jag avser samt ha förstånd att inte ta på mig vad som helst.

Jag är imponerad av hur din dottern orkar ta regi. Poserna tyder på god samarbetsvilja. Har en egen dotter och fick mest nöja mig med fria aktiviteter framför vit bakgrund när det begav sig. För mig har skyltdockan varit räddningen för att kunna träna. Inte minst att vara hyfsat redo för att köra när riktiga modellen tar plats framför kameran.

Stora ljusformare och begränsat utrymme är mest ett slöseri med pengar. Med raster kan de ha en poäng ibland men oftast fungerar en liten box lika bra eller bättre. Jag har en 175 octa jag köpte i början då jag trodde att bara boxen är stor nog så blir porträttet fint.
Utomhus kan de stora boxarna vara fantastiska i vissa lägen men nu snackar vi vindfång nog till en segelbåt😉

Jag är självlärd som sagt så mina tips och råd får du se i det ljuset. Jag vill ändå försöka hjälpa om det går. Skulle önska att någon med mer erfarenhet kunde hoppa in i tråden med tips och klokskap men har väl inte så stora förhoppningar. De som är tillräckligt erfarna hänger väl inte här utan fotar och tjänar pengar istället.

Jag har inte orken eller lusten för uppdrag längre men trots allt finns det fortfarande chans att tjäna lite pengar inom porträtt. Inte i närheten av att kunna leva på men som lite extraknäck när nästa fotopryl behöver köpas. Det kan vara en sporre jämfört med tex naturfoto då du konkurerar med i stort alla som använder en kamera. Största fördelen med blixtar och formare är dock det kreativa i att bygga upp bilden från ingenstans och att inte vara beroende av yttre förhållanden. Något jag drömmer om är en jättelokal med högt i tak där jag fick meckla på med mina idéer. Vardagsrummet begränsar så mycket vad som är möjligt att göra.

Jag hamnar en bit bort från trådens frågeställning med vissa delar men du är ju TS och kan styra upp.

Tack :) Haha, väldigt skoj att höra andras historier om hur det begav sig.
Jag kan tänka mig hur det kändes när du tog på dig de där uppdragen när du inte riktigt kände att du behärskade saker och ting. Det är ingen rolig känsla, men man lär sig nog mycket på det trots "förnedringen" . Jag har varit med om ett par sådana också precis då jag började använda mina speedlights. Fick ett uppdrag för en större Matvaru kedja av en vän där jag skulle fota deras personal för tavlorna i butiken. Hon gillade mina andra bilder. Jag hade en god ide om hur jag skulle göra en lättare uppsättning med 2 paraplyer rakt av för att täcka en större grupp och fler personal. Hade inte riktigt med mig ett bra objektiv för tillfället och ljuset blev verkligen "Mäh" haha.
Nä, det var inte bilder jag var stolt över, och jag vet faktiskt inte ens om de använde bilderna sedan, kanske för eget bruk men kanske inte heller i butiken. Dock kostade jag inte så mycket så blev kanske inte så stor förlust ;)
Men jag minns verkligen den där känslan av att kanske ha tagit sig vatten över huvudet, samtidigt var det också spännande och nervöst på ett bra sätt så man fick träna i ett lite skarpare läge.
jobbigt med lite kändisar också som du beskrev haha...Hua.

Nu känner jag mig mycket mer trygg då jag gör saker folk anlitar mig för( porträtt , events, bröllop dop etc etc) men då använder jag mest samma ljus eller uppsättningar och där är ju inte heller kravet superhögt. Jag gör heller inte jobb ofta då jag har ett heltidsjobb annars, men det droppar in något jobb i månaden typ och lite tätare då det är sommarhalvåret. Oftast är det genom kontakter, men det händer att folk att Hemsidan och så också.
Då och då dyker det upp lite mer spännande saker. Jobbat för en app som vuxit och blir större och större några gånger senaste åren där jag haft full frihet bland annat.
Något jag helt hamnat utanför är bildbyrå biten som hade varit bra att få igång då jag ändå plåtar så pass mycket som jag gör, men jag är för dåligt insatt och vet inte riktigt hur jag skall gå tillväga.
Nu i dagarna var det någon som ville använda min bild som bokomslag, bara genom hemsidan tex så det var rätt roligt.
Men vill göra lite mer känner jag och speciellt då sonen blir lite större och jag får mer tid.

Dottern är väldigt tålmodig som sagt, hon har verkligen blivit fotograferad sedan hon var bäbis så hon är rätt van men verkar också vara lite "skådis" och är själv kreativ så det har nog hjälpt när jag vill förklara vad min vision är, och senaste året tycker jag verkligen hon är mer "med" i visionerna och vill skapa sina egna bilder genom mig.
Hon jobbar dessutom nu extra på HM som barnmodell( inte genom mig, utan där är det Mamma som styrt upp!) och när hon började frågade dom om hon hade blivit fotograferad ofta innan, vilket var lite skoj haha...jag stod där lite generat när hon berättade om hur mycket hon blivit fotad genom åren ;)
Så nu lär hon bli ännu mer van, hon brukar säga ibland när jag ska fota: "Aha, du menar så, ja så brukar dom vilja att jag ska stå på HM också!" ;)

Ja en liten studio eller allra helst en större vore lite av en dröm, verkligen. Du har nog rätt i att jag ska försöka tänka igenom hur ofta det jag köper nu kommer eller Kan användas i det utrymmet jag har.
Den Aputure lightdome variant större kanske är i största lagret, å andra sidan är dom så skylta so kombo som sagt så det kliar i fingrarna när det gäller den hehe. Gillar att den är så smidig att ta med sig i väska och lätt att plocka upp och ned etc också. Men annars kanske saker som är lättare att plocka med sig överlag jag borde tänka på eller mindre men bra ljusformare för de jag ska utföra som är på tapeten.
Jag tar gladeligen emot alla tips från någon som varit inne i blixtdjungeln ett tag och redan lärt av misstag som jag kanske då slipper göra när det gäller uppsättningar och inköp etc :D

Nä ibland kostar det mer än det smakar så kan förstå om du inte orkar göra mer uppdrag. Porträtt som du säger verkar fortfarande vara något folk efterfrågar och vill ha någon annan än just sina egna bilder på Iphone. Och det verkar som det fortfarande kommer vara uppskattat. och där tror jag faktiskt ännu mer just kunskap om blixt etc hjälper då det ser lite "proffsigare" ut än då man fotar med naturligtljus och inte mot bakgrunder etc.

Nu kom jag off topic stundtals också, men verkar vara mest du och jag kvar i den nu ändå haha, kanske hoppar in fler som behöver hjälp och som vill komma med nya tips:) Jag fortsätter att uppdatera då och då.
Planen är att kanske ta något kort idag också om jag hinner.
Tackar!
 

gamleJ

Aktiv medlem
Kul att höra lite om hur din situation ser ut👍. Jag får massor av associationer men kan återkomma kring dessa. Däremot vill jag bara säga att en octa 90 inte är för stor även i trånga utrymmen. Med den kan du göra en hel del inte minst då den har raster. Hade du haft siktet inställt på en octa 150 och uppåt hade jag avrått😃
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Kul att höra lite om hur din situation ser ut👍. Jag får massor av associationer men kan återkomma kring dessa. Däremot vill jag bara säga att en octa 90 inte är för stor även i trånga utrymmen. Med den kan du göra en hel del inte minst då den har raster. Hade du haft siktet inställt på en octa 150 och uppåt hade jag avrått😃
Jag tycker samma, alltid roligt att höra vad andra gått igenom och hur deras situation ser ut gällande fotografi. har inte många jag känner privat så som fotograferar utan det blir ofta att man passar på att prata med andra man vet är mer intresserade över nätet eller genom jobbman haft. Så det är alltid spännande.
haha ok, va bra då är den fortfarande aktuel då iaf Octa boxen :D

Här är lite fler bilder med varierande resultat utifrån gården bakom huset och lite mer från köket mest på kul :)
Dessvärre blev många av de jag gillade på henne utomhus lite mjuka i skärpan över ögonen, men i sin helhet funkar dom ändå över sociala medier etc. De utomhus skulle vara lite tidlösa med lite Kodachrome känsla över dom.
yas mask mono.jpgyas kameran kodakchrome.jpgyas kameran cyan.jpgyas instamatic kodachrome.jpgyas gitarren cyan.jpg
 

gamleJ

Aktiv medlem
Fina utomhusporträtt. Vilken tur du har med tillgång till HM-modell som kompletterar fint ljus och sköna färger😃. Hur orättvist det ändå är så gillar kameran vissa och andra inte.

Allt annat än en Aperture 90 ser jag som ett misslyckande😉

Här blev det bara trädgårdsjobb och inget fotat. Hann däremot planera lite inför nästa bild i min serie ”drömmar”. Vet inte om du minns denna från tisdagsbilden? Jag har nu kompletterat med två andra varianter och planerar en tredje😃
 

Bilagor

Senast ändrad:

rikitikitavi

Aktiv medlem
Fina utomhusporträtt. Vilken tur du har med tillgång till HM-modell som kompletterar fint ljus och sköna färger😃. Hur orättvist det ändå är så gillar kameran vissa och andra inte.

Allt annat än en Aperture 90 ser jag som ett misslyckande😉

Här blev det bara trädgårdsjobb och inget fotat. Hann däremot planera lite inför nästa bild i min serie ”drömmar”. Vet inte om du minns denna från tisdagsbilden? Jag har nu kompletterat med två andra varianter och planerar en tredje😃
Tack:) Jo är glad att hon ställer upp på pappas märkliga ideer och att hänga med till olika ställen med endast fika som "betalning "oftast, att jag lockar med lite snack tid med sin far verkar inte vara morot nog dock ;) on brukar iof få välja kläder ibland som jag shoppar för tillfället så då blir det lite 2 flugor i en smäll hehe.

Hade jag haft en trädgård hade jag legat och påtat där också troligtvis!
Blir en 90 octa om jag får in pengar för ett jobb här nu i veckan tror jag:D
Tror jag minns den faktiskt, underbar! haha, kul ide och snyggt utfört ju.
Ser farm emot att se vart det leder sedan helt klart :)
Nu börjar en "vanlig" jobbvecka med lärare jobb och hämtning av barn igen, så lär dröja innan man får tid att slänga upp blixtar och annat igen. Men kanske nästa helg om man har tur. Är fortfarande inne och efter en skyltdocka till något bra pris så man kan leka lite. tappade farten lite med att leta upp en sådan.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Är jag i närheten av butiken där jag köpte min kan jag gå in och kolla om de fortfarande säljer och kan skicka till Stockholm. Inte omöjligt att jag hamnar i den delen av stan pga ett möte i veckan.

Lärare, kunde tro det. Samma här😂.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Är jag i närheten av butiken där jag köpte min kan jag gå in och kolla om de fortfarande säljer och kan skicka till Stockholm. Inte omöjligt att jag hamnar i den delen av stan pga ett möte i veckan.

Lärare, kunde tro det. Samma här😂.
Det vore ju fantastiskt :) Säg till om det finns möjlighet som sagt!
Haha, jaså du med :D festligt.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Mötet blev av idag och jag gick efteråt till butiken. Tyvärr var det stängt idag. Genom fönstret såg jag skyltdockor men inte som min utan med vita huvuden. Nu kan det ju finnas andra varianter som inte syntes genom fönstret. Jag bifogar telefonnummer som stod på dörren så kan du ringa och kolla vid tillfälle.

0703692206
 
ANNONS