Annons

justera bildstorlek

Produkter
(logga in för att koppla)

Marie_1

Aktiv medlem
Försöker lägga in bilder i google my business och det blir alltid problem pga det finns begränsningar vad gäller bildstorlek. Google my business anger att bilden måste ha minst 400 pixlar bredd och 300 höjd. Bilden är från början 440 x 587. Tar jag in den som den är måste man sedan i alla fall använda deras verktyg för att beskära vilket resulterar att motivet blir avkapad. Har provat att minska antal pixlar via förhandsvisning och standardformat dvs 320 x 320 men då anger google my business att den är för liten.
Skulle vilja förminska själva motivet. Gå det att göra? Har även photoshop - Kanske bättre att justera där? hur gör man då för att det ska bli korrekt? Tacksam för hjälp.....
 

Bilagor

Jewster

Aktiv medlem
Bilden i inlägget är ju 300x400 (innan du klickar på den och får upp 440 x 587-versionen). Enklast är ju att du sparar ner den så är det klarrt. ;-)

Jag har inte Google my busines så vet inte hur verktyget ser ut. Men det är inte så att när du öppnar bilden för att beskära den så hamnar det en beskärningsruta en bit in i bilden? I så fall, går det inte att dra ut denna ruta till kanterna så att den inte beskär alls utan bara sparar ner i rätt storlek?

Annars, om du vill göra det själv är det superenkelt i Photoshop.
1. Öppna bilden.
2. Välj beskärningsverktyget. (Du kan klicka tangent C för genväg till verktyget.)
3. I rullisten uppe till vänster väljer du "B x H x upplösning".
4. Skriv in "400 px" resp "300 px" i de två tomma rutorna.
5. Dra i hörnen på beskärningsrutan eller flytta runt bilden så att den får den beskärning du önskar.
6. Klicka Enter, så beskärs bilden.

6. Spara din bild. Förslagsvis som en ny bild genom "Spara som..." och ge den ett nytt namn så den inte skriver över din originalbild.
 

Marie_1

Aktiv medlem
Bilden i inlägget är ju 300x400 (innan du klickar på den och får upp 440 x 587-versionen). Enklast är ju att du sparar ner den så är det klarrt. ;-)

Jag har inte Google my busines så vet inte hur verktyget ser ut. Men det är inte så att när du öppnar bilden för att beskära den så hamnar det en beskärningsruta en bit in i bilden? I så fall, går det inte att dra ut denna ruta till kanterna så att den inte beskär alls utan bara sparar ner i rätt storlek?

Annars, om du vill göra det själv är det superenkelt i Photoshop.
1. Öppna bilden.
2. Välj beskärningsverktyget. (Du kan klicka tangent C för genväg till verktyget.)
3. I rullisten uppe till vänster väljer du "B x H x upplösning".
4. Skriv in "400 px" resp "300 px" i de två tomma rutorna.
5. Dra i hörnen på beskärningsrutan eller flytta runt bilden så att den får den beskärning du önskar.
6. Klicka Enter, så beskärs bilden.

6. Spara din bild. Förslagsvis som en ny bild genom "Spara som..." och ge den ett nytt namn så den inte skriver över din originalbild.
Tack för svaret! har beskurit enligt det som anges men då blir bilden väldigt konstigt. Skulle helst vilja att själva objektet minskas. Någon form att man zoomar ut och ta en ny bild på det. Finns inte denna funktion i Photoshop?
 

martinator

Aktiv medlem
Eftersom google business vill ha LIGGANDE bilder (400x300 px) och din bild är STÅENDE (440x587 px) kommer du aldrig kunna lösa problemet genom beskärning och behålla den röda bakgrunden.
Antigen får du lägga vitt eller annan färg till höger och vänster om motivet, eller fotografera om bilderna i med rätt proportion.

Använd beskärningsverktyget i PS och dra ramen utanför bilden så får den rätt proportioner och motivet blir intakt - men litet...
 

Bilagor

Tonyeagle

Aktiv medlem
Innehållsmedveten

Om du gör som föregående talare säger och har PS från de senaste åren kan du kryssa i rutan Innehållsmedveten eller content aaware. Då koierar ps möstret och färgen från intilliggande område till det vita området du ser på bilden ovan. fungerar ofta ganska bra så du inte ser att det är klonat område.

Tillägg: Eftersom smycket ligger så nära kanten kanske man behöver gör det i 2-3 steg så att inte även den svarta delen av smycket klonas in.
 

Marie_1

Aktiv medlem
Tack för tipsen i photoshop! har hittat en annan bild som passar in. Dock ska jag komma ihåg till nästa gång att välja "kvadrat" innan jag ska ta en bild med min mobil så att det passar in.
 
ANNONS