Annons

Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
Varifrån kommer uppgiften att Sverige går in för ett snabbt förfarande?

Sverige har dock ingen överdödlighet nu (eller snarare för en dryg vecka sen). På torsdag kommer en uppdatering. Det ska bli intressant att se hur den ser ut.

http://www.euromomo.eu/
Länk hit hittar du på https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/bekraftade-fall-i-sverige/


Schweiz motsvarighet till Folkhälsomyndigheten

Ser nu att enligt dagens siffror har Schweiz 1 (ett) dödsfall mer än Sverige. Så imorgon så tror jag vi kan gissa att Sverige leder.

I slutet på förra veckan hade Schweiz ca 3x så många dödsfall som Sverige.
 

PMD

Aktiv medlem
Att nord italien drabbades tidigt och hårt berodde till stor del på att man har en hel del textilindustri där man använder mycket kinesisk arbetskraft. Många av dessa var hemma över det kinesiska nyåret och kom tillbaka i chatrade flyg.
Och på att man inte förstod att man hade Covid-19-sjuka inlagda på ett sjukhus så smittan spred sig effektivt där.
 

PMD

Aktiv medlem
[/URL]
Länk hit hittar du på https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/bekraftade-fall-i-sverige/

[/URL]

Schweiz motsvarighet till Folkhälsomyndigheten

Ser nu att enligt dagens siffror har Schweiz 1 (ett) dödsfall mer än Sverige. Så imorgon så tror jag vi kan gissa att Sverige leder.

I slutet på förra veckan hade Schweiz ca 3x så många dödsfall som Sverige.
Med "gå in för" brukar man mena att något görs avsiktligt. Det framgår inte av den statistik du länkar till att den beror på en avsiktlig strategi.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det är ju intressant att den svenska spridningen av covid-19 i mycket överensstämmer med Stockholms vinterlov.

Många tog med sig smittan från norditalien, tirol och främst Ischgl, samt Schweiz. I Ischgl var det en säsongsarbetande bartender från norditalien som spred smittan vitt och brett. Han var orsaken till den katastrofala smittspridningen till många länders skidturister.
Däribland Norge och Danmark.

Det behövs alltså inte mycket för att många skall smittas.

Hade sverige slagit till hårdare med att följa upp med bred testning och isolerat alla man fann i det tidiga skedet hade vi kanske inte haft så många döda som vi nu har.
Istället valde man att bara testa de sjuka med allvarligare symptom.

Sverige tog i lagom. De gjorde inta andra länder. De tog i rejält ganska tidigt. Nu börjar de tala om att lätta på åtgärderna medan vi i sverige ser dödstalen stiga.

Om ett par veckor är det kanske Sverige som måste ta i stenhårt för att stoppa en galopperande ökning av smittade.

Vi har redan många fler döda per million innevånare än Österrike och troligen snart också Schweiz.

Det är sannolikt att Sverige kommer långt ner på resultatlistan när det gäller att bekämpa covid-19.

Försök sedan att förklara för de som som har förlorat nära att kära att Sverige valde en väg där man ville hålla igång hjulen och att priset blev fler döda och att detta var rätt väg.
 

PMD

Aktiv medlem
Å andra sidan har säsongsinfluensan, vinterkräksjukan (och förmodligen fler smittsamma sjukdomar) minskat dramatiskt den här vintern/våren.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Du kanske ska kolla lokalnyhetsinslaget i Stockholm på SVT. Nog mer än fågelvirus du kunnat få om du var i Kungsträdgården.
Jag kände mig helt skräckslagen...

GR001119.jpg
GR001120.jpg
GR001122.jpg
GR001123.jpg

(Fulexport, så det blir inte lika snyggt som att köra ut i full storlek och skala ned och skärpa, men det kan ju duga här...)
 

PMD

Aktiv medlem
Enligt mig är "går in för" och "går för" olika nyanser och jag ser mig gärna korrekt citerad.
OK, jag trodde att "går för" var en felskrivning. Alternativt att det var en anglicism, dvs en direktöversättning av "goes for".
Vad menar du med "går för" då?
 

Falumas

Aktiv medlem
Strategi. Det är ekomiskt riktigt att inte stänga ner och sidoeffekten att få lite färre som tär på pensionsfonderna är kanske inte heller helt fel ur ett ekonomiskt perspektiv.

Själv tycker jag dock nerstängnings stategierna som dom flesta länderna har är betydligt bättre även om det kostar enormt mycket pengar.
 

PMD

Aktiv medlem
OK, inte helt olikt "går in för", alltså, men en viss nyansskillnad kanske man kan skönja.

Min fråga förblir obesvarad. Omformulerad: varifrån kommer uppgiften att Sverige strategi är att åstadkomma ett snabbt förfarande?
 

alfin

Aktiv medlem
Jag kände mig helt skräckslagen...

Visa bilaga 149881
Visa bilaga 149882
Visa bilaga 149883
Visa bilaga 149884

(Fulexport, så det blir inte lika snyggt som att köra ut i full storlek och skala ned och skärpa, men det kan ju duga här...)
Här är inslaget jag tänkte på, så alla ser att du väljer tid och utsnitt...
Börjar 6.40

 

Falumas

Aktiv medlem
OK, inte helt olikt "går in för", alltså, men en viss nyansskillnad kanske man kan skönja.

Min fråga förblir obesvarad. Omformulerad: varifrån kommer uppgiften att Sverige strategi är att åstadkomma ett snabbt förfarande?
Jag har inte hört eller läst någon säga det rakt ut, men handlingar och avsaknad av handlingar säger också en del. Möjligtvis är det politiskt rävspel från regeringen att regeringen vill ta åt sig äran själv istället för att behöva gå via riksdagen vilket behövts tidigare.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...].

Själv tycker jag dock nerstängnings stategierna som dom flesta länderna har är betydligt bättre även om det kostar enormt mycket pengar.
Det vore förnuftigt att vänta med sådant tyckande till du har sett det totala slutresultatet. Om några år.
Kan hända att du tycker lika då. Att Sverige valde fel väg. Men det är ju väldigt svårt att förutspå nu. Nu när alla är mitt uppe i. Uppe i första vågen.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Här är inslaget jag tänkte på, så alla ser att du väljer tid och utsnitt...
Börjar 6.40

Du menar som SVT gjort, där man har gjort ett inslag som driver en tes? Jag orkar inte se inslaget, men jag är rätt säker på att det är samma som jag redan har sett på webben förut. Som sagt, man kan lätt välja att driva en tes. Särskilt lustigt blir det när man ser två tidningsartiklar från samma dag med motsatt tes. Den ena med bara telebilder, vilket nog kan ha ett annat syfte än att hålla avstånd till motiven.

Man kan förstås hävda att bilderna över den tomma fontänen är att "välja utsnitt", men i sak har jag en hel hög med bilder tagna i den vinkeln långt före någon coronapandemi. Jag tog inte ens bilderna för att lägga in dem här. Om man tittar noga så kan man se ett antal personer under träden, men det är inte direkt någon större folksamling. Att däremot påstå att det är att välja utsnitt att ta en bild på buss- och spårvagnshållplatsen och Hamngatan eller Sjövägens båt med ett litet fåtal passagerare, det är rent strunt. Tiden, runt 18:30? Ja, det var ju liksom då jag var där. Hade det varit normalt så hade det inte sett ut så där. Varför tror du att restauranger och handlare håller på att gå under och en hel del har stängt eller har kortat öppettiderna o dyl? De massiva horderna av folk? Inte särskilt troligt. Ingen har påstått att stan är helt tömd på folk, men framställningar i stil med att allt är som vanligt är inget annat än lögnaktiga.
 

Falumas

Aktiv medlem
Det vore förnuftigt att vänta med sådant tyckande till du har sett det totala slutresultatet. Om några år.
Kan hända att du tycker lika då. Att Sverige valde fel väg. Men det är ju väldigt svårt att förutspå nu. Nu när alla är mitt uppe i. Uppe i första vågen.
Visar det sig att jag har fel skall jag gladeligen erkänna det.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har inte hört eller läst någon säga det rakt ut, men handlingar och avsaknad av handlingar säger också en del. Möjligtvis är det politiskt rävspel från regeringen att regeringen vill ta åt sig äran själv istället för att behöva gå via riksdagen vilket behövts tidigare.
Ett snabbt förfarande går stick i stäv med vad FHM har meddelat om att "platta till kurvan".
 
ANNONS