Annons

Köpa kalibreringsverktyg

Produkter
(logga in för att koppla)

marten_p

Aktiv medlem
Jag har precis köpt ny skärm (BenQ SW2700PT) och insåg då att min Spyder3 är för gammal för att använda med skärmens mjukvara. Behöver därför köpa någon nyare modell. Vilket kalibreringsverktyg ger mest valuta för pengarna idag?

När jag kollar runt så ser det ut som att de flesta modeller funnits väldigt många år, och att de numer dessutom kostar dubbelt så mycket som för bara några år sedan. Är det något jag missar?
 

marten_p

Aktiv medlem
Jag köpte en Spyder X Pro till min BenQ funkar kanon tycker jag.
Tack för svar! Men som jag förstår så fungerar den inte med Palette Master för hårdvarukalibrering?

Precis mailat med BenQ, och enligt dem så funkar "bara" modellerna nedan:
X-Rite i1 Display Pro / i1 Pro / i1 Pro 2
Datacolor Spyder 4 / Spyder 5

Är inte påläst när det gäller mjukvaru/hårdvarukalibrering, så rätta mig gärna om jag förstått något fel.
 

AWid

Aktiv medlem
För hårdvarukalibrering krävs Palette Master. Med senaste uppdateringen av Palette Masters mjukvara stöds även Spyder X-modellerna. (Senaste Spydermodellerna). Enligt Benq stöds X-Rite il Display Pro / il Pro /il Pro 2 /il Studio/ ColorMunki Photo, Datacolor Spyder 4/ Spyder 5/ Spyder X. Själv använder jag en Spyder 4 till en Benq SW 270C. Fast jag kan inte svara på din fråga vilken modell som ger mest valuta för pengarna:)
 

marten_p

Aktiv medlem
För hårdvarukalibrering krävs Palette Master. Med senaste uppdateringen av Palette Masters mjukvara stöds även Spyder X-modellerna. (Senaste Spydermodellerna). Enligt Benq stöds X-Rite il Display Pro / il Pro /il Pro 2 /il Studio/ ColorMunki Photo, Datacolor Spyder 4/ Spyder 5/ Spyder X. Själv använder jag en Spyder 4 till en Benq SW 270C. Fast jag kan inte svara på din fråga vilken modell som ger mest valuta för pengarna:)
Perfekt, tack så mycket! Intressant då jag specifikt frågade BenQ om SpyderX, men fick svar att det bara var 4 och 5 som hade stöd. :)
 

sinclairql

Medlem
Skärmen testades av Stefan Olsson för Fotosidan när den släpptes år 2016. Han skrev i kommentarerna till testen att han fick en bättre profil med mjukvaruprofilering och annat program (oklart vilket) än med Palette Master. Denna tråd kan läsas på


Själv köpte jag denna skärm 2016 tillsammans med kolorimetern X-rite i1 Display Pro. Jag fann att den återgivning jag fick med Palette Maters hårdvarukalibrering var lite livlös jämfört med vad som blev resultatet av mjukvarukalibrering med X-rite i1Profiler. (det senare programmet levereras tillsammans med kolorimetern).

I samband med hårdvarubyte i höstas så laddade jag ner senaste versioner av bägge programmen och jämförde. Tycker nog att mjukvarukalibrering med i1Profiler fortfarande ger bästa resultatet även om skillnaden kanske är mindre nu. (lite svårt att minnas hur det såg ut för flera år sedan...)

När jag köpte skärmen så var ju en viktig faktor att den kunde hårdvarukalibreras. Det är ju lite snopet att det fungerar bättre utan detta! Men jag är trots allt nöjd med skärmen som den fungerar med enbart mjukvarukalibrering.
 

Staffan_T

Aktiv medlem
I FS Magasin nr 1 2020, utlovades att nr 2 skulle innehålla tester av bland annat "skärm och kalibrator". Nu har nr 2 kommit och jag hittade inte något sådant test, men det kanske ändå är på gång och dyker upp i nästa nummer? Någon i redaktionen kanske kan upplysa om vilken utrustning som håller på att testas (om inte testet har avbrutits).
 

marten_p

Aktiv medlem
Skärmen testades av Stefan Olsson för Fotosidan när den släpptes år 2016. Han skrev i kommentarerna till testen att han fick en bättre profil med mjukvaruprofilering och annat program (oklart vilket) än med Palette Master.
Mycket intressant! Har mjukvarukalibrerat med min Spyder3 nu, och kanske det räcker. Lite sugen på att jämföra med en hårdvarukalibrering också!

Om någon i Stlhms-området skulle vilja låna/hyra ut någon av ovan nämnda kalibratorer en dag så får ni gärna höra av er!
 

Brix

Aktiv medlem
Jag har också en SW2700PT som jag kalibrerar med en Spyder 5. Mycket nöjd med både skärmen och kalibratorn :)
 
ANNONS