Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkel/Panorama [Mellanformat]

Produkter
(logga in för att koppla)

shonokij

Aktiv medlem
Blivit sugen på att få in mer i bilden - Har en 50mm till bladaren som vidast. Fungerar bra, förutom det att den väger bly. Men så ska det vara!

Eftersom jag har en liten utrustning Hasselblad så är ju första tanken att köpa sig en SWC. Dock så är jag inte så förtjust i 1:1 förhållandet på bilden vid vidvinkel. Det som ger motivet sin bredd försvinner liksom. Visst, det går att beskära till vad man vill efteråt, men då kan jag ju lika gärna börja fota småbild...

Vilket har gjort att jag har hittat 2 system som känns intressanta (Båda i ungefär samma prisklass).

Det ena är Fuji G617. Negativstorleken är 6 x 17, 105mm bränvidd vilket ger en bildvinkel på ~80 grader. Ganska rejält! Men formatet 1:3 gör att det blir ganska utmanande att komponera sina motiv. Går inte direkt att veva runt med kameran och bara fota? Eller går och går gör det ju, men blir bilden sné så minskar chansen att den öht blev bra rätt rejält. Men samtidigt, ett jäkla sug in i bilderna som sitter! En annan grej är närgränsen 3m! Inte så att man kryper hur nära som helst. Vilket jag kanske gärna gör...

Det andra vore en Plaubel 69W. En ganska esoterisk kameramodell, som har shift - Rätt bra om man fotar i stadsmiljö (Vilket jag ofta gör). Negstorlek 6 x 9 och bränvidd på 47mm vilket ger nästan ~90 graders vinkel. Men formatet, formatet, formatet... 1:1.5 - Är det inte lite osexigt? Det är ju samma som småbildsformat. Det känns lite gnocci som Argentinarna säger (Det är varken pasta eller potatis...). Dock enklare att komponera på - Det blir lite som småbild på steroider - Risken är bara att jag börjar hantera den som en småbildskamera och skjuter från höften. Kan bli både bra och dåligt. Närgränsen är dock bättre - tror det är en halvmeter eller något. Ökar möjligheterna för en mer varierad motivbild (Alltså inte bara panoramor).

En annan sak är mängden bilder man får ut - 617 är 4 bilder på en rulle. 69 är 8. På den första gäller det alltså att välja sina motiv. Och börjar man gaffla så går det en rulle per motiv... Jag vet egentligen inte om det är så dåligt. Bra bilder måste få kosta! Men det kan vara blockerande ("Jag vill inte direkt slösa film på det där" kan bli en återkommande känsla och inga bilder alls blir garanterat dåliga bilder). Vet dock inte hur stor den risken är egentligen. Jag fotar på rätt bra med bladaren...

Nåväl, nog med svammlet. Det är 2 rätt specialicerade system som jag är i valet och kvalet om, och jag känner att jag skulle nog egentligen ha använding av båda. Men har svårt att motivera det (ekonomiskt). Och det är begagnat som gäller. Annars hade Fuji GX617 med en 90mm och en 300mm varit perfekt...?

Plaubel 69W vs. Fuji G617. Vilken borde finnas i kameraväskan?
 
Vilken kan bara du svara på.
Men nu bor du i Stockholm.
Det måste finnas ett antal 6x17 kameror i staden. Försök att få låna en ett par veckor och testa.
jag tror att man fort upptäcker om 6x17 är ens grej eller inte.
Skjuta från höften... med den metallklumpen...
 
Jag skulle fundera över formaten. Långsmalt ger ju panoramaupplevelsen. Här på Fotosidan fungerar långsmalt inte så bra är min upplevelse, det skall nästan vara 3:2. I varje fall är min upplevelse att andra format, speciellt långsmala, får färre kommentarer. En viss konservatism tycks råda. Men jag har inte gjort några empiriska studier på det.

Men i andra sammanhang kan ju långsmalt fungera utmärkt, både som förstoringar och webb. Här ett exempel där proportionerna ca 6:17 används på webb: http://www.twanight.org/newTWAN/index.asp
 
Det måste finnas ett antal 6x17 kameror i staden. Försök att få låna en ett par veckor och testa.
jag tror att man fort upptäcker om 6x17 är ens grej eller inte.

Ja, bra idé! Om det är någon som läser det här och kan låna ut en Fuji G617 över en helg så skulle jag bli glad! Lovar att vara varsam, kan även betala hyra.

Makten sa:
Makten Det finns 6x12-kameror också, som kanske är ett vettigt mellanting. Men de verkar kosta skjortan^3 eller vara svåra att få tag i. Formatet tycker jag ser väldigt trevligt ut jämfört med både 6x9 och 6x17:

http://fiveprime.org/hivemind/Tags/6x12

Ja, 6x12 vore trevligt! Men som sagt, det är svårt att hitta dem, och gör man det så är de dyra som sjutton.

Ett alternativ vore ju att bygga en själv...
 
Möjligen har jag helt missförstått syftet, men varför inte panorera och sy ihop bilderna? Vilken ratio kameran ger har känns helt oviktigt i det fallet. Proportionerna i den färdiga bilden styrs helt av dig själv med beskärning. Som sagt, jag kanske missförstår dig?
 
Ja, det är sant att det går att manipulera proportionerna i efterhand - Men jag är ett ganska stort fan av WYSIWYG (What you see is what you get :) ). Alltså komponera på plats och göra färdigt så mycket som möjligt redan i själva utftörandestadiet, så slipper jag ev. kvalitetsförlust och extrajobb när jag väl är färdig med själva fotandet. När jag ser ett motiv så jobbar jag mycket för att åf det precis som jag vill redan i själva fotoögonblicket.

Och olika format ger olika perspektiv samt olika förhållningssätt till motivet - Och det är något jag tycker är spännande. Att man närmar sig något helt beroende på hur man ser det. Det blir ett helt annat tänk. I alla fall för mig!

Men jag gillar begränsningar och ad hoc lösningar. Som tvingar en in i ovana situationer. :)
 
shonokij;så slipper jag ev. kvalitetsförlust och extrajobb när jag väl är färdig med själva fotandet. [/QUOTE sa:
Ok, min respekt för det. Men ändå, jag måste säga det, du kan få betydligt högre kvalitet och upplösning om du syr ihop bilder.
 
Det slutade med att jag köpte mig en Hasselblad Xpan.

Så nu är jag lika glad som en fågel som har hittat ett pommes frites.
 
ANNONS