Annons

Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Abe Normal

Aktiv medlem
vilka har locket på? Inte asiatiske länderna. Sverige kommer leva i celibat för lång tid framåt om inte det blir någon ändring av strategin.

Du tror att flygandet kommer ske som vanligt inom överskådlig framtid?
Du tror att länder mer än sverige är så korkade o inte inför kontroller?
Det har redan kommit fram att flera länder kommer kolla om du har corona via test vid ankomst på flygplatsen. Om du insjuknar senare kommer man spåra alla du träffat via smart teknik.
Sedan finns det länder som kommer köra med 14 dagars karantän rakt av.

Det ska bli intressant och följa detta på sikt, jag är inte lika övertygad som du. Mycket kan hända tror jag. Som sagt, det ska bli intressant och se hur ekonomin utvecklas det närmaste året och de gäller även Asien.

Sedan ska människor världen över också acceptera hur de blir behandlade. Krisen visar också på hur vi alla är beroende av varandra. Sydkorea får väl sälja bilar och Tv-apparater till sig själva?
 

sb12

Aktiv medlem
Sydkorea har fått otroligt mycket beröm för att fått stop på ett stort initialt utbrott. Vissa förstår inte det som Mattias :ROFLMAO:
Man blir ju lite orolig, hur kan du ta till dig forskningsresultat samtidigt som du har svårt att hålla isär åsikter och nyheter??
😬😬😬
 

Falumas

Aktiv medlem
Asien har också regimer som agerar som vi inte skulle acceptera och informationen är sannolikt inte helt transparent heller alla gånger.
Talen från Kina och Nordkorea skall nog tas med en smula salt. Det finns dock en del ställen i Asien som inte har dom problemen och Sydkorea räknar jag till den sistnämnda kategorin.

Sverige verkar dock ha ett otroligt problem åt andra hållet som förmodligen är ganska stor skuld i att så många dör i Sverige. I Sverige kan inte åtgärder införas för att i princip alla åtgärder drabbar någon grupp hårdare än någon annan. Så bara för att homosexuella sotare som bytt kön minst 3 gånger skulle tappa 20% mer inkomster än kvinliga brottare så kan man inte införa en åtgärd som skulle rädda 1000 liv.
Att det sedan dör 90% fler gamlingar än unga är ointressant för att man inte hittat någon åtgärd som är 100% jämnlik.
 

snap01

Aktiv medlem
Du menar att tegnell inte sagt det? Han sade det i radion. Så källkritik på vad ? Sveriges radio, har dom fejkat tegnells röst 😂
 

snap01

Aktiv medlem
Man blir ju lite orolig, hur kan du ta till dig forskningsresultat samtidigt som du har svårt att hålla isär åsikter och nyheter??
😬😬😬
Dom har bevisligen betydligt mindre döda o smittade än Sverige. Du har svårt för fakta o svårt att svara på frågor.
Du får en chans till.
Vad är det som går bra i Sveriges strategi?
Du tror att alla nordens länder kommer ha liknande capita på döda om ett år?
Samt gäller det även asiatiska länder?
 

snap01

Aktiv medlem
Det ska bli intressant och följa detta på sikt, jag är inte lika övertygad som du. Mycket kan hända tror jag. Som sagt, det ska bli intressant och se hur ekonomin utvecklas det närmaste året och de gäller även Asien.

Sedan ska människor världen över också acceptera hur de blir behandlade. Krisen visar också på hur vi alla är beroende av varandra. Sydkorea får väl sälja bilar och Tv-apparater till sig själva?
Du är inte orolig att leva så här i kanske flera år? Det är ett virus kan bli värre ingen vet. Dessutom så har vi kanske bäddat för en andra våg. Jag hoppas Björn Olsen har rätt att det inte blir en andra våg pga viruset uppträder i kluster. Därför har man chansen att stoppa det med smart smittspårning. Sydkorea anställde 9000 spårare o fick stop på ett stort initialt utbrott.
Hörde att Storbritannien anställt 19000 smittspårare. Jag är helt övertygad att det är rätt väg. Har du få smittade o kontroll så får du inga stora utbrott.
Har du allmän smittspridning i samhället så får du många dödsfall. Sverige har haft högst i världen flera gånger sista veckan.

Det konstiga är att många här verkar inte bry sig alls.
 

sb12

Aktiv medlem
Dom har bevisligen betydligt mindre döda o smittade än Sverige. Du har svårt för fakta o svårt att svara på frågor.
Du får en chans till.
Vad är det som går bra i Sveriges strategi?
Du tror att alla nordens länder kommer ha liknande capita på döda om ett år?
Samt gäller det även asiatiska länder?
Ja ok, bara du är med på att det INTE var min åsikt utan en nyhetsrapport från Sydkorea. Alltså att Sydkorea tycker att det är ett möjligt problem. Att det alltså motsäger ditt påstående, inte att JAG har fakta som motsäger det, utan Sydkoreas regering.

Men nu till frågorna!!😃😃😃

På fråga nr 1: Vet ej, verkar ju inte gå jättebra i nuläget

Nr.2 Vet ej. (Tror dock att det är få som vet)

Nr. 3 Vet ej. (Se fråga nr.2)

Hoppas det var tillfredställande,förstår inte riktigt varför du frågar men tack för visat intresse!!😎😎😎

Eller förresten!!! Dödstalen från äldrevården går väl nedåt, det låter ju fasiken bra!!?
 

sb12

Aktiv medlem
vad exakt ville du får fram ang sydkorea?
Att du säger att dom ska få en andra våg nu?
Det börjar bli pinsamt för dig nu.
Kan inte sluta svara nu när värsta skammen lagt sig!!!😳😳😳
Det är inte jag som säger det, kanske dåligt ordval med våg. Ökning?? Ökande trend? Flertal nya fall??
Eller vad heter det när det plötsligt ökar efter en tid av stillastående?
 

Falumas

Aktiv medlem
Kan inte sluta svara nu när värsta skammen lagt sig!!!😳😳😳
Det är inte jag som säger det, kanske dåligt ordval med våg. Ökning?? Ökande trend? Flertal nya fall??
Eller vad heter det när det plötsligt ökar efter en tid av stillastående?
Det är väl vad som brukar kallas våg, men det bör kanske vara lite mer än krusningar på vattnet för att kalla det en våg.
Här pensionerade sig chefen för BAG idag, han skulle egentligen ha gått i pension i Mars och tyckte det var ett bra tillfälle nu att lämna över när första vågen var över.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag förstår inte vad som skulle bryta mot grundlagen.
Det finns ingenting som staten kan göra för att hindra folk att resa kors och tvärs i landet. Långa resor medför stor smittspridningsrisk och det är upp till var och en att ta sitt ansvar för att förhindra sådant.
Någon slags "lockdown" går inte att göra i Sverige.
-Att länder kan hindra svenskar inresa i landet, kan ju inte ha med svensk grundlag att göra
Det råder inte svensk lagstiftning över, nej.
-Sverige måste kunna stänga våra gränser för resande inom EU på samma sätt som andra länder har gjort, borde inte ha något med grundlagen att göra
Stänga gränser för icke-svenskar går nog bra, ja.
-Om svenskar skulle visa sig smittade vid inresa till Sverige så måste detta kunna behandlas inom smittskyddslagen?
Enligt smittskyddslagen kan staten isolera folk som utgör en smittspridningsrisk i en allmänfarlig sjukdom, men endast om det finns en påtaglig risk för att andra människor kan smittas.
Vad som anses vara en påtaglig risk vet jag inte, men om någon lovar att självisolera sig har jag svårt att se hur denne skulle bedömas utgöra en påtaglig risk för att smitta andra. Någon kontroll av självisoleringen kan knappast göras.
-Att utföra en mycket bredare testning och smittspåra inom Sverige borde också kunna gå att göra inom grundlagen. Om det nu är så att man inte kan tvinga någon att testa sig i Sverige, så borde den andelen utgöra en sådan liten del så att det inte har någon betydelse iaf om man tänker som FHM
Vilken kapacitet har Sverige för en massiv smittspårning?
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Om demokratiska beslut i riksdagen är fascism hoppas jag verkligen att det är lagligt.
Demokratiska beslut i Riksdagen kan mycket väl sluta i fascism. Läs lite historia. Det finns exempel på när "en riktig ledare" har övertygat ett lands riksdag (eller motsvarande) "om att det vore nödvändigt" med lite hårdare tag mot både det ena eller det andra. Sen gick det bara utför.
 

PMD

Aktiv medlem
Vad!? Menar du att det inte skulle vara möjligt i Sverige? Ta och läs Smittskyddslagen särskilt 4 kap, 8-9 § under punkten "Extraordinära smittskyddsåtgärder" så ser du att det finns ganska långtgående befogenheter om det finns risk för spridning av en samhällsfarlig sjukdom, vilket covid-19 klassas som. Det har inte med symptom att göra utan är formulerat som "har eller kan antas ha varit utsatt för smitta av sjukdomen skall hållas i karantän.."
"Beslut om isolering får meddelas endast om det finns en påtaglig risk för att andra människor kan smittas." (5 kap. 1 §)
 

PMD

Aktiv medlem
1. Han säger själv "tro" hela tiden.

2. Han ändrar sig ständigt.

Exempel sammanfattas fint i denna film (men han/FHM fortsätter på lika lösa boliner även nu fortsatt):


PS. Ok för mig och dig att tycka och tro som lekmän, men tycker ( :) ) att man kan ställa lite högre krav på myndighetspersoner och ledare med ansvar för området. DS.
Oj, oj, oj! En video av och med Jönsson anförs som ett slags bevis!?!? OK, jag tror inte att jag behöver kommentera det ytterligare. ;-)

Jo, förresten, ett litet tillägg: det är alltid lätt att vara efterklok. Alla internets självutnämnda smittskyddsexperter bör visa på hur de själva bedömde kunskapsläget vid ett visst givet tillfälle innan de gnäller på andras osäkra bedömningar.

För trovärdigheten vore det också bra att redovisa när de själva gjorde en felaktig bedömning.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Hela Sverige är uppbyggt på att det är en väldigt hög myndighetstro, så hög att dom flesta tycker det är häftigt att ge bort mer än halva sin lön till dom som vet bättre hur man slösar dom än dom själva gör.
Jag tycker att det är bra att vi kollektivt finansierar forskning och att forskningen styr utbildning av experter i ämnen som jag inte har tid att sätta mig in i. Det är en utmärkt arbetsfördelning som ger oss ett bättre och rikare samhälle.
 

PMD

Aktiv medlem
Du har under punkt 1. slagit samman två olika punkter (oavsett om medvetet vilseledande, eller av misstag av dig).
Vad vore vitsen att i stället skriva
1a) Flockimmunitet pga av smittspridning.
1b) Flockimmunitet pga av vaccinering.
?

Den troliga lösningen av problemet är nog ändå en kombination av dessa.
 
ANNONS