Annons

Fjärrutlösare som går att kontrollera från telefonen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bokeh

Aktiv medlem
Har inte alla kameratillverkare en App som man kan styra kameran med från mobilen? Olympus har en i alla fall.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har en Pixel RW-221 trådlös fjärrkontroll till Olympus m4/3, men den går att använda till kameror av flera olika märken om man byter kabel.
Beställ alltså med rätt kabel!

Används med en liten fjärrkontroll, dvs inte en telefon, men den lilla fjärrkontrollen är mycket bekvämare att använda än en telefon för detta ändamål.

Den har bl.a. ett bulbläge och räckvidden är minst 50m (jag struntade i att gå över ett dike för att ta reda på max räckvidd).

Kostade cirka 250-300 kr från amazon.co.uk
 
Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
Nej men alla moderna kameror har det antigen inbyggt eller med lös modul. Använd appen är billigast och enklast.

behöver du längre överföring så fixa en router och trådlösa modiler
Original Wi-Fi-modul till de Canon-kameror jag har är inte billiga. Och inte lätta att få tag i begagnat.
Vet inte vad trådskaparen har för kamera, men är inte så säkert att Wi-Fi modul blir billigt till den heller.

Trådlös eller trådad fjärr från Hama är ett alternativ.
 

martley

Aktiv medlem
Ang. att inte "alla" kameror har WiFi, Tittar man i Canons utbud så är det väldigt många som har det inbyggt, här är ett axplock:
EOS 1300D, EOS 200D, EOS 250D, EOS 750D, EOS 800D, EOS 850D, EOS 70D, EOS 77D, EOS 80D, EOS 90D, EOS 6D, EOS 6D Mk II, EOS 5D Mk IV, EOS R, EOS RP, EOS M5, EOS M6 Mk II, EOS 1DX Mk III

Notera att även modeller som anses vara "enklare" eller "instegsmodeller" finns med i listan.
De som saknas i listan är förutom väldigt gamla modeller några 1D, 5D, 6D, och 7D-modeller, företrädesvis lite äldre sådana, så det kan väl antingen vara dags att byta upp sig eller köpa till en WiFi-adapter för dem.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ang. att inte "alla" kameror har WiFi, Tittar man i Canons utbud så är det väldigt många som har det inbyggt, här är ett axplock:
EOS 1300D, EOS 200D, EOS 250D, EOS 750D, EOS 800D, EOS 850D, EOS 70D, EOS 77D, EOS 80D, EOS 90D, EOS 6D, EOS 6D Mk II, EOS 5D Mk IV, EOS R, EOS RP, EOS M5, EOS M6 Mk II, EOS 1DX Mk III

Notera att även modeller som anses vara "enklare" eller "instegsmodeller" finns med i listan.
De som saknas i listan är förutom väldigt gamla modeller några 1D, 5D, 6D, och 7D-modeller, företrädesvis lite äldre sådana, så det kan väl antingen vara dags att byta upp sig eller köpa till en WiFi-adapter för dem.
Ja trådskaparens EOS har ju inbyggd Wi-Fi så frågan är nästan löst.
Till mina kameror, som alla saknar denna finess, har jag då och då spejat på marknaden efter moduler, men aldrig funnit de värda priset.
Mitt behov av trådlös kommunikation har handlat om filöverföring.

För behovet fjärrkontroll kör jag för närvarande med sladd. En knapp monterad på huvudkameran styr via sladd slutaren på andrakameran. Fungerar förträffligt.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Klarar några av dessa Appar exponeringar över 30s?
Någon som
Har de mer avancerad som att exempelvis köra visst antal exponeringar?
Nyfiken för jag vet inte.

/Stefan
 

PMD

Aktiv medlem
Klarar några av dessa Appar exponeringar över 30s?
Canon Camera Connect kan inte exponera längre tid än 30 sekunder.
Det tycks som att den kan göra ungefär vad man kan göra med själva kameran och inte mycket mer.

Men om man ställer in kameran på B så blir det snarare ett T-läge när man använder appen för att utlösa slutaren. Man får använda en separat timer för att bestämma hur länge exopneringen ska vara och klicka på "avtryckaren" på appen igen för att stänga slutaren.

På min Androidtelefon går det bra att växla till timerappen och ta tid. Kamerans slutare hålls öppen, och man kan gå tillbaka till Camera Connect för att stänga slutaren.

Appen är gratis så det är en mycket billig fjärrutlösare.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Ok. Tråkigt med såna restriktioner. Min kamera har TL funktion, men går inte över 30s. Så intervalometer är då att föredra då jag ofta vill ha längre än 30s. Dessutom funkar det på flera hundra meter att trigga kameran.

/Stefan
 

atotowi

Aktiv medlem
Miops fixar det mesta. Den kan använda mobilkameran för att trigga på rörelse, vibrationer man kan tom lägga händelser i serie + fördröjning t ex först rörelse, sen vibration och vänta 2 hundradelar. Rörelse och vibration kan känsligheten ställas in för.
 

martley

Aktiv medlem
Ja trådskaparens EOS har ju inbyggd Wi-Fi så frågan är nästan löst.
Till mina kameror, som alla saknar denna finess, har jag då och då spejat på marknaden efter moduler, men aldrig funnit de värda priset.
Mitt behov av trådlös kommunikation har handlat om filöverföring.

För behovet fjärrkontroll kör jag för närvarande med sladd. En knapp monterad på huvudkameran styr via sladd slutaren på andrakameran. Fungerar förträffligt.
Visserligen ett sidospår, men för filöverföring så är trådlöst ingenting att ha om det gäller många bilder, det går för långsamt, så då är det kabel eller ännu snabbare att ta ur minneskortet och sätta direkt i datorn som gäller, även om det sliter lite mer på kontakterna.
Men visst, för ett fåtal bilder som jag som amatör producerar per session då fungerar det bra med WiFi-överföring till datorn. (Bluetooth verkar vara långsammare) Det är smidigheten och att inte behöva ansluta galvaniskt till en annan enhet som tilltalar, även om det går lite långsammare än med kabel. Dock brukar CameraConnect vilja strula och inte komma igång ifall man inte startar om den först.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag har i många år haft en TC-80N3 till mina Canonkameror. Det är en intervalltimer, men den kan även programmeras till att hålla slutaren nedtryckt i ett visst antal sekunder, när kameran står på B. Eller få får man en bildserie under en viss tid, om kameran står på serietagning.
 
ANNONS