Annons

Drönarflygning intill Gamla Stan / Helikopterplatta...

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterK

Aktiv medlem
Bromma

Jag kontaktade Bromma och det var inga problem. Dock hade jag lite problem med DJI men det löste sig också genom ansökan om upplåsning av Mavic 2.

Ett råd, vid ansökan på DJI siten, är att öka radien och höjden en del så du får mer flexibilitet samt kolla noga på svaret från DJI så dr öppnat upp korrekta koordinater och höjd.

På grund av det har jag Brommaplan kvar som förhoppningsvis sker i helgen.

Dessutom är jag mycket glad att jag köpte zoom vilket för mig = flexibilitet :)
 

scrappy

Aktiv medlem
Jag kontaktade Bromma och det var inga problem. Dock hade jag lite problem med DJI men det löste sig också genom ansökan om upplåsning av Mavic 2.

Ett råd, vid ansökan på DJI siten, är att öka radien och höjden en del så du får mer flexibilitet samt kolla noga på svaret från DJI så dr öppnat upp korrekta koordinater och höjd.

På grund av det har jag Brommaplan kvar som förhoppningsvis sker i helgen.

Dessutom är jag mycket glad att jag köpte zoom vilket för mig = flexibilitet :)
Tack! Vilket område är det som kräver upplåsning? Är det för att kunna flyga upp till 120m? Har du adressen till DJI-siten?
 

PeterK

Aktiv medlem
Tack! Vilket område är det som kräver upplåsning? Är det för att kunna flyga upp till 120m? Har du adressen till DJI-siten?

https://www.dji.com/se/mobile/flysafe/custom-unlock

Jag fotar just nu i Bromma för en bok jag skriver. Har flugit lite runt om i Bromma samt runt Tranebergsbron och Minneberg. Jag försökte utan unlock men fick ”NFZ” i appen. Efter att ha testat att låsa upp själv lyckades jag på Alvikstorget och Brommaplan, men hade glömt extrabatterier så jag kunde inte fota klart Brommaplan. Sedan dess har jag inte lyckats någonstans utan begäran till DJI.
 

scrappy

Aktiv medlem
https://www.dji.com/se/mobile/flysafe/custom-unlock

Jag fotar just nu i Bromma för en bok jag skriver. Har flugit lite runt om i Bromma samt runt Tranebergsbron och Minneberg. Jag försökte utan unlock men fick ”NFZ” i appen. Efter att ha testat att låsa upp själv lyckades jag på Alvikstorget och Brommaplan, men hade glömt extrabatterier så jag kunde inte fota klart Brommaplan. Sedan dess har jag inte lyckats någonstans utan begäran till DJI.
Tackar så vänligast! Då är du ju inom Bromma CTR mindre än 5km från flygplatsen. I Gamla stan (> 5km) borde det väl gå utan upplåsning?
 

M7_21

Aktiv medlem
Tackar så vänligast! Då är du ju inom Bromma CTR mindre än 5km från flygplatsen. I Gamla stan (> 5km) borde det väl gå utan upplåsning?
Följer denna diskussion med intresse, vill veta mer om detta att flyga inne i Stockholm. Hänger inte med riktigt bara på begreppet upplåsning, vad innebär det?
 

PMD

Aktiv medlem
Drönare av märket DJI vägrar flyga i områden som tillverkaren har bedömt som olämpliga/olagliga att flyga i, men man kan "ansöka" om att få den spärren borttagen (via en websida, tror jag) vilket då kallas att den är "upplåst".

Om man har fått tillstånd av trafikledningen att flyga i ett visst område så kan man inte göra det utan att få sin drönare upplåst, förstås.
 

M7_21

Aktiv medlem
Drönare av märket DJI vägrar flyga i områden som tillverkaren har bedömt som olämpliga/olagliga att flyga i, men man kan "ansöka" om att få den spärren borttagen (via en websida, tror jag) vilket då kallas att den är "upplåst".

Om man har fått tillstånd av trafikledningen att flyga i ett visst område så kan man inte göra det utan att få sin drönare upplåst, förstås.
Tack för ditt svar!
 

snap01

Aktiv medlem
Jag kontaktade Bromma och det var inga problem. Dock hade jag lite problem med DJI men det löste sig också genom ansökan om upplåsning av Mavic 2.

Ett råd, vid ansökan på DJI siten, är att öka radien och höjden en del så du får mer flexibilitet samt kolla noga på svaret från DJI så dr öppnat upp korrekta koordinater och höjd.

På grund av det har jag Brommaplan kvar som förhoppningsvis sker i helgen.

Dessutom är jag mycket glad att jag köpte zoom vilket för mig = flexibilitet :)
Fick du tillstånd att flyga i Bromma när flygplatsen är öppen ?
 

PeterWem

Aktiv medlem
En person står åtalad för att från luft ha fotat Stockholms slott och för att ha flugit i restriktionsområde.
Som källa till att Stockholms slott har fotoförbud från luft har förundersökningsledaren använt kungahuset.se och dess omdiskuterade text som saknar förankring hos Länsstyrelsen.
Artikel kommer när jag fått svar från åklagarmyndigheten.
Aktuella bilder publicerades i förundersökningsprotokollet och dessa har jag fått spridningstillstånd av Lantmäteriet för.

Om Transportstyrelsen skrivit sin text om restriktionsområdet över Gamla stan på svenska har jag inte undersökt än.
 
Senast ändrad:

jonas18z

Avslutat medlemskap
Har inget hänt med du menar att fotoförbudet har kungahuset själv satt upp? Inte någon myndighet?

varför är texten omdiskuterad?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Har inget hänt med du menar att fotoförbudet har kungahuset själv satt upp? Inte någon myndighet?

varför är texten omdiskuterad?
I denna tråd omdiskuterad. Omnämnd är kanske ett bättre ord.

Nej, inget har hänt sedan jag mejlade i april 2020.

Har du vägarna förbi Stockholms slott får du gärna nämna vad som står på skyddsobjektsskyltarna. Framför allt inre borggårds skyltar.

2019 stod det vid Logården avbildningsförbud inom skyddsobjektet och inte av. Ett avsteg från Länsstyrelsens beslut som Statshållarämbetet får göra.
 
Senast ändrad:

SportSkjutaren

Aktiv medlem
...
Om Transportstyrelsen skrivit sin text om restriktionsområdet över Gamla stan på svenska har jag inte undersökt än.
Området finns utmärkt som: Restriktionsområde ES R113 STOCKHOLM
Med följande texter:
"GND - 1000
Drone flights are prohibited with the following exceptions: Drones used by Police, Swedish Armed Forces, National Land Survey and Drones engaged in rescue operations in accordance with Civil Protection act (2003:778). Permission obtainable from the Swedish Transport Agency.

Kontrollzon (CTR)
Flygning i kontrollzon BROMMA CTR mindre än 5 km från flygplatsens banor får bara ske efter särskilt tillstånd av flygtrafikledningen. På höjder mindre än 50 m från marken och mer än 5 km från flygplatsens banor krävs inget särskilt tillstånd för drönare med vikt upp till 7 kg och hastighet under 90 km/h."

Här: https://dronechart.lfv.se

Lite märkligt att texterna skiljer sig på Engelska och Svenska, förstår inte riktigt hur de tänker här.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Området finns utmärkt som: Restriktionsområde ES R113 STOCKHOLM
Med följande texter:
"GND - 1000
Drone flights are prohibited with the following exceptions: Drones used by Police, Swedish Armed Forces, National Land Survey and Drones engaged in rescue operations in accordance with Civil Protection act (2003:778). Permission obtainable from the Swedish Transport Agency.

Kontrollzon (CTR)
Flygning i kontrollzon BROMMA CTR mindre än 5 km från flygplatsens banor får bara ske efter särskilt tillstånd av flygtrafikledningen. På höjder mindre än 50 m från marken och mer än 5 km från flygplatsens banor krävs inget särskilt tillstånd för drönare med vikt upp till 7 kg och hastighet under 90 km/h."

Här: https://dronechart.lfv.se

Lite märkligt att texterna skiljer sig på Engelska och Svenska, förstår inte riktigt hur de tänker här.
Två olika saker du citerar. En som handlar om restriktionsområdet (på engelska) och en om kontrollzon (på svenska).
Denna skulle jag tro är det som gäller angående restriktionsområde och som det hänvisas till i den tidigare friande domen https://aro.lfv.se/Editorial/View/IAIP?folderId=14
ENR 5.1
 

PMD

Aktiv medlem
Som källa till att Stockholms slott har fotoförbud från luft har förundersökningsledaren använt kungahuset.se och dess omdiskuterade text som saknar förankring hos Länsstyrelsen.
Det är nästan lika dumt som att använda Wikipedia som källa för vad som gäller i ett naturreservat.
Hur tänkte polisen där?
 
ANNONS