Annons

Bygga ny pc för 4k video

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
Jag har idag en iMac 27" (late 2012)
2,9 GHz intel core i5
24gb ram
NVIDIA GeForce GTX 660M 512 MB
1 tb sata disk

Jag känner att den börjar bli ganska trött faktiskt, även om jag vant mig med det långsamma arbetsflödet.
Jag arbetar väldigt mycket i Lightroom och Photoshop och även i iMovie.
Då kan det gå riktigt segt, speciellt om jag gör mycket samtidigt.
att jag uppgraderat till 24gb i ram istället för 8 verkar inte ha hjälpt.

Har en Macbook pro också med 8gb i ram och med SSD disk i och den är ljusår mycket snabbare så jag antar att en SSD är viktigare än mycket minne.

Hur som helst så tycker jag inte att mac är värt pengarna längre och tänker köpa mig en PC istället. Dels för att det blir billigare och dels för att man kan uppgradera datorn sen på bättre sätt än på en mac. så i framtiden blir det billigare också.

Jag har tänkt att videoredigera mer nu framöver och har tänkt skaffa Premiere pro så datorn ska i första hand byggas för 4k videoredigering.
(Som det är nu så går det rejält segt att redigera i iMovie med 1080p filmer.)
Men om jag vill ska jag också kunna spela lite spel.
Jag är ingen spelnörd och spelar inte alls ofta så det behöver inte vara värstinggrejer när det gäller den delen.

Kan inget alls om datorbyggen så nu skulle jag vilja ha eran hjälp.
Vad jag har läst mig till så är grafikkortet inte så viktigt när man ska redigera bilder eller videos utan det är mest processorn och antal kärnor som är det viktiga.
minst 8 kärnor verkar det rekommenderas.

Har för skoj skull byggt ihop en dator på Inet utan att veta alls vad som krävs eller vilka märken som är bra eller inte.
så här ser det ut i alla fall.

Chassi: Phanteks Eclipse P400S Tempered Glass Röd (990kr)
https://www.inet.se/produkt/6901946/phanteks-eclipse-p400s-tempered-glass-rod

Processor: AMD Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (3590kr)
https://www.inet.se/produkt/5301190/amd-ryzen-7-2700x-3-7-ghz-20mb

Grafikkort: MSI GeForce GTX 1060 3GB GT OC (2199kr)
https://www.inet.se/produkt/5402861/msi-geforce-gtx-1060-3gb-gt-oc

Moderkort: ASUS PRIME B450M-K (959kr)
https://www.inet.se/produkt/1901242/asus-prime-b450m-k

Ramminne: Corsair 16GB (1x16GB) DDR4 2133MHz CL15 Value Select (1299kr)
https://www.inet.se/produkt/5310176/corsair-16gb-1x16gb-ddr4-2133mhz-cl15-value-select

SSD: Samsung 970 EVO 250GB (929kr)
https://www.inet.se/produkt/4300953/samsung-970-evo-250gb?gclid=Cj0KCQiA7briBRD7ARIsABhX8aCJMXvos-GwxxrScU0ysbFobBPAFop6auOhMu2HWR8ii9CEM0EpxtIaAgwtEALw_wcB

Hårddisk: Seagate BarraCuda 2TB 7200rpm 256MB (849kr)
https://www.inet.se/produkt/4301049/seagate-barracuda-2tb-7200rpm-256mb

Nätaggregat: Antec HCG Gold 750W (1249kr)
https://www.inet.se/produkt/6902807/antec-hcg-gold-750w

Operativsystem: Windows 10 Home Svensk 64-bit OEM (1299kr)
https://www.inet.se/produkt/9130015/windows-10-home-svensk-64-bit-oem?gclid=Cj0KCQiA7briBRD7ARIsABhX8aAvL2npowS0jB-4UpLsbDOGu2dk_OoxJJZsjKiofAKNrMvPyHfP4QgaAmOvEALw_wcB

totalpris: 13363kr exklusive skärm

OBS: montering sker av Inet eftersom jag inte vågar mig på det.

Jag är ju ganska säker på att jag inte valt varken rätt eller dom mest optimala delarna så det är här ni kommer in i bilden.
Vilka av delarna är rätt och vilka kan jag byta ut mot andra.
Är några av delarna över eller underdimensionerade ?

Alla tips eller funderingar är varmt välkomna. tar också gärna emot tips på en skärm som skulle funka bra till mig. (minst 27")
 
Senast ändrad:

Tokoza

Aktiv medlem
Rent spontant känns det som du är inne på rätt spår med Ryzen 7 2700X. Men jag hade nog funderat mer på internminnet. I alla fall för AMD Threadripper, som har sk. Infinity Fabric, är det viktigt med vilket internminne som väljs. Här lär det vara bättre med minne med högre klockfrekvens. Samtidigt måste ju internminnena vara kompatibla med moderkortet. Är för dåligt insatt i vad som gäller för Ryzen 7 dock...

Om du istället väljer t ex Intel 9900K är interminnena inte fullt så kritiska. Omkring 3200Mz minnen lär vara ett bra val. Men att välja minnen med bättre timings ger inte så bra effekt - som ju det ökade priset indikerat...
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Vill du ge din iMac lite längre liv till någon annan i familjen, kan du hänga på en snabbare disk via thunderbolt på baksidan och installera systemet på den. Antingen som nyinstallation, via timemachine eller rsync från din nuvarande.
Din stora interna använder du sedan som lagring.

Den kommer att bli magiskt snabbare.
 

bjorso

Aktiv medlem
Jag har idag en iMac 27" (late 2012)
2,9 GHz intel core i5
24gb ram
NVIDIA GeForce GTX 660M 512 MB
1 tb sata disk

Jag känner att den börjar bli ganska trött faktiskt, även om jag vant mig med det långsamma arbetsflödet.
Jag arbetar väldigt mycket i Lightroom och Photoshop och även i iMovie.
Då kan det gå riktigt segt, speciellt om jag gör mycket samtidigt.
att jag uppgraderat till 24gb i ram istället för 8 verkar inte ha hjälpt.
Mycket minne i datorn spelar tyvärr ingen större roll, det är den trötta disken som förstör upplevelsen. Av någon outgrundlig anledning använder Apple väldigt långsamma mekaniska hårddiskar i alla modeller som inte har SSD. Det gör tyvärr att datorn känns mycket sämre än den egentligen är? Det är inte alltför svårt att byta disken mot SSD på egen hand. Finns billiga kit att köpa från iFixit eller MacSales och utmärkta instruktionsvideos på Nätet. Att göra det hos Apple blir alldeles för dyrt!
 

andreassofus

Aktiv medlem
Vill du ge din iMac lite längre liv till någon annan i familjen, kan du hänga på en snabbare disk via thunderbolt på baksidan och installera systemet på den. Antingen som nyinstallation, via timemachine eller rsync från din nuvarande.
Din stora interna använder du sedan som lagring.

Den kommer att bli magiskt snabbare.
kommer den även bli snabbare när jag arbetar med stora tunga 4k filmer i premiere pro menar du? och när jag renderar filmerna?
det är väl då en bra processor är nödvändig och inte en snabb hårddisk?
 

andreassofus

Aktiv medlem
Vill du ge din iMac lite längre liv till någon annan i familjen, kan du hänga på en snabbare disk via thunderbolt på baksidan och installera systemet på den. Antingen som nyinstallation, via timemachine eller rsync från din nuvarande.
Din stora interna använder du sedan som lagring.

Den kommer att bli magiskt snabbare.
jag hittar ingen extern ssd med thunderbolt 2
kanske jag letar dåligt eller så finns det inte.
ser bara massa usb eller några enstaka thunderbolt 3
 

andreassofus

Aktiv medlem
Vattenkylning är inget måste men ett trevligt och tystare tillval.


Stöd för 64 GB ram för några tior mer. Har inte sett några nackdelar mer än lagerstatusen med det https://www.inet.se/produkt/1901244/asus-prime-b450m-a
tycker du en vattenkylning ger en tystare burk än en burk med ljudisolerat chassi?

känns inget som jag vill lägga lättemycket pengar på faktiskt. lägger hellre pengar på att å en så bra dator som möjligt.

Men en dator idag kanske låter väldigt mycket så man stör sig på den?

Jag har ju imac idag och den är ju 100% knäpptyst.
 

PeterWem

Aktiv medlem
tycker du en vattenkylning ger en tystare burk än en burk med ljudisolerat chassi?

känns inget som jag vill lägga lättemycket pengar på faktiskt. lägger hellre pengar på att å en så bra dator som möjligt.

Men en dator idag kanske låter väldigt mycket så man stör sig på den?

Jag har ju imac idag och den är ju 100% knäpptyst.
Jag har inget ljudisolerat chassi. Har vattekylning på min Threadripper och monterade vattenkylning på kollegans varma Bulldozer vars luftkylning inte var från denna värld. Tycker du det väsnas är det aldrig försent att eftermontera vare sig vattenkylning eller att ljudisolera chassit.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag har inget ljudisolerat chassi. Har vattekylning på min Threadripper och monterade vattenkylning på kollegans varma Bulldozer vars luftkylning inte var från denna värld. Tycker du det väsnas är det aldrig försent att eftermontera vare sig vattenkylning eller att ljudisolera chassit.
Threadripper har ju en TDP som får de flesta andra processorer att framstå som en frysbox. ;)
 

andreassofus

Aktiv medlem
tycker det är svårt att veta vad som krävs eftersom alla säger olika. läser på olika ställen att grafikkortet inte har någon betydelse alls när det gäller bild och videoredigering. sen läser jag på andra ställen att det har stor betydelse vad man använder.

Jag vill ju inte lägga massa pengar på saker som jag inte får någon användning för.

kollar också på processor. förstår dock inte skillnaden riktigt på dom olika.
Tex AMD Ryzen 7 1700 eller Ryzen 7 2700
vad innebär siffrorna 1700 och 2700 ?
 

Tokoza

Aktiv medlem
tycker det är svårt att veta vad som krävs eftersom alla säger olika. läser på olika ställen att grafikkortet inte har någon betydelse alls när det gäller bild och videoredigering. sen läser jag på andra ställen att det har stor betydelse vad man använder.

Jag vill ju inte lägga massa pengar på saker som jag inte får någon användning för.

kollar också på processor. förstår dock inte skillnaden riktigt på dom olika.
Tex AMD Ryzen 7 1700 eller Ryzen 7 2700
vad innebär siffrorna 1700 och 2700 ?
Eftersom det är Premiere pro du kommer att använda vid videoredigeringen är det hysat enkelt för dig att bilda dig en uppfatting om vad som gäller beträffande val av processor och grafikkort, då det finns tester (benchmarks) gjorda för programmet med olika processorer och grafikkort.

2700 serien är den nyare. Den har bättre eller effektivare turbofunktion vilket gör den till ett bättre val.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Eftersom det är Premiere pro du kommer att använda vid videoredigeringen är det hysat enkelt för dig att bilda dig en uppfatting om vad som gäller beträffande val av processor och grafikkort, då det finns tester (benchmarks) gjorda för programmet med olika processorer och grafikkort.

2700 serien är den nyare. Den har bättre eller effektivare turbofunktion vilket gör den till ett bättre val.
jo jag byggde ihop en ny dator med en 2700 men det springer upp i pris väldigt fort. Även ett 1070 grafikkort istället för 1060 och genast så blev datorn runt 5000kr dyrare.
Det ligger utanför min budget då jag vill hamna under 20k men skärmen.
 

Gunnar-E

Aktiv medlem
Jag har samma erfarenhet när det gäller priset. Tänkte också hitta något för lite över 10-tusen, men det smög iväg till ungefär din nivå när man hade valt klart. Har dock inte tryckt på knappen ännu.

Jag tror också att ditt val blev bra. Du får gärna skriva en rad hur det blev när du har använt sakerna ett tag. Skulle vara intressant att veta om det blev som du tänkte.
 
ANNONS