Annons

Canon 5d mark II laddar ur direkt

Produkter
(logga in för att koppla)

annalena86

Medlem
Hej!

Jag har en Canon EOS 5d mark II som fungerat jättebra i många år, men som på den senaste tiden börjat "ladda ur" direkt... Om jag tex. sätter in ett full-laddat batteri så kan det gå några minuter tills kameran blinkar och varnar att batteriet är slut... jag har testat att köpa nya batterier men det blir samma sak med dem...

Tacksam om någon varit med om detta och vet vad det handlar om... och vad som kan göras åt det!

Mvh
Anna-Lena
 

Daniel Papic

Aktiv medlem
Hej. Ev. sitter det ett klockbatteri/lithium i den kameran, dessa kan ge lite skumma problem när de laddar ur. Är dock osäker på om denna har ett sådant men i så fall är det vanligt att de sitter "i väggen" i den ordinarie batterikammaren. Någon 5D har nog haft ett sådant placerat på andra sidan av kameran nertill. Kolla, ev. är det en billig lösning för att kicka igång den igen.
 

Erik X

Aktiv medlem
Om verkligen kameran tömmer batterier på några få minuter så borde den bli onormalt varm..
Det skulle ju kunna vara fel på laddaren så att den påstår att det är fulladdat fast det inte är det, har du provat med annan laddare?
Ytterligare en möjlighet är att kameran missbedömer laddningsnivån i batteriet och larmar alldeles för tidigt
 

annalena86

Medlem
Hej. Ev. sitter det ett klockbatteri/lithium i den kameran, dessa kan ge lite skumma problem när de laddar ur. Är dock osäker på om denna har ett sådant men i så fall är det vanligt att de sitter "i väggen" i den ordinarie batterikammaren. Någon 5D har nog haft ett sådant placerat på andra sidan av kameran nertill. Kolla, ev. är det en billig lösning för att kicka igång den igen.
Tack för ditt svar, inte helt säker på att jag förstår vad du menar dock... alltså att det sitter ett litet batteri inne i själva kamerahuset (förutom de laddningsbara batterierna)? Tack igen!
 

annalena86

Medlem
Om verkligen kameran tömmer batterier på några få minuter så borde den bli onormalt varm..
Det skulle ju kunna vara fel på laddaren så att den påstår att det är fulladdat fast det inte är det, har du provat med annan laddare?
Ytterligare en möjlighet är att kameran missbedömer laddningsnivån i batteriet och larmar alldeles för tidigt
Hej Erik, tack för ditt svar! Kameran blir inte varm och jag har köpt en ny laddare men problemet kvarstår... det låter troligt som du säger att kameran missbedömer laddningsnivån i batterierna... mkt skumt...
 

Daniel Papic

Aktiv medlem

PMD

Aktiv medlem
Jag har en Canon EOS 5d mark II som fungerat jättebra i många år, men som på den senaste tiden börjat "ladda ur" direkt... Om jag tex. sätter in ett full-laddat batteri så kan det gå några minuter tills kameran blinkar och varnar att batteriet är slut... jag har testat att köpa nya batterier men det blir samma sak med dem...
Handlar det om Canon-batterier eller tredjepartsbatterier?
 

annalena86

Medlem
Hur gamla är Canonbatterierna?

Om dina tredjepartsbatterier aldrig har fungerat med din kamera så kan det bero på att de helt enkelt är inkompatibla. Sånt förekommer ibland.
Bra fråga, jag vet inte riktigt hur gamla Canon-batterierna är, de kom med då jag köpte kameran begagnat runt år 2010... det kan ju vara som du säger att Canon-batterierna är för gamla samtidigt som de nya är inkompatibla (de har dock fungerat kortare stunder).. Jag ska undersöka detta närmare.
 

Erik X

Aktiv medlem
Är batterierna är inkompatibla så kommer kameran eller laddaren sannolikt att protestera, finns nog ingen risk att de "fungerar kortare stunder" :p
 
ANNONS