Annons

ELektroniska sökare - visar inte hur bilden kommer se ut!

Produkter
(logga in för att koppla)

MrKarisma

Aktiv medlem
Hej, äger 3 kameror med elektroniska sökare, X100F, X-T100 och en Panasonic GX80. Ingen av dessa visar exponeringen korrekt, så när jag tagit bilden så kan den vara för mörk eller för ljus, även fast det såg bra ut i sökaren.

Hur löser man detta eller vad är det som kan vara felet? Fotar oftast i läge A och resten på auto (nej, fotar inte på vidöppet i strålande sol i tron att det ska funka utan gråfilter eller 1/16.000-1/32.000 och elektronisk slutare ;))

Den kameran som åtminstone är "consistent" är X100F, där har jag lärt mig att bilden ska se överexponerad ut med ca 1-2 steg i sökaren så blir jpeg:en välexponerad. X-T100 är på andra plats, men lite mer "förvirrad" och jag kan inte se något mönster där på samma sätt..

Värst är Panasonic GX80. Om bara sökare hade visat exponeringen korrekt så hade det varit min favorit då jpegarna är helt amazing, tyvärr blir de allt för ofta felexponerade, antingen för ljusa eller för mörka. Självklart fotar jag alltid i Raw+jpeg, men min frustration bygger kanske lite på att man alltid läst på nätet om hur "fantastiskt det är med EVF eftersom man kan se hur bilden kommer se ut redan innan den är tagen" - så funkar det ju aldrig för mig!

Så, kan detta bero på att jag ändrat någon inställning? Hur ska man ställa in EVF:n så den visar hur bilden kommer se ut? Kan det ha att göra med att jag använder DR400 på Fujiarna och i.Dynamic på Panasonic? Hoppas inte detta är problemet, för utfrätta högdagrar är det fulaste jag vet, och dessa lägen räddar ju nästan varenda foto..

Hursom, hoppas någon kan hjälpa mig med detta, och jag läser gärna era egna erfarenheter av elektroniska sökare, bra som dåligt.

Tack!
 

pdahlen

Aktiv medlem
Har ingen spegelfri kamera (ännu), men jag utgår ifrån att det går att justera ljusstyrkan i sökaren så att man upplever att det stämmer.
 

Third eye

Aktiv medlem
Jag är ju del av kören som absolut tokhyllar evf :)

Visar din sökare alltid samma bild eller blir den ljusare el mörkare efter inställning i helmanuellt läge?

Tror du råkat stänga av funktionen bara.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Fuji har en inställning som du troligen råkat stänga av. Normalt simulerar kameran hur bilden blir med de inställningar du gjort. Det är normalläget.

Fast fotar man i en mörk miljö med blixt så blir det här fel. Då vill man slå av denna simulering. Jag kommer ju sätta till en massa ljus med blixt.
Har man funktionen på får man en väldigt mörk sökare.

Gör så här:
Gå till skiftnyckeln/Inställningar. Välj Screen set up. Bläddra till sidan 2.
Högst upp bör du finna Preview Exp./WB in manual mode. Sätt den till Exp/WB för normalt fotograferande. Sätt till off om du fotar med blixt i mörka miljöer.

Det här bör lösa dina problem.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
EVF-ljusstyrka står på auto? Då visar den inte korrekt bild. Finns under inställningar evf/skärm.
Läs hela min instruktion. Du tog första alternativet på sida 1. Den skall stå på auto.
Fast du kan också gå in och ställa ljuset plus eller minus. Rör inte den utan låt den stå på Auto.

Jag skrev att du skulle bläddra till sidan 2. Sätt den till Exp/WB för normalt fotograferande. Sätt till off om du fotar med blixt i mörka miljöer.
 

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Läs hela min instruktion. Du tog första alternativet på sida 1. Den skall stå på auto.
Fast du kan också gå in och ställa ljuset plus eller minus. Rör inte den utan låt den stå på Auto.

Jag skrev att du skulle bläddra till sidan 2. Sätt den till Exp/WB för normalt fotograferande. Sätt till off om du fotar med blixt i mörka miljöer.
Min X-T2 visar inte korrekt exponering på auto i evf. Spelar ingen roll om jag vrider exp komp +-3 steg. Det ser likadant ut ändå. Borde väl stämma på alla evf? X-T2 nämns inte, men Fuji bör väl ha samma logik på alla kameror? Min förra kamera var en Panasonic G80 som hade samma tänk
 

nicdah

Aktiv medlem
Första gången jag använde min Nikon Z6 trodde jag också att det som EVF:en visade, så ser bilden ut när den är tagen . Men så var det inte !! Jag använder alltid histogrammet inne i sökaren och håller jag koll på det då blir bilderna helt perfekta :)

/ Niclas
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Min X-T2 visar inte korrekt exponering på auto i evf. Spelar ingen roll om jag vrider exp komp +-3 steg. Det ser likadant ut ändå. Borde väl stämma på alla evf? X-T2 nämns inte, men Fuji bör väl ha samma logik på alla kameror? Min förra kamera var en Panasonic G80 som hade samma tänk
*Du verkar fortfarnde inte ställt in rätt menyrad.

Du pratar om Auto. Det är inte den menyn du fippla med. Den skall stå på Auto

Som jag nu sriver till dig för tredje gången så heter menyraden DEn heter exakt Preview Exp/WB in manual mode. STäll in den på Preview EXP/WB

Klarar du det inte denna gången så är väl frågan om du kan läsa eller inte.
 

PeterEskilsson

Aktiv medlem
*Du verkar fortfarnde inte ställt in rätt menyrad.

Du pratar om Auto. Det är inte den menyn du fippla med. Den skall stå på Auto

Som jag nu sriver till dig för tredje gången så heter menyraden DEn heter exakt Preview Exp/WB in manual mode. STäll in den på Preview EXP/WB

Klarar du det inte denna gången så är väl frågan om du kan läsa eller inte.
Du har nog förväxlat mig med trådskaparen...
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det du ser i sökaren före exponering, ser det lika ut om du sedan tittar på den tagna bilden i sökaren?

Alla bilder betraktas relativt omgivande ljus. En display (även en evf är en display om än väldigt liten) har också sin egen ljussättning.
När det är ljust i omgivningen måste displayen lysa starkare än om det är mörkt i omgivningen - om vi vill uppfattade bilden lika.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
På X100F Ja men på X-T100 Nej. Måste släppa den halvt nertryckta avtryckaren och trycka ner den halvt igen för att låsa exponeringen på nytt. Lite irriterande, men X-T100 var ju en väldigt billig kamera jämfört med X100F så man kanske inte ska för höga krav.

Jag förstår att ljussituationen kan påverka hur man upplever bilden när den visas. Har även stängt av automatisk ljusstyrka i EVF:n på X100F nu, vilket också verkar hjälpa.
 
ANNONS