Annons

Nya mac mini 2018

Produkter
(logga in för att koppla)

Pippo

Aktiv medlem
Den ingår i paketet jag räknade på ovan som är ca 10 papp totalt (ca 1 papp för systemlicensen).

Jag stoppade i ett USB-minne på fronten av NUC:en och sedan gick resten av sig självt.

Inte svårare än att installera macOS eller applikationer som tex. Adobe Lr.
Tack än en gång. 👍
 

ErlandH

Aktiv medlem
Då är processorerna kanske likvärdiga men det får tester visa. [...]
Fortfarande kan dock iMac i5 vara snabbare...
Tittar man lite på olika benchmark-tester är det ganska tydligt: den i3 som sitter i Mini är lite snabbare än den äldre i5 som sitter i Imac, på i princip allting.
 

Homy

Aktiv medlem
Tittar man lite på olika benchmark-tester är det ganska tydligt: den i3 som sitter i Mini är lite snabbare än den äldre i5 som sitter i Imac, på i princip allting.
Jo, såg det i länken ovan, men som du säger bara ca 10% med samma hårdvara i övrigt. iMac har ju en klar fördel med sitt Radeon Pro 555 2 GB vram som är ca 2-3 ggr snabbare än Intel UHD Graphics 630 i Mac Mini: https://technical.city/en/video/Radeon-Pro-555-vs-UHD-Graphics-630
 

martinot

Aktiv medlem
Om det är så enkelt som det låter, då får man förstås ta och överväga ett sådant alternativ också. Jag är öppen för allt, bara det inte innebär för mycket mixtrande, även jag har tummen mitt i handen.
Glömde nämna ett mellanalternativ mellan att montera ihop och installera systemet själv, och att köpa en Mac Mini (eller en färdigmonterad PC som har Windows fabriksinstallerat). Det är att betala en butik/ÅF som tex. Webbhallen, Komplett och Inet att göra allt åt dig.

Kostar oftast inte så extremt mycket med att få det färdigmonterat. Har för mig typiskt 500-700 kr, och då installerar de även Windows klart.
 
Senast ändrad:

Pippo

Aktiv medlem
Jag hade föreslagit följande dator för TS enligt dennes beskrivning och krav:

https://www.dustinhome.se/product/5011095423/nuc-coffee-lake
https://www.dustinhome.se/product/5011078856/970-evo
https://www.dustinhome.se/product/5010970000/vengeance
https://www.dustinhome.se/product/5010877347/windows-10-home-64-bit-sve-oem

För ca 10 papp så får TS en helt underbart presterande stationär dator optimerad för bla. fotoredigering i Lr, C1Pro, ON1, etc.

Intel NUC Coffee Lake I5-8259U med Thunderbolt 3
32 GB RAM
500 GB SSD

Alternativt nedan Mac Mini om man vill gå på Applespåret.

Bägge ger liknandre prestanda och lika bra alternativ. Perfekt för TS.

https://www.apple.com/se/shop/buy-mac/mac-mini/3,6-ghz-fyrkärnig-processor-128gb#

Välj 512 GB SSD och 32 GB RAM så är du hyfsat framtidssäker.

Bägge kan kompletteras med NAS (eller extern disk över TB3 eller USB3) för lagring/arkivering av bilder.
Sorry, ett par sista frågor om det är ok. ;)

- Vad är det för skillnad på Windowslicensen Dustin tillhandahåller och den enligt nedanstående länk. Det skiljer ju en hel del i pris.

https://www.elektrooutlet.se/produkt/windows-10-home/

- Är det vettigt att byta ut varianten med I5-8259U mot den med I7-8559U?

- Vissa av varianterna har tillägget 2,5" i namnet. Innebär detta att de också har plats för en extra 2,5" disk?

Blev rörigt det här - alldeles för många val.
 

martinot

Aktiv medlem
Sorry, ett par sista frågor om det är ok. ;)

- Vad är det för skillnad på Windowslicensen Dustin tillhandahåller och den enligt nedanstående länk. Det skiljer ju en hel del i pris.

https://www.elektrooutlet.se/produkt/windows-10-home/

- Är det vettigt att byta ut varianten med I5-8259U mot den med I7-8559U?

- Vissa av varianterna har tillägget 2,5" i namnet. Innebär detta att de också har plats för en extra 2,5" disk?

Blev rörigt det här - alldeles för många val.
Lite osäker på varför priserna på Windows skiljer sig så mellan dessa ÅF. Har aldrig hört talas om den du länkar till, men måste ju inte vara lurendrejeri/skumt. Osäker där.

Svårt att säga om det är mer prisvärt med i7-modellen jämfört med i5-modellen. Den är garanterat snabbare, men om skillnaden motiverar 2 -2,5 papp extra är jag lite mer osäker på. Kanske bra att välja den får bli mitt svar. 😋

Jo, helt rätt. De lite högre NUC med 2,5 i namnet har möjlighet att förutom en m2-SSD även få plats med att montera en traditionell (tex. mekanisk) 2,5" SATA-disk.
 

alfin

Aktiv medlem
Om man nu funderar på att bygga en Windows-maskin, snarare än att köpa en färdig Mac-mini, så kanske det inte behöver vara en NUC. Kylning brukar vara det som knäcker ett bygge, framför allt om maskinen är högpresterande. En lite större låda med samma komponenter och bättre kylning, med möjlighet att komplettera med tex bättre grafikkort i framtiden kanske kan vara en idé.
 

Pippo

Aktiv medlem
Om man nu funderar på att bygga en Windows-maskin, snarare än att köpa en färdig Mac-mini, så kanske det inte behöver vara en NUC. Kylning brukar vara det som knäcker ett bygge, framför allt om maskinen är högpresterande. En lite större låda med samma komponenter och bättre kylning, med möjlighet att komplettera med tex bättre grafikkort i framtiden kanske kan vara en idé.
Jo, kollar på andra varianter också men vill absolut inte ha en monsterburk igen, även om jag inser att det vore det smartaste.
 

Danne B

Aktiv medlem
Sorry, ett par sista frågor om det är ok. ;)

- Vad är det för skillnad på Windowslicensen Dustin tillhandahåller och den enligt nedanstående länk. Det skiljer ju en hel del i pris.

https://www.elektrooutlet.se/produkt/windows-10-home/

- Är det vettigt att byta ut varianten med I5-8259U mot den med I7-8559U?

- Vissa av varianterna har tillägget 2,5" i namnet. Innebär detta att de också har plats för en extra 2,5" disk?

Blev rörigt det här - alldeles för många val.
Skillnaden på de olika OS:en är att Dustin säljer en "billigare" OEM-version av Win10, som knyts till det moderkort den installeras med. Du kan alltså inte föra över licensen till en ny dator eller om du uppgraderar moderkortet.
Elektrooutlet säljer ett dyrare OS, som du kan byta mellan datorer hur du vill. Men det är en volymlicens, som de inte får sälja egentligen. Du får en digital nyckel och får ladda ner Win10 från nätet.

i5-i7 är alltid en fråga som dyker upp. Om man tar en i5 och en i7 som bägge har 4st kärnor, så har i7:an "hyperthreading" vilket ger den 4st virtuella kärnor till.
Så i teorin blir den alltså dubbelt så snabb i flertrådade program, men inte riktigt så i verkligheten. Dock snabbare.
Så om du arbetar i program som är flertrådade (t.ex. videoredigering), så kan det vara lönt. I annat fall så bör man leta efter en processor som har en hög singeltråds-prestanda.
 

PMD

Aktiv medlem
Skillnaden på de olika OS:en är att Dustin säljer en "billigare" OEM-version av Win10, som knyts till det moderkort den installeras med. Du kan alltså inte föra över licensen till en ny dator eller om du uppgraderar moderkortet.
Elektrooutlet säljer ett dyrare OS, som du kan byta mellan datorer hur du vill. Men det är en volymlicens, som de inte får sälja egentligen. Du får en digital nyckel och får ladda ner Win10 från nätet.
Om man köper Dustins billigare licens så kan man byta moderkort och köpa en ny licens 5 gånger innan man har kommit upp i Elektrooutlets pris. Jag tror att det är ganska få som byter moderkort så många gånger i sin dator.

Hur kommer Elektrooutlet undan med att sälja en licens som de inte får sälja?
 

Danne B

Aktiv medlem
Om man köper Dustins billigare licens så kan man byta moderkort och köpa en ny licens 5 gånger innan man har kommit upp i Elektrooutlets pris. Jag tror att det är ganska få som byter moderkort så många gånger i sin dator.

Hur kommer Elektrooutlet undan med att sälja en licens som de inte får sälja?
Vad jag vet så har Microsoft fått tips om denna sidan, men tydligen har inget gjorts ännu.
Problemet med volym-licenser är att de säljs i strid med Microsofts licens avtal. Microsoft jagar inte dessa kontinuerligt, men det händer och då deaktiveras licensen bara. Hände mig för några år sedan med en licens till Windows 7, jag köpte på Tradera.
Den fungerade klockrent i 3 år, sedan helt plötsligt var den ogiltig.
 

Pippo

Aktiv medlem
Skillnaden på de olika OS:en är att Dustin säljer en "billigare" OEM-version av Win10, som knyts till det moderkort den installeras med. Du kan alltså inte föra över licensen till en ny dator eller om du uppgraderar moderkortet.
Elektrooutlet säljer ett dyrare OS, som du kan byta mellan datorer hur du vill. Men det är en volymlicens, som de inte får sälja egentligen. Du får en digital nyckel och får ladda ner Win10 från nätet.

i5-i7 är alltid en fråga som dyker upp. Om man tar en i5 och en i7 som bägge har 4st kärnor, så har i7:an "hyperthreading" vilket ger den 4st virtuella kärnor till.
Så i teorin blir den alltså dubbelt så snabb i flertrådade program, men inte riktigt så i verkligheten. Dock snabbare.
Så om du arbetar i program som är flertrådade (t.ex. videoredigering), så kan det vara lönt. I annat fall så bör man leta efter en processor som har en hög singeltråds-prestanda.
Ok, men nu är det ju Elektrooutlets Win-variant som är snorbillig - 250:-...

Vad gäller i5/i7 skulle det alltså räcka med i5 om jag i princip enbart bildbehandlar, surfar etc? Å andra sidan köper jag ju hellre i överkant när jag väl uppdaterar utrustningen. Svårt det här.
 

Danne B

Aktiv medlem
Ok, men nu är det ju Elektrooutlets Win-variant som är snorbillig - 250:-...

Vad gäller i5/i7 skulle det alltså räcka med i5 om jag i princip enbart bildbehandlar, surfar etc? Å andra sidan köper jag ju hellre i överkant när jag väl uppdaterar utrustningen. Svårt det här.
Ja, de säljer en dyrare "Retail-licens", till ett mycket billigt pris. Då det är en licens-nyckel från en volum-licens. Dessa får inte säljas vidare, enligt licens-avtalet.
Detta gör att licensen helt plötsligt kanske blir deaktiverad.

Det finns vissa tillfällen du använder flera kärnor även i bildbehandling. T.ex. vid export till JPG i Lightroom. Så om du exporterar många bilder samtidigt, kommer du märka en skillnad med i7.
 

PMD

Aktiv medlem
Vad jag vet så har Microsoft fått tips om denna sidan, men tydligen har inget gjorts ännu.
Problemet med volym-licenser är att de säljs i strid med Microsofts licens avtal. Microsoft jagar inte dessa kontinuerligt, men det händer och då deaktiveras licensen bara. Hände mig för några år sedan med en licens till Windows 7, jag köpte på Tradera.
Den fungerade klockrent i 3 år, sedan helt plötsligt var den ogiltig.
Vad händer om man låter bli att aktivera licensen?
 

Pippo

Aktiv medlem
Ja, de säljer en dyrare "Retail-licens", till ett mycket billigt pris. Då det är en licens-nyckel från en volum-licens. Dessa får inte säljas vidare, enligt licens-avtalet.
Detta gör att licensen helt plötsligt kanske blir deaktiverad.

Det finns vissa tillfällen du använder flera kärnor även i bildbehandling. T.ex. vid export till JPG i Lightroom. Så om du exporterar många bilder samtidigt, kommer du märka en skillnad med i7.
Tack, Danne. 👍
 

Danne B

Aktiv medlem
Jag har fått för mig att en hel del fungerar i MS Windows även om man inte aktiverar. Är det mycket som ofungerar?
Jo, det mesta fungerar. Men en del blir "nerstängt" och tror även att du inte kan ladda ner säkerhetspatchar och andra uppdateringar.
Sen kommer du hela tiden få meddelanden om att Windows versionen inte är "genuine" och att du ska aktivera den.
 
ANNONS