Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

risse

Aktiv medlem
Säljer z-serien som förväntat?

Någon som vet om det har gått bra för nikon i sin satsning på spegellöst? Säljer modellerna som förväntat? (Antar att z6 är den som sålt bäst, eller?)
 

c.m.s

Aktiv medlem
Någon som vet om det har gått bra för nikon i sin satsning på spegellöst? Säljer modellerna som förväntat? (Antar att z6 är den som sålt bäst, eller?)
Som förväntat har dom väl kanske inte sålt. Nikon själva sa i sin rapport att de över-estimerat försäljningen av sin spegellösa kameror och siffrorna i rapporterna talar väl också för det.

Kollar på de kamerabutiker på vars hemsida man kan sortera efter eller lista bäst säljande modellerna så har ju Z-modellerna i regel legat en bit bakom konkurrenternas modeller, framförallt Z7 som sällan ens finns med på listorna.

Känns dock som Z50 gjorde gott för försäljningen verkar det som. Bra sätt att få in folk i systemet.
 

Torda

Aktiv medlem
Ja, nu kan man dedikera Fn1 eller Fn2 till att genom ett enkelt tryck slå på funktionen och ytterligare ett tryck för att avaktivera funktionen och det är väldigt bra att man i princip ögonblickligen kan välja att spåra ögon eller ett motiv där man kanske inte vill ha med just ögonen. Det är även fantastiskt att när man släpper AF-On-knappen så återgår spårningen till startläget där man först satte fokuspunkten och det är bara att återigen trycka på AF-On-knappen, så startar följningen igen. Precis som det skulle ha varit från början.
 

martinot

Aktiv medlem
Även om jag inte har någon Nikon spegellös, så tycker jag att det är grymt trevligt och positivt att se att Nikon nu "kopierat" Fujis kundvänliga koncept att förbättra kunders existerande kamerahus, och inte bara att släppa allt nytt genom att kränga nya fysiska kamerahus till kunderna hela tiden.

Bravo Nikon!
 

Larus

Aktiv medlem
Motivföljning

En bra uppdatering i och med Firmware 3.00!

Jag har nu dedicerat "motivföljning" till Fn2-knappen.

Men hade det inte varit ännu smartare om kameran automatiskt hade hoppat till AF-C och automatiskt AF-område så fort jag tryckt in Fn2 oavsett vilket läge jag hade innan?

Om jag har AF-S och enpunkts-af inställt (vilket jag oftast har) blir det ändå en massa knapptryckningar innan jag kan börja följa ett motiv.

Eller tänker jag fel..? Tror väl inte det?

Fn2 har ju med min inställning ingen annan funktion än att aktivera just "motivföljning"??
 

AWid

Aktiv medlem
En bra uppdatering i och med Firmware 3.00!

Jag har nu dedicerat "motivföljning" till Fn2-knappen.

Men hade det inte varit ännu smartare om kameran automatiskt hade hoppat till AF-C och automatiskt AF-område så fort jag tryckt in Fn2 oavsett vilket läge jag hade innan?

Om jag har AF-S och enpunkts-af inställt (vilket jag oftast har) blir det ändå en massa knapptryckningar innan jag kan börja följa ett motiv.

Eller tänker jag fel..? Tror väl inte det?

Fn2 har ju med min inställning ingen annan funktion än att aktivera just "motivföljning"??
Din idé är faktiskt ganska smart. Det kanske kommer i kommande uppdateringar kan man hoppas:)

Själv använder jag tumfokus (fokus enbart på AF-ON knappen) och då blir AF-S läget i princip onödigt. Med knappen intryckt är AF-C igång och släpper man knappen låser fokus (AF-S). Med "motivföljning" på (jag använder Fn1) och tumfokus är det lätt att både låsa fokus på rätt ställe genom att släppa AF-ON knappen och fokusera på rörliga objekt genom "motivföljning" och AF-ON knappen intryckt.

Kopplar man ur "motivföljningen" så har man ju direkt möjlighet att både låsa fokus och ha tillgång till ansikts- och ögonfokus. Jag tror man klarar de allra flesta situationer med AF-C, "automatiskt AF-område", tumfokus och "motivföljning" kopplad till Fn1 (eller Fn2) knappen.
 

Larus

Aktiv medlem
Din idé är faktiskt ganska smart. Det kanske kommer i kommande uppdateringar kan man hoppas:)

Själv använder jag tumfokus (fokus enbart på AF-ON knappen) och då blir AF-S läget i princip onödigt. Med knappen intryckt är AF-C igång och släpper man knappen låser fokus (AF-S). Med "motivföljning" på (jag använder Fn1) och tumfokus är det lätt att både låsa fokus på rätt ställe genom att släppa AF-ON knappen och fokusera på rörliga objekt genom "motivföljning" och AF-ON knappen intryckt.

Kopplar man ur "motivföljningen" så har man ju direkt möjlighet att både låsa fokus och ha tillgång till ansikts- och ögonfokus. Jag tror man klarar de allra flesta situationer med AF-C, "automatiskt AF-område", tumfokus och "motivföljning" kopplad till Fn1 (eller Fn2) knappen.
Nu hänger jag inte riktigt med. Har du automatiskt AF-område inkopplat hela tiden?
Jag vill då ha enpunkts-af nästan jämt.

Tumfokusering har jag inställt (det ställde jag in direkt jag fick kameran. Har min D500 inställd på samma sätt, liksom ständig AF-C).

Jag kanske missar nåt? Har inte haft Z6:an så länge... :)
 

AWid

Aktiv medlem
Nu hänger jag inte riktigt med. Har du automatiskt AF-område inkopplat hela tiden?
Jag vill då ha enpunkts-af nästan jämt.

Tumfokusering har jag inställt (det ställde jag in direkt jag fick kameran. Har min D500 inställd på samma sätt, liksom ständig AF-C).

Jag kanske missar nåt? Har inte haft Z6:an så länge... :)
Man utvecklar förmodligen lite olika arbetssätt beroende på vanor/ovanor och kanske framför allt vad man fotograferar.
Med nya uppdateringen tror jag att det går att köra "automatiskt AF-område" mest hela tiden. Håller på/ska testa mer. Innan den kom har jag nog mest använt "dynamiskt AF-område" och alltid AF-C.

Vitsen (en av) med tumfokus är ju att man har AF-S så att säga "på köpet" i AF-C-läget (bara att släppa knappen så låser fokus). En förutsättning är förstås att man kopplar bort fokus från avtryckaren:) (I ditt första inlägg skrev du
"Om jag har AF-S och enpunkts-af inställt (vilket jag oftast har) ...........".​
och i ditt andra
"Tumfokusering har jag inställt (det ställde jag in direkt jag fick kameran. Har min D500 inställd på samma sätt, liksom ständig AF-C)"​
Så det blev lite oklart om du mestadels använder AF-S eller AF-C:)
Hur som helst - här är en bra information om "back button autofocus".
 

smislo

Aktiv medlem
Vet någon var man kan lämna Z6 för rengöringen av sensor, helst i Skåne/ Malmö regionen. Måste man skicka kameran till Nikon?
 

nicotin

Aktiv medlem
hej alla jag önskar få lite tips gällande Z modellerna då jag idag sitter i valet och kvalet att antingen bygga vidare på den lilla arsenal av Nikon objektiv jag har eller helt byta system.
Anl till att jag började titta på Z systemen var möjligheten att fortsätta använda mina Nikon glas, ( tex mitt 70-200 ) men nu när jag grottat ner mig i div tester och Youtube klipp får jag höra att adaptern drar ner AF hastigheten markant och att den har svårt på vissa objektiv att låsa på målet, är det fler som har den erfarenheten ? hur är adaptern i övrigt ? Jag fotar en del sport och hade hoppats att jag kunde fortsätta med detta men då kanske Z systemet och dess adapter inte är något för mig ? Annars är 90% studio landskap och bröllop !
 

horvendile

Aktiv medlem
Anl till att jag började titta på Z systemen var möjligheten att fortsätta använda mina Nikon glas, ( tex mitt 70-200 ) men nu när jag grottat ner mig i div tester och Youtube klipp får jag höra att adaptern drar ner AF hastigheten markant och att den har svårt på vissa objektiv att låsa på målet, är det fler som har den erfarenheten ?
Att adaptern i sig skulle dra ned hastigheten är inte något jag känner igen, vare sig från vad jag läst eller egen erfarenhet. Dock är förstås olika kameror olika bra på olika saker. Så jag skulle börja med att fråga: vad använder du för kamera i dag?
 

nicotin

Aktiv medlem
Att adaptern i sig skulle dra ned hastigheten är inte något jag känner igen, vare sig från vad jag läst eller egen erfarenhet. Dock är förstås olika kameror olika bra på olika saker. Så jag skulle börja med att fråga: vad använder du för kamera i dag?
Jag har en D3, D5, D750 och en Fuji XT-3
 

pdahlen

Aktiv medlem
hej alla jag önskar få lite tips gällande Z modellerna då jag idag sitter i valet och kvalet att antingen bygga vidare på den lilla arsenal av Nikon objektiv jag har eller helt byta system.
Anl till att jag började titta på Z systemen var möjligheten att fortsätta använda mina Nikon glas, ( tex mitt 70-200 ) men nu när jag grottat ner mig i div tester och Youtube klipp får jag höra att adaptern drar ner AF hastigheten markant och att den har svårt på vissa objektiv att låsa på målet, är det fler som har den erfarenheten ? hur är adaptern i övrigt ? Jag fotar en del sport och hade hoppats att jag kunde fortsätta med detta men då kanske Z systemet och dess adapter inte är något för mig ? Annars är 90% studio landskap och bröllop !
Adaptern påverkar inte hastigheten, är det skillnad mellan en Dxxx och Z så beror det mer på AF system i kameran. Kan ju vara så att Z objektiv är bättre optimerade till Z kameror
 

smislo

Aktiv medlem
hej alla jag önskar få lite tips gällande Z modellerna då jag idag sitter i valet och kvalet att antingen bygga vidare på den lilla arsenal av Nikon objektiv jag har eller helt byta system.
Anl till att jag började titta på Z systemen var möjligheten att fortsätta använda mina Nikon glas, ( tex mitt 70-200 ) men nu när jag grottat ner mig i div tester och Youtube klipp får jag höra att adaptern drar ner AF hastigheten markant och att den har svårt på vissa objektiv att låsa på målet, är det fler som har den erfarenheten ? hur är adaptern i övrigt ? Jag fotar en del sport och hade hoppats att jag kunde fortsätta med detta men då kanske Z systemet och dess adapter inte är något för mig ? Annars är 90% studio landskap och bröllop !
Jag kör Z6 + adapter + AF-S 70-200/ VR2, fotar handboll...har använt XT-3 + 50-140/2.8 innan och kan säga att Nikon kombo har snabbare AF... däremot märker jag att med 80-400/4.5-5.6G med Z6 och adapter i AF-C jobbar AF hela tiden, låser aldrig oavsett om subjekt är stilla...
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag kör Z6 + adapter + AF-S 70-200/ VR2, fotar handboll...har använt XT-3 + 50-140/2.8 innan och kan säga att Nikon kombo har snabbare AF... däremot märker jag att med 80-400/4.5-5.6G med Z6 och adapter i AF-C jobbar AF hela tiden, låser aldrig oavsett om subjekt är stilla...
Vid AF-C och inställd som avtryckarprioritet så ”låser” den ju egentligen aldrig utan hackar en aning även på stillastående mål, det gör mina Dxxx också, eller menar du att den inte fastnar utan sveper fram o tillbaka?
 
ANNONS