Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjarkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Haggen91

Ny medlem
Hej allihopa !

har precis snöat in på fotografering, och vill köpa mig en systemkamera !
har surfat runt och letat efter en passande kamera, men överallt står det olika modeller.
tänkte därför ställa frågan här till folk som kan !
vad för kamera skulle passa en ambitiös nybörjare 😃

kameran skall användas först och främst till att fota grabben och hans uppväxt, men fortfarande kunna växa inom fotografi 🙂

kollar mycket begagnat, inget som stör mig om den skulle vara äldre, bara den producerar sjysta bilder !
tänker mig runt 2-2500 spänn.

tacksam för svar !

För 2500 hittar du en äldre kamera inom nästan vilket system som helst, med mycket möjlighet att växa.
Störst utbud av begagnat finns nog inom Nikon eller Canon. Både hus och tillbehör.

Nikon har haft samma objektivfattning (F) sedan 50-talet. Men det skiljer en del hur de har löst autofokus, så det är inte alltid fullt kompatibelt.

Canon (EOS) har haft samma objektivfattning sedan 80-talet (EF) med full kompatibilitet.

Om du inte haft kamera tidigare så är begagnat ett bra tips: dels kostar det mindre att komma igång, och så blir smällen inte så stor om du i framtiden bestämmer dig för att foto inte är din grej.

Vad gäller specifika märken och modeller så tror jag inte att det spelar någon roll, så länge du är nöjd med kameran. Och här är kamerans ergonomi och hur man kommer åt diverse funktioner en viktig del i det: ingen vill använda en kamera som man upplever som onödigt krånglig.

En sak du kan göra är att fråga runt bland dina kompisar för att höra dig efter vad de har för kameror. Be att få låna alla kameror du kan komma åt, och använd varje kamera så mycket du bara hinner så länge du får låna den. Helst skall det vara en så salig blandning som det går att åstadkomma: olika märken, olika modeller, olika sensorstorlekar, olika objektiv och så vidare.

När du fått låna och använda många kameror så har du, med lite tur, bildat dig en uppfattning om vad som är viktigt för dig, och vad som inte är det.

[...]
När du fått låna och använda många kameror så har du, med lite tur, bildat dig en uppfattning om vad som är viktigt för dig, och vad som inte är det.

Tumme upp på den!

Ibland undrar jag om vi var lite priviligierade när jag växte upp. Då när låna var det naturliga. Och då när var och varannan familj hade minst en systemkamera. Det fanns många möjligheter att prova.

Problemet är att ingen av mina kompisar sysslar med fotografering, har ingen tillgång till att kunna låna nån 😕
Som sagt har jag kollat runt lite och hittat några som säger samma sak, en nikon D3200.
några tankar och tips om just den kameran 🙂 ?

Nikon har lite olika nivåer.
3000 - deras enklaste serie.
inte snabbaste AF.
Billig = man har råd att tappa den o ta med den överallt.
Saknar möjlighet till HSS. Men jag gissar att du inte är intresserad av avancerad blixtstyrning.

5000 - ungeför som 3000 men jag tror att en vissa 5000-modeller kan fälla ut skärmen på baksidan.
Personligen har jag aldrig använt det men en del gillar det vid filmning.
Jag tror att den har HSS.

7000 - Undvik 7000, folk var irriterade på för litet buffertminne om jag kommer ihåg rätt.
7100 o uppåt, nu närmar vi oss proffskamerorna i prestanda.

500 - En snabb APS-C proffskamera. Utmärkt val för fågelfotografen.

o över
- Då pratar vi FF
O ALLT blir dyrare.

O till sist Z-serien, men det blir ännu lite dyrare o framförallt finns det inget begagnat till billiga priser.

Det man skall komma ihåg är att alla dessa kameror tar bilder. Alldeles ypperliga bilder. I princip har alla kameror samma funktion.
Så vad får man då för pengarna i de olika skikten?
1 knappar = mer pengar o man måste inte in i menyer för att hitta viktiga funktioner. Funktionerna finns i 3000 också men ofta lite längre ner i någon meny.

2 bättre sökare = större, tydligare bild,

3 mer metall =Riktigt dyrt o du kan använda den som tillhygge under ett slagsmål o sen fortsätta o ta bilder.

4 Vädertålighet. Då skall man veta att 3000 tål mycket mer än folk tror.

Glöm inte att en modern mobiltelefon är ett fantastiskt verktyg tills...
Det börjar skymma
Man vill ha mer kontroll på resultatet
Man vill göra lite förstoringar till väggarna

Jag tror att du kommer bli nöjd med 3200 som val.
Själv har jag en 3100. Den är itne värd många kronor och jag använder den vid riskfotograferingar, NÄRA vatten, fjällvandringar osv. Men dess AF är slö. Jag gissar att 3200 är bättre.

En normalzoom runt 17-55. Tryter ljuset vill du nog ha ett 35 eller 50 /1,8 och kunna byta till.
Liknande modell för Canon vet jag inte vad de heter men motsvarigheten finns i varje tillverkares program.
Lycka till

Problemet är att ingen av mina kompisar sysslar med fotografering, har ingen tillgång till att kunna låna nån 😕
Som sagt har jag kollat runt lite och hittat några som säger samma sak, en nikon D3200.

Har inte haft den själv men det är en OK början. Men försök hitta en begagnad med få exponeringar. Vare sig du fastnar för foto eller inte så kommer du troligen att sälja den och andrahandsvärdet är inte så högt. Begagnat minimerar värdeminskningen för dig.

Om du väljer Nikon så skulle en beg D300s vara ett ok val. Semiproffsmodell på den tiden och levererar bra ännu. Rejält byggd och lätt att sätta sig in i funktionerna och kan hittas väldigt billigt idag. Ett kit med Sigma 17-50 2,8 t.ex blir en rätt blygsam kostnad.

Jag har en D3200 och en D3300. Fördelen med båda dessa är att sensorn fortfarande är relativt modern och dynamic range är mycket bra vid låga iso. Finns betydligt dyrare och nyare kameror som använder samma typ av 24 Mp sonysensor. Även om jag har fullformatskameror så uppskattar jag speciellt D3200/3300 för makro eftersom man naturligt får större skärpedjup med aps storlek på sensorn.

Känns som att dessa kameror lätt finns att köpa begagnade för ca 1000-2000kr

När jag började så köpte jag en begagnad Nikon D80. Billig, bra och stöttålig.
Om du är intresserad av att köra med manuella inställningar (slutartid o bländare) så råder jag dig till att hitta en begagnad kamera där du själv kan ställa in. Ta reda på innan du köper beg, hur många bilder som är tagna med huset. Om du ska ta bilder i dunkelt ljus så titta på att objektivet mäktar med och vad ISO talen tillåter.

Hej allihopa !

har surfat runt och letat efter en passande kamera, men överallt står det olika modeller.

kameran skall användas först och främst till att fota grabben och hans uppväxt, men fortfarande kunna växa inom fotografi 🙂

kollar mycket begagnat, inget som stör mig om den skulle vara äldre, bara den producerar sjysta bilder !

tacksam för svar !

Sett till bildkvalité så är objektivet det viktigaste, så du kan få "sjysta bilder" med vilken kamera som helst i stort sett. Det som främst bildmässigt skiljer kameror/sensorer är brus och dynamiskt omfång. Sen är såklart kamerahuset viktigt av andra anledningar som t.ex ergonomi, autofokus osv.

Det absolut viktigaste för att ta "sjysta bilder" är dock att lära sig använda det man har.

För 2500:- kommer man tyvärr inte långt när det gäller systemkameragrejor.

Men som du själv nämnde så skulle t.ex en Nikon D3200 med kitobjektiv absolut vara ett bra alternativ för dig.

Nikon har lite olika nivåer.
3000 - deras enklaste serie.
inte snabbaste AF.
Billig = man har råd att tappa den o ta med den överallt.
Saknar möjlighet till HSS. Men jag gissar att du inte är intresserad av avancerad blixtstyrning.

5000 - ungeför som 3000 men jag tror att en vissa 5000-modeller kan fälla ut skärmen på baksidan.
Personligen har jag aldrig använt det men en del gillar det vid filmning.
Jag tror att den har HSS.

7000 - Undvik 7000, folk var irriterade på för litet buffertminne om jag kommer ihåg rätt.
7100 o uppåt, nu närmar vi oss proffskamerorna i prestanda.

500 - En snabb APS-C proffskamera. Utmärkt val för fågelfotografen.

o över
- Då pratar vi FF
O ALLT blir dyrare.

O till sist Z-serien, men det blir ännu lite dyrare o framförallt finns det inget begagnat till billiga priser.

Det man skall komma ihåg är att alla dessa kameror tar bilder. Alldeles ypperliga bilder. I princip har alla kameror samma funktion.
Så vad får man då för pengarna i de olika skikten?
1 knappar = mer pengar o man måste inte in i menyer för att hitta viktiga funktioner. Funktionerna finns i 3000 också men ofta lite längre ner i någon meny.

2 bättre sökare = större, tydligare bild,

3 mer metall =Riktigt dyrt o du kan använda den som tillhygge under ett slagsmål o sen fortsätta o ta bilder.

4 Vädertålighet. Då skall man veta att 3000 tål mycket mer än folk tror.

Glöm inte att en modern mobiltelefon är ett fantastiskt verktyg tills...
Det börjar skymma
Man vill ha mer kontroll på resultatet
Man vill göra lite förstoringar till väggarna

Jag tror att du kommer bli nöjd med 3200 som val.
Själv har jag en 3100. Den är itne värd många kronor och jag använder den vid riskfotograferingar, NÄRA vatten, fjällvandringar osv. Men dess AF är slö. Jag gissar att 3200 är bättre.

En normalzoom runt 17-55. Tryter ljuset vill du nog ha ett 35 eller 50 /1,8 och kunna byta till.
Liknande modell för Canon vet jag inte vad de heter men motsvarigheten finns i varje tillverkares program.
Lycka till

Att tänka på är dock att 3??? och 5??? serierna inte har möjlighet att korrigera autofocus för tillverkningsvariationer hos kamera och objektiv utan att man kanske måste lämna in kameran och objektivet på verkstad när mn köper ett nytt objektiv. För att få denna funktion behöver man välja något ur 7000 serien eller bättre.

Inte heller 3??? eller 5???? serien har några gigantiska buffertar. Anledningen till att man inte ser några sådana klagomål för dessa är nog att ingen vill använda dessa för proffsjobb p.g.a. alltför mycket menyrotande som tar tid,

Skulle föreslå D7000, kan du öka på budget välj D7100 (bättre autofockus) eller D7200 (bättre autofocus och buffert) ett annat bra val är D300s även den med bra autofocus och buffert, men inte så många megapixlar ifall du vill göra stora utskrifter. Tittar du på bildern på bildskärm är det inga problem.

Hej allihopa !

tacksam för svar !
Hej!

Jag skulle ta en djup titt på Panasonic-Lumix eller Olympus, dem fabrikaten delar objektivfattning som kallas MFT, m4/3, micro four thirds. Dem är lättvindigt tillräckligt bra för allt man behöver, små och har mkt att erbjuda på begagnatmarknaden. Jag ligger några år före dig i familjefotandet och hade det funnits då det som erbjuds idag hade jag sparat mkt pengar och forskning. Fördelen är kombinationen storlek och prestanda. Dem kamerorna är grymma på att filma och den möjligheten är värd väldigt mkt, på den punkten är de äldre spegelreflexkamerorna riktigt dåliga om man inte är road av ständiga diverse ”work arounds”. Den enda riktigt dåliga egenskapen med MFT i min åsikt, och det delar dem med andra fabrikat, är hur dåliga de är på blixtfotografering, det vill säga att tex Nikon är grymt bra på blixtljus och i synnerhet trådlös blixt, CLS. För småpengar och absolut minimal arbetsinsats kan du i allt väsentligt få till en riktigt sjysst ”studiobelysning” för diverse fina bilder, för i Sverige är det mörkt på vintern och ett halvår i ett barns tidiga liv är otroligt lång tid då man bara får grådaskiga och trista bilder. Mitt tips är en Lumix G80/GX8/GX80 eller Olympus OMD-10mkII, jag skulle helst undvika motorzoompaketen om du dyker på ett sådant. Dem kamerorna kan du hitta för ca 2500-3000kr, tyvärr lite mer än din budget men det kanske går iaf.

PS.
Du kommer fullständigt begravas och drunkna i diverse långsökta argument och obskyra undantag vad gäller kamerors prestanda och kompabilitet hit och dit, allt detta har bara betydelse om du väljer Nikon F, eller är road av att jämföra kameror ist för att ta bilder, för Nikon har trasslat till det fullständigt eftersom deras objektivfattning är från femtiotalet, vilket har krävt otroliga uppvisningar i akrobatik för att hålla sig aktuella, vilket är bra för den långsiktige fotografen men jättejobbigt för alla andra. Detta undviks lätt genom att välja Nikon Z eller ett helt annat fabrikat. Jag har fotat med Nikon sedan 90-talet och tycker dem gör bra grejer men skulle jag börja på nytt skulle jag undvika Nikon F, det är en återvändsgränd alldeles oavsett man vill det eller inte, kameror med spegel kommer försvinna så småningom även om det kommer ta lång tid.
DS

Lycka till!

Hans

Senast ändrad:
Tror inte det är något problem att välja Nikon F fattning. Både Canon och Nikon har valt att skapa nya fattningar för sina nya spegellösa kameror men kan använda den äldre fattningen med hjälp av adapter.
Vad det gäller såväl Nikon som Canon optik finns det så mycket begagnat i omlopp att det inte är något problem att få tag på det man vill ha. Dessutom till lågt pris, vilket kan vara bra för nybörjaren som kanske inte är helt klar över vad han vill ha. Dessutom är utbudet av optik som passar Nikon Z fattning och Canons EF fattning fortfarande begränsat.

Vad det gäller spegellöst oavsett sensorformat är att det är först på senare år som tekniken mognat till samma nivå som spegelreflex utvecklats till de närmaste 50 åren. Det innebär att man nog inte bör välja mer än en ett eller två år gammal begagnad spegellös, medan en tio år gammal dslr fortfarande är rätt OK. Eftersom teknikutvecklingen vad det gäller spegellöst fortfarande är snabb kan man dessutom snabb värdeminskning på en spegellös.

Det finns en anledning till att instegskameror existerar. De är avsedda för nybörjare som trådstartaren i detta fall och har allt en nybörjare kan behöva.
Man behöver inte tänka på om objektivfattningen (som i nikonfallet hittils har funnits i 60+ år) är en "återvändsgränd" om 10 år eller inte. Om nyfikenheten på foto övergår till ett seriöst intresse kommer man att med erhållna kunskaper skaffa de prylar som behövs.
Annars kan man gardera sig med en ny pro-kamera från början men av budgeten att döma är det inte det som Pontus är ute efter. :)

Det är inte så jättelätt att hitta begagnat i den prisklassen. De flesta gör väl som jag. Jag har både kamera och objektiv stående, som skulle passa budgeten, men det gör också att det handlar om så lite pengar att jag inte ens brytt mig om att lägga ut dem till försäljning.
Det finns några Canon 550D, samt någon universalzoom, till salu här på Fotosidan. De passar inom budgeten.

Det finns en anledning till att instegskameror existerar. De är avsedda för nybörjare som trådstartaren i detta fall och har allt en nybörjare kan behöva.
Man behöver inte tänka på om objektivfattningen (som i nikonfallet hittils har funnits i 60+ år) är en "återvändsgränd" om 10 år eller inte. Om nyfikenheten på foto övergår till ett seriöst intresse kommer man att med erhållna kunskaper skaffa de prylar som behövs.
Annars kan man gardera sig med en ny pro-kamera från början men av budgeten att döma är det inte det som Pontus är ute efter. :)

För egen del ser jag en mera cynisk anledning till instegskamerors existens. De är avsedda att till ett väldigt lågt pris värva nya kunder till systemet, samtidigt som de saknar den enkelhet i användning som man vanligen finner hos entusiast och proffsmodeller, vilket gör att nybörjaren snabbt byter upp sig, och därmed köper två kameror istället för en, till kameratillverkarens glädje

Därmed inte sagt att man inte kan få bra bilder med instegskamerorna de har ofta nästan samm funktionalitet som sina mera försigkommna syskon, men med funktioner styrda från menyer istället för dedicerade fysiska reglage vilket försvårar motorisk inlärning

Hej allihopa !

tacksam för svar !
det är bra att gå innan man kan springa

så varför inte börja med en enkel kompaktkamera

det är bra att gå innan man kan springa

så varför inte börja med en enkel kompaktkamera

Du menar en smartphone? De har sedan länge tagit över de enkla kompaktkamerornas roll. De flesta har dessutom alldeles för mycket automatik. Inget fel med automatik i sig, det gör att man kan arbeta snabbare men döljer också hur saker och ting fungerar i grunden.

ANNONS
Götaplatsens Foto