PMD
Aktiv medlem
Det stämmer med forskningen. Dessutom trängs vi mer inomhus på vintern, vilket antas medverka till ökad smittspridning.Det är min uppfattning också att värmen har en skyddande effekt, också därför vi har influensa på senvintern.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det stämmer med forskningen. Dessutom trängs vi mer inomhus på vintern, vilket antas medverka till ökad smittspridning.Det är min uppfattning också att värmen har en skyddande effekt, också därför vi har influensa på senvintern.
Länder världen över har också olika förutsättningar, så det kan vara vanskligt att jämföra deras resultat.Ingen här har svaren, vi får avvakta och se vilken handlingsplan som visade sig vara mest effektiv. Länder världen över agerar olika för att få kontroll.
Jag tror att det är bra om vi kan uppnå flockimmunitet, och då måste bortåt 90% av befolkningen bli smittad. Det får dock inte gå för fort för då klarar inte sjukvården anstormningen.
Den svenska linjen bör alltså vara att göra lagom mycket.
Nej, nej, det där är USA-propaganda. Lyssnade du inte på de kinesiska myndigheterna som förklarade att Covid-19 inte började i Kina?Så jag är inte riktigt uppdaterad än men det jag undrar över är om någon diskussion kommit igång än kring det faktum att vi faktiskt drabbas av influensor varje år och att utbrotten enligt vad jag vet brukar starta just i Kina.
Länder världen över har också olika förutsättningar, så det kan vara vanskligt att jämföra deras resultat.
Jag tror att det är bra om vi kan uppnå flockimmunitet, och då måste bortåt 90% av befolkningen bli smittad. Det får dock inte gå för fort för då klarar inte sjukvården anstormningen.
Den svenska linjen bör alltså vara att göra lagom mycket.
Nej, nej, det där är USA-propaganda. Lyssnade du inte på de kinesiska myndigheterna som förklarade att Covid-19 inte började i Kina?
:-|
Ja egentligen är ju allt USA:s fel. Det tyckte nästan alla vi som var unga på 60-talet, ja utom möjligen Carl Bildt och Lars Tobisson då.
Och det finns säkert skäl att upprepa ordet "kontraproduktivt" fler gånger. Största hotet mot folkhälsan är troligen om vi får räddhågsna politiker som börjar lyssna på självutnämnda experter, DNs ledarsida, proffstyckarna, olyckskorparna, uppviglarna, nättrollen och andra stollar och därmed kommer att fatta "kontraproduktiva beslut".
All respekt för alla som är drabbade ekonomiskt, oavsett om man har egen firma med utgifter eller något annat. Men tänk på de företag som har en hel flygflottilj som står på marken och bara tickar. Varje dygn kostar miljoner och förmodligen riskerar flera bolag att slås ut. Blir intressant och se vad som finns kvar när vi kommer ut på andra sidan.
Flockimmunitet handlar inte om enskilda personers eventuella immunitet.Flockimunitet? Varje år drabbas vi av influensor och varenda år har jag de senaste 10 åren gått till vaccinationcenter eller vårdcentralen de senaste åren då min hustru tyckt att vi ska det och varje år säger man att det kanske funkar då man aldrig kan vara säker på att vaccinet matchar den variant som drabbar just oss i Sverige. Virusen muterar kontinuerligt, så vad är det vi ska bli flockimmuna mot egentligen?
Bör alla län, och kanske kommuner, i Sverige också stänga sina gränser? Om inte: varför?För att minska spridningen, bör alla länder stänga sina gränser, tills faran är över!
Eftersom Sverige nu så sakteliga börjar bygga upp sin försummade krisberedskap som till stor del skrotades efter att Sovjet Unionen "drog in årorna" kring 1991, så tipsar jag om en länk till alla de bilder Stadsmuseet i Stockholm har märkt med "Kristid" i Digitala Stadsmuseets webb:
http://digitalastadsmuseet.stockholm.se/fotoweb/archives/5021-Historiska-fotografier/?q=kristid
Finns många bra idéer där![]()
[...]
Alla virusinfektioner som kan drabba människan har sitt ursprung i virus som finns i något djur. Det var när människan började med djurhållning som vi började få influensa.
Visst. Jag ska nog mildra mitt påstående lite: nästan alla virusinfektioner som kan drabba människan har sitt ursprung i virus som finns i något annat djur.Människan är väl också ett djur?
Bör alla län, och kanske kommuner, i Sverige också stänga sina gränser? Om inte: varför?
Är din expertis på det här området också självpåtagen eller har du någon annan vetenskapsman att referera till?
Jag undrar mest varför du tycker att alla länder bör stänga sina gränser.Län, kommuner?
Kanske bör din dörr stängas, det får du själv bestämma!
Läs artikeln, som jag relaterade till, självklart finns experterna, i EU-kommissionen
Län, kommuner?
Från artikeln, DN idag, första sidan:
" Strax efter klockan 13 i fredags förklarade en tämligen sammanbiten Ursula von der Leyen, ordförande för EU-kommissionen, att EU genom att agera ”beslutsamt, koordinerat och enigt” kan stå emot den chock som nya viruset orsakat. Samma kväll kom beskedet att Danmark stänger sina gränser.
Danska statsministern Mette Frederiksen agerade visserligen beslutsamt, men absolut inte koordinerat och i enighet med andra medlemsstater. Tjeckien, Slovakien och andra länder har nu följt Danmark i spåren. ….. "
Läs artikeln, som jag relaterade till, självklart finns experterna, i EU-kommissionen
Län, kommuner?
Från artikeln, DN idag, första sidan:
" Strax efter klockan 13 i fredags förklarade en tämligen sammanbiten Ursula von der Leyen, ordförande för EU-kommissionen, att EU genom att agera ”beslutsamt, koordinerat och enigt” kan stå emot den chock som nya viruset orsakat. Samma kväll kom beskedet att Danmark stänger sina gränser.
Danska statsministern Mette Frederiksen agerade visserligen beslutsamt, men absolut inte koordinerat och i enighet med andra medlemsstater. Tjeckien, Slovakien och andra länder har nu följt Danmark i spåren. ….. "