Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen?

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
Hittills har det gått bra tycker jag, men om ett halvår eller så kan vårdpersonalen gå in i väggen.
[...]
Det är lite konstigt hur väl saker kan fungera så fort man hamnar i kris. Plötligt är alla på tårna och löser problem som annars inte lösts på många år. Kanske vi kommer ur den här krisen med en vårdapparat som är friskare än någonsin.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
De senaste veckorna har jag lyckats undvika att pilla mig i ansiktet när jag har varit i stan för att handla, genom att aktivt tänka på att låta bli. Det har fungerat rätt bra, tror jag. Varje gång det kliar lite i ett öga eller öra eller på något annat ställe i ansiktet så har jag reagerat med att låta bli att klia mig.
Tro mig, det märks när man inte kliar sig. :)

Hemma, däremot, är jag mycket mer okoncentrerad.
Samma här. Och av någon märklig anledning så börjar det alltid klia som värst när man inte får lov att klia sig.

Eller så är det helt enkelt så att det alltid kliar i ansiktet men tidigare så har vi inte tänkt på det eftersom vi.... just det. kliar oss.

Undrar hur lång tid efter den här krisen som vi kommer ha kli-ångest.

"HEEELVETE!! Jag kliade mig i ansiktet.... fans jävla...."
- Ta det lugnt... viruset är ju över...
"Man vet väl inte det... skit också..."
 

gunnargren

Aktiv medlem
Dom senaste dagarna o man bortser från igår då få dog i Sverige, så har Sverige haft fler dödsfall än Schweiz dom senaste 4 dagarna. Schweiz beräknas ligga ca 2 veckor för Sverige. Så länge alla kan få vård, så är väl Sveriges taktik ok, då kan man nog anta att dom som dog även hade dött om dom blivit smittade långsammare. Problemet som dom flesta andra länder anser vara på väg är att risken är förbaskat stor att vårdplatserna tar slut vid ett för snabbt förlopp.
Sen är det kanske mer intressant att titta på hur dödstalet ser ut om 1 år. För som jag varit inne på tidigare, vad händer om några veckor när människor släpps ut ur karantän? Inte helt osannolikt att smittan tar ny fart. Men som sagt, lär visa sig med tiden.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Inte för att jag är någon expert på ämnet men jag undrar om Harvard tagit hänsyn till att den svenska vården var överbelastad redan tidigare. Om den där metoden kan fungera bra för något land så är det knappast Sverige åtminstone.
Om vi jämför svensk vård med USA så är det många där borta som inte har råd att hamna på intensiven. Hur gör man då?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]
Det finns viss evidens för att klorokin och hydroxiklorokin reducerar effekterna av en SARS-CoV-2-infektion, så jag säger: skål!
Det finns viss evidens för att klorokin och hydroxiklorokin reducerar effekterna av en SARS-CoV-2-infektion, så jag säger: skål!
Det var en amerikansk man som hört Trump berätta om klorokin som noterade att maten till akvariefiskarna han hade hemma innehöll det nämnda ämnet. Han tog en dos, vilket blev hans död.
Möjligen en skröna. Det stod i en av skvallerbladkorna härom veckan.
 

PMD

Aktiv medlem
Det var en amerikansk man som hört Trump berätta om klorokin som noterade att maten till akvariefiskarna han hade hemma innehöll det nämnda ämnet. Han tog en dos, vilket blev hans död.
Möjligen en skröna. Det stod i en av skvallerbladkorna härom veckan.
Ja, det finns tydligen ganska stora risker med klorokin och hydroxiklorikin.

https://www.lakemedelsverket.se/sv/nyheter/klorokin-och-hydroxiklorokin-bor-endast-anvandas-for-behandling-av-patienter-med-covid-19-inom-kliniska-studier
 

Falumas

Aktiv medlem
Sen är det kanske mer intressant att titta på hur dödstalet ser ut om 1 år. För som jag varit inne på tidigare, vad händer om några veckor när människor släpps ut ur karantän? Inte helt osannolikt att smittan tar ny fart. Men som sagt, lär visa sig med tiden.
Dödstalen rent generellt här i Schweiz är lägre än vanligt för denna årstiden. Karantänen gör att människor inte är ute och gör en massa dumt som dom annars hade gjort. Det är väl också en del av anledningen till karantän att man skall försöka maximera sjukhuskapaciteten till Coronafallen. Runt 1300 dödsfall i veckan är vad som verkar vara normalt i Schweiz så här års och där ligger vi nu också trots att över 700 dött av Corona senaste månaden.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Många har ansett att den generella diskussion om covid-19 och dess verkningar är off-topic. Fast med den effekt den har på snart hela världen går det inte att gissa varken det ena eller andra om hur det påverkar kameramarknaden.

Idag hittade jag en intervju med Fujifilms Vd där han svarar på en del av detta. Sammanfattningsvis kan man säga att de inte heller vet vad som händer på marknaden på lite sikt.

Intervjun är bra men som vanligt får man lyssna noga för att förstå en Japan som pratar engelska.

 
Senast ändrad:

Antony44

Medlem
Efterfrågan på bärbara datorer och datortillbehör ökade i USA på grund av självisolering .
 
Senast ändrad:

Falumas

Aktiv medlem
Verkar ha sålt rätt bra med webkameror. Eftersom dom flesta webkameror sitter fast i laptopen får man ofta välja att ha skärmen eller kameran riktad rätt. Funkar ju ok i vanliga fall när man inte sitter i möten hela dagen framför datorn.
 

PMD

Aktiv medlem
Verkar ha sålt rätt bra med webkameror. Eftersom dom flesta webkameror sitter fast i laptopen får man ofta välja att ha skärmen eller kameran riktad rätt. Funkar ju ok i vanliga fall när man inte sitter i möten hela dagen framför datorn.
Lite konstigt tycker jag det är att det är viktigt med bild. I de mötessystem jag har deltagit i möten i kan man ändå bara se en person i taget.

Och det viktiga är väl vad man säger, och inte hur man ser ut? :)
 

Falumas

Aktiv medlem
Där håller jag inte alls med. För mig get bild mycket, både för den sociala trevnaden och ansiktsutryck ger rätt mycket i helhetstolkningen av vad någon säger.
I ms teams ser jag alla (18st mötesdeltagare är det största mötet jag deltagit i) varav 4st stora och resten små.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Med 10-15 år med fjärrmöten så har det enbart varit en gång som vi hade ansiktskameror, det var amerikanarna som krävde det vid ett tillfälle, de ville kanske veta att vi fanns i verkligheten.

Men vad som är fantastiskt bra med dessa video möten var att kunna lägga upp sin desktop, kunna presentera dokument, bilder mm och att ge andra presentationsrätt, så på det sättet så fungerade det lika bra som om vi alla satt i samma konferensrum och titta på en skärm
 

Visom

Aktiv medlem
Angående videomöten så tror jag Corona kan vara den gnista som boostar dessa rejält på en permanent basis efter att man 'tvingats' utvärdera dem. Dels många som tycker att det ger mycket mer än ett vanligt telefonmöte, dels de som inser att det ofta kan ersätta möten där man fysiskt träffas.

Den yngre generationen som är uppväxt med facetime, Skype etc tror jag också eldar på denna utvecklingen.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Frivillig eller ofrivillig karantän, det är frågan för många.

Wegerup i Expressen om Italien:

”Sen karantänerna infördes har nu 182.000 personer anmälts för att de varit ute utan giltiga skäl.

Bara i lördags anmäldes nästan 10 000 personer – och det är bara de som åker fast, det verkliga talet som rör sig ute är betydligt större.”


 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Frivillig eller ofrivillig karantän, det är frågan för många.

Wegerup i Expressen om Italien:

”Sen karantänerna infördes har nu 182.000 personer anmälts för att de varit ute utan giltiga skäl.

Bara i lördags anmäldes nästan 10 000 personer – och det är bara de som åker fast, det verkliga talet som rör sig ute är betydligt större.”


Bra artikel. Tack för länken.
 

Falumas

Aktiv medlem
Annat var det förr, 2002 flög jag med samma plan till och från Bangkok för ett 2 timmar långt möte.
Jag frågade vid incheckningen om dom kunde checka in mig på hemresan också, fick svaret att det kan man bara göra 24tim innan så jag frågade igen och hon tittade på min bokning med viss förvåning och checkade även in mig på hemresan.
 
ANNONS