Annons

Beautydish eller Octabox

Produkter
(logga in för att koppla)

NGS

Medlem
Här kanske det finns nån som kan hjälpa mig att tänka lite. Jag har ett set på 3 st Elinchrom Dlite RX one. En Softbox 90 x 110 cm, en 66 x 66 cm och en stripbox på 34 x 120 cm. Jag håller på att lära mig att använda detta, tycker det är roligt med porträttfotografering. Min sk. "studioyta" är ganska liten och inte så högt i tak. Allt är ju på hobbynivå :) Och jag har som så många andra en mycket begränsad budget.
Men jag saknar nåt som ger en snygg rund reflex i ögonen. Jag hade tänkt att köpa en beautydish med vit insida och raster för det på Kaffebrus. Men samtidigt så kanske en octabox eller deep octa är mer användbar till mera än vad en beautydish är? Dom ger ju också en någorlunda rund reflex och kanske lite mjukare ljus? Sedan det där med storleken. Den finns ju 44 och 68 cm beautydish, är det alltid bättre att ta den större pga det mjukare ljuset den kan ge? Jag ser att många bara använder den mindre. Jag har också en adapter för Elinchrom på speedlight, kan vara roligt att prova på porträttfoto utomhus med speedlight tänkte jag. Och där kanske en beautydish är lättare att släpa med sig. Många gånger när jag fotograferar här hemma använder jag bara en ljuskälla. Är det någon som har lust att hjälpa mig att tänka lite om det här vore jag glad :)
 

MoreX

Aktiv medlem
Lastolite Ezybox

Hej Göran, föreslår en Lastolite Ezybox storlek 54x54 alternativt 76x76. Båda dessa softboxar har möjligheten att kompletteras med ett så kallat diffusorkit, ett kit innehåller tre olika masker bl a en rund (ger fina runda reflexer i ögonen). Dessa softboxar är avsedda endast för speedlights. Har själv storlek 54x54 inkl. raster och diffusorkit, trevligt att testa olika ljussättningar med :) Dessutom är denna typ av softbox väldigt smidig att hantera både inne och ute och enkel att sätta upp. Annars rent generellt om man använder studioblixtar för porträtt tycker jag att en lite större octabox (finns ju exempelvis Lastolite Ezybox II Octa 80) är att föredra. Fördelen med Ezybox II modellen är bl a att med rätt tillbehör så kan den användas både till Speedlights och studioblixtar.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Här kanske det finns nån som kan hjälpa mig att tänka lite. Jag har ett set på 3 st Elinchrom Dlite RX one. En Softbox 90 x 110 cm, en 66 x 66 cm och en stripbox på 34 x 120 cm. Jag håller på att lära mig att använda detta, tycker det är roligt med porträttfotografering. Min sk. "studioyta" är ganska liten och inte så högt i tak. Allt är ju på hobbynivå :) Och jag har som så många andra en mycket begränsad budget.
Men jag saknar nåt som ger en snygg rund reflex i ögonen. Jag hade tänkt att köpa en beautydish med vit insida och raster för det på Kaffebrus. Men samtidigt så kanske en octabox eller deep octa är mer användbar till mera än vad en beautydish är? Dom ger ju också en någorlunda rund reflex och kanske lite mjukare ljus? Sedan det där med storleken. Den finns ju 44 och 68 cm beautydish, är det alltid bättre att ta den större pga det mjukare ljuset den kan ge? Jag ser att många bara använder den mindre. Jag har också en adapter för Elinchrom på speedlight, kan vara roligt att prova på porträttfoto utomhus med speedlight tänkte jag. Och där kanske en beautydish är lättare att släpa med sig. Många gånger när jag fotograferar här hemma använder jag bara en ljuskälla. Är det någon som har lust att hjälpa mig att tänka lite om det här vore jag glad :)
Jag hade gått på en Elinchrom Octa 100cm om du bara skall köra en källa. Visst, dom kostar lite grann ihop med speedringen men ljuset är riktigt bra. Mjukare än beautydish utan att bli mesigt. Dessutom kan dom gästspela som BD om du lättar på diffussionsduken/dukarna.

Rotalux systemet är för övrigt riktigt bra och smidigt att fälla ihop. Du får en bra väska till så kitet blir portabelt utan bekymmer.
 

cardazio

Aktiv medlem
Här kanske det finns nån som kan hjälpa mig att tänka lite. Jag har ett set på 3 st Elinchrom Dlite RX one. En Softbox 90 x 110 cm, en 66 x 66 cm och en stripbox på 34 x 120 cm. Jag håller på att lära mig att använda detta, tycker det är roligt med porträttfotografering. Min sk. "studioyta" är ganska liten och inte så högt i tak. Allt är ju på hobbynivå :) Och jag har som så många andra en mycket begränsad budget.
Men jag saknar nåt som ger en snygg rund reflex i ögonen. Jag hade tänkt att köpa en beautydish med vit insida och raster för det på Kaffebrus. Men samtidigt så kanske en octabox eller deep octa är mer användbar till mera än vad en beautydish är? Dom ger ju också en någorlunda rund reflex och kanske lite mjukare ljus? Sedan det där med storleken. Den finns ju 44 och 68 cm beautydish, är det alltid bättre att ta den större pga det mjukare ljuset den kan ge? Jag ser att många bara använder den mindre. Jag har också en adapter för Elinchrom på speedlight, kan vara roligt att prova på porträttfoto utomhus med speedlight tänkte jag. Och där kanske en beautydish är lättare att släpa med sig. Många gånger när jag fotograferar här hemma använder jag bara en ljuskälla. Är det någon som har lust att hjälpa mig att tänka lite om det här vore jag glad :)
Jag föreslår den större eftersom du kan flytta den längre bak om du vill ha en mindre ljuskälla trots att du har begränsat med utrymme. Hade själv 44cm och önskade snabbt att jag hade tagit en större.

Titta på länken nedan så hittar du prisvärda ljusformare till elinchrome (finns även godox).

http://www.phot-r.com/softboxes.html
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag har också börjat leka med studioblixtar. För att få en synlig rund reflex i ögon bör man ha en större ljuskälla. 44 cm lär bara ge en rund prick.
Två bildexempel. Den ena med 66 cm softbox + deflektor = "beautydish", fast fyrkantig. Den andra med 21 cm reflektor + deflektor (och raster) = "liten beautydish". Med 44 cm lär reflexen hamna mitt emellan storleksmässigt. Dvs blygsam i storlek.
Nu ska ju inte rynkiga "gamla gubbar" fotas med beautydish sägs det utan de är till för "beautysar" med slät hy. :)
Budgetvariant är paraply.
 

Bilagor

NGS

Medlem
Jag hade gått på en Elinchrom Octa 100cm om du bara skall köra en källa. Visst, dom kostar lite grann ihop med speedringen men ljuset är riktigt bra. Mjukare än beautydish utan att bli mesigt. Dessutom kan dom gästspela som BD om du lättar på diffussionsduken/dukarna.

Rotalux systemet är för övrigt riktigt bra och smidigt att fälla ihop. Du får en bra väska till så kitet blir portabelt utan bekymmer.
Ja jag hade ögonen på den eller Octa 135cm. Men det kan hända att det inte går att utnyttja en så stor fullt ut på mitt utrymme. Sen vill man ju inte alltid ha största ljuskällan heller, så 100cm är nog en bra storlek. Jag tycker om Elinchrom, så jag vill ju gärna hålla mig till det, men inget måste. Såg att dom har en hooded diffusor till. Den kan nog vara användbar. Men jag vill gärna ha raster och det var en annan femma. Jisses 7555kr ! Tack för input!
 

NGS

Medlem
Jag föreslår den större eftersom du kan flytta den längre bak om du vill ha en mindre ljuskälla trots att du har begränsat med utrymme. Hade själv 44cm och önskade snabbt att jag hade tagit en större.

Titta på länken nedan så hittar du prisvärda ljusformare till elinchrome (finns även godox).

http://www.phot-r.com/softboxes.html
Ja precis, med en större borde borde möjligheterna bli fler. Det är nog lika lätt att släpa med sig när man vill det som den mindre dessutom. Det känns som att man kanske borde ha en beauty dish ändå även om man har andra runda softboxar och paraplyer. Man vill ju ha allt :) Tack för länken! Det var intressant, jag viste inte om det.
 

NGS

Medlem
Jag har också börjat leka med studioblixtar. För att få en synlig rund reflex i ögon bör man ha en större ljuskälla. 44 cm lär bara ge en rund prick.
Två bildexempel. Den ena med 66 cm softbox + deflektor = "beautydish", fast fyrkantig. Den andra med 21 cm reflektor + deflektor (och raster) = "liten beautydish". Med 44 cm lär reflexen hamna mitt emellan storleksmässigt. Dvs blygsam i storlek.
Nu ska ju inte rynkiga "gamla gubbar" fotas med beautydish sägs det utan de är till för "beautysar" med slät hy. :)
Budgetvariant är paraply.
Jag har ett 125cm deep paraply vitt. Det ger en snygg större reflex, men också en väldigt stor ljusbild i övrigt. Vilket är bra för det mesta men inte jämt. Dessutom blir det ett sånt vindfång dom gånger jag haft med det ute. Där tror jag en beautydish kanske "står" lite stadigare. Tack för bilder och beskrivning! Angående 21 cm reflektorn kanske man borde skaffa filterhållaren med klaffar till för övrigt, kanske inte just för porträttfoto, men annat? Ja det är alldeles för roligt det här med studioblixtar :) och själv är jag 57 år och allt annat än slät i ansiktet. Men har man inte modeller så får man använda sig själv. Men med lite hårdare ljus från en BD blir det ju mycket karaktär om man säger så :)
 

NGS

Medlem
Hej Göran, föreslår en Lastolite Ezybox storlek 54x54 alternativt 76x76. Båda dessa softboxar har möjligheten att kompletteras med ett så kallat diffusorkit, ett kit innehåller tre olika masker bl a en rund (ger fina runda reflexer i ögonen). Dessa softboxar är avsedda endast för speedlights. Har själv storlek 54x54 inkl. raster och diffusorkit, trevligt att testa olika ljussättningar med :) Dessutom är denna typ av softbox väldigt smidig att hantera både inne och ute och enkel att sätta upp. Annars rent generellt om man använder studioblixtar för porträtt tycker jag att en lite större octabox (finns ju exempelvis Lastolite Ezybox II Octa 80) är att föredra. Fördelen med Ezybox II modellen är bl a att med rätt tillbehör så kan den användas både till Speedlights och studioblixtar.
Ja du har rätt där. Mångsidigheten och att dom går att variera gör ju att det blir av. Är det för krångligt blir det kanske inte av att göra det man vill. Och jag vet att jag vill kunna ha raster ibland. Jag har aldrig sett och känt på Lastolites softboxar i verkligheten, jag får gå ner på kameradoktorn och fråga om har. Dom brukar vara hjälpsamma och snälla även med gamla amatörer som jag :)
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Ja jag hade ögonen på den eller Octa 135cm. Men det kan hända att det inte går att utnyttja en så stor fullt ut på mitt utrymme. Sen vill man ju inte alltid ha största ljuskällan heller, så 100cm är nog en bra storlek. Jag tycker om Elinchrom, så jag vill ju gärna hålla mig till det, men inget måste. Såg att dom har en hooded diffusor till. Den kan nog vara användbar. Men jag vill gärna ha raster och det var en annan femma. Jisses 7555kr ! Tack för input!
Jag har både 100 och 135:an. Som du säger så kräver 135 sitt rum. Dels tar den ju sin plats, men det blir också en hel del spridning/spill på mindre ytor. Ja, raster/hood är apdyrt
 

Bluebike

Aktiv medlem
Okta!

Ska du välja mellan octabox och beautydish så välj octabox om du inte är ute efter den speciella look som beatudishen ger (komplettera med snyggtallriken sen om du behöver, finns några fabrikat av octa som kan förses med deflector). En beautidish har en sweetspot på ganska nära håll, när deflektorn verkar, egenskaperna går förlorade om den flyttas långt bort. Ljuset fallerav snabbt mot kanterna(Jag använder min med strumpa på som rund allmän ljuskälla på håll ibland, det blir ju inte mörkt). Octaboxen är mer universiellt användbar, 80 cm -1 m funkar till halvkropp. Har en riktigt stor också (1,8 m), som ger mer mjukare skuggkanter, men den kräver mer takhöjd än ett normalt rum. Oavsett rekommenderar jag raster i små lokaler om du tex inte vill belysa bakgrunden av misstag.
 

NGS

Medlem
Ja fin bild och katt! Jag har tänkt på att prova att göra något för skojs skull. Det finns t.ex vita runda plastbaljor som är c: 50cm i diameter. Det borde vara en smal sak att skära ut så att den går på en speedlight. Det finns ju billia adapterringar för Elinchrom också som borde gå lätt att skruva dit. Deflektorer följde ju med dom andra softboxarna, så nog skulle det gå. Kan ju faktiskt vara värt att prova så vet man om man vill köpa en sen :). När jag fotar macro har jag också använt diffusor av en youghurtburk. Men jag tröttnade på att ha så mycket saker med mig, så jag köpte en billig liten diffusor, softboxtyp som går att vika ihop när jag är ute och fotar macro. Men den är ju inte rund.
 

NGS

Medlem
Maska av hörnen på någon av dina softboxar så har du en octabox.
Ja det är ju ett sätt att spara förståss. Men missar man inte mycket av potentialen med en Octa då? Blixtstyrka menar jag, plus att möjligheten till raster försinner. Men jodå, jag har provat att maska för att får en smalare ljusbild ibland och det funkar ju om man är noga.
 

NGS

Medlem
Jag har både 100 och 135:an. Som du säger så kräver 135 sitt rum. Dels tar den ju sin plats, men det blir också en hel del spridning/spill på mindre ytor. Ja, raster/hood är apdyrt
Ja det är det. Jag funderar på att man kanske kan köpa ett billigt raster. som är aningen för stort på t.Kaffebrus. Klippa till och gör nån slags hemgjord variant. Å andra sidan kan man ju vänta tills man har råd kanske. Det är trots allt roligare med riktiga grejor.
 

NGS

Medlem
Ett prisvärt alternativ kan vara ett extra djup paraply med diffusor. Jag använder detta från Kaffebrus (127 cm): https://kaffebrus.com/produkt/paraply-extra-djupt som jag är supernöjd med. Har nästa helt slutat använda mitt 150 cm octabox sen jag köpte det här, då det är så enkelt och snabbt att sätta upp.

Här kan du se lite bilder jag tagit med paraplyet:
Visa bilaga 148999

Bild 1
Bild 2
Bild 3
Jaa, det är jättebra bilder det där med fint mjukt ljus. Paraplyer av olika slag är väl nåt jag kommer att ha mitt "standardsortiment". Det är ju värt mycket att dom är enkla att ha med sig förutom att det finns dom som ger en bra ljusbild för rätt situation. Jag har några. Bl.a ett 125cm deep silver från Elinchrom. Det påminner nog rätt mycket om det du visar, förutom att det är silver. Det blir ofta lite väl mycket krisp av det tycker jag. Så ett vitt står på min lista. Visserligen har jag diffusor till. Men med det jag vet nu skulle jag ha köpt ett vitt.
Men sen är ju det det där med raster, det vill jag ju ha. Så jag måste nog handla mer än vad som var meningen :)
 

NGS

Medlem
Ska du välja mellan octabox och beautydish så välj octabox om du inte är ute efter den speciella look som beatudishen ger (komplettera med snyggtallriken sen om du behöver, finns några fabrikat av octa som kan förses med deflector). En beautidish har en sweetspot på ganska nära håll, när deflektorn verkar, egenskaperna går förlorade om den flyttas långt bort. Ljuset fallerav snabbt mot kanterna(Jag använder min med strumpa på som rund allmän ljuskälla på håll ibland, det blir ju inte mörkt). Octaboxen är mer universiellt användbar, 80 cm -1 m funkar till halvkropp. Har en riktigt stor också (1,8 m), som ger mer mjukare skuggkanter, men den kräver mer takhöjd än ett normalt rum. Oavsett rekommenderar jag raster i små lokaler om du tex inte vill belysa bakgrunden av misstag.
Tack för råden! Ja, jag har kommit att bli mer åt att det får bli en Octa av nåt slag. Det där med beutydish är ju faktiskt bara för att det är en sak som jag aldrig har provat att fotografera med. Och jag vill prova allt! Jag blir som ett barn när jag håller på med detta, löjligt men sant :)En, typ 1 meters Octa tror jag passar mig och mitt utrymme bäst, och att jag får mest nytta och glädje av. Sen finns ju deep octa från diverse tillverkare också.Dom borde ju vara roliga att jobba med tror jag. Men dom är djupa och då behöver man nog mera takhöjd förståss. En standard 1 meters octa får det nog bli om jag hittar en där jag har råd med rastret :)
 

Ventures

Aktiv medlem
Om man vill ha billiga raster och gillar att pyssla finns ju olika DIY -tips. Bla. ett bestående av pappersremsor ihopsatta med häftapparat. Inte så portabelt kanske men billigt och fungerande.
 
ANNONS