Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

risse

Aktiv medlem
Om du menar ett manuellt fokuserat så har du troligen snarare problem med AI-kopplingen på kamerahuset om inte bländarringen är fysiskt trasig eller felkalibrerad. Som PMD skriver så finns det oavsett ingen AI-koppling på FTZ-adaptern.
Är en af-lins med bländarring (Ais?). Bländarvärdet ändras lite hur som helst när jag vrider på focuseringen.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Är en af-lins med bländarring (Ais?). Bländarvärdet ändras lite hur som helst när jag vrider på focuseringen.
Vad menas med hursomhelst? Är det korrekt implementerat så ska värdet ändras till en mindre bländare när du vrider fokusgängan till närgränsen om du vid oändligt ställt kameran på största bländare. Canon gör inte detta, men Nikon visar effektiv bländare vilket innebär att visad bländare minskar eftersom objektivet tappar ljusstyrka mot närgränsen. Det brukar går från f/2,8 till något uppåt f/5 vid närgränsen.
 

Grelber

Aktiv medlem
Ett par korta svar, får eventuellt återkomma när jag har lite mer tid. Är osäker på den specifika modellbeteckningen, men min version var den näst senaste när jag köpte den, utan VC och där man drar ihop/isär för att skifta mellan manuell och AF. Hur väl AF funferar på Z6 jämfört med D800 (som jag också har) behöver jag nog testa mera för att uttala mig om, men jag upplever inte spontant AF på Z6 som långsam eller opålitlig.
 

risse

Aktiv medlem
Vad menas med hursomhelst? Är det korrekt implementerat så ska värdet ändras till en mindre bländare när du vrider fokusgängan till närgränsen om du vid oändligt ställt kameran på största bländare. Canon gör inte detta, men Nikon visar effektiv bländare vilket innebär att visad bländare minskar eftersom objektivet tappar ljusstyrka mot närgränsen. Det brukar går från f/2,8 till något uppåt f/5 vid närgränsen.
Bländarring låst på f32.

Vid manuell focus:
0.314 - F4.2
0.37 - F3.8
0.5 - F3.5
0.8 - F3
Oändligt till 1.5 - delta F7

Vid af:
Alltid delta F7.
 

risse

Aktiv medlem
Upptäckte just nu att mitt micro Nikkor kanske funkar om jag använder bländarringen och NOn CPU lenes.
Har inte använt denna glugg på säkert 5 år. Minns att jag köpte mitt tamron 90 macro eftersom nikongluggen bara strulade. Men den kanske har självläkt, eller också funkar den ibland och ibland inte.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Bländarring låst på f32.

Vid manuell focus:
0.314 - F4.2
0.37 - F3.8
0.5 - F3.5
0.8 - F3
Oändligt till 1.5 - delta F7

Vid af:
Alltid delta F7.
Det första är normalt, men får du "delta F7" har du någon form av kommunikationsfel av någon anledning, eller ej korrekt monterat objektiv. Kameran vet inte vad som är största bländare och visar antal steg från största bländaren, vilket är 7. Det är sju steg från f/2,8 till f/32.

(Se listan över felmeddelanden i kameramanualen för i vilka lägen meddelandet normalt visas.)
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jepp, så var det! Nu blinkar bländaren fEE och det går inte att trycka av.
fEE visas när ett CPU-objektiv inte står på minsta bländaren, antingen på en kamera utan AI-koppling eller på en kamera med AI-koppling där man inte ställt in att man ska kunna använda bländarringen. Nu vet jag inte vad det är som inte fungerar annars, men ska du kunna använda bländarringen på ett objektiv med CPU-kontakter så måste du ställa in kameran för det.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Ok, surt. Speciellt efter det inte finns något z-macro än. Känns trist att köpa en ny glugg och ändå behöva krångla med adaptern. (Veckans i-landsproblem).
Snart borde det finnas i alla fall makroalternativ med Z-fattning: Laowa 100 mm f/2,8 2X Ultra Macro APO har nyligen släppts med Z-fattning (och RF-fattning). När exakt det objektivet dyker på svenska marknaden är väl oklart. Och i praktiken kan man ju lika gärna köra den nuvarande F-bajonettvarianten av det objektivet via FTZ :)
 

esbtse

Aktiv medlem
Jag köper nog D880 om den kommer med 55 Mpix anars går jag över till Fuji GFS 100R när den kommer. Spegellösa kamror klarar inte av mina gamla skruvdrivna optik . Om Nikon inte fortsätter med F mount kamror så dumpar jag Nikon..
 

risse

Aktiv medlem
Jag köper nog D880 om den kommer med 55 Mpix anars går jag över till Fuji GFS 100R när den kommer. Spegellösa kamror klarar inte av mina gamla skruvdrivna optik . Om Nikon inte fortsätter med F mount kamror så dumpar jag Nikon..
Har man nytta av 55 Mpix om man använder gammal optik?
 

risse

Aktiv medlem
Någon som kan tipsa om ett stativfäste (arca-swiss) som inte tar i objektivadaptern?
Helst ett prisvärt och ganska brett fäste, så att jag kan justera höjden, vid stående bild, genom att låta fästet glida i kulleden. Vill helst ha ett fäste som bara sitter undertill på kameran (många verkar vara L-formade)
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Någon som kan tipsa om ett stativfäste (arca-swiss) som inte tar i objektivadaptern?
Helst ett prisvärt och ganska brett fäste, så att jag kan justera höjden, vid stående bild, genom att låta fästet glida i kulleden. Vill helst ha ett fäste som bara sitter undertill på kameran (många verkar vara L-formade)
Jag antar att du syftar på FTZ-adaptern? Skulle det inte fungera att sätta plattan i adaptern istället för i kameran?
 

PMD

Aktiv medlem
Jag antar att du syftar på FTZ-adaptern? Skulle det inte fungera att sätta plattan i adaptern istället för i kameran?
Det skulle förmodligen fungera, men om man sen ska använda kameran på stativ med ett Z-objektiv så måste man förutom att montera bort adaptern då också flytta plattan från adaptern till kameran (eller åtminstone skruva dit en platta på kameran).
 

AWid

Aktiv medlem
Någon som kan tipsa om ett stativfäste (arca-swiss) som inte tar i objektivadaptern?
Helst ett prisvärt och ganska brett fäste, så att jag kan justera höjden, vid stående bild, genom att låta fästet glida i kulleden. Vill helst ha ett fäste som bara sitter undertill på kameran (många verkar vara L-formade)
Både Kirk och RRS har plattor för Nikon Z, men jag vet inte var man kan köpa dom. Ebay kanske? Men varför inte en L-platta, t ex den här.
 

Falumas

Aktiv medlem
Snart borde det finnas i alla fall makroalternativ med Z-fattning: Laowa 100 mm f/2,8 2X Ultra Macro APO har nyligen släppts med Z-fattning (och RF-fattning). När exakt det objektivet dyker på svenska marknaden är väl oklart. Och i praktiken kan man ju lika gärna köra den nuvarande F-bajonettvarianten av det objektivet via FTZ :)
Jag tänkte först köpa f-varianten men beställde faktiskt Z idag, F-varianten har 7 bländarblad, medans Z och RF har 13. Har fått för mig att bokeh:en bör bli lite rundare med 13.
 

Falumas

Aktiv medlem
Det skulle förmodligen fungera, men om man sen ska använda kameran på stativ med ett Z-objektiv så måste man förutom att montera bort adaptern då också flytta plattan från adaptern till kameran (eller åtminstone skruva dit en platta på kameran).
Så gör jag och är inte jättenöjd över det. Vill inte heller ha L-platta då den sitter för uttagen på sidan.
 
ANNONS