Annons

Framkalla negativ mm.

Produkter
(logga in för att koppla)

MVPernula

Aktiv medlem
Tjabba, gänget!

Jag är lite av en novis inom analog fotografi, iallafall det som gäller efter exponeringen. Har studerat foto i gymnasiet, analogt fanns med men det är alldeles för länge sedan för att jag ska minnas exakt vad som gäller. Just nu har jag fotograferat mycket 135-film och även en del 120-film, några har jag bara framkallat negativen i butik med, vissa står bara och väntar utan något arbete alls.

Så min fråga är väl vad jag behöver för att framkalla det så enkelt som möjlig hemma!
Jag har tittat på:
och
Sedan givetvis en spiral för 120-film.

Är det allt jag behöver för att framkalla negativen eller är det här helt fel sätt att angripa det?

Därefter är väl fråga två hur ni digitaliserar negativen. Vet att det är många delade meningar om vad som funkar bäst och vad som är smidigast. Sett många som säger att scanners funkar bra, många andra som säger att det funkar bättre att fota negativen.
Vad säger ni?

Tack på förhand!
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Spiralen som ingår i dosan tar både 135 och 120/220. Jag förmodar att dosan bara kan ta en spiral vid 120-film men kanske två i 135-format. Kan vara värt att kolla upp.
 

MVPernula

Aktiv medlem
Spiralen som ingår i dosan tar både 135 och 120/220. Jag förmodar att dosan bara kan ta en spiral vid 120-film men kanske två i 135-format. Kan vara värt att kolla upp.
Ah perfa, då köper jag inte en till spiral! Behållaren ska ta 2st 135or eller en 120.
Det är en framkallare för färgfilm, är det s/v så ska det till andra vätskor
Precis, det är det jag siktar på!
 

luminousoctaves

Aktiv medlem
Är det svartvit film, färgfilm eller båda sorterna du använder? Svartvitt är lite enklare även om det finns smidiga C41-kit (som det du listar).
Du bör också skaffa dig en mörkrumssäck, sparar väldigt mycket tid och plats.
Gällande digitalisering så finns Epson V-serie som är flatbäddsskannrar som är helt okej, kanske främst för mellanformat. Har man en digitalkamera med hyfsat makro-objektiv så är det svårslaget för digitalisering. Men då behövs lite extra prylar för att komma igång.
 

MVPernula

Aktiv medlem
Är det svartvit film, färgfilm eller båda sorterna du använder? Svartvitt är lite enklare även om det finns smidiga C41-kit (som det du listar).
Du bör också skaffa dig en mörkrumssäck, sparar väldigt mycket tid och plats.
Gällande digitalisering så finns Epson V-serie som är flatbäddsskannrar som är helt okej, kanske främst för mellanformat. Har man en digitalkamera med hyfsat makro-objektiv så är det svårslaget för digitalisering. Men då behövs lite extra prylar för att komma igång.
Just nu är det bara färgfilm jag vill framkalla, så jag sökte mig fram till det som verkade bäst passande. Jag har kollat på mörkrumssäck.. Men de känns väldigt dyra. Är det verkligen värt?

Jag har kollat på olika skanners från epson, många verkar populära och kompetenta. Men jag har också bra utrustning för att kunna, dvs kamera och macroobjektiv. Saknar dock ljusbord eller motsvarande. Vad är din rekommendation av dem?
 

luminousoctaves

Aktiv medlem
Mörkrumssäck absolut. Då kan du sitta framför teven och ladda film. Alternativet är att mörklägga en garderob eller toaletten. Men det måste vara helt ljustätt – kontrollera genom att sitta i rummet i tio minuter med öppna ögon. Kan du ändå inte urskilja något ljus så är rummet tätt.

För digitalisering, sök på ”digitizing negatives with dslr” på Youtube för tips. Finns många billiga lösningar.

Ljusbordet behöver inte vara så stort. Kolla på Photax, finns även andra bra tillbehör för digitalisering.
 

alf109

Aktiv medlem
Tjabba, gänget!

Jag är lite av en novis inom analog fotografi, iallafall det som gäller efter exponeringen. Har studerat foto i gymnasiet, analogt fanns med men det är alldeles för länge sedan för att jag ska minnas exakt vad som gäller. Just nu har jag fotograferat mycket 135-film och även en del 120-film, några har jag bara framkallat negativen i butik med, vissa står bara och väntar utan något arbete alls.

Så min fråga är väl vad jag behöver för att framkalla det så enkelt som möjlig hemma!
Jag har tittat på:
och
Sedan givetvis en spiral för 120-film.

Är det allt jag behöver för att framkalla negativen eller är det här helt fel sätt att angripa det?

Därefter är väl fråga två hur ni digitaliserar negativen. Vet att det är många delade meningar om vad som funkar bäst och vad som är smidigast. Sett många som säger att scanners funkar bra, många andra som säger att det funkar bättre att fota negativen.
Vad säger ni?

Tack på förhand!
När det gäller framkallning av färgfilm så vet jag att Matrin Hertsius höll på med det ett tag. Han har säkert skrivit en del blogginlägg om detta (har jag för mig). Kolla med honom.

När det gäller att skanna eller att fotografera av negativen så funkar bägge delarna. Jag skannar, dels större format med en Epson 750 och dels småbild med en Nikon 5000 ed. Om du redan har en bra digitalkamera och ett bra macro så skulle jag starta där. Om du skall skanna så funkar en flatbädd bra för mellanformat och större men även för småbild om du skall ha bilderna för att visas på skärmen eller göra mindre kopior. Vill du skriva ut, speciellt i större format kan en ren filmskanner vara nödvändig för småbild om du vill ha bra resultat.
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
I svårighetsgrad är framkalla svartvitt typ som att baka sockerkaka och färgfilm är som tigerkaka. Läs instruktionerna och tänk igenom innan så kommer det gå som en dans.
 

Stonos

Aktiv medlem
Det står en notis nere till höger på sidan du länkat till om framkallaren:
"Note for those who want to develop by hand: The temperature must be maintained exactly (+/- 0,2 Degree C) for good results. " Jag har för mig att processtemperaturen för C41 brukar vara 38°C också.
Av denna anledning så brukar man inte framkalla färgfilm men vanlig enkel dosa utan använda minst typ en Jobo-maskin med termostatreglerat vattenbad där man ställer kemin för jämn temperatur.
 

Makten

Aktiv medlem
När det gäller framkallning av färgfilm så vet jag att Matrin Hertsius höll på med det ett tag. Han har säkert skrivit en del blogginlägg om detta (har jag för mig). Kolla med honom.
Stämmer bra det! Och jag har några tips:

Enligt mig är det inte svårare att framkalla färg än svartvitt. Det är bara temperaturen som är lite knepigare men det är inga konstigheter heller. Visst kan man möjligen få färgstick om det drar iväg för mycket, men det kan man åtgärda om bilden ändå ska digitaliseras. Värre är det nog om man ska göra riktiga kopior med optisk förstoringsapparat.

Min erfarenhet av framkallningsdosor är att den vanliga Paterson av plast inte fungerar så bra till 120-film då det blir bubblor i kanten, och på just 120-film så är själva bildrutan så nära kanten att den kan påverkas. För 135-film funkar det bra då hålen dels tycks minska bubbelproblemet och dels är filmrutan lite längre från kanten. För 120-film rekommenderar jag en plåtdosa istället. Dock är dessa rätt knöliga att ladda, så prova med en kasserad film i dagsljus först. Att klippa hörnen på filmen underlättar väsentligt när man ska fästa den inre delen så att säga. Det gäller bara att fixa detta i mörker. Sen har jag för mig att det också är bra att ta dän tejpbiten som sitter på änden av filmen eftersom den kan bråka en del vid laddningen.

Vad som kanske inte framgår i framkallningsinstruktionerna för C41-kitet är att man kan använda det en jäkla massa gånger, men man måste förlänga framkallningstiden en aning för varje ny film. Har för mig att det rör sig om 15 sekunder eller nåt i den storleksordningen.

Här hittade jag ett gammalt blogginlägg som jag skrivit om saken: https://www.fotosidan.se/blogs/hertsius/sa-framkallar-du-fargfilm-i-hemmet.htm

Edit: Just det, angående digitalisering så är problemet med diaduplikator att det är knallsvårt att få bort den oranga masken på negativ färgfilm när man inverterar den. En skanner med dedikerat läge för film har detta inbyggt i mjukvaran och gör det i regel riktigt bra. Rent skärpemässigt är annars kamera + nån form av makromojäng utmärkt.
 

Stonos

Aktiv medlem
Ett sätt att hålla jämn temperatur i vattenbadet till kemin är att använda en "Sous Vide". Jag har själv inte gjort det, men googla "sous vide C-41".
 

MVPernula

Aktiv medlem
Mörkrumssäck absolut. Då kan du sitta framför teven och ladda film. Alternativet är att mörklägga en garderob eller toaletten. Men det måste vara helt ljustätt – kontrollera genom att sitta i rummet i tio minuter med öppna ögon. Kan du ändå inte urskilja något ljus så är rummet tätt.

För digitalisering, sök på ”digitizing negatives with dslr” på Youtube för tips. Finns många billiga lösningar.

Ljusbordet behöver inte vara så stort. Kolla på Photax, finns även andra bra tillbehör för digitalisering.
Perfekt!

Jag beställde kemi, mörkrumssäck, ljusbord och tank från photax i söndags. Ska komma idag, sen är det bara att köra!
 

MVPernula

Aktiv medlem
Stämmer bra det! Och jag har några tips:

Enligt mig är det inte svårare att framkalla färg än svartvitt. Det är bara temperaturen som är lite knepigare men det är inga konstigheter heller. Visst kan man möjligen få färgstick om det drar iväg för mycket, men det kan man åtgärda om bilden ändå ska digitaliseras. Värre är det nog om man ska göra riktiga kopior med optisk förstoringsapparat.

Min erfarenhet av framkallningsdosor är att den vanliga Paterson av plast inte fungerar så bra till 120-film då det blir bubblor i kanten, och på just 120-film så är själva bildrutan så nära kanten att den kan påverkas. För 135-film funkar det bra då hålen dels tycks minska bubbelproblemet och dels är filmrutan lite längre från kanten. För 120-film rekommenderar jag en plåtdosa istället. Dock är dessa rätt knöliga att ladda, så prova med en kasserad film i dagsljus först. Att klippa hörnen på filmen underlättar väsentligt när man ska fästa den inre delen så att säga. Det gäller bara att fixa detta i mörker. Sen har jag för mig att det också är bra att ta dän tejpbiten som sitter på änden av filmen eftersom den kan bråka en del vid laddningen.

Vad som kanske inte framgår i framkallningsinstruktionerna för C41-kitet är att man kan använda det en jäkla massa gånger, men man måste förlänga framkallningstiden en aning för varje ny film. Har för mig att det rör sig om 15 sekunder eller nåt i den storleksordningen.

Här hittade jag ett gammalt blogginlägg som jag skrivit om saken: https://www.fotosidan.se/blogs/hertsius/sa-framkallar-du-fargfilm-i-hemmet.htm

Edit: Just det, angående digitalisering så är problemet med diaduplikator att det är knallsvårt att få bort den oranga masken på negativ färgfilm när man inverterar den. En skanner med dedikerat läge för film har detta inbyggt i mjukvaran och gör det i regel riktigt bra. Rent skärpemässigt är annars kamera + nån form av makromojäng utmärkt.
Wow läste blogginlägget, fantastiskt! Kommer läsa den några gånger till innan och under framkallningsprocessen, sjukt behjälpligt. När du säger att man kan återanvända vätskorna, gäller det alla? Tack!
 

MVPernula

Aktiv medlem
Det står en notis nere till höger på sidan du länkat till om framkallaren:
"Note for those who want to develop by hand: The temperature must be maintained exactly (+/- 0,2 Degree C) for good results. " Jag har för mig att processtemperaturen för C41 brukar vara 38°C också.
Av denna anledning så brukar man inte framkalla färgfilm men vanlig enkel dosa utan använda minst typ en Jobo-maskin med termostatreglerat vattenbad där man ställer kemin för jämn temperatur.
Skulle du kunna länka en sådan jobomaskin?
 

vifra

Aktiv medlem
Jag håller fortfarande på och "slaskar" med kemikalier. Det är bland det roligaste som finns så här på ålderns höst.
Gällande färgkemi, så räcker den till ganska många filmer som Martin skriver, men den har begränsad hållbarhet. Ett sätt att förlänga hållbarheten är att använda antioxidationsspray, ett annat är att mixa en mindre del av grundkemikalierna.
När det gäller svartvit kemi så brukar jag mixa brukslösning som bara används en gång. Men använder man den i s.k. "stock" så blir det samma problem med hållbarhet och förlängda framkallningstider som för färgkemi.
Eftersom variablerna när man framkallar färg är obefintliga så finner jag det enklare att framkalla färgfilm än svartvitt.
En absolut rekommendation vid svartvitt är att hålla sig till en framkallare i början. Senare när man blir lite mer hemma på det, är det dags att prova andra framkallare, prova vissa framkallare till vissa filmer, experimetera med tider och agitationer. Ja det går att ta det svartvita mörkrumsarbetet hur långt som helst. Färg däremot, följ instruktionen.
Till sist, dokumentera det du gör i en liten bok eller nåt.
Lycka till och låt oss veta hur det går.
 

vifra

Aktiv medlem
Skulle du kunna länka en sådan jobomaskin?
Det går hur bra som helst att framkalla både c-41 och E-6 i vanliga dosor. Se bara till att temperaturen är runt 38 grader. Inga problem alls. Inte ens om temperaturen fluktuerar lite. Finns massor av instruktioner och howtodo att se på YT. Dom står i kök och badrum med vattenbad och får fina resultat.
 

Stonos

Aktiv medlem
Skulle du kunna länka en sådan jobomaskin?
Ny Jobo (priset gör det dock svårt att motivera ett köp - över hundra rullar hos Crimson).
På Blocket finns det en som har en Jobo autolab ATL 1000 (sök på Jobo på Blocket). Detta är en helautomatisk maskin som ger proffsresultat. Du kanske kan köpa denna billigt (mycket billigare än ny CPE-3).
 
ANNONS