Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Foto är ointressant

Produkter
(logga in för att koppla)

Canalog

Avslutat medlemskap
Fredagsprovokation:
"All fotografi är att nostalgiskt dröja sig kvar vid svunna ögonblick - det intresserar inte mej eftersom jag alltid lever i nuet."
/B
 

TheInvisibleJackal

Aktiv medlem
Nuet finns inte i egentlig mening, för så fort nuet har preciserats i tiden är det ett passerat stadium. Nuet blir snabbt passé. Det finns bara dåtid och framtid. Detta innebär att allt fotograferande är av utopisk karaktär. Betraktandet av det fotografiska resultatet däremot är nostalgisk till sin karaktär. Om man nu egentlig mening kan känna nostalgi över ett utopisk utsnitt. Tiden är således en chimär. Allt är samtidigt. I trygg förvissning om detta sakernas tillstånd tar jag således ännu en bild utan tänka på att jag tog nästan exakt samma bild igår och med stor säkerhet kommer att ta nästan exakt samma bild imorgon. Jag slår bara samman dem i Photoshop och vips har jag en klassiskt tidlös bild.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Fredagsprovokation:
"All fotografi är att nostalgiskt dröja sig kvar vid svunna ögonblick - det intresserar inte mej eftersom jag alltid lever i nuet."
/B
Definitivt. Det är synnerligen svårt att fota framtiden.
Men på sätt och vis kan foto ändå handla om framtiden.
Astronomer som tittar ut på stjärnor och himlakroppar studerar dåtid men skapar drömmar om framtid.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
... och egentligen - baserat på ljusets hastighet - är det inte ens nuet som fångas. Det är det förgångna.
Som min morbror Jan kommenterade om baksidan på Lucky Luke böckerna: ”drar snabbare än din egen skugga”.

”det gör ju alla” sa Jan med ingenjörsmässig övertygelse,
 

Erik X

Aktiv medlem
Jag försöker fota in i kristallkulan med min 5D3 men får ingen fokus på framtiden.. Är det tidsreseparadoxen som slår ut fasmätningen? Eller har kamerans firmware någon inbyggd spärr som slår till om man försöker sätta kasualiteten ur spel, det kanske är för farligt att veta vad som kommer att hända? :p
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Va skönt att bli emotsagd...i en dyster och tvivlande sinnesstämning nyligen, ensam med min corona-oro började jag nog att svikta lite i min övertygelse... Men era snabba svar och kommentarer i tråden får mig tacksamt att ta mig i kragen!
Ha en bra helg!
/B
 

Erik X

Aktiv medlem
Nuet är antagligen relativt eftersom ingen kosmisk enhetlig tid existerar. Tänk vad enkelt allt hade varit om inte allmänna relativitetsteorin hade funnits..
Citat ur Spaceballs: (är det snurrigt nog?)
Dark Helmet: What the Hell am I lookin’ at? When does this happen in the movie?
Sandurz: Now. Whatever you’re looking at now, is happening now.
Dark Helmet: Well, what happened to then?
Sandurz: We just passed it.
Dark Helmet: When?
Sandurz: Just now.
Dark Helmet: Well, go back to then.
Sandurz: We can’t.
Dark Jelmet: Why not?
Sandurz: We already passed it.
Dark Helmet: When will then be now?
Sandurz: Soon.


Om ni vill se något ännu snurrigare om tidsbegrepp så sök på youtube efter "qantum eraser experiment". I detta experiment försöker man tidsfördröja utfallet av det klassiska dubbelspaltexperimentet men naturen låter sig inte luras så lätt. Värre än så, det verkar som om framtiden påverkar det förflutna.. Jag för bara ont i huvudet när jag försöker förstå vad som händer. Människans tidsuppfattning räcker uppenbarligen inte till, vi klarar inte att tänka utanför boxen :p
 
Senast ändrad:

Snuddas

Aktiv medlem
Fredagsprovokation:
"All fotografi är att nostalgiskt dröja sig kvar vid svunna ögonblick - det intresserar inte mej eftersom jag alltid lever i nuet."
/B
Det var någon filosof som sa att "tiden är en illusion". Då lever man ju alltid i nuet! Men jag minns inte vad han heter, det var länge sedan han sa det. :giggle:
 

martley

Aktiv medlem
Nuet finns inte i egentlig mening, för så fort nuet har preciserats i tiden är det ett passerat stadium. Nuet blir snabbt passé. Det finns bara dåtid och framtid. Detta innebär att allt fotograferande är av utopisk karaktär. Betraktandet av det fotografiska resultatet däremot är nostalgisk till sin karaktär. Om man nu egentlig mening kan känna nostalgi över ett utopisk utsnitt. Tiden är således en chimär. Allt är samtidigt. I trygg förvissning om detta sakernas tillstånd tar jag således ännu en bild utan tänka på att jag tog nästan exakt samma bild igår och med stor säkerhet kommer att ta nästan exakt samma bild imorgon. Jag slår bara samman dem i Photoshop och vips har jag en klassiskt tidlös bild.
Jag har för mig att Robban Broberg en gång sa, att order"Nu" är ett himla dumt ord, för trots att det är väldigt kort så hinner man inte till U-ljudet i ordet när man ska uttala ordet innan "nu" redan har varit, och man borde i stället säga "nyss".

Vi kan väl fortsätta med ett citat till, från filmen Kung Fu Panda II tror jag, med reservation för felcitering:

“Yesterday is History, Tomorrow a Mystery. Today is a gift, that's why they call it the present.”
 
ANNONS