Annons

Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
Att försöka hitta vilken väg som är bäst när ett nytt virus dyker upp är det nog bara Sverige som tycker är en tävling. Större delen av resterande världen tycks jobba ihop och tar del av varandras erfarenheter. Sverige däremot avfärdar resten av världen och går sin egen väg. Som Schweiz som tog del av erfarenheterna i Italien och införde skydd av dom äldre som första åtgärd.

2-3 veckor senare när viruset började få fäste i Sverige så avfärdades erfarenheter från resterande världen alternativt tyckte man sig kunna allt och kollade inte med dom som hade erfarenheter. Först när dom äldre började dö som flugor infördes åtgärder.
Tlll Sveriges försvar kan man kanske säga att Schweizarna var bättre på Italienska än FHM, så det kan bero på ren språkförbistring.
 

Falumas

Aktiv medlem
Det hade alltså behövts en besöksförbud innan spridningen hade kommit igång, och det hade mötts av massiv kritik, tror jag.
Ja och ja det var kritik i Schweiz när det infördes. Sverige har dock hjälpt BAG (Schweiziska FHM) enormt mycket att tysta den kritiken. Kritik mot i princip alla åtgärder i Schweiz tystas effektivt med statistik från Sverige.

Men du kanske sätter på dig säkerhetsbältet först när du krockar också, innan är det helt meningslöst att ha på sig säkerhetsbältet och barn kan kritisera faktumet att man alltid skall ha på sig det. Kritik verkar vara jobbigare än följderna enligt ditt uttalande ovan.
Själv sätter jag alltid på mig säkerhetsbältet och tar kritiken när jag tvingar mina barn att göra likadant trots att vi aldrig krockat.
 

Falumas

Aktiv medlem
Om du någonsin arbetat i ledande ställning i en större kunskapsorganisation, så känner du väl till hur tongivande personer styr verksamheten och vilka oskrivna regler och åsikter som gäller. Här handlar det om flockbeteende.

Giesecke har fortfarande stort inflytande och Tegnell lyssnar på honom. Johan Carlson är politruk i sammanhanget, GD för FHM och sköter föredragningarna för utvalda ministrar i regeringen. De övriga anställda du refererar till gör som de blir tillsagda.

Källan är jag. Det går bra att referera till mig. 😷
Sverige är ett konsensus-land, dvs hela gruppen tjaffsar en gång sedan är man överens. Det fungerar många gånger bra, speciellt när man har alla fakta på bordet från början. På alla ställen även i Sverige finns det en rangordning, skriven eller oskriven, vems ord som väger tyngst.

Har du inte alla fakta på bordet så kan faktiskt interna stridigheter vara possitiva eftersom det gör att fler i gruppen kommer fundera på alternativa vägar. Så när den inslagna vägen visar sig vara fel, finns förmodligen redan lösningen i gruppen. Har alla fokuserat helt på den inslagna vägen kan det vara så att man kommit väldigt långt men helt fel.
 

sb12

Aktiv medlem
Att försöka hitta vilken väg som är bäst när ett nytt virus dyker upp är det nog bara Sverige som tycker är en tävling. Större delen av resterande världen tycks jobba ihop och tar del av varandras erfarenheter. Sverige däremot avfärdar resten av världen och går sin egen väg. Som Schweiz som tog del av erfarenheterna i Italien och införde skydd av dom äldre som första åtgärd.

2-3 veckor senare när viruset började få fäste i Sverige så avfärdades erfarenheter från resterande världen alternativt tyckte man sig kunna allt och kollade inte med dom som hade erfarenheter. Först när dom äldre började dö som flugor infördes åtgärder.
Tlll Sveriges försvar kan man kanske säga att Schweizarna var bättre på Italienska än FHM, så det kan bero på ren språkförbistring.
Det blir lite tramsigt, FHM har ju hela tiden samarbetat med andra länders myndigheter. Man hade t.ex täta kontakter med Italien när det bröt ut där. Det är fortfarande inte så enkelt att man kan säga att land X hade rätt strategi och land Y hade fel p.g.a dödssiffrorna.
Virusets spridning beror väl på en sjukt massa olika orskaker. Vilken grupp fick smittan först, hur ser äldreboenden ut i olika länder, i vilket skeende upptäcktes smittan etc, etc.
Sverige kanske är sämst, vad vet jag. Men det vet ju inte du heller.
Men det verkar ju vara en folksport hos många att måla upp nån skum bild av sakers tillstånd i Sverige av förmodligen lika skum anledning.
En sista undran, vad har du för bakgrund som gör dig kompetent att bedöma olika länders smittskyddsmyndigheter?
 

sb12

Aktiv medlem
Här är några röster som kanske har lite mer på fötterna än lite random googling och sunt förnuft:

Johan von Schreeb är professor vid Karolinska institutet där han leder Kunskapscentrum för katastrofmedicin.

”– Det är svårt att på det här stadiet jämföra dödstal mellan olika länder. Därför måste vi vara väldigt försiktiga med att dra slutsatser av den ojämna smittspridning så som den återspeglas i den nuvarande statistiken, säger von Schreeb.”

Carolina Stoltenberg, Norska folkhälsoinstitutets direktör:
” – Ni har haft en betydligt större smittspridning i Sverige. Det återstår att se vad som är orsaken till det. Det vill jag inte ha några synpunkter om nu. Det kan skyllas på att Sverige var sent ute, men också på att fler smittade kom in i landet vid en tidigare tidpunkt. ”

Och citat till:
” Innehållet i det man gjort är inte så olikt, utom med skolor och förskolor. Särskilt inte nu när Norge öppnar samhället igen. Då liknar åtgärderna de man haft i Sverige hela tiden, säger Camilla Stoltenberg. ”


Här angående att jämföra dödstal mellan länder i nuläget:

Anna Mia Ekström, professor i global infektionsepidemologi vid Karolinska institutet.

Hon börjar med att säga att vi måste vara ”väldigt skeptiska”.

– Det finns flera faktorer som inte syns i de här staplarna och cirkeldiagrammen, men som är oerhört väsentliga när man ska analysera smittspridningen. Vi måste bedöma antalet fall i relation till befolkningens storlek. Och när smittan kom in i landet. Vi måste fråga oss om det införts restriktioner, och i så fall vilka. Hur har dödsfallen registrerats? Hur stor del av befolkningen har testats?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Helt klart så förlorade Sverige i starten. Norge hade i många veckor betydligt fler fall än Sverige, när Norge stängde ner och Danmark följde efter så höll Sverige fortfarande på med smittspårning.

I tiden för melodifestivalen i Stockholm, en större begravning på över 1000 personer i förorten, några större privata fester i Stockholmsområdet mm, det var då man tappade kontrollen, då hade övriga Norden stängt ner och strypt större folksamlingar.

FHM har varit två på bollen många gånger. Många äldreboende i Skåne och Blekinge införde besöksförbud flera veckor innan FHM fick tummen ur, t.o.m munskydd börjades användas i äldrevården innan FHM i princip blev tvingad att säga att det är möjligt att det kanske kunde användas vid särskilda tillfällen.

När nu andra länder börjar öppna upp och börjar med fotbollsserierna mm så känns det mer som att Sverige skulle behöva stänga ner.

Vi får väl se hur det kommer att gå i sommar, men om danskar och norrmän kan ha en relativt normal sommar och Sverige sitter kvar i karantän med max 2 timmars semester, så är det möjligt att förtroendet för FHM kommer att minska. Kanska hade det varit bättre att strypa till rejält i två månader än att plana ut kurvan så att det är restriktioner i 6 månader istället.
 

Falumas

Aktiv medlem
Visa bilaga 150239

Skulle vara intressant att se var dom fått sina siffror ifrån.

Det här stämmer mer överens med dom siffror jag sett
 

martinot

Aktiv medlem
Skulle vara intressant att se var dom fått sina siffror ifrån.

Det här stämmer mer överens med dom siffror jag sett
Värt att notera gällande siffrorna hos SVT är att vi i Sverige verkar ha ca sju (7!) ggr så många döda (i förhållande till befolkningsstorlek) som grannländerna Norge och Finland.

Mycket anmärkningsvärt (tycker jag).
 

PMD

Aktiv medlem
Det är väl bara du och några andra blindstyren här som inte förmår se vad som händer i samhället, utan fortsätter att blint tro på ett fåtal myndighetspersoner, vilka verkar helt oförmögna att kommunicera regler till de institutioner som behöver handfasta riktlinjer och inte rekommendationer för att skydda våra äldre.
Vilka fasta riktlinjer föreslog du i slutet av februari eller i början av mars? Vad baserades de på?
När det sedan går åt helvete och folk dör runt om på våra äldreboenden, då är bortförklaringarna inkompetent personal med tveksam utbildningsnivå som inte stannat hemma när de haft symtom.
Varför är det bortförklaringar, menar du? Tycker du att svensk åldringsvård har varit bra de senaste knappt trettio åren (sen ädelreformen)?
På Twitter kallas Anders Tegnell för Dr Tengele!
Undvik Twitter. Twitter är inte bra för blodtrycket och det allmänna välbefinnandet.
 

PMD

Aktiv medlem
Vi börjar nu se facit. Det är avskräckande.
Nej, tvärtom. Det är uppmuntrande. Antalet personer i intensivvård minskar stadigt. Det är en och en halv månad sen de var lika få som nu.
Flockimuunitet är en något som man inte gärna uttalat men tydligen eftersträvar.
Vad har du fått det ifrån? (Att man tydligen eftersträvar flockimmunitet, alltså).
Skall vi ta tom Brittons som som exempel. Hans prognoser är sämre än vad jag kunde kunde förustpå men en tärning.
Intressant! Kan vi få se dina tärningkast jämförda med Brittons prognoser?
Så fotbollen har kanske träffät ditt huvud för ofta.
Vore det inte trevligare om vi kunde låta bli att förolämpa varandra i den här tråden?
Du ser inte hur människor dör och många nu har mist sin son, dotter eller mormor.
Det tror jag vi alla ser. Vi är nog också rätt många som är mycket, mycket oroliga för hur det ska få för våra gamla släktingar.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Sannolikheten att ett utbrott av en ren slump skulle starta inom samma kvadratmil där högrisklabbet ligger är ungefär en på 1.5 miljoner. (jordens landyta = 149 miljoner km2)
Räknar du med att sannolikheten för att en zoonotisk infektion via fladdermus kan uppkomma är exakt likadan över hela jordens landyta? Varför det i så fall?
 

PMD

Aktiv medlem
Ja och ja det var kritik i Schweiz när det infördes. Sverige har dock hjälpt BAG (Schweiziska FHM) enormt mycket att tysta den kritiken. Kritik mot i princip alla åtgärder i Schweiz tystas effektivt med statistik från Sverige.

Men du kanske sätter på dig säkerhetsbältet först när du krockar också, innan är det helt meningslöst att ha på sig säkerhetsbältet och barn kan kritisera faktumet att man alltid skall ha på sig det. Kritik verkar vara jobbigare än följderna enligt ditt uttalande ovan.
Själv sätter jag alltid på mig säkerhetsbältet och tar kritiken när jag tvingar mina barn att göra likadant trots att vi aldrig krockat.
Åldringsvården har misskötts i decennier i Sverige så det var nog inte konstigt att det gick åt helvete på ålderdomshemmen när en infektionssjukdom som ingen har skydd mot dök upp.

Det har dock inte så mycket att göra med hur Folkhälsomyndiigheten har lagt upp strategin för att dämpa smittpridningen.
 

PMD

Aktiv medlem
munskydd börjades användas i äldrevården innan FHM i princip blev tvingad att säga att det är möjligt att det kanske kunde användas vid särskilda tillfällen.
Det är lätt för en lekman att tro att munskydd är ett jättebra verktyg för att hindra smittspridning, men det är nog inte så enkelt. Det finns nackdelar också. FHM kan inte sätta fingret i vädret och känna efter vad som är bra. De måste förhålla sig till saken på ett vetenskapligt sätt.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag tycker att mycket av det som FHM/Tegnell sysslar med är just mest tyckande och troende (och inte baserat på bra beslutsunderlag och fakta).
 

sb12

Aktiv medlem
Jag tycker att mycket av det som FHM/Tegnell sysslar med är just mest tyckande och troende (och inte baserat på bra beslutsunderlag och fakta).
Så en myndighet med X antal miljoner kronor i budget, väldigt många anställda med långa relevanta utbildningar och erfarenhet i ämnet är mindre trovärdig än din googlingskunskap?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...] Att Sverige skulle ha bättre experter än resten av världen vill jag anse vara hybris. Snarare lär vi i Sverige ha en klick experter som tror på en en itiotopi som inga andra finner trolig'
Skall vi ta tom Brittons som som exempel. Hans prognoser är sämre än vad jag kunde kunde förustpå men en tärning.
Så fotbollen har kanske träffät ditt huvud för ofta. Du ser inte hur människor dör och många nu har mist sin son, dotter eller mormor.
Nä, det är väl ingen som tror att Sverige har bättre experter än andra länder. Inte ens experterna själva verkar tro det. Men de tror på sin strategi, och det verkar majoriteten av svenskarna också göra.
Svenskarnas största oro är (åtminstone för några veckor sedan) ekonomin. De är oroliga för att bli arbetslösa och att företag ska gå i konkurs.
 
ANNONS