Annons

Individskillnader objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

ovanmyra

Aktiv medlem
Hej, har kommit att fundera på en sak.
Man läser recensioner av nåt objektiv man för tillfället är intresserad av,
och åsikterna varierar mycket.
I bland verkar det som om det är individskillnader (på objektiven) som gör det.

Kan det vara så eller är moderna gluggar från någorlunda välkända tillverkare lika som bär från fabrik?
 

Saxdalen

Aktiv medlem
Hej, har kommit att fundera på en sak.
Man läser recensioner av nåt objektiv man för tillfället är intresserad av,
och åsikterna varierar mycket.
I bland verkar det som om det är individskillnader (på objektiven) som gör det.

Kan det vara så eller är moderna gluggar från någorlunda välkända tillverkare lika som bär från fabrik?
I grunden är det skillnader. Ju bättre ojektiv )läs dyrare) desto mindre individskillnad.

Själklart är det så att billiga massproducerade objektiv inte har lika högt ställda krav som dyra exlusiva objektiv.

Vissa tester ser du ex på mtf att det skiljer sig, mer eller mindre.
 

ovanmyra

Aktiv medlem
I grunden är det skillnader. Ju bättre ojektiv )läs dyrare) desto mindre individskillnad.

Själklart är det så att billiga massproducerade objektiv inte har lika högt ställda krav som dyra exlusiva objektiv.

Vissa tester ser du ex på mtf att det skiljer sig, mer eller mindre.
Tack för svaret, ganska uppenbart egentligen. Har själv gjort erfarenheten att jag köpt objektiv i - löst uttryckt - mellanprisklassen nya. När jag provat dem har jag inte fattat var de positiva recensionerna kommit från, och jag är ganska noga med testmetodiken.

Så antingen köper man dyrt och är säkrare på vad man får, eller så får man vara beredd på att gå igenom några exemplar för att hitta ett bra om man nu absolut vill ha just den modellen? Just nu har jag ett från tidigt 50-tal som jag tycker sopar mattan med ett liknande, nytt, av en välkänd modell.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det har varierat mellan mörken och objektivmodell. Äldre Sigma inkl EX kunde variera mycket. Jag provade ett 100-300/4 EX några år sedan och det var dåligt över 200mm inte alls som tidningen FOTOs test. Det jag hsr nu är skarpt och beter sig som förväntat. Jag har haft 4 ex av Canon 70-300 DO och det har varierat stort trots att det ör relativt dyrt. Ett ex var kasst bortom 225mm. Ett var OK men inte mer men jämnare över brännvidderna. Två har varit riktigt bra och ett av dessa testade jag mot 70-200/4 L och DO vsr skarpare (det exet har jag ännu). Denna variation kan förklara olika resultat i tester. Jag tror att DO optiken har väldigt små toleranser och det kanske är därför det har sådan variation. Nikkor 70-200/2,8 VR ett var även det känt för stor variabilitet trots proffsstatus.

Rent generellt bidrar nog bildstabilisering p g a en linsgrupp som rörs i sidled till decentrering med varierande prestanda.

Det verkar som i tester av flera ex hos lens rentals som om åtminstone Canon och Sigma som vsriabiliteten minskat. I det senare fallet p g a att vsrje ex testas mot ett slumpvalt antal tidigare.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det finns en artikel någonstans hos Lens Rentals om exemplarvariation på zoomar, om jag inte missminner mig.

Sedan får man nog skilja på normal exemplarvariation och rent defekta exemplar som är t ex påtagligt decentrerade.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det finns en artikel någonstans hos Lens Rentals om exemplarvariation på zoomar, om jag inte missminner mig.

Sedan får man nog skilja på normal exemplarvariation och rent defekta exemplar som är t ex påtagligt decentrerade.
Absolut. Kolla dock på photozones test av Nikkor 70-200/2,8 VR ett. Döremot är nog slitage en sannolik orsak till stor variation i Nikkor 80-200 AF (skjutzoomen) som diskuterats flitigt några år sedan. Detta kan även drabbat en av mina Canon 70-300 DO.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Hej, har kommit att fundera på en sak.
Man läser recensioner av nåt objektiv man för tillfället är intresserad av,
och åsikterna varierar mycket.
I bland verkar det som om det är individskillnader (på objektiven) som gör det.

Kan det vara så eller är moderna gluggar från någorlunda välkända tillverkare lika som bär från fabrik?
Inget objektiv är exakt likadan som en annan.
Åsikter hur den presterar är ju en åsikt. Såklart dessa kommer variera kraftigt. Oftast r testerna testmetodik olika och blir då svårt att jämföra med andras åsikter.
Mer vetenkapliga tester är en annan femma, här blandas inte åsikter in, men däremot ser man kvalitetsvariationer.
Klasssikt är ju när de testat skärpa och upplösning och så använder autofokus. Bå blandar man även in hur noggrant fokusmodulen är kalibrerad och objektivets interna kalibrering likaså. Man måste så mycket som möjligt eliminera såna här fel.

/Stefan
 
ANNONS