PMD
Aktiv medlem
Du menar nog mer eller mindre än 263.15 Kelvin.Eller ska vi kanske säga mer eller mindre än 263,15 Fahrenheit istället?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du menar nog mer eller mindre än 263.15 Kelvin.Eller ska vi kanske säga mer eller mindre än 263,15 Fahrenheit istället?
En banan kan vara mindre än en annan. Antingen är den då kortare eller smalare eller både och. Men fem myror är fler än fyra elefanterJovisst " mindre " blir lite speciellt, ofta syftar det väl tex små bananer att dom är mindre än normalt, mindre behöver hjälpord som en mindre mängd av pixlar, men mycket enklare att skriva färre. banan känns igen så klart, men kan skrivas ihop med helt annan betydelse " Racerbanan "
den kan vara krokig som en banan förstås.
Ordet mål kan plockas in i otaliga versioner, vi svenskar känner dom olika direkt, det ställde till det en del för en arbetskamrat jag hade från Filippinerna.
Uttrycket "dubbelt så varmt" används också nästa alltid felaktigt. 20°C är inte dubbelt så varmt som 10°C.
293.15°C är dubbelt så varmt som 10°C.
Men det är väl en mindre del av befolkningen som är medveten hur det sambandet ser ut.
Helt rätt.Du menar nog mer eller mindre än 263.15 Kelvin.
Om man börjar blanda in enheter i det redan till synes svåra så blir allt hopplöst! Otack så hemskt mycket för att jag nu fått en ny sak att irritera mig påUttrycket "dubbelt så varmt" används också nästa alltid felaktigt. 20°C är inte dubbelt så varmt som 10°C.
Men det är väl en mindre del av befolkningen som är medveten hur det sambandet ser ut.
En lins är mindre än det objektiv den sitter i!En önskan som bör kunna höra hemma i denna tråd: Snälla alla ni som skriver på svenska här på FS, skriv lins när ni menar just det, och skriv objektiv när det är det som avses.
/ FiCa1
Ordet mindre används inte alltid strikt matematiskt:
Uttrycket "mindre än 10 grader kallt", stämmer det in på -15° eller -5° ?
Med de kunskaper i matematik jag har kvar sedan skolan jag slutade för länge sen skulle jag välja -15°.
Uttrycket "dubbelt så varmt" används också nästa alltid felaktigt. 20°C är inte dubbelt så varmt som 10°C.
Fast hade du haft kvar lite mer kunskaper i svenska (läsförståelse t ex) hade du tänkt att ”mindre än 10” ska läsas ihop och tolkas innan man fortsätter med ”grader kallt”.
(Det blir lättare om man, som Falumas, byter ut ”mindre” mot ”färre”.)
Du menar nog mer eller mindre än 263.15 Kelvin.
Jag avser inte så värst mycket i det sammanhanget, utan påpekade enbart misstaget att använda Fahrenheit när det borde vara Kelvin (vilken författaren av det inlägg jag kommenterade höll med om).Högre eller lägre menar du väl? En nivå kan knappast vara mer eller mindre eller avser du antalet grader som en mängd grader?
Jag har nog aldrig hört eller sett uttrycket "Mindre än 10 grader kallt", måste vara något nytt påfund som jag missat. Så jag skulle tolka att någon som säger 10 grader kallt är en fryslort eller möjligtvis att det är någon som värderar estetisk klädsel betydligt högre än väderanpassad.
Mindre kallt än -10 passar på -5
Mindre varmt än -10 passar på -15
Ju mer man lär sig desto mindre fattar man att man vet.
Man kunde också använda bilatlasen för att vara lite mindre osäker på vägen