Annons

Klarar Postnord av att leverera?

Produkter
(logga in för att koppla)

velocio

Aktiv medlem
Jag hade önskat att man skulle kunna regga sig som kund hos Postnord och gratis få välja om en hemleverans ska gå direkt till utlämningsställe utan leveransförsök (eftersom hemleverans alltid tar en dag extra för PN). Mot en avgift skulle man också kunna få hemleverans på allt, eller egenvalda, leveranser, trots att originalfrakten är till utlämningsställe.

I dag är det enbart det val avsändaren gjort som räknas, och mottagaren är aldrig PN:s kund, utan det är avsändaren som är det. PN har därför inga skyldigheter mot mottagaren. Beställer man t ex från Tyskland blir det så gott som alltid hemleverans, eftersom de fortfarande är djupt nere i hemmafrusystemet, så det är nästan alltid nån hemma dagtid och kan ta emot. De kan inte förstå hur man som svensk hellre skulle vilja ha leverans direkt till utlämningsställe.

PN skulle med väldigt lite "produktutveckling" kunna göra leveranserna oerhört flexibla för mottagarna, och få en slant extra för det.
 

Zebulah

Aktiv medlem
Vi som bor uppe i norr är nog rätt lyckligt lottade när det gäller paketleverans. Går inte att klaga på något av företagen som levererar paket. Lämnat utanför dörren med olåsta portar - inget som helst problem. Här stjäl inte grannarna av varandra vilket kanske inte är företagens förtjänst.

Men ska man ranka hur lång tid det tar från södra delen av landet så är Postnord i en helt egen klass. När något företag använder sig av Bring vill man bara "ta livet av sig" om man har något som helst krav på leveranstid. Allt under fem arbetsdagar blir man glad över.

För övrigt har jag beställt både från England och Tyskland och kan definitivt inte klaga på leveranstiderna därifrån heller.

Det som nog förvånade mig mest var när jag väntade på en julklapp i julas och Schenker körde över helgen. Det har INGET annat företag någonsin gjort när man spårar ett paket.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag hade önskat att man skulle kunna regga sig som kund hos Postnord och gratis få välja om en hemleverans ska gå direkt till utlämningsställe utan leveransförsök (eftersom hemleverans alltid tar en dag extra för PN).
Postnord har sådan tjänst. Den heter FlexChange, men som du har upptäckt så är det alltid avsändaren som är Postnords kund.
 

PMD

Aktiv medlem
Beställer man t ex från Tyskland blir det så gott som alltid hemleverans, eftersom de fortfarande är djupt nere i hemmafrusystemet, så det är nästan alltid nån hemma dagtid och kan ta emot. De kan inte förstå hur man som svensk hellre skulle vilja ha leverans direkt till utlämningsställe.
Jag skulle gärna få leverans till min arbetsplats, men det brukar vara lite krångligt att få det att fungera.
 

StanM

Aktiv medlem
För min del har leveranserna från Postnord kommit i tid. Det jag kan reta mig på, är att kundtjänst verkar strunta i mitt val av utlämningsställe. Vi kan välja mellan två utlämningsställen.
1. Vår lokala ICA-butik som ligger ca 1.2 km bort
2. En Preem-mack som ligger ca 2,5 km bort
Jag har både mailat och ringt kundtjänst ett antal gånger att vi vill ha utlämningsställe 1.
Mailen besvaras inte och när man ringer kundtjänst får man ett 'ja, ja, det ordnar vi' som svar. Men likväl förb...kommer paketen till utlämningsställe 2. Men de kommer i tid.

Däremot ar min erfarenhet av UPS riktigt negativ och jag skall göra allt jag kan för att undvika UPS som pesten. Men det är inte en punkt för denna tråd om Postnord.
 

velocio

Aktiv medlem
Postnord har sådan tjänst. Den heter FlexChange, men som du har upptäckt så är det alltid avsändaren som är Postnords kund.
Ja, men det är ju nåt annat än det jag beskriver. Jag menar en tjänst där jag blir kund hos PN som mottagare. Avsändaren skickar som de vill, men mot ingen eller extra ersättning från mig kan jag sen styra om, beroende på om jag vill lägga till hemleverans (avgiftsbelagt) eller avstyra hemleverans (kostnadsfritt). Oavsett vem avsändaren är, och oavsett vilket leveransalternativ avsändaren har valt.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, Flexchange är något som Postnords kund måste köpa av Postnord för att kunna erbjuda som alternativ för leverans till dig.

Att mottagaren av en försändelse skulle bli kund hos ett fraktbolag tror jag inte kommer att ske i brådrasket. Fraktbolagen vill knappast ha två kunder för samma tjänst, samtidigt.
 

velocio

Aktiv medlem
Ja, Flexchange är något som Postnords kund måste köpa av Postnord för att kunna erbjuda som alternativ för leverans till dig.

Att mottagaren av en försändelse skulle bli kund hos ett fraktbolag tror jag inte kommer att ske i brådrasket. Fraktbolagen vill knappast ha två kunder för samma tjänst, samtidigt.
Jag vet hur det ser ut i dag, men för PN skulle det inte innebära några bekymmer, utan tvärt om kunna ge extra klirr i kassan och nöjdare mottagare (även om de i dag inte är kunder). Däremot måste de förstås tala om i sina villkor för tjänsterna att de erbjuder mottagarna att styra om efter eget behag.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
För min del har leveranserna från Postnord kommit i tid. Det jag kan reta mig på, är att kundtjänst verkar strunta i mitt val av utlämningsställe. Vi kan välja mellan två utlämningsställen.
1. Vår lokala ICA-butik som ligger ca 1.2 km bort
2. En Preem-mack som ligger ca 2,5 km bort
Jag har både mailat och ringt kundtjänst ett antal gånger att vi vill ha utlämningsställe 1.
Mailen besvaras inte och när man ringer kundtjänst får man ett 'ja, ja, det ordnar vi' som svar. Men likväl förb...kommer paketen till utlämningsställe 2. Men de kommer i tid.

Däremot ar min erfarenhet av UPS riktigt negativ och jag skall göra allt jag kan för att undvika UPS som pesten. Men det är inte en punkt för denna tråd om Postnord.
Hela registreringen av ditt paket hos avsändaren är i de flesta fall helt automatiserat, den väljer det uthämtningställe som systemet har inlagt som det närmaste till din gatuadress och postnummer, sen om det är fel info så skiter ju ändå det automatiserade systemet i det.
Som småföretagare inom webbhandel så måste vi fortfarande registrera alla paket manuellt hos vår speditör, annars så skulle vi få hälften i retur, och såna kostnader skulle tvinga oss att lägga ner verksamheten.

Det stora problemet är att VÄLDIGT många inte förstår hur viktigt det är att fylla i 100% korrekta uppgifter och sedan kontrollera en gång extra innan man klickar på "Beställ".

Hade vi haft automatiserad paketregistrering så hade det blivit error varje gång någon fyllt i ett för kort mobilnummer, ett för långt mobilnummer, , fyllt i ett fast telefonnummer istället för mobil (inget leverans-sms), en felaktig mail-adress, ett felaktigt postnummer, en adress som inte existerar, en konstig kommentar i kommentarsfältet som är luddig så man måste kontakta kunden så allt blir som de tänkt sig med ordern/ leveransen.

Det är ett detektivarbete varenda dag för att folk ska få sina grejer snabbt och bekymmersfritt, vilka de flesta dagar är ganska roligt och kunderna är oftast väldigt tacksamma för den personliga servicen när man tex ringer för att de har 10 mil till närmaste uthämtningsställe enligt speditörens system.

MEN, ibland tappar man verkligen tron på mänskligheten och samhället när folk är så totalt sönderstressade att de varken klarar av att fylla i sin egen adress, mail eller mobilnummer korrekt.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Jag vet hur det ser ut i dag, men för PN skulle det inte innebära några bekymmer, utan tvärt om kunna ge extra klirr i kassan och nöjdare mottagare (även om de i dag inte är kunder). Däremot måste de förstås tala om i sina villkor för tjänsterna att de erbjuder mottagarna att styra om efter eget behag.
Det du skrev inom parenteser är nyckeln till varför ditt förslag knappast kommer att realiseras.
 

velocio

Aktiv medlem
Det du skrev inom parenteser är nyckeln till varför ditt förslag knappast kommer att realiseras.
Jag bryr mig egentligen inte om vad du och andra anser. Detta skulle PN kunna införa nästa år, och i ett slag öka intäkterna, minska onödiga utkörningar och förbättra ryktet som leverantör i Sverige. Allt utan att nån enda part lider skada.

Det är ett rätt befängt system vi har i dag att avsändaren är kunden och mottagaren egentligen inte ens är en part i processen. Medeltida. Mottagaren ska självklart vara kunden!
 

chanel55

Aktiv medlem
Har både skickat och mottagit paket med postnord, de senaste 2 åren har de blivit mycket bättre på att leverera. inte haft ett skadat paket på den tiden, men många av chaufförerna skulle defenitivt behöva skärpa sig i bemötande av kunden.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag bryr mig egentligen inte om vad du och andra anser. Detta skulle PN kunna införa nästa år, och i ett slag öka intäkterna, minska onödiga utkörningar och förbättra ryktet som leverantör i Sverige. Allt utan att nån enda part lider skada.

Det är ett rätt befängt system vi har i dag att avsändaren är kunden och mottagaren egentligen inte ens är en part i processen. Medeltida. Mottagaren ska självklart vara kunden!
Jag håller med men det hjälper nog inte för att förmå fraktbolagen att införa funktioner av det slaget.

Om mottagaren ska vara kund så skulle nog fraktbolaget kräva att mottagaren beställer frakten.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Jag håller med men det hjälper nog inte för att förmå fraktbolagen att införa funktioner av det slaget.

Om mottagaren ska vara kund så skulle nog fraktbolaget kräva att mottagaren beställer frakten.
Och det är kanske så systemet borde ha sett ut från början? Du köper något online och i kassan beställer du som kund också frakten av speditören när du slutför köpet?
 

PMD

Aktiv medlem
Det vore nog en förbättring, men det nuvarande system är ju inte konstruerat från noll utan har en massa historiskt bagage.
 

Makten

Aktiv medlem
Du är inte fraktbolagens kund. Fraktbolagen får betalt av den som vill få en vara skickad.
Som får betalt av mig. Det var bara en tidsfråga innan nån näsvis fåntratt skulle försöka glänsa genom att påpeka det alla redan vet och vars brist på logik var min poäng.
 

PMD

Aktiv medlem
Hej Martin!

Att du betalar fraktbolagets kund ändrar inte det faktum att fraktbolaget inte har dig som kund. Att mottagaren av en försändelse inte är fraktbolagets kund är centralt i den här diskussionen, och det är bra om alla är medvetna om det.

Hälsningar från en näsvis fåntratt som hoppas att du har en bättre dag i morgon!
 

apersson850

Aktiv medlem
Det stora problemet är att VÄLDIGT många inte förstår hur viktigt det är att fylla i 100% korrekta uppgifter och sedan kontrollera en gång extra innan man klickar på "Beställ".
Då och då får jag avisering om att hämta ut paket på nåt ställe i mellersta Sverige. Det är förstås inte mitt paket, men uppenbarligen har någon knappat in fel mobilnummer. Och han gör om det, för det har hänt flera gånger. Eller så har han registrerat ett nummer hos en leverantör, så de använder fel nummer hela tiden.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Då och då får jag avisering om att hämta ut paket på nåt ställe i mellersta Sverige. Det är förstås inte mitt paket, men uppenbarligen har någon knappat in fel mobilnummer. Och han gör om det, för det har hänt flera gånger. Eller så har han registrerat ett nummer hos en leverantör, så de använder fel nummer hela tiden.
Japp, händer oss flera ggr om året att någon ringer och frågar om en paketavisering när de inte beställt något. Vi blir förstås väldigt tacksamma när folk ringer, för då kan vi försöka få tag i kunden så de får veta att ett paket ligger o väntar på uthämtningstället.

Ett annat problem jag kom på nu är att vår speditör har slutat skicka ut avisering via brev efter 2 sms-påminnelser, vilket ökat problemen med icke uthämtade paket.. Tycker de borde kunde skicka ut mail-avisering automatiskt efter några dagar så vi slapp gå igenom manuellt o maila kunder som inte fått nåt aviserings-sms..

Kanske ska tillägga att det fortfarande finns de som tror att paket som inte hämtas ut automatiskt skickas tillbaka till avsändaren utan att det kostar något, SÅ ÄR DET INTE!

Sen tycker jag det är lite konstigt att folk inte hör av sig när de inte fått någon avisering efter en vecka? Oftast hör de av sig efter att paketet gått i retur (i de fall vi missat att kontakta kunder med outlösta paket) efter över 2 veckor (paketen ligger i 2 veckor på uthämtningsstället innan de returneras)..
Handlar genomsnitts-svensken så mycket från Kina att de tror att alla paket tar flera månader, eller shoppar de så mycket så de inte minns vad de handlat eller från vilka företag?
 
Senast ändrad:
ANNONS