Annons

Klarar Postnord av att leverera?

Produkter
(logga in för att koppla)

SallyIV

Aktiv medlem
Hej,

PostNord sms-aviserar till mig i vissa fall. Av någon anledning hamnar det i min spam-korg (kontrollerade meddelanden som min Nokia kallar det) - och det sms:et syns inte i inkorgen!


-J!
 

ErlandH

Aktiv medlem
De gånger jag haft en liknande leverans har paketet gått till postombudet och jag har fått sms-avisering samma eftermiddag. Posten påstår att man försökt leverera till min adress men misslyckats pga de inte har portkoden. Det märkliga är ju att posten har portkod när deras brevbärare levererar brev ...
 

Canalog

Aktiv medlem
De gånger jag haft en liknande leverans har paketet gått till postombudet och jag har fått sms-avisering samma eftermiddag. Posten påstår att man försökt leverera till min adress men misslyckats pga de inte har portkoden. Det märkliga är ju att posten har portkod när deras brevbärare levererar brev ...
Ja i och för sig..."men brevbärarna - det är ju en helt annan avdelning...(som dessutom bara delar ut brev - inte paket)"
/B
 

PerK

Aktiv medlem
Jag köpte häromdagen ett nytt objektiv från Tyskland på nätet från en fotohandlare där (via eBay), och speditör i Tyskland är DHL-
Men när jag spårade försändelsen idag så såg jag till min ”förskräckelse” att vidaretransporten inom Sverige görs av Postnord.
Varför har inte DHL i Sverige uppdraget att leverera?

Måste le åt din oro. Hade nyligen en liknande sändning och väldigt snabbt hade jag en Postnordkille utanför dörren. Gillar själv DHL bättre men Postnord missar bara ibland, oftast typ 95% funkar det
 

apersson850

Aktiv medlem
Först DÄREFTER kommer paketet att hamna hos Postnords ombud (som oleverbart för utkörning) med brevavisering till mig nån gång nästa vecka... det är det jag menar, ”När du ser att det finns hos ombudet” osv är ju problemet...det är ju det jag inte kommer att få vetskap om förrän jag får brevaviseringen nästa vecka - OK? Och först då kommer jag åt mitt paket hos Postnord-ombudet.
Jag hade ett paket som kom från Tyskland för ett tag sedan. Men jag fick trackingnummer från leverantören, och det gick sen att följa när det lämnades över till Postnord, och då fick ett nytt nummer. Så jag kunde se precis var det var.

Det var beställt och bekräftat med hemleverans, men jag misstänkte att det skulle bli ombudet (Coop, en halv kilometer hemifrån).
Via trackingen kunde jag följa paketet till Toftanäs. Sen blev det Postnord. Paketet åkte vidare till Växjö, vilket är rimiligt, men inte rätt. Därifrån åkte det heller inte till ombudet (jag har lärt mig att även om mitt ombud ligger i Småland, så körs paketen dit direkt från Skåne), utan till stora distributionscentralen i Hässleholm. Det hade passerat där några timmar tidigare, på väg till Växjö.
Kommet så långt stod det i trackingen att nu skulle mottagaren aviseras via brev (telefonnummer fanns angivet) att paketet fanns till avhämtning i Hässleholm. Inte hade de tänkt köra ut det till mitt ombud heller. Jag ringde och kollade att det faktiskt var i Hässleholm, och sen körde jag dit och hämtade det. Brevaviseringen fungerade utmärkt, den kom en dag senare.

Så kan det gå till, med DHL/Postnord. Man får hålla koll på paketspårningen, för så länge de inte fullständigt tappat bort paketet är den korrekt. Allt annat kan bli lite hipp som happ.
 

balan

Aktiv medlem
Det egentliga problemet är att DHL i Tyskland är "vanliga posten" och har inte mycket att göra med DHL i Sverige, även om de är del av bolaget. Så leveranser från Tyskland som går med DHL där lämnas normalt över till motsvarande verksamhet i Sverige, och det är Postnord.

När man väl insett detta förvirrande faktum så är det lättare... :)
DHL i Tyskland är inte samma som Posten i Sverige. Postens motsvarighet i Tyskland heter Deutsche Post.
 

velocio

Aktiv medlem
DHL i Tyskland är inte samma som Posten i Sverige. Postens motsvarighet i Tyskland heter Deutsche Post.
Deutsche Post DHL är moderbolaget, och Tysklands primära postbolag. DHL (paketleveransföretaget vi känner här) ägs av Deutsche Post DHL, men verkar inte som en del av det. När paket i Tyskland lämnas till DHL är det som regel moderbolaget som avses. Och den svenska motsvarigheten är Postnord.
 

pysse

Aktiv medlem
Jag köpte häromdagen ett nytt objektiv från Tyskland på nätet från en fotohandlare där (via eBay), och speditör i Tyskland är DHL-
Men när jag spårade försändelsen idag så såg jag till min ”förskräckelse” att vidaretransporten inom Sverige görs av Postnord.
Varför har inte DHL i Sverige uppdraget att leverera?

Leveransen med Postnord som förväntas komma fram hit om 2 dagar, är i registrerad i Postnord-appen och är markerad som ”Leverans till dörren”...

Jag betror inte Postnord om att kunna genomföra leveransen till min belåtenhet, utan befarar att Postnord kommer att antagligen lämna paketet utanför porten (hyreshus) och heller inte sms:a eller ringa mej strax innan leveransen sker, trots att mitt mobilnummer har funnits med i order- resp leveransuppgifter från början - ”Du var ju inte hemma” ges väl som deras förevändning.
Hur ska jag tackla detta problem?

Jag tror inte att Postnord kommer att kunna ”särbehandla” min leverans och avisera när den ska ske - det har man säkert inte resurser till.

Om jag däremot kunde få avhämta paketet personligen på ett Postnord paket-utlämningsställe skulle jag föredra det.
Hur ska jag göra?
ring postnord och kolla om det kan fixas

själv undviker jag postnord till sista decimal pga tidigare strul med dom
 

PMD

Aktiv medlem
Om Postnord t ex redan vid första registrering av leveransen i sin app skulle låta mottagaren (i förekommande fall) välja mellan utkörning och hämtning hos ombud, så skulle mycket vara vunnet.

Nu står det i min app (lite undanskymt) att avisering per brev kommer att ske - vilket väl betyder att den aviseringen skickas först på ankomstdagen i morgon fredag den 7:e, och bärs ut av brevbäraren till mig tidigast tisdag 11 aug, vilket betyder att här ligger objektivet på en hylla hos Postnord fem dagar extra - jag kunde mycket väl ha användning för gluggen i helgen!
Prova tipset i inlägg #2. Det är inte säkert att du måste vänta på en avisering, utan kan kanske ändra mottagningsmetod från en länk på paketspårningssidan.
 

Larsa Andersson

Aktiv medlem
Be att få hämta ut paketet hos ett ombud eller postnords egna lager. Går bra att göra så i Göteborg. Att få det hemkört blir bara problem när man skall vara anträffbar precis när de kommer med ett spann på 8 timmar. Trodde Postnord var värst ända tills att jag för första gången skulle få ett paket från UPS. Det blev värre än en Monthy Pyton sketch. Det är en för lång historia att berätta här.
 

ajoe

Aktiv medlem
Som andra har påpekat, DHL är ju tyska postverket och har inget med DHL att göra. Jag bor längs lantbrevbärarlinje och beroende på paketets storlek så kan det antingen komma hem direkt med Posten logistik eller så lämnas det till postcenter fvb lantbrevbäraren.

Men det tyska DHL-numret är ju korrekt nummer för sökning hos posten och om det ligger hos postcenter så har jag brukat åka och hämta där.

Men för kunden är det rätt förvirrande både att posten och posten är skilda bolag (logistik och brev) och att DHL och DHL också är helt skilda bolag (express och frakt).

Egendomligt är att försändelser med DHL Express (ej från Tyskland) levereras med DHL till mig, men att DHL Express inte hämtar eftersom lanbrevbärarpostnummer inte existerar hos DHL, men har t o m bett mig lämna på Arlanda.

Jag har dock ännu inte någonsin varit med om att spårbara kollin kommit bort med Posten, DHL, UPS, Fedex, DB/Schenker eller någon.
 

martley

Aktiv medlem
Jag tycker att Postnord trots (eller tack vare) all kritik de fått sköter sig riktigt bra. Jag kan inte påminna en enda försändelse som har försvunnit bortsett från nåt från Kina som fastnat i tullen och när det kommit ett ganska taffligt skrivet SMS om att man måste betala nån avgift så har vi kastat det i tron att det varit en scam. Grejerna brukar oftast vara hela när de kommer fram också, utom när det varit nåt tradera-pucko som trott att det räcker att stoppa in nåt ömtåligt i postens blåa förfrankerade påse utan att fylla på med stötdämpande material.
De distributörer jag har haft mest problem med är UPS och DHL.
UPS påstod en gång att de försökt komma i kontakt med oss ett flertal gånger och hotade med att skicka tillbaka paketet till avsändaren (vilket var jag själv, när jag befann mig i London) trots att vi var hemma hela tiden just för att vänta på och ta emot paketet.
DHL skickade inte ut en avisering om att paketet finns att hämta, men efter några dagars väntan gjorde jag en spårning hos DHL och det visade sig att paketet låg hos ombudet. Två dagar efter att jag hämtat paketet kom aviseringen. Men det kan vara ombuden som inte sköter sig. Postnords app är suverän i jämförelse.
 

Canalog

Aktiv medlem
Det brukar ju hamna hos ett utlämningsställe till slut oavsett. Att de bara dumpat det utanför har jag inte varit med om. Sedan får man ha klart för sig att saker och ting kan gå olika bra på samma ort, med samma aktör, beroende på vilken tjänst det är.

Nu är det ett hyfsat antal år sedan, men när jag fick DHL som inte gick med privattjänsten som hamnar hos ombud, så var det katastrof. De gjorde precis det här med ingen hemma och ingen avi. Jag fick jaga den som skickat och få kollinummer och åka ut till DHL:s terminal i ett industriområde. En gång fick jag en sak från England som gick med PostNord där jag valt snabbare leverans då det andra alternativet föreföll vara barfota springbud. Det visade sig att PostNord kom och ringde på vid kl 9-10 eller något i den stilen, till min minst sagt stora överraskning. Jag har också haft en retur av en stor skrivare och den gick med någon företagsjänst på grund av vikten. Bara att ringa och boka och de kom och hämtade på utsatt tid. Så hur sånt här går beror rätt mycket på. Vissa andra firmor har kommit upp till en timme före utsatt tid på morgonen. Marginellt underhållande. "Öhh, jag står utanför". "Öhh, jag står med fejan full med raklödder, typ" :rolleyes:
Faktiskt - dom KAN leverera! Både till min uppenbara förvåning men också till full belåtenhet (denna gång i alla fall!).

Nu har jag precis fått paketet - jag har suttit "på vakt" sedan 07:30 vid ett vidöppet fönster mot gården för att se om en Postnord-varubil kommer in på gården...men, jag var nyss tvungen att uppehålla mig i köket en stund, för att få lite mat i magen.

Så ringer det på dörren och där står en livs levande Postnord-chaufför med ett paket åt mig...fantastiskt! Jag behövde inte ens kvittera, han såg ju mitt efternamn på dörren!

Bra - prestation över förväntan - hoppas bara att det inte var undantaget som bekräftar regeln!
/B
 

PMD

Aktiv medlem
Postnord har nog lite att göra för att förbättra sitt rykte när en leverans som görs helt enligt rutinerna får omdömet "fantastiskt!". :–)
 

Canalog

Aktiv medlem
Postnord har nog lite att göra för att förbättra sitt rykte när en leverans som görs helt enligt rutinerna får omdömet "fantastiskt!". :–)
Jag håller helt med - trots att det funkade denna gång så kommer jag ändå inte att våga känna mig trygg nästa gång dom ska göra en hemleverans till mig.
/B
 

Makten

Aktiv medlem
Hur det fungerar beror nog mycket på var man bor. Jag beställer massor av cykelgrejer från Tyskland och inte en endaste gång, nånsin, har DHL, UPS eller PN lyckats leverera ett paket till min dörr. Då finns ändå porttelefon. Jag har viss förståelse för att de skiter i att ens försöka eftersom 9 av 10 vanliga människor inte är hemma på en vardag mitt på dan, så varför ska de kliva ur bilen hundra gånger i onödan?

Grundproblemet är att fraktbolagen fortfarande inte i särskilt stor utsträckning erbjuder tjänster som de klarar av att leverera. De flesta skulle säkerligen helst välja att få paketet levererat till ett utlämningsställe direkt, och den möjligheten finns ibland. Men om man beställer från utlandet så betalar man för en tjänst som PN (eller övriga) sen "måste" utföra åt den som skickar varan. Jag som slutkund är för dem helt ointressant, märkligt nog.

Både DHL och UPS kan övertalas per telefon att ge fan i att försöka dela ut paketet, så sparar man någon dag. Obegripligt nog kan detta inte göras på hemsidan trots att de inte på något vis säkerställer att det är mottagaren som ringer och ber om omdirigering. Säkerheten (eller bristen på sådan) är alltså identisk.
PN å sin sida brukar man kunna nå med Facebook Messenger, vilket är ganska smidigt.

En väldigt lurig grej är att det inte alls alltid är PN som tar emot DHL-paket i Sverige. Det kan lika gärna vara DHL Express, eller ännu värre, DHL Freight. De sistnämnda har inga lokala utlämningsställen och kör BARA ur paket på förmiddan. På arbetstid. Då får man i mitt fall hämta i Västberga (bor i Nacka). Därtill kan det stå vid spårning att "hanteras av DHL Express" trots att det är Freight som gör det. Hela deras organisation verkar totalt korrupt.

Hur bökigt det än är så kommer paketen oftast fram eller kan hämtas. Det är bara det onödiga arbetet att spåra skiten som borde rådas bot på. Om speditörerna vet att folk i regel inte är hemma på dagtid så bör de heller ej erbjuda en sån tjänst, eftersom det inte fungerar. Men det har de inte fattat. Än.
 

Bluebike

Aktiv medlem
För ett par år sedan fick jag ett rek varubrev från Tyskland brev (spårbart till Svenska gränsen där det var på en dag, sen tog det några veckor). Och plötsligen låg det i brevlådan, tillsammans med avin att det fanns att hämta ut hos postombudet. Avsändaren kunde begärt ersättning, för till mig kom det aldrig officiellt.

Annars har det mesta funkat, nåt skickat inrikes brev som tagit några veckor på sig.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Om Postnord t ex redan vid första registrering av leveransen i sin app skulle låta mottagaren (i förekommande fall) välja mellan utkörning och hämtning hos ombud, så skulle mycket vara vunnet.

Nu står det i min app (lite undanskymt) att avisering per brev kommer att ske - vilket väl betyder att den aviseringen skickas först på ankomstdagen i morgon fredag den 7:e, och bärs ut av brevbäraren till mig tidigast tisdag 11 aug, vilket betyder att här ligger objektivet på en hylla hos Postnord fem dagar extra - jag kunde mycket väl ha användning för gluggen i helgen!

Tilläggas bör att säljarföretaget och speditören i Tyskland fåt uppgift om mitt mobiltelefonnummer, som antagligen inte vidarebefordrats till Postnord i Sverige.

OK, jag kanske svartmålar, men kreativ kundservice är tyvärr nog bara ett minne blott här i Sverige numera!
Tror man måste inse att den enskilde chauffören som ska köra ut kanske 100-tals paket om dagen inte hinner sms:a eller ringa varje kund i förväg, det kan ju bara inte fungera, eller? Och vad gör han när varannan inte svarar? Låter de paketen gå tillbaka till terminalen? Det skulle snabbt bli miljontals olevererade paket på terminalerna, ohållbart.

Bor man i lägenhet så bör man inte välja "hemleverans" som fraktalternativ, risken är stor att det blir problem.

På vårt företag använder vi en tjänst som heter DHL paket leverans utan kvittens, vilket innebär att DHL kör ut och ställer av paketen på adressen. Kunder som bor lägenhet måste självklart ha en portkod så paketet kan ställas utanför lägenhetsdörren om de inte är hemma. Fungerat förvånansvärt bra i snart 10 år, men visst blir det fel ibland..
 
ANNONS