Annons

Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
Men hur kommer det sig att kurvan går nedåt nu? Har restriktionerna fungerat eller är folk immuna?
Schweiz testar fler än Sverige per dag och hittar runt 10 per dag numera. Nu tar man bort restrektionerna och smittspårar alla fall. Dvs man har återgått till mota Olle i grind taktik.

Undantagstillståndet togs bort idag, så nu är det "bara" ett särskillt läge. Dvs regeringen kan inte längre införa restrektioner, nu måste allt via parlamentet.
Med tanke på alla restrektioner som togs bort idag har nog Schweiz kanske färre restrektioner nu än Sverige. BAG (Schweiska FHM) bedömer dock att smittspridningen är under kontroll och att det för tillfället inte behövs så mycket restrektioner.
 
Senast ändrad:

Håkan_S

Aktiv medlem
Det är väl få lyxhotel i Sverige som inte profiterat på Coronaturism.
Och med profitera menar du att de tillåter att folk bor på hotellet och de tar betalt för rummet?
Här är det nästan var dag intervju med Schweizare som flytt undan restriktioner till Sverige.
Intressant. Kan du länka till några sådana intervjuer?
Grand Hotel i Stockholm etc har nog haft en rekordvår.
Har du något belägg för detta, eller är det en ren gissning från din sida?
 

dJb

Aktiv medlem
Det är nog rätt många länder som har infört det, men frågan är hur Sverige ska kunna sätta folk utan symtom i karantän.
Vad!? Menar du att det inte skulle vara möjligt i Sverige? Ta och läs Smittskyddslagen särskilt 4 kap, 8-9 § under punkten "Extraordinära smittskyddsåtgärder" så ser du att det finns ganska långtgående befogenheter om det finns risk för spridning av en samhällsfarlig sjukdom, vilket covid-19 klassas som. Det har inte med symptom att göra utan är formulerat som "har eller kan antas ha varit utsatt för smitta av sjukdomen skall hållas i karantän.."
 

sb12

Aktiv medlem
Schweiz testar fler än Sverige per dag och hittar runt 10 per dag numera. Nu tar man bort restrektionerna och smittspårar alla fall. Dvs man har återgått till mota Olle i grind taktik.

Undantagstillståndet togs bort idag, så nu är det "bara" ett särskillt läge. Dvs regeringen kan inte längre införa restrektioner, nu måste allt via parlamentet.
Med tanke på alla restrektioner som togs bort idag har nog Schweiz kanske färre restrektioner nu än Sverige. BAG (Schweiska FHM) bedömer dock att smittspridningen är under kontroll och att det för tillfället inte behövs så mycket restrektioner.
Jag menar i Sverige alltså
 

sb12

Aktiv medlem
Det var nog den delen av branchen som inte var inriktad på lyxkonsumter. Grand Hotel i Stockholm etc har nog haft en rekordvår.
Ehm....


Grand Hotel i Stockholm har också märkt att främst internationella gäster gör avbokningar.

– Jag har inga siffor tillgängliga just nu, men vi har lägre beläggning än vad vi normalt har så här års. Många avbokningar beror på att internationella bolag har infört reserestriktioner eller inställda möten och konferenser. Och några bokar också av på grund av ren oro, säger Maya Johansson, marknadsföringschef.”
 

Falumas

Aktiv medlem
Ehm....


Grand Hotel i Stockholm har också märkt att främst internationella gäster gör avbokningar.

– Jag har inga siffor tillgängliga just nu, men vi har lägre beläggning än vad vi normalt har så här års. Många avbokningar beror på att internationella bolag har infört reserestriktioner eller inställda möten och konferenser. Och några bokar också av på grund av ren oro, säger Maya Johansson, marknadsföringschef.”
Det är ju möjligt, men helt säkert en betydligt lägre nergång än i dom flesta andra länder.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Vad!? Menar du att det inte skulle vara möjligt i Sverige? Ta och läs Smittskyddslagen särskilt 4 kap, 8-9 § under punkten "Extraordinära smittskyddsåtgärder" så ser du att det finns ganska långtgående befogenheter om det finns risk för spridning av en samhällsfarlig sjukdom, vilket covid-19 klassas som. Det har inte med symptom att göra utan är formulerat som "har eller kan antas ha varit utsatt för smitta av sjukdomen skall hållas i karantän.."
Läs sid 67 ff, och återkom om du tycker att det betyder att utan grund sätta vemsomhelst i karantän.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Läs sid 67 ff, och återkom om du tycker att det betyder att utan grund sätta vemsomhelst i karantän.
Jo det är ju ganska klart att det täcker in potentiella smittbärare

I den nya smittskyddslagen (2004:168) finns, i likhet med gällande smittskyddslag (1988:1472), bestämmelser som ger vissa möjligheter till isolering av smittbärare obe- roende av samtycke. Denna möjlighet gäller inte enbart personer som bevisligen är smittade utan också i fråga om potentiella smittbärare. I detta avsnitt behandlas frågan om vidgade möjligheter till sådan isolering av potentiella smittbärare...
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jo det är ju ganska klart att det täcker in potentiella smittbärare

I den nya smittskyddslagen (2004:168) finns, i likhet med gällande smittskyddslag (1988:1472), bestämmelser som ger vissa möjligheter till isolering av smittbärare obe- roende av samtycke. Denna möjlighet gäller inte enbart personer som bevisligen är smittade utan också i fråga om potentiella smittbärare. I detta avsnitt behandlas frågan om vidgade möjligheter till sådan isolering av potentiella smittbärare...
Yxskaft!
Läsövning: vad är en potentiell smittbärare, utifrån vad som står i proppen som skäl för regeringens förlag?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Yxskaft!
Läsövning: vad är en potentiell smittbärare, utifrån vad som står i proppen som skäl för regeringens förlag?
Jag hittade vad jag ville hitta, om du har hittat något annat så kan du ju klippa ut detta. Jag hittade iaf inget annat på sidan 67 och någon sida framåt
 

sb12

Aktiv medlem
Sverige har ju också sent om sidor när reduktionen av brukare av äldrevården var avklarad infört vissa restriktioner. Men talen är fortfarande höga i Sverige.
Varför påstår du olika saker i olika inlägg? Att talen är jämförelsevis höga har inget med det du eller jag sa att göra.
Om kurvan går nedåt så måste det ju bero på något, antingen restriktioner eller immunitet eller nåt annat (vad det nu kan va)
Så slutsatsen borde väl va att våra restriktioner fungerar eller att det börjar uppstå immunitet eller båda.
Men enligt Snap är det inte immunitet (kanske enligt dig också) och enligt dig har vi inga restriktioner. Så hur funkar det då?
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Hörde nu ikväll att dödstalen är väldigt höga i Sverige. Men att det är svårt att dra säkra slutsatser, det handlar också om hur man räknar. Där finns det säkert olikheter mellan länder. Att kurvan viker nedåt tror jag främst är kopplat till att vi äntligen skyddar de äldre bättre än tidigare.
 

Falumas

Aktiv medlem
Varför påstår du olika saker i olika inlägg? Att talen är jämförelsevis höga har inget med det du eller jag sa att göra.
Om kurvan går nedåt så måste det ju bero på något, antingen restriktioner eller immunitet eller nåt annat (vad det nu kan va)
Så slutsatsen borde väl va att våra restriktioner fungerar eller att det börjar uppstå immunitet eller båda.
Men enligt Snap är det inte immunitet (kanske enligt dig också) och enligt dig har vi inga restriktioner. Så hur funkar det då?
Screenshot_20200527-190822_Samsung Internet.jpg
Är det detta du lyckas hitta någon nedåtgående trend i? Hur lyckas du tolka detta som nedåtgående? Screenshot_20200527-191211_Word.jpg

Så här ser nedåtgående ut enligt mig
 

sb12

Aktiv medlem
Visa bilaga 150305
Är det detta du lyckas hitta någon nedåtgående trend i? Hur lyckas du tolka detta som nedåtgående? Visa bilaga 150306

Så här ser nedåtgående ut enligt mig
Jag överlåter tolkandet åt de som förhoppningsvis vet mer än jag.

från FHM:

Läget i Sverige
Spridningen av covid-19 var fortsatt utbredd i Sverige under vecka 20 och antalet nya bekräftade fall av covid-19 under veckan var på en hög nivå. Flera datakällor, exempelvis andelen positiva prover och antalet nya intensivvårdade fall visar på en avtagande smittspridning på nationell nivå sedan de högsta nivåerna vecka 14–16. Dock indikerade sentinelövervakningen och Hälsorapports symptomrapportering på att spridningen i samhället kan vara ökande igen.”

Mest gick jag på nåt uttalande häromdan, kan varit Tegnell, minns ej.
Återigen, känns poänglöst att försöka tolka omfattande och komplicerad data utan rätt kunskap.
Men, om det nu är som FHM tror, så kan du kanske svara på frågan i förra inlägget.
 

Falumas

Aktiv medlem
Men snark, det var väl inte det enda som sades eller?
Det dom säger är att dom inte heller kan säga att det är en nedgång även om det kanske kan vara det. Och det skall vi tolka som en nedgång och jag skall berätta varför denna väldigt vagt möjliga nedåtgång sker?

Så tolkar jag det och hävdar fortfarande att jag behöver lära mig mer om filosofi innan jag ger mig in i den diskussionen.
 
ANNONS