Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 200/2.8 L II USM kan plötsligt inte fokusera till oändligt med AF, manuell fokus ok

Produkter
(logga in för att koppla)

velocio

Aktiv medlem
Jo, men det är ju alltid en fråga man får ställa sig. Jag köpte det för 4500 för 12 år sen, och det är förmodligen värt mindre än hälften av det i dag, i fullt fungerande skick.

Jag ska i alla fall testa att demontera det först och se om jag hittar nåt uppenbart.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Mina objektiv sjunker inte i värde för mig!

Jo förresten. Ett 24-70 som blev lite opålitligt i fokuseringen sjönk drastiskt i värde i mina ögon. Jag bytte bort det mot något annat jag hellre ville ha (än ett objektiv jag inte litade på). Rent listprismässigt förlorade jag på affären. Men för mig var det värt det.
 

PMD

Aktiv medlem
Man kan jämföra vad det kostar att låta Canon reparera objektivet med vad ett "nytt" begagnat likadant objektiv kostar. Om skillnaden är liten så skulle jag välja reparationen (om jag inte lyckades reparera det själv förstås, men det finns goda chanser att ha sönder ganska mycket när man rotar i ett elektroniskt styrt AF-objektiv).
 

velocio

Aktiv medlem
Jag är bra på att demontera och fixa pilliga saker. Bl a har jag reparerat cykelväxelhandtag som generellt anses vara för komplicerade att laga, men det gick fint.

I värsta fall blir det ett helt manuellt objektiv.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Man kan jämföra vad det kostar att låta Canon reparera objektivet med vad ett "nytt" begagnat likadant objektiv kostar. Om skillnaden är liten så skulle jag välja reparationen (om jag inte lyckades reparera det själv förstås, men det finns goda chanser att ha sönder ganska mycket när man rotar i ett elektroniskt styrt AF-objektiv).
Min poäng är att ett ”nytt” begagnat är ett väldigt osäkert köp. (Om du köper privat). Du vet inte vad du får. Men du vet vad du har. Och du vet vad du får om du köper en reparation. Det är dessutom tre månaders garanti på reparationen.
 

velocio

Aktiv medlem
Min poäng är att ett ”nytt” begagnat är ett väldigt osäkert köp. (Om du köper privat). Du vet inte vad du får. Men du vet vad du har. Och du vet vad du får om du köper en reparation. Det är dessutom tre månaders garanti på reparationen.
Alternativet är inte att köpa ett annat. Jag har tänkt att behålla detta, men jag skulle inte lägga ut mer än marknadsvärdet ändå. Eller ens nära marknadsvärdet.
 

Erik X

Aktiv medlem
Leta lite på youtube, med lite tur så finns film som visar hur man tar isär objektivet där. Det faktum att det fungerar ena dagen men inte nästa kan tyda på dålig lödning, kontaktdon som inte sitter i eller något liknande.. Jag skulle plockat isär och tittat, har ju inte så mycket att förlora på det om du anser att det för dyrt att skicka på service.
Prova att "motionera" omkopplarna, blir det bättre då så tyder det på att någon omkopplare är sliten. Kontaktspray kan vara sista utvägen men se det som en ren nödlösning om det t.ex. inte går att få tag i reservdelar.
Det är förresten ett annat sätt att felsöka, leta på ebay efter vilka reservdelar som säljs till just detta objektiv. Det ger en vink om vad som brukar gå sönder :)
Edit: var det inte någon här som hade råkat ut för att kontakteringen på USM-motorn hade släppt. Letar men hittar inte tråden..
 
Senast ändrad:

velocio

Aktiv medlem
Har letat ordentligt men inte hittat nåt på YT om just detta objektivet.

De små omkopplarna går som sagt inte att öppna ickedestruktivt, vad jag kan se, och har "motionerats" ordentligt utan resultat.

Med tanke på beteendet, att den inte klarar hela avståndsomfånget men funkar perfekt i resten av omfånget, känns det som om nån sensor har tappat kalibreringen eller synk. Lite som ABS-sensorringar som kan hamna "fel".
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det sitter väl släpkontakter inne i tuben som rapporterar inställt avstånd. Mekaniskt.
Kan det vara ”släpbanan” som trilskas?
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, det är nåt sånt jag föreställer mig att det handlar om.
Jag tycker också att det låter som en felorsak att undersöka närmare, men att det fungerade ett litet tag (inlägg #7) talar lite mot den orsaken.

Du skrev förut att du hade kollat kontaktstiften på objektivet och de såg bra ut. Har du undersökt kontakterna på kamerorna också?
 

Tibor

Aktiv medlem
Jag tänker inte skicka ett objektiv med posten när fraktansvaret är mitt, så om det skulle bli service så är det att lämna på plats som är enda alternativet för mig.
Vad är risken? Både posten och Schenker har ansvar på sin befordran...

Bett reparation: det spelar ingen roll när objektivet lanserades eller köptes. Canon policy är reservdelar i 10 år efter att modellen slutade säljas, vilket för denna modell inte ens har inträffat ännu.....
 

velocio

Aktiv medlem
Har nu testat igen och ser att det faktiskt inte blir skarpt på avstånd ens med manuell fokus. Det blir bara "skarpt nog", så att säga, för att fokussensorerna ska tolka det som skarpt. Och för att mina ögon ska tolka det som skarpt i sökaren...

Skärpan på kortare avstånd är normal, så det är inget annat optiskt fel på det viset.

Så då kanske det helt enkelt är nåt som gör att hela optiken inte längre klarar att flyttas till "oändligt". Mer ett mekaniskt fel än ett optiskt eller elektroniskt, eftersom det ju sker även vid helt manuellt fokusering.

Med detta i bakhuvudet sökte jag lite mer och hittade flera med 135/2 som hade samma problem. Där visade det sig att den lilla ringen som håller fast frontlinsen var lös. Mycket riktigt var min det också, men när jag skruvade så hakade ringen upp sig och sitter nu fast i nåt mellanläge. Ringen är också av mjuk plast, så det är svårt att få fäste i den med verktyg. Känns olustigt också att vara så nära frontlinsen med metallverktyg, även om det är ute i kanten...
 

velocio

Aktiv medlem
Jag tycker också att det låter som en felorsak att undersöka närmare, men att det fungerade ett litet tag (inlägg #7) talar lite mot den orsaken.
Det var min feltolkning. Förmodligen bara bra nog för att fokussensorerna skulle tolka det som skarpt. Jag kollade aldrig på bilderna, men nu ser jag att det ändå var suddigt.

Du skrev förut att du hade kollat kontaktstiften på objektivet och de såg bra ut. Har du undersökt kontakterna på kamerorna också?
Två kameror som båda funkar med mina sex andra objektiv, där ena kameran är drygt ett år och den andra är runt en månad gammal? Nä...
 

PMD

Aktiv medlem
Två kameror som båda funkar med mina sex andra objektiv, där ena kameran är drygt ett år och den andra är runt en månad gammal? Nä...
Om grunka A ligger inom toleranserna och grunka B också ligger inom toleranserna så betyder det ändå inte att kombinationen ligger inom toleranserna.

(Sidonot: den typen av problem brukar ganska ofta vara en orsak till att ett objektiv felfokuserar. Båda kameran och objektivet kan ligga inom de toleranser som specifikationen anger, men om A ligger i ena änden av sin tolerans och B ligger i andra änden av sin tolerans, så kan kombinationen hamna utanför).

Det är ju en ganska enkel sak att gnugga lite med ett suddgummi på alla kontakter för att förvissa sig om att det inte handlar om kontaktproblem.

Som Sherlock Holmes sa: Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.
 

velocio

Aktiv medlem
Nja, jag är HELT säker på att det inte är problemet. Den graden av osannolikheter jobbar inte jag med. Jag har ju samma problem vid manuell fokus. Då har kontakterna inget med saken att göra.

Och jag har ju upptäckt att frontlinsen var lös. Mitt problem nu är ju att få ordning på den förbaskade ringen. Just nu sitter den fast i fel position. Trodde den var i metall, men det var mjukplast.
 

velocio

Aktiv medlem
När jag söker mer får jag ganska många träffar på liknande problem, inte med 200/2.8L, men med 135/2L, som verkar vara nästan identiskt konstruerad mekaniskt (naturligtvis helt olik optiskt!). Inte bara en lös frontlins, utan även ett dovt ljud vid skakning från den bakre delen. Som även mitt objektiv har. Kanske inte har med saken att göra alls, men det är ju en sak att gå vidare med.
 

Erik X

Aktiv medlem
Nu hittade jag tråden jag nämnde ovan. Men det var ett EF600/4..
Släpringarna är definitivt läge att kolla. Men om det inte blir skarpt ens i MF så måste du ju få ordning på optiken först

Så här river man ner ett EF 200/2.8 L II USM. Undrar om det är ett snarlikt problem?
 
Senast ändrad:
ANNONS