Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpt en Olympus Pen epl9, dåligt val?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!


Nybörjarfotograf som köpte en Olympus Pen epl9 för några månader sedan och undrar nu om jag har köpt fel kamera för mitt ändamål. Jag köpte den på rea med ett fast objektiv till, 45mm 1:8. Jag har fotat en hel del med den och tycker bilderna är bra men nu när jag ska utöka med ett zoomobjektiv så har jag också börjat förstå att kameran jag köpt mest är en "vlogkamera" och den har fått bra kritik för sin design och selfiekamera. Detta ger mig lite dåliga vibbar om att det kanske inte är en kamera för den fotointresserade utan mer ett bra substitut för en mobilkamera.
Jag vill fortsätta utvecklas som hobbyfotograf och kommer förmodligen vilja köpa ett antal objektiv på vägen.. men har nu börjat fundera på andra märken så som Canon, Nikon och Sony, om det inte vore bättre att satsa på någon annan kamera från början än att inse om två år att kameran inte har lika bra specifikationer om man ser till andra varianter i samma prisklass (ca. 5000 kr). Jag har läst men kameravärlden är bred och informationen tycks oändlig. Skulle därmed vara väldigt tacksam om någon har en tanke eller ide som kan hjälpa mig att reda ut hur jag ska göra :)

https://www.olympus.se/site/sv/c/cameras/pen_cameras/pen/e_pl9/e_pl9_specifications.html

Mvh Helena
 

Third eye

Aktiv medlem
Har du någon aning om redan nu vad du kommer att fota framöver? Porträtt, Lanskap...street?
Kan säga att jag själv är lika spretig som en Bridge-blandning och fotar fortfarande, efter alla år, allt som intresserar mig för stunden.
Men det kan ge mer svar i tråden om du har hint :)
 

jkm

Aktiv medlem
Har provat ett par av dessa kameror. Jag kan tycka att i ett såpass stort och tungt hus borde det finnas dels en större sensor, typ APS-C, dels en sökare som är väldigt trevligt att ha. Prova Fujifilm eller Sony! Ha det gött!
 

transalp-01

Aktiv medlem
PL9 är en bra inkörs port till m43 världen men den är begränsad i handhavandet. Är du nöjd med systemet och objektivet så titta på Olympus OM-D serie.
 
Har du någon aning om redan nu vad du kommer att fota framöver? Porträtt, Lanskap...street?
Kan säga att jag själv är lika spretig som en Bridge-blandning och fotar fortfarande, efter alla år, allt som intresserar mig för stunden.
Men det kan ge mer svar i tråden om du har hint :)
Tack för ditt svar! Den är nu såld.
Jag tror också att jag är spretig men dock kommer inte mitt största fokus vara på landskap eller fota detaljbilder på nära håll. Jag kommer vilja fota människor, natur (dock då inte nödvändigtvis supervida vyer), vardag, men vill gärna få in flera element i en bild varav det kanske då borde vara viktigt med att kunna få djup/kontraster i bilderna. Jag kikar Fuji, typ xt30, xt3 och XH-1 just nu men svårt att veta vad jag ska landa i. Objektiv vet jag inte riktigt heller men förstått att det kan vara en ide att lägga en summa på det också. Min budget är max 20.000 för både kamerahus och objektiv/objektiven.
Jag funderar på att köpa antingen ett mellanzoomobjektiv och ett fast på runt 30mm eller då ett vanligt kitzoom-alternativ. Känner dock att jag hellre köper något jag kan växa i än någon enklare variant.
 

Third eye

Aktiv medlem
Tack för ditt svar! Den är nu såld.
Jag tror också att jag är spretig men dock kommer inte mitt största fokus vara på landskap eller fota detaljbilder på nära håll. Jag kommer vilja fota människor, natur (dock då inte nödvändigtvis supervida vyer), vardag, men vill gärna få in flera element i en bild varav det kanske då borde vara viktigt med att kunna få djup/kontraster i bilderna. Jag kikar Fuji, typ xt30, xt3 och XH-1 just nu men svårt att veta vad jag ska landa i. Objektiv vet jag inte riktigt heller men förstått att det kan vara en ide att lägga en summa på det också. Min budget är max 20.000 för både kamerahus och objektiv/objektiven.
Jag funderar på att köpa antingen ett mellanzoomobjektiv och ett fast på runt 30mm eller då ett vanligt kitzoom-alternativ. Känner dock att jag hellre köper något jag kan växa i än någon enklare variant.
Min stående rekomendation, alltid, är att skippa allt som kan betecknas som "bra förstaval" eller "bra insteg" eller whatever. Och du verkar ju själv va inne på att gå kvalitet...tumme upp på det. Tror det ger dig mer kreativ fotoglädje.
Och Fuji verkar också vara en bra tanke, kan inget om Fuji mer än jag tycker de är snyggast...och det är ju av ringa betydelse kanske.
Det finns några inofficiella Fuji-ambassadörer här på forumet som jag tror kan hjälpa dig helrätt inom budget. :)
 
Min stående rekomendation, alltid, är att skippa allt som kan betecknas som "bra förstaval" eller "bra insteg" eller whatever. Och du verkar ju själv va inne på att gå kvalitet...tumme upp på det. Tror det ger dig mer kreativ fotoglädje.
Och Fuji verkar också vara en bra tanke, kan inget om Fuji mer än jag tycker de är snyggast...och det är ju av ringa betydelse kanske.
Det finns några inofficiella Fuji-ambassadörer här på forumet som jag tror kan hjälpa dig helrätt inom budget. :)
Tack!

Har du någon erfarenhet av Nikon D800? Den har ju fullframe istället, hört att tamron objektiv ska vara bra till.
 

Third eye

Aktiv medlem
Tack!

Har du någon erfarenhet av Nikon D800? Den har ju fullframe istället, hört att tamron objektiv ska vara bra till.
Kan inte Nikon heller, flickvännen kör Canon fullformat och jag Sony fullformat.
Men jag köpte Tamrons enligt mig för pengen fullständigt lysande 70-200/2.8 G2 för porträtt och natur, behöll det åt tjejen när jag bytte till Sony, det borde vara minst lika lysande på en D800. Bör köpas begagnat eller fulinport då jag tycker det är lite dyrt nytt i Sverige. Tjejen har även Tamrons 24-70/2.8 G2 som vi också tycker är bra. Bör kunna skaffas begagnat inom budget.
Vi ska sälja bort lite objektiv och har bl.a Sigmas 70-200/2.8 OS för Canon som även den var superpoppis, den är ersatt av Sportmodellen idag hos Sigma.

Nu vart det långrandigt :) Men man kan knappast gå fel med fullformat. Kanske blir stort och tungt jämfört med en superslimmad Fuji. Men väl värt det enligt mig :)
Märke spelar ingen roll...det är alltid något man måste kompromissa med ändå :)
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Hej!


Nybörjarfotograf som köpte en Olympus Pen epl9 för några månader sedan och undrar nu om jag har köpt fel kamera för mitt ändamål. Jag köpte den på rea med ett fast objektiv till, 45mm 1:8. Jag har fotat en hel del med den och tycker bilderna är bra men nu när jag ska utöka med ett zoomobjektiv så har jag också börjat förstå att kameran jag köpt mest är en "vlogkamera" och den har fått bra kritik för sin design och selfiekamera. Detta ger mig lite dåliga vibbar om att det kanske inte är en kamera för den fotointresserade utan mer ett bra substitut för en mobilkamera.
Jag vill fortsätta utvecklas som hobbyfotograf och kommer förmodligen vilja köpa ett antal objektiv på vägen.. men har nu börjat fundera på andra märken så som Canon, Nikon och Sony, om det inte vore bättre att satsa på någon annan kamera från början än att inse om två år att kameran inte har lika bra specifikationer om man ser till andra varianter i samma prisklass (ca. 5000 kr). Jag har läst men kameravärlden är bred och informationen tycks oändlig. Skulle därmed vara väldigt tacksam om någon har en tanke eller ide som kan hjälpa mig att reda ut hur jag ska göra :)

https://www.olympus.se/site/sv/c/cameras/pen_cameras/pen/e_pl9/e_pl9_specifications.html

Mvh Helena
Hej!

kan du tänka dig att kompromissa något med bildkvaliteten så kan jag varmt rekommendera Lumix MFT M4/3. Ett komplett system beggat är löjligt billigt jmfrt med FF DSLR och väger nästan inget. Jag har en D800 som allt mer ligger på hyllan efter att ha byggt upp ett väldigt fint paket med objektiv kring en Lumix GX 80, 12-32, 14/2,5; 17/1,8; 25/1,7; 35-100/4-5,6. 14/2,5 o 17/1,8 är från tradera resten nytt från Cyber och ligger fortfarande en bit under 10kkr. I de allra flesta fall är skillnaden mellan D800 och GX80 försumbar, men det är i specialfall D800 glänser och i hanteringen. Det tar GX80 igen med att filma helt otroligt bra, om det är något man önskar.
 

Brix

Aktiv medlem
Tack för ditt svar! Den är nu såld.
Jag tror också att jag är spretig men dock kommer inte mitt största fokus vara på landskap eller fota detaljbilder på nära håll. Jag kommer vilja fota människor, natur (dock då inte nödvändigtvis supervida vyer), vardag, men vill gärna få in flera element i en bild varav det kanske då borde vara viktigt med att kunna få djup/kontraster i bilderna. Jag kikar Fuji, typ xt30, xt3 och XH-1 just nu men svårt att veta vad jag ska landa i. Objektiv vet jag inte riktigt heller men förstått att det kan vara en ide att lägga en summa på det också. Min budget är max 20.000 för både kamerahus och objektiv/objektiven.
Jag funderar på att köpa antingen ett mellanzoomobjektiv och ett fast på runt 30mm eller då ett vanligt kitzoom-alternativ. Känner dock att jag hellre köper något jag kan växa i än någon enklare variant.
Det är ju objektiven man främst bör investera i då det är där det mesta av bildkvalitén ligger. Sen välja kamerahus mer efter saker som autofokus, ergonomi osv. Det som främst skiljer kamerahus rent bildmässigt är brus och dynamiskt omfång. Enligt mig är en av de viktigaste sakerna med kamerahuset att ha ett man gillar att använda.
Låter ju som du kommer fota porträtt och till det så är ju ett fint fast objektiv med stor bländare och fin bokeh det mesta optimala.
Jag kör själv Fuji och kan varmt rekommendera dem. Deras grejor är väldigt intuitiva och roliga att fota med och de har mycket fina objektiv. Till porträtt finns t.ex Fujinon 56/1.2 samt 90/2, båda dessa har fantastisk bildkvalité. Sen vet jag inte exakt vad du menar med "natur" då det kan omfatta flera olika saker så blir lite svårt att rekommendera nåt objektiv där :p
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Tack!

Har du någon erfarenhet av Nikon D800? Den har ju fullframe istället, hört att tamron objektiv ska vara bra till.
D800 är för gammal. (Jo jag har en sedan 2013)
Bor du i närheten av Mullsjö så kan du få testa den.
Du bör titta på D810 och framåt.
Och riktigt framåt är egentligen Z-serien men de är dyra rackare.
 

Bokeh

Aktiv medlem
Satsa på en spegellös kamera, dom är mycket roligare att fotografera med då du ser det färdiga resultatet direkt i sökaren innan du trycker av, Fuji XT-30-40 är vad jag skulle satsa på i ditt ställe.
 
Satsa på en spegellös kamera, dom är mycket roligare att fotografera med då du ser det färdiga resultatet direkt i sökaren innan du trycker av, Fuji XT-30-40 är vad jag skulle satsa på i ditt ställe.
Tack!
Jag har kommit så långt nu att det står mellan Fuji X-H1 och X-T3. Lockande med X-T3 för finare bilder och lättare vikt/smidigare att bära runt trots att den saknar bildstabilisator.
 

Brix

Aktiv medlem
Tack!
Jag har kommit så långt nu att det står mellan Fuji X-H1 och X-T3. Lockande med X-T3 för finare bilder och lättare vikt/smidigare att bära runt trots att den saknar bildstabilisator.
Vad menar du med finare bilder? Går att ta precis lika fina bilder med båda så länge man använder bra objektiv. Går att ta fina bilder med i stort sett vilken kamera som helst så länge man använder ett bra objektiv.
Det viktigaste av allt för att ta bra bilder är dock du själv. Man kan köpa den bästa kameran och de bästa objektiven, men bilderna blir inte bra för det om man inte kan hantera utrustningen eller vet vad som utgör en bra bild.
 
Vad menar du med finare bilder? Går att ta precis lika fina bilder med båda så länge man använder bra objektiv. Går att ta fina bilder med i stort sett vilken kamera som helst så länge man använder ett bra objektiv.
Det viktigaste av allt för att ta bra bilder är dock du själv. Man kan köpa den bästa kameran och de bästa objektiven, men bilderna blir inte bra för det om man inte kan hantera utrustningen eller vet vad som utgör en bra bild.
Ja, jag förstår. Det har du väldigt rätt i. Men det är en uppsjö med information bara bland X-T2, XT-20, XT-30, X-H1 och XT3 så jag vet verkligen egentligen inte vilken jag ska välja. X-T2? X-T30? Om jag inte går på den dyrare varianten X-T3 så har jag förstått det som att folk väljer X-T30 framför X-T2 för att sensorn och optiken ska vara likvärdig med X-T3, alltså bättre. Men jag vet inte vilka fördelar det ändå kan vara att köpa en X-t2 då istället för X-T30.

Har läst en del om att folk stör sig på Q-knappen samt joysticken på X-T30 men bör väl kanske inte spela den största rollen. Det skiljer trots allt 6.000 kr mellan X-T3 och X-T30 som kan läggas på objektiv istället.
 

Brix

Aktiv medlem
Ja, jag förstår. Det har du väldigt rätt i. Men det är en uppsjö med information bara bland X-T2, XT-20, XT-30, X-H1 och XT3 så jag vet verkligen egentligen inte vilken jag ska välja. X-T2? X-T30? Om jag inte går på den dyrare varianten X-T3 så har jag förstått det som att folk väljer X-T30 framför X-T2 för att sensorn och optiken ska vara likvärdig med X-T3, alltså bättre. Men jag vet inte vilka fördelar det ändå kan vara att köpa en X-t2 då istället för X-T30.

Har läst en del om att folk stör sig på Q-knappen samt joysticken på X-T30 men bör väl kanske inte spela den största rollen. Det skiljer trots allt 6.000 kr mellan X-T3 och X-T30 som kan läggas på objektiv istället.
Sensorn och optiken? Optiken(objektiven) är ju separata och har inget med kamerahuset att göra :p Du kommer ju köra samma objektiv oavsett vilket kamerahus du väljer :)

När det gäller sensorn är skillnaden mellan X-H1/X-T2/X-T20 och X-T3/X-T30 väldigt liten. Skillnaden är väldigt liten överlag mellan sensorer i samma prisklass. Det har inte hänt särskilt mycket med sensorer de senaste 10 åren ens. Jag har en X-T3 och hade innan en X-T2 och X-T3 har aningen bättre dynamiskt omfång(mindre brus i skuggorna), men utöver det så är det ingen skillnad. Det är främst just brus och dynamiskt omfång som skiljer mellan kameror/sensorer, utöver det så är objektivet betydligt viktigare, så vill du ta så fina bilder som möjligt satsa på bra objektiv och lär dig att använda sakerna :)

Sen är ju också autofokus bättre på X-T3/X-T30, men om du kommer märka den förbättringen beror helt på vad du fotar. Skillnaden märks framförallt i lite sämre ljusförhållanden samt när man fotar snabb action. Autofokusen på X-T2/X-H1 är fortfarande väldigt bra även den dock.

Som jag skrev i din andra tråd angående X-T30 jämfört med X-T3:
"Det som är bättre på X-T3 är t.ex att den har lite bättre videofunktioner, 1/8000s mekanisk slutare, 2st minneskortsplatser, bättre EVF, bättre byggkvalité, vädertätning och bättre ergonomi." Det är ju upp till dig att avgöra om några av dessa saker är viktiga för dig. Om inte så kan du ju som sagt köra på en X-T30 och lägga mer på objektiv istället. Alternativt så kan du ju köra på en X-T2 eller X-H1 då de går att få tag på för ungefär samma pris.
 
Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]
Har läst en del om att folk stör sig på Q-knappen samt joysticken på X-T30 men bör väl kanske inte spela den största rollen[...]
Precis så!

Folk stör sig på allt möjligt, och tycker allt möjligt.
Om vi alla var stöpta i samma form hade det bara funnits en enda kamera på marknaden. Den som alla gillade.
Nu är det lyckligtvis inte så - vi är alla olika.
Bäst är att lyssna lite mindre på andra och lite mer på sig själv: Prova en kamera i en butik och känn efter själv. Bilda sig en uppfattning som inte är andras. Våga gå sin egen väg, om det är så.
Bli nöjd med sitt val för att man själv är nöjd, inte för att det stämmer med vad andra tycker.
 
  • Gilla
Reaktioner: F1n
Sensorn och optiken? Optiken(objektiven) är ju separata och har inget med kamerahuset att göra :p Du kommer ju köra samma objektiv oavsett vilket kamerahus du väljer :)

När det gäller sensorn är skillnaden mellan X-H1/X-T2/X-T20 och X-T3/X-T30 väldigt liten. Skillnaden är väldigt liten överlag mellan sensorer i samma prisklass. Det har inte hänt särskilt mycket med sensorer de senaste 10 åren ens. Jag har en X-T3 och hade innan en X-T2 och X-T3 har aningen bättre dynamiskt omfång(mindre brus i skuggorna), men utöver det så är det ingen skillnad. Det är främst just brus och dynamiskt omfång som skiljer mellan kameror/sensorer, utöver det så är objektivet betydligt viktigare, så vill du ta så fina bilder som möjligt satsa på bra objektiv och lär dig att använda sakerna :)

Sen är ju också autofokus bättre på X-T3/X-T30, men om du kommer märka den förbättringen beror helt på vad du fotar. Skillnaden märks framförallt i lite sämre ljusförhållanden samt när man fotar snabb action. Autofokusen på X-T2/X-H1 är fortfarande väldigt bra även den dock.

Som jag skrev i din andra tråd angående X-T30 jämfört med X-T3:
"Det som är bättre på X-T3 är t.ex att den har lite bättre videofunktioner, 1/8000s mekanisk slutare, 2st minneskortsplatser, bättre EVF, bättre byggkvalité, vädertätning och bättre ergonomi." Det är ju upp till dig att avgöra om några av dessa saker är viktiga för dig. Om inte så kan du ju som sagt köra på en X-T30 och lägga mer på objektiv istället. Alternativt så kan du ju köra på en X-T2 eller X-H1 då de går att få tag på för ungefär samma pris.
Tack för all vettig information.
Jag ska smälta det lite :) Objektivet Fujinon18-55/2.8-4 nämnde du ju i andra tråden var bra! Kollade upp det också och verkar bra. Jag har tittat lite på fasta objektiv också, så som 35mm 1,4. Kanske kommer börja i den änden istället. Känns på något sätt roligt och utvecklande att flytta på mig själv istället för att använda zoomen. Men det är nog också en smaksak :)
 

Brix

Aktiv medlem
Tack för all vettig information.
Jag ska smälta det lite :) Objektivet Fujinon18-55/2.8-4 nämnde du ju i andra tråden var bra! Kollade upp det också och verkar bra. Jag har dock tittat lite på fasta objektiv, så som 35mm 1,4. Kanske kommer börja i den änden istället :) För och nackdelar där med antar jag ;)
Om du tror 35mm är en brännvidd du kommer använda så. Fasta objektiv har generellt sett bättre bildkvalité och kan även ha större bländare. Nackdelen med fasta objektiv är ju såklart att man kan bli lite begränsad i vissa situationer. Det handlar ju om vad man prioriterar mest; flexibilitet eller absolut bästa bildkvalité och/eller stor bländare.
Just Fujinon 35/1.4 är ett mycket bra objektiv och ett av Fujis populäraste. Värt att tänka på med det objektivet är dock att autofokusen inte är jättesnabb, men så länge man inte ska fota saker i snabb rörelse med det så är det inga problem.
 
ANNONS