Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga om sigma med Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
när gamla DSLR A900 kom så hade den IBIS inbyggd, vilket vid den tiden inte skulle vara möjligt med en småbilds kamera sades det. finns nog kilometer långa diskussioner om Sonys diameter, av någon anledning var det samma storlek med APS-C modellerna, som heter E- fattning och småbild heter FE, man körde liksom bara vidare.
Man kar missförstå att du menar att A900 har FE-fattning, men den har ju A-fattning.
 
Har du en bred fattning behöver det inte göra det.

Både Canons och Nikons spegellösa fattningar är betydligt bredare än sensorn.
Du har inte linser hela vägen ut till kanten där bak och oavsett det trycks ljusstrålarna ihop mot centrum i en del av objektivet innan de sprids ut igen. Ju närmare objektivet sitter sensorn desto brantare vinkel får du ändå. Även om problemet kan vara mindre uttalat med en bredare fattning.
 
Du har inte linser hela vägen ut till kanten där bak och oavsett det trycks ljusstrålarna ihop mot centrum i en del av objektivet innan de sprids ut igen. Ju närmare objektivet sitter sensorn desto brantare vinkel får du ändå. Även om problemet kan vara mindre uttalat med en bredare fattning.
Har objektivet stabilisering kan du nästan vara säker på att ljuset trycks ihop någonstans. Dom flesta objektiv brukar dock med dom 3-4 sista linserna få ljuset så brett det går och rikta ljuset så rakt det är möjligt mot sensorn.
Ju bredare fattning du har desto rakare kan du rikta ljuset. Jag har inte än sett någon baklins på något Z-objektiv som tar upp precis hela fattning, men några är riktigt stora. Så helt rakt blir det inte ut mot kanterna, men ju större ju mindre vinkel blir det ut mot kanterna.
 
Man kar missförstå att du menar att A900 har FE-fattning, men den har ju A-fattning.

Ja tack du Per, det är jag som blandar och svamlar som vanligt. jag var ute efter hur Sony på något sätt löser problem på sitt eget sätt, då kom den gamla A900 in i bilden för ett litet gästspel, självklart A-fattning men löste IBIS som inte borde gå på den tiden varför det inte skulle fungera så bra mins jag inte. Samma med nya E/FE fattningen mycket borde inte fungera som speciellt då IBIS, och Sony kanske inte tillhör topp 3 på IBIS listan om det finns någon men ganska så bra förbättringar har dom filat till. Tack igen Per.
 
Har objektivet stabilisering kan du nästan vara säker på att ljuset trycks ihop någonstans. Dom flesta objektiv brukar dock med dom 3-4 sista linserna få ljuset så brett det går och rikta ljuset så rakt det är möjligt mot sensorn.
Ju bredare fattning du har desto rakare kan du rikta ljuset. Jag har inte än sett någon baklins på något Z-objektiv som tar upp precis hela fattning, men några är riktigt stora. Så helt rakt blir det inte ut mot kanterna, men ju större ju mindre vinkel blir det ut mot kanterna.
Ja hur var det med R5 när den kom med obegripligt bra IBIS, 8 steg + nästan en sensation måste man säga, efter en tid så visade det sig att det var inte vid alla inställningar eller om det var med olika objektiv, utan då kunde man förvänta sig 5-6 steg ( möjligt att nya FW kan ha ändrat en del )
 
Pratar vi enbart sensorstabilisering är det jätteskillnad om det sitter ett 500mm-objektiv eller ett 24mm-objektiv på kameran. Det gäller alla märken inte bara Canon.
 
Och när det gäller Canon RF finns både objektiv med och utan inbyggd stabilisering. Finns det både i kameran och objektivet kan de samarbeta (om objektivet är av typ RF).
Sen finns det också objektiv som inte har inbyggd IS med ändå ger lika mycket stabilisering med bara kamerans IBIS. Objektivet RF 28-70 mm f/2L USM är ett exempel. Det har en ovanligt stor bildcirkel just för att sensorn ska kunna ta ut svängarna utan att hamna utanför bilden.

För EF-objektiv gäller att objektivet själv sköter yaw och pitch, så tar kameran hand om de andra tre. Där är inte kommunikationen snabb nog för att stabiliseringen i objektiv och kamera ska kunna samarbeta.
 
Jag har än så länge inte sett något objektiv som kan stabilisera något annat än just pitch och yaw.

Pitch och yaw på tele kan du inte stabilisera i kameran.

Ta ett stabiliserat 500mm objektiv gör ett halvtryck så att stabiliseringen aktiveras. Släpp sedan och du kommer ofta märka att inget av det du såg i bild längre är i bild. Sensorn skulle alltså behöva flytta sig mer än sin bredd och höjd, vilket den inte kan på någon vanlig kamera.
 
ANNONS