Annons

E-Infinity

Produkter
(logga in för att koppla)

Tony johansson

Aktiv medlem
Nice :) Så vad blev det för kul?
Och glöm inte att ändra från Paypals valutaomvandling till kortutgivarens.
Faktum är att jag spanade på en D850, ~ halva priset jämfört med hemmavid. Problemet är bara att för att kunna utnyttja sensorns upplösning, måste jag uppdatera objektiven också, och då blev det hela väldigt dyrt :-(.

De objektiv som ligger närmast till hands för att kunna krama ut det mesta ur sensorn är Zeiss Otus serie, och då förstår du själv att det blir en slant...Det är ju rätt meningslöst att köpa en högupplöst kamera, om man ändå inte kan krama ur det sensorn klarar av att återge, så jag får nog tänka ett varv (eller flera) innan jag bestämmer mig hur jag skall göra. Jag har ju året ut på mig (om jag förstått saken rätt) så ännu ingen ko på isen...
 

cardazio

Aktiv medlem
Nice :) Så vad blev det för kul?
Och glöm inte att ändra från Paypals valutaomvandling till kortutgivarens.
Köpte ett z6 kit för 20 minuter sedan och deras valutaomvandling var verkligen inte kul. Växlade som tur var (hade kostat nästan 1000 kr mer annars). 1.5ev bättre autofokus gjorde att jag valde bort z7an. Tror de behåller samma husdesign i z8 och om de då kör en mer högupplöst sensor blir nog af sämre än hos z6, så var dags att köpa nu tror jag.

Z6
Ftz adapter
Sony minneskortläsare
64 gb minneskort

Bara att fundera på vilka objektiv man ska ha nu.
 

PMD

Aktiv medlem
Har du läst artikeln jag länkade till dig !?
Den artikeln har ett väldigt konstigt sätt att redovisa MTF-mätningar. När man mäter MTF för ett objektiv så mäter man objektivets prestanda, och inte sensorns.

Har du läst artikeln jag länkade till?

Alla objektiv, utom de allra uslaste, vinner på sensorer med högre pixeltäthet.
 

PMD

Aktiv medlem
Jodå, men jag tyckte att den jag länkade till, var mer uttömmande ;-)-.
Kanske det, men mätmetoden redovisas inte så det är inte så lätt för någon annan att kontrollera resultatet. I Fotosidanartikeln visas bildresultat från tre olika pixeltätheter mer samma objektiv. Det är lätt för vem som helst att göra samma test och se hur bra det stämmer med Fotosidans resultat.

Sedan är det ju ett faktum att en sensor blir inte bättre än glaset som sitter framför...
Det är förvisso sant, men glaset som sitter framför sensorn blir "bättre" ju bättre sensorn är.

Med en D850 kommer du garanterat att få bättre upplösning med de objektiv du har (utom kanske med en Lensbaby eller liknande :) jämfört med vilken annan kamera som helst med lägre pixeltäthet. Att dina objektiv inte har så hög upplösningsförmåga att sensorn blir den begränsade faktorn är väl inte det viktigaste? Du kan i lugn och ro uppgradera din objektivsamling för att bättre utnyttja sensorn i D850 i förvissningen att du redan från början kommer att få bättre upplösning med de befintliga objektiven.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jodå, men jag tyckte att den jag länkade till, var mer uttömmande ;-)-. Sedan är det ju ett faktum att en sensor blir inte bättre än glaset som sitter framför...
Det som är uttömmande är att D850 har ~26 % fler pixlar och teoretiskt ~12 % högre linjär upplösning, jämfört med D800e/D810. Att hänga upp en argumentation om att objektiv plötsligt blir halvt odugliga på denna skillnad känns inte särskilt verklighetskopplat. Du borde nog snarare fråga dig varför du vill byta, för är det just antalet pixlar så tycker jag att det verkar helt vanvettigt. Däremot har D850 andra poänger, medan de extra pixlarna nog snarast bör ses som en bonus.
 

Falumas

Aktiv medlem
Dina gamla objektiv blir bättre med en mer pixeltät semsor.
Det blir bättre, men du kommer se fler brister i dina objektiv. Dom flesta som köper högupplöst kamera är dock mest intresserad av att kunna utnyttja den fullt ut. Större filer på datorn är det få som anger som anledning för högupplöst sensor.
 

PMD

Aktiv medlem
Vilka brister kommer man att se fler av, och hur mycket?
(Kanske dags att byta tråd, förresten.)
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Det som är uttömmande är att D850 har ~26 % fler pixlar och teoretiskt ~12 % högre linjär upplösning, jämfört med D800e/D810. Att hänga upp en argumentation om att objektiv plötsligt blir halvt odugliga på denna skillnad känns inte särskilt verklighetskopplat.
Du tillskriver mig ett påstående jag aldrig yppat, min bäste Ztenlund...
Du borde nog snarare fråga dig varför du vill byta, för är det just antalet pixlar så tycker jag att det verkar helt vanvettigt.
Har jag skrivit att jag vill byta !?
Däremot har D850 andra poänger, medan de extra pixlarna nog snarast bör ses som en bonus.
Aha ;-).
 

Third eye

Aktiv medlem
Nej, det ska tydligen funka året ut.
Jag trodde det först, så kameran jag hade tänkt köpa från E-infinity beställde jag på Ebay/kashashop Italien istället (var t.o.m billigare). Blev förvånad när det visade sig att kameran levererades av E-infinity UK i allafall...det var visst samma folk.
Ingen tull.
 

lonian

Aktiv medlem
Nej, det ska tydligen funka året ut.
Jag trodde det först, så kameran jag hade tänkt köpa från E-infinity beställde jag på Ebay/kashashop Italien istället (var t.o.m billigare). Blev förvånad när det visade sig att kameran levererades av E-infinity UK i allafall...det var visst samma folk.
Ingen tull.
Aaah. Kollade tullverkets sida just.

"Brexit för privatpersoner
Fram till och med den 31 december 2020 kommer det inte att ske några förändringar när det gäller handeln med varor till och från Storbritannien."

Då blir det att beställa då. =)
 

Third eye

Aktiv medlem
Jag slår på en z6 med adapter och 24-70 f4. Just nu.

Får se om jag skaffar 14-30 f4 under året eller ska invänta att höra vad 14-24 f2.8 blir.
Kul! Objektiv "på köpet" nästan i relation till prisdiffen :)
Gissar att E-infinity kommer ha mycket att göra resten av året, efter årskiftet lär väll omsättningen ske inom Englands gränser.
Jag har några saker till jag hoppas kunna skaffa innan möjligheten stängs.
Ha så kul med kameran :)
 
Inväntar spänt...

...på min beställning. Känns lite vanskligt. Beställde Canon EOS R, även om det snart verkar komma lite nytt på den fronten. Beställde även tre RF-objektiv, batterigrepp och ett batteri. Strax över 80 tkr. En brutal besparing gentemot köp inom Sverige. Har givetvis läst om att en del haft utmaningar med garanti och reklamationer. Hoppas på att det går vägen ändå även om det känns nervöst. Fått återkoppling om att det tar lite längre tid med leveranser nu på grund av att de ligger efter en del i följderna av de kinesiska nyåret... Hmm. Nåväl, de hintade nu om 7-14 arbetsdagar från betalning till att leverans ska ha skett. Beställning lagd 6 feb.
Canon är väl ändå Canon gällande produkterna? Och obketiven likaså?
 
ANNONS