Annons

Fotoassistent / praktikant

Produkter
(logga in för att koppla)

flmagren

Ny medlem
Hej! Jag är en ung fotograf som gärna skulle vilja assistera/praktisera hos en mer erfaren fotograf för att kunna lära mig mer och fortsätta utvecklas. Har ni några rekommendationer hur jag skulle kunna komma i kontakt med fotografer som söker assistenter?

Tack på förhand!
Fanny
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Först av allt det är inte särskilt många idag som har assistent men det finns. Dessutom om fotografen ska ha någon nytta av dig så räcker det inte med kort tid utan det tar säker några månader innan man kan jobba självständigt. Mitt tips är att kolla fotografer som du gillar och som kan tänka sig att behöva assistent.

Men fundera också på vad för saker du är bra på och kanske försök hitta en fotograf som är mindre bra på det så ni kan komplettera varandra och båda får ut saker. Måste inte vara det men kanske blir lättare.
Är du duktig på bildbehandling
Är du bra på ordna rekvisita
Är du bra teknik
Är du bra på att hitta locations
Smink/ styling
Laga mat
Snickra
Filma
Etc etc...

Var förberedd om det är en studiofotograf du vill till se till att du är påläst och kan fälla upp stativ byta fond, kan med blixtar( profoto) , rigga osv. se också till att ha datorkunskaper hur man hanterar filer , lightroom , Photoshop, capture one. Har du ingen möjlighet att testa saker kolla åt minstingen upp de.
Se också till att ta initiativ och var intresserad och ingen orkar med snackisar. Andra saker är om du har kortkort någon annan utbildning osv. Var bor du är ju lättare i en stor stad, kan du tänka dig flytta. Är det gratis för fotografen med praktik osv , var ärlig.

Men som svar på din fråga googla runt på fotografer i din stad. Kolla sfoto de har ett register. Finns en del facebookgrupper också.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag kan tänka mig att det finns möjlighet för en assistent inom skol - och lagfotoindustrin. Där är det ofta lite större firmor som har marknaden. Och det finns mycket rutinjobb att hjälpa till med och öva på.
Man kanske till och med kan få betalt.
 

Ventures

Aktiv medlem
Tänk om det fanns en assistentpool att anlita. Ibland skulle det tillfälligt behövas flera händer. Det är säkert en och annan bröllops- eller eventfotograf som normalt jobbar ensamma som har det behovet.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag kan tänka mig att det finns möjlighet för en assistent inom skol - och lagfotoindustrin. Där är det ofta lite större firmor som har marknaden. Och det finns mycket rutinjobb att hjälpa till med och öva på.
Man kanske till och med kan få betalt.
Skolfotografer är ett underskattat släkte. Dom lyckas få ungar att titta rätt och le. Försöker jag ordna mina för kort tittar dom bort och inte sällan visar ett finger som inte är lill, ring, pek eller tumme.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Skolfotografer är ett underskattat släkte. Dom lyckas få ungar att titta rätt och le. Försöker jag ordna mina för kort tittar dom bort och inte sällan visar ett finger som inte är lill, ring, pek eller tumme.
Det var inte meningen att racka ner. Att jag använde ordet industri är för att det görs i stor skala. Mycket rutin och pressat tidsschema.

Jag har själv fuskat som lagfotograf och insett att det är synnerligen kul, och att man får någon sorts kontakt med varenda unge i de individuella porträttsessionerna.
 

Falumas

Aktiv medlem
Det var inte meningen att racka ner. Att jag använde ordet industri är för att det görs i stor skala. Mycket rutin och pressat tidsschema.

Jag har själv fuskat som lagfotograf och insett att det är synnerligen kul, och att man får någon sorts kontakt med varenda unge i de individuella porträttsessionerna.
Jag upplevde inte att du rackade ner på någon.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Skolfotografer är ett underskattat släkte. Dom lyckas få ungar att titta rätt och le. Försöker jag ordna mina för kort tittar dom bort och inte sällan visar ett finger som inte är lill, ring, pek eller tumme.
Jag har ett klassfoto från högstadiet där en visar upp baksnusprillan under läppen... ;)
 
ANNONS