Annons

Köpt en Olympus Pen epl9, dåligt val?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om du tror 35mm är en brännvidd du kommer använda så. Fasta objektiv har generellt sett bättre bildkvalité och kan även ha större bländare. Nackdelen med fasta objektiv är ju såklart att man kan bli lite begränsad i vissa situationer. Det handlar ju om vad man prioriterar mest; flexibilitet eller absolut bästa bildkvalité och/eller stor bländare.
Just Fujinon 35/1.4 är ett mycket bra objektiv och ett av Fujis populäraste. Värt att tänka på med det objektivet är dock att autofokusen inte är jättesnabb, men så länge man inte ska fota saker i snabb rörelse med det så är det inga problem.
Tack.
Okej. Det kommer nog vara ett bra alternativ för mig tror jag. Vid snabba motiv så är det ett zoom som gäller alltid då?
Vet du hur stor nytta ett OIS objektiv kommer göra för bildstabiliteten? Kommer det vara värt att ta hänsyn till det när jag väljer objektiv? Och räcker det kanske att jag har ett objektiv med OIS isåfall och kör resten utan?
 
Om du inte har något emot att köpa från utlandet.



Har bara bra erfarenheter av E-infinity. Finns en tråd på forumet om butiken också.
Vilka låga priser! Dock vågar jag inte ge mig på det där. Speciellt inte att skicka iväg grejer långväga vid reperationer osv. Tack för tips iallafall!
 

Brix

Aktiv medlem
Tack.
Okej. Det kommer nog vara ett bra alternativ för mig tror jag. Vid snabba motiv så är det ett zoom som gäller alltid då?
Vet du hur stor nytta ett OIS objektiv kommer göra för bildstabiliteten? Kommer det vara värt att ta hänsyn till det när jag väljer objektiv? Och räcker det kanske att jag har ett objektiv med OIS isåfall och kör resten utan?
Nja, man behöver inte alltid zoom för snabba motiv, men ofta kan det ju potentiellt vara bättre. Beror ju på din position och hur objektet i fråga rör sig :p

Hur mycket nytta OIS gör beror ju på vad och hur man fotar. Fotar man t.ex handhållet mycket i dåligt ljus kan det vara väldigt användbart. Sen skulle jag också säga att det blir mer användbart desto längre brännvidd man har iom. att det blir skakigare.
 
Nja, man behöver inte alltid zoom för snabba motiv, men ofta kan det ju potentiellt vara bättre. Beror ju på din position och hur objektet i fråga rör sig :p

Hur mycket nytta OIS gör beror ju på vad och hur man fotar. Fotar man t.ex handhållet mycket i dåligt ljus kan det vara väldigt användbart. Sen skulle jag också säga att det blir mer användbart desto längre brännvidd man har iom. att det blir skakigare.
Okej, tack. Efter research så vill jag införskaffa mig ett 35mm f/1.4 men frågan är då, jag har läst att man mulipliceras APS-C kameror med 1.5 eller 1.6 vilket gör att ett 35mm blir till 53mm eller något sådant. Står det trots detta 35mm på objektivet då bara att det är inzoomat med 53mm? Då behöver jag isåfall köpa ett 23mm f/1.4 för att motsvara en brännvidd på 35mm? Jag är ute efter en "normal" 35 mm så vilket fujiobjektiv ska jag då köpa för att motsvara den brännvidden? Om jag köper ett med texten "Fujinon 23mm f/1.4" och att det även står detta på objektivet så köper jag väl då egentligen ett 35mm? Förstår om jag skriver lite rörigt nu men Jag hoppas du förstår hur jag menar :)
 

Brix

Aktiv medlem
Okej, tack. Efter research så vill jag införskaffa mig ett 35mm f/1.4 men frågan är då, jag har läst att man mulipliceras APS-C kameror med 1.5 eller 1.6 vilket gör att ett 35mm blir till 53mm eller något sådant. Står det trots detta 35mm på objektivet då bara att det är inzoomat med 53mm? Då behöver jag isåfall köpa ett 23mm f/1.4 för att motsvara en brännvidd på 35mm? Jag är ute efter en "normal" 35 mm så vilket fujiobjektiv ska jag då köpa för att motsvara den brännvidden? Om jag köper ett med texten "Fujinon 23mm f/1.4" och att det även står detta på objektivet så köper jag väl då egentligen ett 35mm? Förstår om jag skriver lite rörigt nu men Jag hoppas du förstår hur jag menar :)
Nja, alltså, 35mm är alltid 35mm, det är bara att på en APS-C sensor så blir det 1,5 gångers crop och därför motsvarande ungefär 50mm på fullformat. Sen t.ex på en m4/3 sensor så blir det 2 gångers crop. Fast grejen är ju att du själv måste bilda dig en uppfattning om vilken brännvidd som är mest optimal för dig. Vet du i huvudet nu t.ex vilket synfält du får med 23mm respektive 35mm? :)
Det var ju därför jag rekommenderade dig att skaffa ett normalzoom-objektiv, för att lära dig vilka brännvidder du mest kommer fota på.
 
Nja, alltså, 35mm är alltid 35mm, det är bara att på en APS-C sensor så blir det 1,5 gångers crop och därför motsvarande ungefär 50mm på fullformat. Sen t.ex på en m4/3 sensor så blir det 2 gångers crop. Fast grejen är ju att du själv måste bilda dig en uppfattning om vilken brännvidd som är mest optimal för dig. Vet du i huvudet nu t.ex vilket synfält du får med 23mm respektive 35mm? :)
Det var ju därför jag rekommenderade dig att skaffa ett normalzoom-objektiv, för att lära dig vilka brännvidder du mest kommer fota på.
Ok. Så står det fujinon 35mm så är det 35mm på en APS-C som jag köper - det är allt jag behöver veta.;) Vill inte ha så inzoomat som en 50mm. Jag har kollat mycket på youtubers som fotar med olika brännvidder, läst och kollat bilder så Jag har ifall ett hyfsat bra hum.
 
Senast ändrad:

Fredrik O.

Aktiv medlem
Ok. Så står det fujinon 35mm så är det 35mm på en APS-C som jag köper - det är allt jag behöver veta.;) Vill inte ha så inzoomat som en 50mm. Jag har kollat mycket på youtubers som fotar med olika brännvidder, läst och kollat bilder. Jag kan ju inte veta till 100% att det är något jag kommer bli nöjd med, men det gäller ju egentligen ett zoom objektiv med.
Nej, du hade i stort sätt rätt i ditt förra inlägg. :) Utan att komplicera till det så beter sig ett objektiv på 35mm som ett på 50mm på APS-C kameror som Fuji X. Objektiven skrivs alltid i dess korrekta fysiska brännvidd sen får man multiplicera för olika sensorstorlekar, exempelvis 1,5 för APS-C.

Så köper du ett objektiv som det står 50mm så kommer det bete sig som ett 75mm-objektiv (50*1,5=75) på en APS-C-kamera. Vill du ha ett objektiv som beter sig som ett 35mm-objektiv ska du köpa ett som är 23mm (23*1,5=35).

Som denna:

  • Smidigt, ljusstarkt objektiv motsvarande 35mm
 
Senast ändrad:

Bokeh

Aktiv medlem
Är en kamera som är billig, liten och smidig att ta med sig rekommenderar jag dig att titta på Olympus OM-D 10 MKII, bättre kamera för pengarna finns nog inte, sen har du tillgång till både Olympus och Panasonics fina kvalitets objektiv.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tycker diskussion börjar utvecklas till bli mer rörig istället för tydligare.

X-T3 väger 536 gram och förbättrades främsst genom att få snabbare AF-C genom en snabbare processor. Fotar man typ is ishockey, fotboll eller handboll i svagare ljus är den eller X-T4 definitivt bättre. X-T4 är något förbättrad mot X-T3. FAst det stora lyftet med X-T4 är definitivt IBIS.

X-H1 är den kraftigast byggda kameran tänkt för att klara proffskrav. Den väger 136 gram mer än X-T2. X-H1 klarar smällar betydligt bättre än X-T serien. Den har ett betydligt bättre och bekvämare grepp. Tack vare huset är lite större har den också lite större och mer ergonomiska knappar för t-ex tumfokus.

Sensorn i X-T2, X-PRO2 samt X-H1 ger lite mindre agggresivt och synligt brus än den nyare X-T3 sensorn. Något många klagade på när X-T3 lanserades.
Nu är dettta egentligen oväsentligt och syns bara om man pixel-peepar extremt.
Man skall aldrig zooma in till mer än 1:3 när man bedömmer hur det blir vid en utskrift typ A2 eller större.
Så sensorn i X-T3 och X-T2 är helt jämförbara.
Jag gav min X-T2 till min dotter och skaffade X-H1 på grund av det större huset, bättre ergonom,i kraftigare kamerahus samt först och främst IBIS.

När det gäller objektiv så har jag 8 st. Fyra zoom-objektiv och 4 fasta.
Sedan har jag en Fringer adapter som gör jag kan använda mina 12 Canon-objektiv ocm jag så önskar. Allt fungerar på samma sätt men autofokus blir med flera av objektiven långsammar och mindre pricksäkra. Man kan få trycka på tumfokusen ett par gånger för fokus skall sitta perfekt.

Tittar jag vad jag använt under de senaste 4-5 åren så är det normalzoomen som ligger på första plats. Som jag använder dubbelt så mycket som det på plats 2. Det ser likadant ut när jag fotar med Canon.

På plats nummer 2 finns 50-140/2,8 IS vilket motsvara 75-210 mm i FF-termer. Att dessa båda objektiv ligger i topp är nog vanligt en majoritet avfotografer. I mitt fall täcker det området 24 mm till 210 mm.
Det är också den vanligaste objektiv uppställningen vid till exempel bröllop, dop och andra event.

På plats nummer 3 kommer det första fast objektivet, 80/2.8 makro OIS. Fujis troligen skarpaste objektiv som samtidigt har fin bokeh. Jag använder det både för porträtt och makro.
Använder också 35/1,4 och 60/2,4 för porträtt där 60 mm hamnat i skuggan men är ett otroligt bra porträttobjektiv. Skarpare än 35/1,4 men med lite långsammare AF.

När jag strövar runt i Göteborg tar jag ibland med mig enbart fasta objektiv samt X-PRO2 på grund av vikten. Vanligast 18/2, 35/1,4 och 60/2,4 och ibland får också 80/2,8 följa med.
Vad man skall komma ihåg är att när man ofta byter objektiv i en stad så kommer det förr eller senare och oftast förr bli smuts på sensorn.
Ibland tar det bara en dag av fotande så dyker det upp fläckar när man bländar ner.
Jag svabbar sensorn själv så det är inte hela världen. FAst de flesta drar sig för att göra detta utan lämnar in kameran. Det kostar cirka 650 kr varje gång.

Därför blir mitt råd att skaffa först en normalzoom.

Bra zoomar kan idag hålla en klass som gör att de optiskt är lika bra som fasta objektiv. Det man får backa på är ljusstyrkan.

När det gäller vikt på kamerahuset så är jag definitiv beredd att acceptera ett par hekto mer om jag får bättre ergonomi eller andra viktiga egenskaper.

Igår var min kvällspromenad med hunden i närheten av av Björlanda kile. Här finns en stor vik som som är väldigt långgrund och en av hundens favoriter. Här kan han rusa fram som en galning i det grunda vattnet.

Jag hade med mig ett 100-400/4-5,6 OIS plus en 1,4 extender.
Det objektivet väger 1,5 kilo men tack vare det fina greppet på X-H1 kan jag utan problem köra utan batterigrep.
På en X-T3 hade jag behövt sätta på ett grepp för att få bättre balans. Det vet jag sedan tiden då jag körde med X-T2.

Att välja kamera och objektiv är personligt och vad som passar en fotograf kan vara helt fel för någon annan.

För egen del och mitt fotograferande så har Fuji ingen ny modell som skulle ge mig en bättre lösning än den jag redan har. X-H1 är den hos Fuji som mest liknar en 5D serien hos Canon. En typ av kamera jag haft i 15 år.Den kameratyp jag vet passsar mig bäst. JAg får helt enkelt vänta med att uppgradera till det kommer en X-H2 vilket bör vara under nästa år. Den kommer vara Fujis flaggskepp och lär enligt ryktena få en ny sensor med 36 eller 42 Mpix. Denna gång kommer nog Fuji se till den kameran får unika egenskaper som de billigare modellerna inklusive X-T5 inte har.

Här några exempel av olika typ. Tagna med först 16-55/2,8 sedan 50-140/2,8 OIS samt slutligen 100-400/4-5,6 OIS både med och utan extender.
 

Bilagor

Senast ändrad:

Flash Gordon

Aktiv medlem
Okej, tack. Efter research så vill jag införskaffa mig ett 35mm f/1.4 men frågan är då, jag har läst att man mulipliceras APS-C kameror med 1.5 eller 1.6 vilket gör att ett 35mm blir till 53mm eller något sådant. Står det trots detta 35mm på objektivet då bara att det är inzoomat med 53mm? Då behöver jag isåfall köpa ett 23mm f/1.4 för att motsvara en brännvidd på 35mm? Jag är ute efter en "normal" 35 mm så vilket fujiobjektiv ska jag då köpa för att motsvara den brännvidden? Om jag köper ett med texten "Fujinon 23mm f/1.4" och att det även står detta på objektivet så köper jag väl då egentligen ett 35mm? Förstår om jag skriver lite rörigt nu men Jag hoppas du förstår hur jag menar :)
För Canon är faktorn 1,6 och för Sony sensorer som sitter i i många kameror till exempel Nikon och Fuji är faktorn 1,5.
 
Senast ändrad:

Brix

Aktiv medlem
Ok. Så står det fujinon 35mm så är det 35mm på en APS-C som jag köper - det är allt jag behöver veta.;) Vill inte ha så inzoomat som en 50mm. Jag har kollat mycket på youtubers som fotar med olika brännvidder, läst och kollat bilder så Jag har ifall ett hyfsat bra hum.
Nja, alltså, det blir motsvarande 50mm på fullformat som sagt. Så ett 35mm på APS-C kommer vara mer "inzoomat" än ett 35mm på fullformat(som ett 50mm). Och om du t.ex sätter ett 35mm på en m4/3 så blir det motsvarande 70mm på fullformat.

Men du kan ju även som du var inne på fundera på t.ex Fujinon 23/1.4 eller 23/2 som också båda är fina objektiv. Skulle säga att 23mm är en lite bättre allround brännvidd på APS-C då 35mm ibland kan bli lite tight, men det beror ju såklart på vad man fotar.
 
ANNONS