Annons

Leofoto-stativ.

Produkter
(logga in för att koppla)

Third eye

Aktiv medlem
Utifrån stativtestet här på Fotosidan så har jag funderingar på att skaffa något grövre stativ och snöat in på Leofoto LM-364C (summitsrerien). Inte bestämt huvud än.
Panorama och supertele i första hand men kommer fungera som 2:a videostativ ibland.

För mig är det okänt märke och det finns inte mycket att hämta på tuben heller om modellen.
Någon med erfarenhet kring summit-modellen? Eller leofoto överlag?
 

Klonga

Aktiv medlem
För 4-5 år sedan köpte jag ett Leofoto LN-324C (motsvarar Summitserien med undantag för att den bara har 60mm kula ) +huvud NB-46 från Nordic Photo Gear och blev helnöjd. Nordic Photo Gear upphörde plötsligt att existera. Sökte senare ett stativ för längre vandringar och resor och hittade LN-244CT +NB-34 på Photax. I vintras köpte jag PG-1 gimbal. Nöjd med allt, kanske skulle köpt storleken större resestativ.

Försök att titta och känna på stativen innan så du köper rätt storlek. Jag rekommenderar också att du köper en nivelleringskula spec. för panorering och video.

Tommy
 

Third eye

Aktiv medlem
Tack för infon :) Du verkar nöjjd och det kan ju knappast ha blivit mindre kvalitet i grejjerna. Låter gott.
Jag köper stativ plus 75mm nivelleringskula, ytterligare huvud blir kanske aktuellt om kulan inte kan vinklas tillräkligt.

Tyvärr finns den ingen häromkring med lite rejälare stativ så det blir att köpa utifrån referenser och recensioner.
Tack för respons :)
 

gedjan

Aktiv medlem
Köpte ett LM-365C efter rekommendation av fotokompis samt test här på FS. Hade en gimbal sedan tidigare, och allt känns så gediget och stabilt. Beställde en ny kulled efter det (LH-40), och lika fin precision i den. 75mm plattan gör det så smidigt att skifta mellan gimbal samt kulled. Är mer än nöjd med mina köp.
 

Third eye

Aktiv medlem
Köpte ett LM-365C efter rekommendation av fotokompis samt test här på FS. Hade en gimbal sedan tidigare, och allt känns så gediget och stabilt. Beställde en ny kulled efter det (LH-40), och lika fin precision i den. 75mm plattan gör det så smidigt att skifta mellan gimbal samt kulled. Är mer än nöjd med mina köp.
Det var lm-365 jag började kolla på faktiskt utifrån testet, om jag fattat rätt så är det höjd och antalet sektioner som skiljer och där vill jag ha färre.
Får kanske bli en beställning då när nivelleringskulan kommer i lager.
Tack för responsen :)
 

pdahlen

Aktiv medlem
Svenska agenten DEXT är också ägare av Fotosidan. Är du plusmedlem så har du 20% på stativ mm
 

Third eye

Aktiv medlem
Oki, det blev precis ett köp, och lite köpångest är det allt på ett märke med så lite recensioner på nätet. Men man får lov att schansa ibland :)
Först nu kom nivelleringshuvudet i lager igen så det har dröjt.
Stativ, 75mm nivelleringshuvudet och en L-bracket, jag hoppas inte på mirakel men jag har förhoppningar om att bli riktigt nöjd med kombinationen lågt pris (billigare än Amazon och Ebay), medlemsrabatten och kvalitet.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Oki, det blev precis ett köp, och lite köpångest är det allt på ett märke med så lite recensioner på nätet. Men man får lov att schansa ibland :)
Först nu kom nivelleringshuvudet i lager igen så det har dröjt.
Stativ, 75mm nivelleringshuvudet och en L-bracket, jag hoppas inte på mirakel men jag har förhoppningar om att bli riktigt nöjd med kombinationen lågt pris (billigare än Amazon och Ebay), medlemsrabatten och kvalitet.
Hoppas att du blir nöjd, jag väntar på besked när makrosläden kommer in och så funderar jag på ett huvud
 

pelleost

Aktiv medlem
Oki, det blev precis ett köp, och lite köpångest är det allt på ett märke med så lite recensioner på nätet. Men man får lov att schansa ibland :)
Först nu kom nivelleringshuvudet i lager igen så det har dröjt.
Stativ, 75mm nivelleringshuvudet och en L-bracket, jag hoppas inte på mirakel men jag har förhoppningar om att bli riktigt nöjd med kombinationen lågt pris (billigare än Amazon och Ebay), medlemsrabatten och kvalitet.
Du kommer inte att bli missnöjd med dina köp, Leofoto är ett märke som funnits internationellt ett tag men inte i Sverige.
Min personliga uppfattning är att Leofoto är det bästa märket på den Svenska marknaden just nu, dom kommer med nya prylar i en rasande fart och dom har en otrolig kvalitetskänsla.
Jag är lite material nörd och går igång på detaljarbeten och här slår Leofoto alla dom andra med hästlängder i mitt tycke.
Väntar själv på en drös prylar från Leofoto, tyvärr så han det inte att bli Julafton innan Midsommar.
Har själv ett LN-404C stativ och LH-40 kula sedan tidigare.
Tror jag såg att du tänkt ha kula till tele och då tycker jag att LH-55:an är bäst eftersom halsen mellan kulan och plattan är kraftigare och dämpar vibrationer bättre än LH-40:an som ändå i mitt tycke är en otroligt bar kula.
 
Senast ändrad:

Third eye

Aktiv medlem
Du kommer inte att bli missnöjd med dina köp, Leofoto är ett märke som funnits internationellt ett tag men inte i Sverige.
Min personliga uppfattning är att Leofoto är det bästa märket på den Svenska marknaden just nu, dom kommer med nya prylar i en rasande fart och dom har en otrolig kvalitetskänsla.
Jag är lite material nörd och går igång på detaljarbeten och här slår Leofoto alla dom andra med hästlängder i mitt tycke.
Väntar själv på en drös prylar från Leofoto, tyvärr så han det inte att bli Julafton innan Midsommar.
Låter ju utmärkt :) Fler av intygar kvaliteten vilket är bra.
Verkligen synd att det inte hanns leverera innan midsommar, lär ju förgylla måndagen ;-)
 

Third eye

Aktiv medlem
Fått grejjerna och jag är imponerad över kvaliteten, allt sitter med tighta toleranser. Testat det på 3 korta fototrippar och som jag hoppats på så är grova ben och 75mm skålhuvud bergstadigt, på riktigt jäkligt stadigt!
Men jag är sur som fan...på mig själv. Trodde verkligen att jag läste på ordentligt men missade ändå en dealbreaker...jag missade att 75mm skålhuvudet inte panorerar! Så antagligen dyker det upp ett Leofotohuvud till salu här på FS när jag hittat bättre huvud.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Fått grejjerna och jag är imponerad över kvaliteten, allt sitter med tighta toleranser. Testat det på 3 korta fototrippar och som jag hoppats på så är grova ben och 75mm skålhuvud bergstadigt, på riktigt jäkligt stadigt!
Men jag är sur som fan...på mig själv. Trodde verkligen att jag läste på ordentligt men missade ändå en dealbreaker...jag missade att 75mm skålhuvudet inte panorerar! Så antagligen dyker det upp ett Leofotohuvud till salu här på FS när jag hittat bättre huvud.
Vad menar du med skålhuvud? Menar du nivelleringskulan så är ju den till för att sätta huvudet (som man fäster ovanför) i våg så att du kan panorera och följa horisontlinjen med ditt videohuvud/tilthuvud/annat huvud utan att justera benen. Fast jag kanske missförstår dig. Hursomhelst är det guld värt att kunna nivellera antingen med en kula eller en lös nivelleringsklamp som man sätter mellan stativplatta och huvud. Leofoto har dock stativ med inbyggd nivellering också.
 

PMD

Aktiv medlem
Fått grejjerna och jag är imponerad över kvaliteten, allt sitter med tighta toleranser. Testat det på 3 korta fototrippar och som jag hoppats på så är grova ben och 75mm skålhuvud bergstadigt, på riktigt jäkligt stadigt!
Men jag är sur som fan...på mig själv. Trodde verkligen att jag läste på ordentligt men missade ändå en dealbreaker...jag missade att 75mm skålhuvudet inte panorerar! Så antagligen dyker det upp ett Leofotohuvud till salu här på FS när jag hittat bättre huvud.
Vid distansköp har man 14 dagars betänketid för att ångra köpet.
 

Third eye

Aktiv medlem
Vad menar du med skålhuvud? Menar du nivelleringskulan så är ju den till för att sätta huvudet (som man fäster ovanför) i våg så att du kan panorera och följa horisontlinjen med ditt videohuvud/tilthuvud/annat huvud utan att justera benen. Fast jag kanske missförstår dig. Hursomhelst är det guld värt att kunna nivellera antingen med en kula eller en lös nivelleringsklamp som man sätter mellan stativplatta och huvud. Leofoto har dock stativ med inbyggd nivellering också.
Nivelleringskula, stämmer, stod helt still när jag skrev :)
Och ja, normalt är det så, men min kula har arcaswiss integrerat i plattan så att säga, ingen flat yta att fästa huvud på.
Hittat lite alternativ, platt panoreringstopp som inte bygger högt, men skruvarna för justering slår i basplattan...googlar järnet nu :)
 

pdahlen

Aktiv medlem
Nivelleringskula, stämmer, stod helt still när jag skrev :)
Och ja, normalt är det så, men min kula har arcaswiss integrerat i plattan så att säga, ingen flat yta att fästa huvud på.
Hittat lite alternativ, platt panoreringstopp som inte bygger högt, men skruvarna för justering slår i basplattan...googlar järnet nu :)
Om jag förstått det rätt så passar ditt huvud fint till nivelleringskulan, problemet är att ditt huvud saknar panoramafunktion, undrar om du inte kan hitta ett tunt panoramahuvud eller topp så att du kan byta ut det som sitter ovanför kulan med en panoramafunction och arcafäste, typ som överdelen på LH36PCL ser ut, tror jag sett liknade överdelar
 

Third eye

Aktiv medlem
Tvärt om, inget huvud passar på nivelleringskulan :)
Och huvudet du föreslår, fast modellen större, är det jag funderar på istället. Det var jäkligt behändigt dock att fota med det jag köpte, hamnade i perfekt höjd och jag är van det från videostativet jag har som jag ibland använt för foto.
Skulle ev ha köpt kulan med platt huvud men köpte detta:
172110261-origpic-ecfddc.jpg
Istället för:
 

Bilagor

ANNONS