Annons

Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
Från Aftonbladets chatt:
Flera kluster av coronavirus har brutit ut i Seoul, huvudstaden i Sydkorea, något vi återkommande rapporterat om.


Det hela beskrivs nu som en "krissituation" av hälsomyndigheterna, enligt BBC.


De flesta nya fall kopplas till ett distributionscenter i Bucheon, i västra Seoul. Där har covid-19-spår hittats i skor och kläder hos medarbetare.


Bara det senaste dygnet har 56 nya fall registrerats som kopplas till detta kluster, rapporterar BBC. Under gårdagen registrerades 79 fall, vilket var det högsta antalet på två månader.


Det som oroar myndigheterna är att infektionsfallen finns i närheten av tätbefolkade områden.


Nu införs striktare avståndsrestriktioner tillfälligt i Seoul, och både parker och museer kommer att stängas. Företag uppmuntras att låta medarbetare arbeta mer flexibelt, och människor uppmanas att hålla sig borta från stora folksamlingar.


Och bara dagar efter att flera hundra skolor öppnades har över 250 av dem fått stänga igen, rapporterar BBC.
Ja och det är bara en krusning på vattnet om man jämför med Sverige. Den 27/5 vilket förmodligen är senaste dagen som kan ge någon indikator med inrapporteringseftersläpningen (som alla länder har) så hade Sverige 663 nya fall.
 

sb12

Aktiv medlem
Ja och det är bara en krusning på vattnet om man jämför med Sverige. Den 27/5 vilket förmodligen är senaste dagen som kan ge någon indikator med inrapporteringseftersläpningen (som alla länder har) så hade Sverige 663 nya fall.
Men grejen med detta inlägg är väl inte att jämföra med Sverige, jag antar att det har att göra med om det överhuvudtaget var möjligt med ett utbrott i Sydkorea.
Du vet, är det en våg eller ökning osv. Ja du minns säkert
 

pdahlen

Aktiv medlem
Tycker denna artikel är ganska sannolik


att jämföras med en skogsbrand, betydligt enklare att släcka om det enbart är någon dm som brinner, bara att pissa på den i jämförelse med att det tagit sig några dagar och det är mils i omfattning
 

Falumas

Aktiv medlem
Men grejen med detta inlägg är väl inte att jämföra med Sverige, jag antar att det har att göra med om det överhuvudtaget var möjligt med ett utbrott i Sydkorea.
Du vet, är det en våg eller ökning osv. Ja du minns säkert
Så länge du inte tvärstänger landet så kan du alltid få in den igen. Får du smittan så motar du antingen Olle i grind eller så låter du den härja fritt tills den försvinner av sig självt pga att folk blivit imuna, dött etc.
 

sb12

Aktiv medlem
Så länge du inte tvärstänger landet så kan du alltid få in den igen. Får du smittan så motar du antingen Olle i grind eller så låter du den härja fritt tills den försvinner av sig självt pga att folk blivit imuna, dött etc.
Ja, det var alltså inte jag som påstod något om hur virusets spridning fungerar. Det var ett svar på ett annat tvärsäkert påstående om sakernas tillstånd.
Men tack för upplysningen ändå.
 

PMD

Aktiv medlem
Stängning av krogar och nattklubbar tycker jag att dom borde ha infört. Då jag är övertygad om att fulla nattsuddare glömmer alla pandemiriktlinjer i något glas förr eller senare.
I Stockholm har flera restauranger tvingats stänga efter inspektion eftersom de inte följde regler och riktlinjer. Jag inte sett något vetenskapligt stöd för att total stängning av alla krogar skulle vara bättre än den nuvarande strategin. Det kan hända att det finns, men jag har alltså inte sett något sådant.
 

PMD

Aktiv medlem
Börjar antalet intensivvårdade gå uppåt igen i Sverige?
Visa bilaga 150314
Ser ut att vara nedåtgående
Antalet nya fall per dag ser ut att vara ganska konstant de senaste veckorna. Jag har bara tittat på grafen på c19.se och den är ganska hackig, förmodligen åtminstone delvis pga klumpvis inrapportering, så det krävs en lite noggrannare analys för att bekräfta min tes, men jag tycker nog att det ser hyfsat ut, än så länge.
 

PMD

Aktiv medlem
Det har nu också visats kurvor på antal inlagda på sjukhus och IVA per dag, denna kurva borde vara den som bäst visar pulsen. Den har de senaste dagarna visat en liten ökning
På c19.se är båda dessa kurvor svagt fallande. Man kan nog inte se en trend bara genom att titta på en enstaka dag (t.ex. senaste dagen) utan måste ha en längre tidsserie för att kunna dra en hyfsat säker slutsats om trenden.
 

Falumas

Aktiv medlem
Måhända, men när folk börjar tala om "en riktig ledare" så osäkrar jag min (virtuella) revolver.
Så en riktig ledare är sämre än en tafatt som inte vågar ta beslut? Tycker mest det låter som om du har en våt diktaturdröm och endast ser diktatorer som riktiga ledare.
 

Falumas

Aktiv medlem
I Stockholm har flera restauranger tvingats stänga efter inspektion eftersom de inte följde regler och riktlinjer. Jag inte sett något vetenskapligt stöd för att total stängning av alla krogar skulle vara bättre än den nuvarande strategin. Det kan hända att det finns, men jag har alltså inte sett något sådant.
Jag håller dig om att restauranger förmodligen kan vara öppna. Skrev avsiktligt inte om dom i mitt inlägg du svarade på. På restauranger brukar det gå lite mer städat till och folk har lite mer blod i alkoholomloppet där. Jag tror inte att folk med ganska lite blod i alkholomloppet klarar att hålla sig till några som helst riktlinjer.

Mina minnen från nattklubbar och krogar i Sverige är suddiga av olika anledningar, men berusade personer vill jag bestämmt minnas att det fanns gott om på dessa ställen.
 

PMD

Aktiv medlem
Så en riktig ledare är sämre än en tafatt som inte vågar ta beslut? Tycker mest det låter som om du har en våt diktaturdröm och endast ser diktatorer som riktiga ledare.
Va? Du har missförstått grovt. När folk börjar tala om en "riktig ledare" (eller en "stark ledare" så ökar risken för ett totalitärt styre.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag håller dig om att restauranger förmodligen kan vara öppna. Skrev avsiktligt inte om dom i mitt inlägg du svarade på. På restauranger brukar det gå lite mer städat till och folk har lite mer blod i alkoholomloppet där. Jag tror inte att folk med ganska lite blod i alkholomloppet klarar att hålla sig till några som helst riktlinjer.

Mina minnen från nattklubbar och krogar i Sverige är suddiga av olika anledningar, men berusade personer vill jag bestämmt minnas att det fanns gott om på dessa ställen.
Med termen "krog" brukar man väl mena ett stort spektrum av uteställen? Från stillsamma restauranger till nattklubbar med hög musikvolym.
 

Falumas

Aktiv medlem
Va? Du har missförstått grovt. När folk börjar tala om en "riktig ledare" (eller en "stark ledare" så ökar risken för ett totalitärt styre.
För att jag skall slippa tro att du har en våt diktatursdröm får du förklara för mig vad riktig betyder för dig. För det betyder helt klart något annat för dig än vad det gör för mig.
 

sb12

Aktiv medlem
För mig har en krog fokus på dricka, dvs dom flesta kommer dit för dryck även om det kan finnas mat att beställa.
Men så är det inte. Oaxen Krog här i Stockholm t.ex, med två Michelinstjärnor har garanterat inte fokus på shotbricka och två stöl för en.
Krog används absolut som synonym för restaurang.
Vore det inte lite mer konstruktivt att inte försökte dribbla bort poänger med att försöka märka ord.
 

Falumas

Aktiv medlem
Om ni nu definierar krog så, så ändrar jag restaurang till verksamhet som inte serverar dryck utan att mat förtäres och där bordsplacering och bordsservering kräves.
 
Senast ändrad:

Ventures

Aktiv medlem
ÄNTLIGEN. Här kommer något "on topic" i denna urspårade tråd: Enligt Prisjakt har intresset för systemkameror minskat med 28%!
Intresset för webbkameror har däremot ökat med 1997%.

Polaroidkameror: -52%
Drönare: -22%
Videokameror: -24%
Systemkameror: -28%
Objektiv: -39%
 

Abe Normal

Aktiv medlem
ÄNTLIGEN. Här kommer något "on topic" i denna urspårade tråd: Enligt Prisjakt har intresset för systemkameror minskat med 28%!
Intresset för webbkameror har däremot ökat med 1997%.

Polaroidkameror: -52%
Drönare: -22%
Videokameror: -24%
Systemkameror: -28%
Objektiv: -39%
Vi är 12 veckor in i pandemin, ska bli intressant och se hur köplusten är om vi säger 20 veckor till hösten? Det kan sjunka mycket mer tror jag?
 
Senast ändrad:

Abe Normal

Aktiv medlem
Du är inte orolig att leva så här i kanske flera år? Det är ett virus kan bli värre ingen vet. Dessutom så har vi kanske bäddat för en andra våg. Jag hoppas Björn Olsen har rätt att det inte blir en andra våg pga viruset uppträder i kluster. Därför har man chansen att stoppa det med smart smittspårning. Sydkorea anställde 9000 spårare o fick stop på ett stort initialt utbrott.
Hörde att Storbritannien anställt 19000 smittspårare. Jag är helt övertygad att det är rätt väg. Har du få smittade o kontroll så får du inga stora utbrott.
Har du allmän smittspridning i samhället så får du många dödsfall. Sverige har haft högst i världen flera gånger sista veckan.

Det konstiga är att många här verkar inte bry sig alls.
Jag är absolut orolig, har jag gett uttryck för något annat? Vi är bara 12 veckor in i pandemin, och alla siffror pekar nedåt med något undantag när det gäller ekonomin.

Vi diskuterar förhållanden i Sverige, Norden, Schweiz, Sydkorea och USA. Länder som är förhållandevis starka och stabila. Vad när händer som det ser nu, att viruset får fäste i Sydamerika, Afrika och Indien. Länder/kontinenter som inte kommer i närheten av våra systemskydd och förmåner. Såg en siffra att 800 miljoner indier har skickats tillbaka till sina provinser och som sannolikt har tagit med sig smittan till andra delar av Indien. Människor som inte kan försörja sig. Jag tror risken finns att oförutsedda saker händer. Det känns inte stabilt tycker jag.
 
ANNONS