Annons

Fågelidentifikation

Tonyeagle

Aktiv medlem
Var på Öland och fotade kan någon tala om vad är det här för fåglar
Prutgäss på väg mot den ryska tundran via finska viken/Finland och de stora sjösystemen i Ryssland. Stora delar av den eurasiska populationen sträcker genom Östersjön under maj-början på juni. Arten häckar ännu ej här men man kan se enstaka individer översomra här (i Östersjön).
 

jorab

Ny medlem
Prutgäss på väg mot den ryska tundran via finska viken/Finland och de stora sjösystemen i Ryssland. Stora delar av den eurasiska populationen sträcker genom Östersjön under maj-början på juni. Arten häckar ännu ej här men man kan se enstaka individer översomra här (i Östersjön).
tack så mycket
 

matchis

Aktiv medlem
Två fåglar som jag känner en viss osäkerhet om jag har identifierat dem rätt??
Är nr 1 en stenskvätta och bild nr 2 en Svartvit flugsnappare hona??
Trevligt om någon kan dementera eller bekräfta bilden/bilderna
Bilderna tagna utanför Huskvarna
Hälsar
Mats C
 

Bilagor

gavia

Aktiv medlem
Tack så mycket Toni!

Kärrsnäppan var den kandidaten ´som låg närmast men de vita fälten på/under vingen som är illustrerade i boken förstörde.

En årsunge stämmer nog bra för den hade problem att flyga I hard vind.
en kärrsnäppa som ändå är så här gammal, har i princip lika bra flygförmåga som vilken annan individ som helst av samma art, adult eller ej.
 

Falumas

Aktiv medlem
Att detta är en röd glada är jag tämligen säker på, men vad skall jag titta efter om jag vill veta ålder och kön på den?
1592815385255.png
 

gavia

Aktiv medlem
Detta är en adult fågel. Kön kan du inte se skillnad på i fält. Tveksamt om gladorna har flygga ungar än, kanske på vippen nu?! En 1k fågel har nya jämna fjädrar, inte som denna som ruggar kraftigt i handen. Sen finns såklart flera karaktärer. Du verkar verkligen intresserad. Köp gärna en bra fågelbok (fågelguiden) så kommer du få än mer info den vägen. Samt att det är mkt roligare !
 

Falumas

Aktiv medlem
Tack, ja det är nog ingen dum idé. Finns det någon bra bok som riktar in sig lite mer på rovfåglar. Av någon anledning har jag snöat in mig på sådanna.
 

gavia

Aktiv medlem
rovfåglar i europa benny gensböl, finns såklart flertal. men den bästa för nybörjare är den som jag skrivit ovan. verkar vara utgången hos förlaget. finns i ett flertal utgåvor. den senaste jag vet om har en kungsönr närbild på framsidan. bör inte vara så svår att hitta beg.
 

gavia

Aktiv medlem
Tack, ja det är nog ingen dum idé. Finns det någon bra bok som riktar in sig lite mer på rovfåglar. Av någon anledning har jag snöat in mig på sådanna.
gäller att börja med den "lättaste" gruppen ;-)
besök isf Falsterbo i månadsskiftet aug/sept. massor massor med rovis en bra dag..
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag brukar vara i Falsterbo en månad tidigare annars håller jag mig på sydligare breddgrader. Har fotograferat tornfalk på Näset.
Röda Glador, ormvråkar, tornfalkar och råkor kan jag fota utan att lämna huset. Bruna glador har jag inom cykelavstånd. Kungsörn och lammgam inom 1-2tim bilkörning. Lammgamarna är dock väldigt svårfotograferade då dom brukar på otillgängligt och har en ovana att flyga väldigt högt. Blir oftast inte många pixlar ens med 500mm och 36Mpixlar, trots att det är gigantiska fåglar.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
För bra beskrivningar av åldersbestämning av rovfåglar duger inte Fågelguiden, den är mer inriktad på artbestämning. Raptors av Dick Forsman är en bra och heltäckande bok över Europas rovfåflar där han utförligt och med exempelbilder går igenom art- köns- och åldersbestämning av rovfåglar. Genom att bara läsa Fågelguiden kan du inte få information om hur du t ex skiljer en 4K havsörn från en 5K, hur du skiljer en 2K röd glada från en adult etc.

Det här verkar vara den nya upplagan men enligt titeln inriktad på flygande fåglar, min äldre har också sittande fåglar.

 

gavia

Aktiv medlem
Denna har jag:

Denna är en eminent bok! Men för en som är rel.färsk kan den vara en aning "svårtuggad" jag har båda dessa o några böcker till om rovisar. håller fortfarande på att Gensböl är en ypperlig nybörjarbok att börja med. Den innehåller dessutom en del biologi som Forsman saknar.

Sen vill jag slå ett slag för Naturbokhandeln på Öland som har avgjort största utbudet av naturböcker utan konkurens i Sverige. https://www.naturbokhandeln.se/

där kan du gå in o söka på många kul saker, vill du besöka butiken fysiskt så finns den i Stenåsa på Ölands östkust. Överskott går tillbaka till huvudmannen BirdLifeSverige som är riksorganisationen för fåglar i Sverige. Fågelskydd av olika slag är en av huvudsakerna för föreningen.
dessutom kan jag rekommendera att bli medlem i samma förening. 320kr/år kostar det och dessutom får man en apbra tidning som heter Vår Fågelvärld sex utgåvor per år! är du eller ngn annan sugen, kontakta mig privat så kan jag hjälpa till så ni får de tre första numren av tidningen som redan kommit ut i år!
0723-509090
 

Falumas

Aktiv medlem
Är det en gök som gör att gladan tvärnitar?

1593278325345.png

Det som talar mot gök är att jag aldrig hört något kuku och fotot är taget 5 min promenad hemmifrån.
 

Falumas

Aktiv medlem
Kom aldrig nära denna, men är det så att det kommit en kungsörn till grannskapet? Eller är det en ormvråk?

1593278931851.png
 
Senast ändrad:
ANNONS