Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mindre

Produkter
(logga in för att koppla)
Jovisst " mindre " blir lite speciellt, ofta syftar det väl tex små bananer att dom är mindre än normalt, mindre behöver hjälpord som en mindre mängd av pixlar, men mycket enklare att skriva färre. banan känns igen så klart, men kan skrivas ihop med helt annan betydelse " Racerbanan "
den kan vara krokig som en banan förstås.

Ordet mål kan plockas in i otaliga versioner, vi svenskar känner dom olika direkt, det ställde till det en del för en arbetskamrat jag hade från Filippinerna.
En banan kan vara mindre än en annan. Antingen är den då kortare eller smalare eller både och. Men fem myror är fler än fyra elefanter

Uttrycket "dubbelt så varmt" används också nästa alltid felaktigt. 20°C är inte dubbelt så varmt som 10°C.
293.15°C är dubbelt så varmt som 10°C.

Men det är väl en mindre del av befolkningen som är medveten hur det sambandet ser ut.

Helt enig.

Hela konceptet med att uttrycka en temperatur som dubbelt så varm eller dubbelt så kall är felaktig, om det man egentligen menar är att uttrycka att temperaturen är det dubbla avståndet från nollpunkten på Celsiusskalan jämfört med den temperatur man refererar mot.

En önskan som bör kunna höra hemma i denna tråd: Snälla alla ni som skriver på svenska här på FS, skriv lins när ni menar just det, och skriv objektiv när det är det som avses.

/ FiCa1

Uttrycket "dubbelt så varmt" används också nästa alltid felaktigt. 20°C är inte dubbelt så varmt som 10°C.

Men det är väl en mindre del av befolkningen som är medveten hur det sambandet ser ut.
Om man börjar blanda in enheter i det redan till synes svåra så blir allt hopplöst! Otack så hemskt mycket för att jag nu fått en ny sak att irritera mig på :)
Jag ska från och med nu lägga mer tid på att utrota orden "dubbelt", "hälften" och "gånger."

M V H /2x

#ackomflervorematematiker

Ordet mindre används inte alltid strikt matematiskt:
Uttrycket "mindre än 10 grader kallt", stämmer det in på -15° eller -5° ?
Med de kunskaper i matematik jag har kvar sedan skolan jag slutade för länge sen skulle jag välja -15°.

Jag har nog aldrig hört eller sett uttrycket "Mindre än 10 grader kallt", måste vara något nytt påfund som jag missat. Så jag skulle tolka att någon som säger 10 grader kallt är en fryslort eller möjligtvis att det är någon som värderar estetisk klädsel betydligt högre än väderanpassad.

Mindre kallt än -10 passar på -5
Mindre varmt än -10 passar på -15

Kallt och varmt är ganska godtyckliga begrepp. Jag brukar sätta på långbyxor vid -5, andra tycker det är dags för långbyxor redan vid +20.

Så om någon säger dubbelt så varmt får man nog anta att personen upplever det som dubbelt så varmt, vilket borde ske hos dom flesta innan 293°C om det jämförs med 10°C.

När det kommer till vatten brukar rätt många kalla 15°C för jävligt kallt.

Fast hade du haft kvar lite mer kunskaper i svenska (läsförståelse t ex) hade du tänkt att ”mindre än 10” ska läsas ihop och tolkas innan man fortsätter med ”grader kallt”.

(Det blir lättare om man, som Falumas, byter ut ”mindre” mot ”färre”.)

Hur i all världen kan någon tänka, skriva eller säga att en temperatur skulle kunna vara mindre? En temperatur kan bara vara lägre eller högre!

Men för all del, det finns de som påstår att ett pris kan vara billigare eller dyrare. Det kan ju vara sant om det gäller ett pris i betydelsen prispokal eller annat föremål som skall användas som pris i exempelvis en tävling. Annars lär priset vara högre eller lägre om det avser priset på en vara och som då indikerar en nivå.

Högre eller lägre menar du väl? En nivå kan knappast vara mer eller mindre eller avser du antalet grader som en mängd grader?
Jag avser inte så värst mycket i det sammanhanget, utan påpekade enbart misstaget att använda Fahrenheit när det borde vara Kelvin (vilken författaren av det inlägg jag kommenterade höll med om).

Annars håller jag med.

Jag har nog aldrig hört eller sett uttrycket "Mindre än 10 grader kallt", måste vara något nytt påfund som jag missat. Så jag skulle tolka att någon som säger 10 grader kallt är en fryslort eller möjligtvis att det är någon som värderar estetisk klädsel betydligt högre än väderanpassad.

Mindre kallt än -10 passar på -5
Mindre varmt än -10 passar på -15

Det har gått några dagar, och jag tänkte varför använde jag ordet mindre överhuvudtaget, ett ord som jag i eftertanken nu i princip aldrig använder, fungera i och för sig om man skriver i hop det med flera hjälpord, men blir onödiga meningar, försa om inte " mindre " används oftare inom alla matprogram/bakning som man ser, nej det håller nog inte eller, en sak att prata om olika mått än att skriva dom på receptet, till denna kaka använder jag lite mindre mjöl än vad jag gjorde till den förra kakan som skall vara mera bastant sägs under programmets tex.

Ju mer man lär sig desto mindre fattar man att man vet.

Jag och skulle vi sitta vid ett café bord och språka, så kan man rätta sig väldigt fort och förtydliga sig, det vi kan säga på någon minut om man pratar på, kan kanske kräva mer än två A4-ark att skriva, och hoppar någon in i tråden utan att ha läst flera föregående inlägg som inte ovanligt kan vara nödvändigt för att förstå hela sammanhanget, även om det ser ut som att man enbart svarar förgående inlägg, så vet man att det läses av alla andra som deltar vilket inte alltid är problemfritt, man vill inte starta varje inlägg med en ny rubrik eller, ibland kanske man skulle göra det, vanlig är också att andra vill svara än den som inlägget är riktat till, det brukar går bra för det mesta bara man då har ungefär samma tankegångar.

Tiden före all navigerings hjälp, så kunde man få beskrivet hur man skulle köra för att hitta en viss plats, också så svänger du höger vid OK-bensinmacken och direkt vänster förbi en skola som ligger där sedan 2km bla,bla bla. det kunde vara en jäkla konst att förklara en sådan färdväg, själv kanske man tänkte att man kom från andra hållet då ville man svänga höger i stället för vänster osv. att ha fått högsta betyg i Svenska betyder inte att man är en jäkla bra kartläsare eller kan förklara saker på bästa sätt för andra, fast förutsättningarna kan ju vara bra.

Man kunde också använda bilatlasen för att vara lite mindre osäker på vägen

Den fungerade sällan till byvägen 17 i Flen. Den tog dig till Flen, men sedan hade man alltid vägbeskrivning enligt Bengtf. Det var sällan kartorna i telefonkatalogen på mindre orter blev långvariga i telefonkiosker av just den anledningen att man fått en mindre bra vägbeskrivning och var tvungen att lösa uppgiften.

Vi hade en genom år förfinad vägbeskrivning hem till oss från båda hållen man kunde komma till hålan vi bodde i liggandes i en låda i byrån som telefonen stod på.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto