Annons

Klarar Postnord av att leverera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Canalog

Avslutat medlemskap
Jag köpte häromdagen ett nytt objektiv från Tyskland på nätet från en fotohandlare där (via eBay), och speditör i Tyskland är DHL-
Men när jag spårade försändelsen idag så såg jag till min ”förskräckelse” att vidaretransporten inom Sverige görs av Postnord.
Varför har inte DHL i Sverige uppdraget att leverera?

Leveransen med Postnord som förväntas komma fram hit om 2 dagar, är i registrerad i Postnord-appen och är markerad som ”Leverans till dörren”...

Jag betror inte Postnord om att kunna genomföra leveransen till min belåtenhet, utan befarar att Postnord kommer att antagligen lämna paketet utanför porten (hyreshus) och heller inte sms:a eller ringa mej strax innan leveransen sker, trots att mitt mobilnummer har funnits med i order- resp leveransuppgifter från början - ”Du var ju inte hemma” ges väl som deras förevändning.
Hur ska jag tackla detta problem?

Jag tror inte att Postnord kommer att kunna ”särbehandla” min leverans och avisera när den ska ske - det har man säkert inte resurser till.

Om jag däremot kunde få avhämta paketet personligen på ett Postnord paket-utlämningsställe skulle jag föredra det.
Hur ska jag göra?
 

törnan

Aktiv medlem
Jag har flera gånger senaste tiden fått möjlighet att välja när och hur paket ska levereras med postnord genom att gå in på en länk i deras aviserings-sms, där har jag till exempel kunnat välja att det ska lämnas på mitt lokala utlämningsställe istället för att levereras hem till mig.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det brukar ju hamna hos ett utlämningsställe till slut oavsett. Att de bara dumpat det utanför har jag inte varit med om. Sedan får man ha klart för sig att saker och ting kan gå olika bra på samma ort, med samma aktör, beroende på vilken tjänst det är.

Nu är det ett hyfsat antal år sedan, men när jag fick DHL som inte gick med privattjänsten som hamnar hos ombud, så var det katastrof. De gjorde precis det här med ingen hemma och ingen avi. Jag fick jaga den som skickat och få kollinummer och åka ut till DHL:s terminal i ett industriområde. En gång fick jag en sak från England som gick med PostNord där jag valt snabbare leverans då det andra alternativet föreföll vara barfota springbud. Det visade sig att PostNord kom och ringde på vid kl 9-10 eller något i den stilen, till min minst sagt stora överraskning. Jag har också haft en retur av en stor skrivare och den gick med någon företagsjänst på grund av vikten. Bara att ringa och boka och de kom och hämtade på utsatt tid. Så hur sånt här går beror rätt mycket på. Vissa andra firmor har kommit upp till en timme före utsatt tid på morgonen. Marginellt underhållande. "Öhh, jag står utanför". "Öhh, jag står med fejan full med raklödder, typ" :rolleyes:
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag har fått ett flertal försändelser från utlandet med DHL fram till Sverige och Postnord inom landet. Det har fungerat utmärk, även om jag inte fått leverans till dörren de gånger det tydligen skulle vara det utan fått hämta hos ombud. En av dessa gånger har jag fått möjlighet att välja via Postnords app mellan leverans till dörren eller hämta hos ombud, en ganska ny funktion tror jag. Jag skulle inte vara orolig.
 

afe

Aktiv medlem
Postnords pakettjänster fungerar bra i majoriteten av alla fall (vi skickar ungefär 35 000 paket om året från jobbet till privatpersoner). Vi tar emot paket som levereras med alla stora aktörer, och där är Postnord vare sig sämre eller bättre än t.ex. UPS eller DHL.

Jag kanske haft tur, men jag har aldrig råkat ut för ett försvunnet eller förstört paket från någon leverantör när jag handlat privat på nätet.

Något som däremot inte fungerar med Postnord är vanliga brev - de kan ta allt mellan 1 dag till 3 veckor på sig att komma fram.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Ja få se hur det går. Tyvärr är det väl så nuförtiden att servicekänsla och kreativitet när det gäller att tänka sig in i kundens situation har devalverats rätt så ordentligt. Det är en attityd som blir allt vanligare - ....”det är inte mitt/vårt problem...handla nån annanstans då...!”
/B
 

larsol

Aktiv medlem
Jag köpte häromdagen ett nytt objektiv från Tyskland på nätet från en fotohandlare där (via eBay), och speditör i Tyskland är DHL-
Men när jag spårade försändelsen idag så såg jag till min ”förskräckelse” att vidaretransporten inom Sverige görs av Postnord.
Varför har inte DHL i Sverige uppdraget att leverera?

Leveransen med Postnord som förväntas komma fram hit om 2 dagar, är i registrerad i Postnord-appen och är markerad som ”Leverans till dörren”...

Jag betror inte Postnord om att kunna genomföra leveransen till min belåtenhet, utan befarar att Postnord kommer att antagligen lämna paketet utanför porten (hyreshus) och heller inte sms:a eller ringa mej strax innan leveransen sker, trots att mitt mobilnummer har funnits med i order- resp leveransuppgifter från början - ”Du var ju inte hemma” ges väl som deras förevändning.
Hur ska jag tackla detta problem?

Jag tror inte att Postnord kommer att kunna ”särbehandla” min leverans och avisera när den ska ske - det har man säkert inte resurser till.

Om jag däremot kunde få avhämta paketet personligen på ett Postnord paket-utlämningsställe skulle jag föredra det.
Hur ska jag göra?
Varför beklaga sig i förtid och inte invänta besked från posten.
 

esbtse

Aktiv medlem
Jag köpte häromdagen ett nytt objektiv från Tyskland på nätet från en fotohandlare där (via eBay), och speditör i Tyskland är DHL-
Men när jag spårade försändelsen idag så såg jag till min ”förskräckelse” att vidaretransporten inom Sverige görs av Postnord.
Varför har inte DHL i Sverige uppdraget att leverera?

Leveransen med Postnord som förväntas komma fram hit om 2 dagar, är i registrerad i Postnord-appen och är markerad som ”Leverans till dörren”...

Jag betror inte Postnord om att kunna genomföra leveransen till min belåtenhet, utan befarar att Postnord kommer att antagligen lämna paketet utanför porten (hyreshus) och heller inte sms:a eller ringa mej strax innan leveransen sker, trots att mitt mobilnummer har funnits med i order- resp leveransuppgifter från början - ”Du var ju inte hemma” ges väl som deras förevändning.
Hur ska jag tackla detta problem?

Jag tror inte att Postnord kommer att kunna ”särbehandla” min leverans och avisera när den ska ske - det har man säkert inte resurser till.

Om jag däremot kunde få avhämta paketet personligen på ett Postnord paket-utlämningsställe skulle jag föredra det.
Hur ska jag göra?
Skickat med Postnord och postförskott 2 ggr i år från Cyberphoto utan problem och en gång från Photax utan problem. En gång från Photax förra året utan problem. Kommer beställa ännu en lins med postförskott i år om jag har jobbet kvar.
 

afe

Aktiv medlem
Skickat med Postnord och postförskott 2 ggr i år från Cyberphoto utan problem och en gång från Photax utan problem. En gång från Photax förra året utan problem. Kommer beställa ännu en lins med postförskott i år om jag har jobbet kvar.
Postförskott är kanske inte så relevant i sammanhanget, eftersom dylika försändelser alltid måste gå via ombud (eftersom de måste betalas innan de kan uthämtas).
 

velocio

Aktiv medlem
Jag köpte häromdagen ett nytt objektiv från Tyskland på nätet från en fotohandlare där (via eBay), och speditör i Tyskland är DHL-
Men när jag spårade försändelsen idag så såg jag till min ”förskräckelse” att vidaretransporten inom Sverige görs av Postnord.
Varför har inte DHL i Sverige uppdraget att leverera?
Det egentliga problemet är att DHL i Tyskland är "vanliga posten" och har inte mycket att göra med DHL i Sverige, även om de är del av bolaget. Så leveranser från Tyskland som går med DHL där lämnas normalt över till motsvarande verksamhet i Sverige, och det är Postnord.

När man väl insett detta förvirrande faktum så är det lättare... :)
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Det egentliga problemet är att DHL i Tyskland är "vanliga posten" och har inte mycket att göra med DHL i Sverige, även om de är del av bolaget. Så leveranser från Tyskland som går med DHL där lämnas normalt över till motsvarande verksamhet i Sverige, och det är Postnord.

När man väl insett detta förvirrande faktum så är det lättare... :)
Ja det förklarar ju varför Postnord fått ta över här. Men det ändrar ju inte mycket - jag är fortfarande skeptisk mot att det kommer att funka,
men gör det det så är jag nöjd.
/B
 

gunte

Aktiv medlem
Har aldrig haft något problem med vare sig postnord, schenker eller dhl.
Däremot skulle ett paket levereras till dörr med ups en dag förra veckan och trots att jag var hemma hela dagen kom det inget. Efter lite sökning på leveranssidan då var det levererat till ombud och orsaken var att jag inte varit anträffbar ?? Inget sms, inget telefonsamtal..
 

ztenlund

Aktiv medlem
Har aldrig haft något problem med vare sig postnord, schenker eller dhl.
Däremot skulle ett paket levereras till dörr med ups en dag förra veckan och trots att jag var hemma hela dagen kom det inget. Efter lite sökning på leveranssidan då var det levererat till ombud och orsaken var att jag inte varit anträffbar ?? Inget sms, inget telefonsamtal..
Jag har sett uppgifter förutom om att UPS inte behagar tillhandahålla tjänstetelefon så att de får ringa på sin egen. Utifrån numret när jag fick en sådan leverans är det inte omöjligt, men jag kan inte säkert bekräfta det heller.

Det där var annars en klassiker förut när man fick företagspaket skickat till privatadress med Posten/PostNord. Numera säger det rakt ut att de inte kör ut motsvarande tjänst till det de anser är privatadresser.
 

velocio

Aktiv medlem
Jag har sett uppgifter förutom om att UPS inte behagar tillhandahålla tjänstetelefon så att de får ringa på sin egen. Utifrån numret när jag fick en sådan leverans är det inte omöjligt, men jag kan inte säkert bekräfta det heller.

Det där var annars en klassiker förut när man fick företagspaket skickat till privatadress med Posten/PostNord. Numera säger det rakt ut att de inte kör ut motsvarande tjänst till det de anser är privatadresser.
Hmm, går de på namnet då? För de kan ju inte veta om man driver sitt företag från bostaden...
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Har aldrig haft något problem med vare sig postnord, schenker eller dhl.
Däremot skulle ett paket levereras till dörr med ups en dag förra veckan och trots att jag var hemma hela dagen kom det inget. Efter lite sökning på leveranssidan då var det levererat till ombud och orsaken var att jag inte varit anträffbar ?? Inget sms, inget telefonsamtal..
Samma har jag råkat ut för med just UPS.
Med PostNord har det också hänt att jag fått hämta paket hos ombud trots att jag varit hemma hela dagen då de menar att de försökt leverera. Men jag har nära till ombudet så det är ingen stor grej. Och det aviserades tydligt så jag behövde aldrig vara detektiv.

Problem med stölder som PostNord har (har haft?) har fått stora proportioner i media. Jag gissar att det trots allt är en mycket liten andel försändelser som drabbas av detta.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Om Postnord t ex redan vid första registrering av leveransen i sin app skulle låta mottagaren (i förekommande fall) välja mellan utkörning och hämtning hos ombud, så skulle mycket vara vunnet.

Nu står det i min app (lite undanskymt) att avisering per brev kommer att ske - vilket väl betyder att den aviseringen skickas först på ankomstdagen i morgon fredag den 7:e, och bärs ut av brevbäraren till mig tidigast tisdag 11 aug, vilket betyder att här ligger objektivet på en hylla hos Postnord fem dagar extra - jag kunde mycket väl ha användning för gluggen i helgen!

Tilläggas bör att säljarföretaget och speditören i Tyskland fåt uppgift om mitt mobiltelefonnummer, som antagligen inte vidarebefordrats till Postnord i Sverige.

OK, jag kanske svartmålar, men kreativ kundservice är tyvärr nog bara ett minne blott här i Sverige numera!
 

Wilhelm

Aktiv medlem
När du ser att det finns hos ombudet brukar det inte vara något problem att hämta om man har kollinummret.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
När du ser att det finns hos ombudet brukar det inte vara något problem att hämta om man har kollinummret.
Jag tror inte att du har förstått problematiken...

...i Postnords uppdrag från den tyske säljaren och DHL i Tyskland, ligger intruktionen att leverera hem till dörren. I morron fredag kommer sannolikt en Postnord varubil att försöka leverera paktetet på min adress utan att ha vare sig portkod eller mitt mobiltelefonnummer. Och när detta kommer att ske under dagen ven nog ingen.

Först DÄREFTER kommer paketet att hamna hos Postnords ombud (som oleverbart för utkörning) med brevavisering till mig nån gång nästa vecka... det är det jag menar, ”När du ser att det finns hos ombudet” osv är ju problemet...det är ju det jag inte kommer att få vetskap om förrän jag får brevaviseringen nästa vecka - OK? Och först då kommer jag åt mitt paket hos Postnord-ombudet.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Av dina skriverier anar jag att du har ett kollinummer. Har du kontaktat Postnord och frågar om paketet kommer att aviseras med valmöjlighet mellan dörrleverans och ombudsleverans och om det i så fall är möjligt att göra valet direkt? Du får kanske beskedet att det kommer att levereras till ombud per automatik vilket hänt mig med hänvisning till att paketet varit för stort att gå ner i brevlådan.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Av dina skriverier anar jag att du har ett kollinummer. Har du kontaktat Postnord och frågar om paketet kommer att aviseras med valmöjlighet mellan dörrleverans och ombudsleverans och om det i så fall är möjligt att göra valet direkt? Du får kanske beskedet att det kommer att levereras till ombud per automatik vilket hänt mig med hänvisning till att paketet varit för stort att gå ner i brevlådan.
Bra förslag som jag själv har funderat på...värt att försöka i a f.

Jag hade ett motsvarande problem med en UPS- leverans för någon tid sedan. Då lyckades jag få fram namnet på den lokale speditören här i stan (UPS hade tydligen inget eget utlämningsombud här) och genom ett mail till den lokale speditören lyckades jag att få chauffören att ringa mig på mobilen en stund innan leveransen skulle ske. Så det funkade till sist den gången.

Men det var ju definitivt inte UPS förtjänst - samma fråga till UPS per mai (om att få bli telefonaviserad strax före leverans) avböjdes raskt och bestämt av UPS! Det var ju den lokale speditören som visade serviskänsla!
/B
 
ANNONS