Annons

Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Men vad som är fantastiskt bra med dessa video möten var att kunna lägga upp sin desktop, kunna presentera dokument, bilder mm och att ge andra presentationsrätt, så på det sättet så fungerade det lika bra som om vi alla satt i samma konferensrum och titta på en skärm
T.o.m. bättre, tycker jag. I ett konferensrum kan sikten till stora skärmen vara skymd av andra mötesdeltagare.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jo, tekniken fungerar bra nu.

Det är väl i princip bara när folk börjar bra lite i munn på varandra som det är sämre. Sedan är det ibland lite lättare när man kan stå två vid en whiteboard och rita på den. Kör mycket med MS whiteboard app nu, men det är inte samma sak att sitta och rita på skärmen som att rita på en whiteboard. Alla har ju inte en Surface Hub hemma.
 

emanuelalv

Avslutat medlemskap
Jag har en erfarenhet av detta. Har väntat i snart över två månader på en Canon EOS R hos Fotokungen...
 

Falumas

Aktiv medlem
På jobbet har ett antal mötesrum sådana. Dom är kanonbra, men samma prisklass som en D6:a, så inte precis något man har hemma.
 

Stene_68

Aktiv medlem
Hittills har det gått bra tycker jag, men om ett halvår eller så kan vårdpersonalen gå in i väggen.
Alternativet är mer eller mindre husarrest, vilket kan leda till fler döda än viruset.
Hittills har det gått bra tycker jag, men om ett halvår eller så kan vårdpersonalen gå in i väggen.
Alternativet är mer eller mindre husarrest, vilket kan leda till fler döda än viruset.
Om ett halvår? Så har det varit länge. Välkommen till verkligheten som Ulf Kristersson sa.
 

Stene_68

Aktiv medlem
Nu har norsk militär börjat patrullera gränsen för att stoppa flyende svenskar eftersom man är rädd för att få samma okontrollerade smittläge som Sverige. Den svenska regimen är livsfarlig och dessvärre är inte det bara de naiva väljarna som drabbas.
 

Falumas

Aktiv medlem
Sverige går ju för ett snabbt förfarande, kostar liv men normaliteten kommer snabbare tillbaka. Sverige har en av dom snabbast tillväxterna på dödsfall just nu.
Jag jämför mest med Schweiz där jag bor och som har den näst högsta Coronasmittan per capita i världen av länder som är tillräckligt stora för att bli statistiskt säkerlagda och Schweiz har aldrig haft dom dödssiffrorna som Sverige hade i går.
 
Senast ändrad:

ztenlund

Aktiv medlem
Nu har norsk militär börjat patrullera gränsen för att stoppa flyende svenskar eftersom man är rädd för att få samma okontrollerade smittläge som Sverige. Den svenska regimen är livsfarlig och dessvärre är inte det bara de naiva väljarna som drabbas.
Desinformativ goja, Norge började använda hemvärnet redan för knappt tre veckor sedan när de "stängde" gränsen, eftersom man precis som i Sverige inte har obegränsat med resurser för gränsövervakning. Du kan säkert hitta någonstans längs de över 160 mil gräns som finns mellan länderna där du kan fly den "livsfarliga regimen" och "systemkollapsen".
 

ztenlund

Aktiv medlem
Sverige går ju för ett snabbt förfarande, kostar liv men normaliteten kommer snabbare tillbaka. Sverige har en av dom snabbast tillväxterna på dödsfall just nu.
Jag jämför mest med Schweiz där jag bor och som har den näst högsta Coronasmittan per capita i världen av länder som är tillräckligt stora för att bli statistiskt säkerlagda och Schweiz har aldrig haft dom dödssiffrorna som Sverige hade i går.
Som jag och andra påpekat flera gånger så går det inte att dra särskilt vettiga slutsatser utifrån siffrorna. Man kan i bästa fall se hur respektive land utvecklas, givet att testmönstret inte ändras, men annars saknas normalt jämförbarhet. Givet vilka som drabbas hårdast beror det också på vem som blir smittad, inte bara om det finns folk som blir smittade.

Sedan visar ju statistiken i Schweiz på totalt sett fler döda än i Sverige per dagens datum, med en befolkning som är två miljoner mindre. Man kan bevisa nästan vadsomhelst i nuläget genom att välja den statistik och det land man tycker passar.

För övrigt gick jag igår från Gärdet till Kungsträdgården och känslan var mer rusning i Flen än centrala Stockholm... Låt vara att jag gick lite efter den normala puckeln.
 

Falumas

Aktiv medlem
Som jag och andra påpekat flera gånger så går det inte att dra särskilt vettiga slutsatser utifrån siffrorna. Man kan i bästa fall se hur respektive land utvecklas, givet att testmönstret inte ändras, men annars saknas normalt jämförbarhet. Givet vilka som drabbas hårdast beror det också på vem som blir smittad, inte bara om det finns folk som blir smittade.

Sedan visar ju statistiken i Schweiz på totalt sett fler döda än i Sverige per dagens datum, med en befolkning som är två miljoner mindre. Man kan bevisa nästan vadsomhelst i nuläget genom att välja den statistik och det land man tycker passar.

För övrigt gick jag igår från Gärdet till Kungsträdgården och känslan var mer rusning i Flen än centrala Stockholm... Låt vara att jag gick lite efter den normala puckeln.
I denna takten är Sverige förbi innan påsk. I fredags hade Schwiez 3x så många döda som Sverige, nu är det 1.2x och Schweiz ligger ca 2veckor före Sverige i Coronaförloppet.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Frivillig eller ofrivillig karantän, det är frågan för många.

Wegerup i Expressen om Italien:

”Sen karantänerna infördes har nu 182.000 personer anmälts för att de varit ute utan giltiga skäl.

Bara i lördags anmäldes nästan 10 000 personer – och det är bara de som åker fast, det verkliga talet som rör sig ute är betydligt större.”


Ju längre bort ju häftigare kan journalister dra på (apropå länken om rykten).
Under Tjernobyl katastrofen/ skandalen hade jag en Finsk jobbar kompis som fick ett telefonsamtal från sin syrra i Australien. Hon undrade om brorsan med familj fortfarande lever (som bodde i Sverige då).
 
Senast ändrad:

Flash Gordon

Aktiv medlem
Sverige går ju för ett snabbt förfarande, kostar liv men normaliteten kommer snabbare tillbaka. Sverige har en av dom snabbast tillväxterna på dödsfall just nu.
Jag jämför mest med Schweiz där jag bor och som har den näst högsta Coronasmittan per capita i världen av länder som är tillräckligt stora för att bli statistiskt säkerlagda och Schweiz har aldrig haft dom dödssiffrorna som Sverige hade i går.
Det finns ju ett par skäl til varför Schweiz drabbades så hårt och tidigt. Ett en massa italienare från nord italien på skidsemester i februari. Samt att nord italienare med gott om pengar och kände sig sjuka lade in sig på privatkliniker i Schweiz.

Att nord italien drabbades tidigt och hårt berodde till stor del på att man har en hel del textilindustri där man använder mycket kinesisk arbetskraft. Många av dessa var hemma över det kinesiska nyåret och kom tillbaka i chatrade flyg.
 

Falumas

Aktiv medlem
Det finns ju ett par skäl til varför Schweiz drabbades så hårt och tidigt. Ett en massa italienare från nord italien på skidsemester i februari. Samt att nord italienare med gott om pengar och kände sig sjuka lade in sig på privatkliniker i Schweiz.

Att nord italien drabbades tidigt och hårt berodde till stor del på att man har en hel del textilindustri där man använder mycket kinesisk arbetskraft. Många av dessa var hemma över det kinesiska nyåret och kom tillbaka i chatrade flyg.
Så är det helt klart, men ganska snart kommer Sverige vara hårdare drabbat, för antal dödsfall får väl ändå anses vara måttet på drabbat?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Nu gällde inte saken vad de håller på med i Kiruna eller Hässleholm... Antalet passagerare i tunnelbanan har halverats innanför tullarna och nästan halverats i hela tunnelbanenätet räknat i antal passagerare. Mest åks det utåt vissa förorter, där färre har andra möjligheter och fler arbeten som kräver inställelse på plats. Stora delar av fjärrtågstrafiken har ställts in med kraftigt minskat turtäthet som följd. Inrikesflyget har nu så liten volym att det var på väg att i princip helt ställas på backen, med följden att regeringen nu gett Trafikverket i uppgift att direktupphandla en minimitrafik främst till Norrland. Nästan allt utrikesflyg står sedan ett bra tag och all trafik på Arlanda är flyttad till T5. BRA som flyger inrikes från Bromma har ansökt om rekonstruktion med anledning av rådande läge. Att folk sedan t ex är ute och går är helt i enlighet vad FHM har sagt. De har aldrig haft som mål att folk ska sitta helt inlåsta, utan att minska kontakten med andra och hålla avstånd, särskilt de som är över 70 år. Igår hade det förmodligen varit mer sannolikt att jag fått något fågelvirus av den mycket oblyga skrattmåsen som landade precis bredvid mig på en hög urna, än att jag lyckats få coronavirus från en människa. Sedan finns det alltid de som är tacksamma att intervjua för att få en så vinklad framställning som möjligt på temat att de inte bryr sig. Jag har sett en del av det och likadant med bilder där man skickat ut en fotograf som tagit en massa telebilder där det ser ut som att människor som står på hyfsat avstånd ifrån varandra står väldigt nära. Men det är klart att man inte får samma obefintliga rörlighet i Sverige som om man i praktiken låser in folk och kastar bort nyckeln.

Och, nota bene, angående de dokument från Google du skärmdumpat:
"Location accuracy and the understanding of categorized places varies from region to region, so we don’t recommend using this data to compare changes between countries, or between regions with different characteristics (e.g. rural versus urban areas)."

Någon hjälp från Google för att se hur det ser ut utomhus behöver jag inte. Att jag inte har haft ett enda fysiskt möte sedan det här började på allvar behöver jag inte heller Google för att konstatera.

(Själv har jag f.ö. stängt av i princip all Google-loggning som går.)
 

alfin

Aktiv medlem
Att folk sedan t ex är ute och går är helt i enlighet vad FHM har sagt. De har aldrig haft som mål att folk ska sitta helt inlåsta, utan att minska kontakten med andra och hålla avstånd, särskilt de som är över 70 år. Igår hade det förmodligen varit mer sannolikt att jag fått något fågelvirus av den mycket oblyga skrattmåsen som landade precis bredvid mig på en hög urna, än att jag lyckats få coronavirus från en människa.
Du kanske ska kolla lokalnyhetsinslaget i Stockholm på SVT. Nog mer än fågelvirus du kunnat få om du var i Kungsträdgården.
 

PMD

Aktiv medlem
Sverige går ju för ett snabbt förfarande, kostar liv men normaliteten kommer snabbare tillbaka. Sverige har en av dom snabbast tillväxterna på dödsfall just nu.
Varifrån kommer uppgiften att Sverige går in för ett snabbt förfarande?

Sverige har dock ingen överdödlighet nu (eller snarare för en dryg vecka sen). På torsdag kommer en uppdatering. Det ska bli intressant att se hur den ser ut.

http://www.euromomo.eu/
 
ANNONS