Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mindre

Produkter
(logga in för att koppla)

Michael Johansson

Aktiv medlem
Som göteborgare i förskingringen är jag benägen att hålla med dig under förutsättning att dialekter är tillåtna här.
 
Senast ändrad:

Bengf

Aktiv medlem
Ja när Ranelid pratar så kan man tala om betoning på varje ord, lyssna bara på när han säger ORD, vilka bokstäver som ingår i det O-RR-Det går inte att missa, när smålänningen skall säga FÖRST är R:et borta, men dom stavar nog inte så, kanske går bra för smålänningen med att skriva FÖST.
 

Falumas

Aktiv medlem
Ja när Ranelid pratar så kan man tala om betoning på varje ord, lyssna bara på när han säger ORD, vilka bokstäver som ingår i det O-RR-Det går inte att missa, när smålänningen skall säga FÖRST är R:et borta, men dom stavar nog inte så, kanske går bra för smålänningen med att skriva FÖST.
Smålänningarna firar fösta tosdagen i mass med massipantåta, för att dom har vett nog att var stolta för sina egenheter istället för att skämmas för dom.
 

martley

Aktiv medlem
<utvikning>
Jag minns från min ungdom att det gick en historia om att om en smålänning for ned till Halmstad en lördagskväll för att gå på dans och det kom fram en halmstadsbo och frågade vilket tal som kom efter 39 så fick han passa sig. Själva har hallänningarna ett väldigt eget uttal av talet 40, där varenda konsonant uttalas, "föörrti", och svarade han då "fötti" på frågan så fick han stryk.
</utvikning>
Apropå den fiktiva kommande kameramodellen R1 så begriper jag mig inte på Canons nya modellbeteckningsstrategi, har de slutat med att låta vara "1" vara toppmodellen och sedan höja numren med en faktor 10 vartefter för enklare modeller? De började med "R" enbart och den något enklare "RP". Sen kom just R5 och R6 som jag tycker på många sätt verkar mer avancerade är de första två.
 

PMD

Aktiv medlem
EOS R och EOS RP anspelar på Canons första spegelreflexkameror, Canonflex och Canonflex RP, samt på R-fattningen som objektiven till dessa kameror hade.

Det fanns två till kameror i Canonflexserien: Canonflex R2000 och Canonflex RM.

Detta är en mindre avvikelse från ämnet.
 

Falumas

Aktiv medlem
Det är nog Nikons fel, som började med en numrering som få utanför Nikon förstår i deras Z-serie.

Som TS har jag utryckligen gett tillåtelse till mindre utsvävningar i denna tråden. Så länge något är mindre, så får man nog anse att det är OT (On Topic). :)
 

Bengf

Aktiv medlem
Det är nog Nikons fel, som började med en numrering som få utanför Nikon förstår i deras Z-serie.

Som TS har jag utryckligen gett tillåtelse till mindre utsvävningar i denna tråden. Så länge något är mindre, så får man nog anse att det är OT (On Topic). :)
Oj då. du har bliv
EOS R och EOS RP anspelar på Canons första spegelreflexkameror, Canonflex och Canonflex RP, samt på R-fattningen som objektiven till dessa kameror hade.

Det fanns två till kameror i Canonflexserien: Canonflex R2000 och Canonflex RM.

Detta är en mindre avvikelse från ämnet.
Man har till och med haft D:et före siffrorna för ett bra tag sedan, har du jobbat hos Canon en gång i tiden kan man undra, du vet allt om Canon i minsta detalj.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
bliw med dubbel-v är väl en flytande tvål. Enkel-v är ”mindre” än dubbel-v och passar därför bra i denna tråd.
Men du kan börja att leta på toaletten
 

martley

Aktiv medlem
Ordet mindre används inte alltid strikt matematiskt:
Uttrycket "mindre än 10 grader kallt", stämmer det in på -15° eller -5° ?
Med de kunskaper i matematik jag har kvar sedan skolan jag slutade för länge sen skulle jag välja -15°.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Ordet mindre används inte alltid strikt matematiskt:
Uttrycket "mindre än 10 grader kallt", stämmer det in på -15° eller -5° ?
Med de kunskaper i matematik jag har kvar sedan skolan jag slutade för länge sen skulle jag välja -15°.
Fast hade du haft kvar lite mer kunskaper i svenska (läsförståelse t ex) hade du tänkt att ”mindre än 10” ska läsas ihop och tolkas innan man fortsätter med ”grader kallt”.

(Det blir lättare om man, som Falumas, byter ut ”mindre” mot ”färre”.)
 

Bengf

Aktiv medlem
Jovisst " mindre " blir lite speciellt, ofta syftar det väl tex små bananer att dom är mindre än normalt, mindre behöver hjälpord som en mindre mängd av pixlar, men mycket enklare att skriva färre. banan känns igen så klart, men kan skrivas ihop med helt annan betydelse " Racerbanan "
den kan vara krokig som en banan förstås.

Ordet mål kan plockas in i otaliga versioner, vi svenskar känner dom olika direkt, det ställde till det en del för en arbetskamrat jag hade från Filippinerna.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Fast hade du haft kvar lite mer kunskaper i svenska (läsförståelse t ex) hade du tänkt att ”mindre än 10” ska läsas ihop och tolkas innan man fortsätter med ”grader kallt”.

(Det blir lättare om man, som Falumas, byter ut ”mindre” mot ”färre”.)
Eller så säger man bara "varmare än -10 grader" om man är mån om att inte lämna utrymme för tolkning.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Ordet mindre används inte alltid strikt matematiskt:
Uttrycket "mindre än 10 grader kallt", stämmer det in på -15° eller -5° ?
Med de kunskaper i matematik jag har kvar sedan skolan jag slutade för länge sen skulle jag välja -15°.
Eller ska vi kanske säga mer eller mindre än 263,15 Fahrenheit istället?
 

PMD

Aktiv medlem
Fast hade du haft kvar lite mer kunskaper i svenska (läsförståelse t ex) hade du tänkt att ”mindre än 10” ska läsas ihop och tolkas innan man fortsätter med ”grader kallt”.

(Det blir lättare om man, som Falumas, byter ut ”mindre” mot ”färre”.)
Det beror på vilken prioritet de olika delarna av satsen har. Finns det en klar regel, eller är det mer eller mindre godtyckligt?
 

PMD

Aktiv medlem
Jag retar mig nog mindre på ordet mindre än på uttrycket "dubbelt så lite."
1 x 2 = 2
1 - 2 = -1
Uttrycket "dubbelt så varmt" används också nästa alltid felaktigt. 20°C är inte dubbelt så varmt som 10°C.
293.15°C är dubbelt så varmt som 10°C.

Men det är väl en mindre del av befolkningen som är medveten hur det sambandet ser ut.
 
ANNONS