Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Uppgradera gammal inkompatibel dator till Windows 11 - Man behöver inte köpa ny!

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Bakgrund:

För många med mig blev det en chock ordentlig chock och ett stort irritationsmoment att två av mina dåvarande datorer med Windows 10 inte ansågs kompatibla med Windows 11. Den stationära skrotade jag men en gammal HP från ca 2012 (ja den levererades t.o.m. med Windows 8 (den versionen som skulle ge alla Windows-datorer ett "Telefon-liknande OS") som de flesta bara hatade. Windows 10 kom som en tillnyktring och ett återtåg mer till "det normala". Windows 10 som ända fram till nyligen varit större än Windows 11 på marknaden har Microsoft nu flaggat för "End of Life" och nu riskerar miljontals Windows 10 användare att deras operativsystem inte längre kommer få några s.k. säkerhetsuppgraderingar längre. Därav har behovet att kunna uppgradera även Windows 10 kompatibla maskiner blivit akut för miljontals användare.

Maskinkraven som gjort en uppgradering omöjlig har varit:

- Maskinen måste stöda s.k. "Secure Boot" och detta måste vara aktiverat.

- Maskinen måste stöda TPM 2.0 som måste vara aktiverat

- Maskinen måste ha en tillräckligt ny processor (jag har för mig minst generation 12 av Intels processorer)
(så det var ju kanske inte konstigt att folk såg detta som ett gemensamt projekt från Intel och Microsoft att få sälja mer hårdvara och OS)

- Maskinerna måste minst ha 4 GB RAW också.

Hur gör man då?

Det finns mängder med tips och trix på Youtube där man ska gå in i Windows Registry och lägga till "nycklar" i systeminställningarna där m.m. men de kan ni faktiskt glömma. Jag har testat det med med magert resultat.

- Man börjar istället med att ta fram eller skaffa ett tillräckligt stort USB-minne.
Minst ett USB på 16 GB krävs.

- Sedan ladddar man ned ett gratis program som heter RUFUS. (landar i Hämtade filer)

- Man fortsätter med att ladda ned en ISO-fil med Windows 11 från Microsoft (landar i Hämtafde filer)

- Sedan ska ni se följande Youtube-film om hur man gör och vad man måste kolla och tänka på innan man kör Rufus (
) Kolla särskilt hur du ska ställa val av filsystem i Rufus och hur man kollar vilket man ska använda.

- Stoppa sedan in USB-minnet i er dator kör RUFUS och konfigurera innan körningen.

- När körningen startar kommer ni först få upp en meny och där kan ni stänga av alla dessa krav som hindrat er från att uppgradera tidigare: Secure Boot, TPM 2.0, kravet på minst 4 GB RAM och sedan kan det vara bra att slå av kravet på kryptering av disken i datorn. Jag gör det av två skäl: dels går datorn snabbare utan krypteringen och dels är det lättare att rädda data från en disk som kanske inte bootar men väl har ditt data kvar oskadat om detta händer. Glöm inte heller att kryssa i att ni vill installera med ett "lokalt" användarkonto istället för det Microsoft-konto Microsoft helst vill få er att välja - om ni vill slippa Microsoft-sörjan som annars väller över er.

Viktigt!!! Under installationen kommer programmet att fråga er efter programvaru-koden (4 x 5 tecken) och i många fall när Windows skickats med (OEM) så har många användare ingen sådan men lugn bara (välj bara att: "ni saknar koden". Om er dator haft Windows 10 installerat tidigare, så har Microsoft redan koll på er maskins ID och kommer godkänna er uppgradering utan problem.

- Nu har du en bootbar USB med instruktioner på som gör att Windows 11 kan uppgradera en Windows 10 disk på en Windows 11 inkompatibel dator - utan att radera ditt data om du nu vill det eller så väljer du att installera Windows 11 utan att behålla något av det gamla. I mitt fall behövde jag dessutom radera två gamla partitioner och slå ihop dessa till en enda. Installationsprogrammet innehåller även funktioner som möjliggör detta.

- Sista steget innan installationen är att starta upp datorn och försöka komma in i BIOS på datorn för att ändra boot-ordningen i datorn, så att den bootar först från USB-stickan istället för från hårdisken eller SDD-disken om du har en sådan istället. På min gamla bärbara HP-dator är det funktionstangent F10 som gäller.

- När detta väl är gjort så är det bara att köra installationen. I mitt fall funkade inte datorns inbyggda WIFI, så jag fick skaffa ett nytt WIFI-7-USB istället, men det var bara bra för då blev det verklig sprutt på det gamla liket när man surfar på nätet.

Slutresultatet blev över förväntan. Den är som ny igen. Jag ska bara ha denna dator som backup och ett mobilt alternativ för att surfa, maila, styra och övervaka våra tekniska system såsom värmecentral och våra bergvärmepumpar samt att skriva ut några dokument ibland.

Jag tror de flesta klarar av att uppgradera sina gamla maskiner med hjälp av den utmärkta Youtube-video jag länkat till. Ge det ett försök - jag tycker det är synd och rätt upprörande att folk kanske slänger fullt fungerande maskiner i drivor på våra återvinningscentraler helt i onödan bara för att man kanske tror att det inte går att uppgradera dessa maskiner.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto