Annons

Mindre

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
För att inte klampa lättkränkta TS:ar på tårna skapar jag en ny tråd.

Ja fast Canon/Nikon och Sony säljer varianter av kameror med olika pixelmängd, men man fixar Zlatan rätt så bra med 61mp också. Magnus som testar R5 nu skulle inte bli förvånad om Canon kommer med en mera sportinriktad R1, den får nog lite mindre pixlar.
Mindre eller färre?
Denna otroligt vanliga felsägning får precis motsatt betydelse i detta fallet. I Indonesion bor det mindre mäniskor i genomsnitt än i Sverige men dom är betydligt fler.

Förmodligen har denna felsägning blivit så vanlig att mindre numera är ett tvetydigt ord. Så vi får väl snart införa lillare och lillst, så att det går att kommunicera på ett vettigt sätt.
 

PMD

Aktiv medlem
Det har varit ganska vanligt rätt länge. Ofta går det att förstå vad som menas av sammanhanget, men ibland kan det bli tvetydigt. Då måste man fråga skribenten, om man vågar utsätta sig för dennes och andras vrede.
 
Senast ändrad:

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Ibland får man helt enkelt finna sig i att folk säger fel. Man vet precis vad de egentligen menar, men man får spela med istället för att rätta dem på stående fot och framstå som dryg. Det är väl en del av det som kallas social kompetens.
 

Falumas

Aktiv medlem
Men just i detta fallet var det helt omöjligt att veta om det var mindre (storleksmässigt) eller mindre (antalsmässigt). Vilket i sig gjorde att det kunde betyda både färre och fler.

Fel gör väl alla, men i detta fallet kan man ju knappt ens lasta den som skrev det eftersom otydligheten kommer av att språket har blivit fattigare.

På samma sätt som superlativen blivit kraftigt förminskade dom senaste åren.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Fel gör väl alla, men i detta fallet kan man ju knappt ens lasta den som skrev det eftersom otydligheten kommer av att språket har blivit fattigare.
Utan att komma med några avancerade språkliga synpunkter:

"I Indonesion bor det mindre mäniskor i genomsnitt än i Sverige men dom är betydligt fler."

🧐
 

PMD

Aktiv medlem
Ibland får man helt enkelt finna sig i att folk säger fel. Man vet precis vad de egentligen menar, men man får spela med istället för att rätta dem på stående fot och framstå som dryg. Det är väl en del av det som kallas social kompetens.
Ja, av någon märklig anledning blir en del människor sura när man hjälper dem. Jag tycker att det är konstigt.
 

PMD

Aktiv medlem
Utan att komma med några avancerade språkliga synpunkter:

"I Indonesion bor det mindre mäniskor i genomsnitt än i Sverige men dom är betydligt fler."

🧐
Stavfel av den typen är inte riktigt samma sak som att använda fel ord. Förmodligen är Falumas stavfel ett slarvfel, men om han verkligen tror att "människor" stavas "mäniskor" så är han härmed upplyst om att så inte är fallet. (Dito för det felstavade landet).

Ibland skriver jag konstiga saker när fingrarna slår ner på tangenterna fortare än vad tangentbordet hinner med att registrera. Jag har därför lärt mig att korrekturläsa mina texter innan jag klickar på skicka-knappen. Trots det händer det att det blir fel ibland. Jag är då tacksam om någon påpekar det. Helst så snart som möjligt så att jag hinner rätta.
 

Falumas

Aktiv medlem
Utan att komma med några avancerade språkliga synpunkter:

"I Indonesion bor det mindre mäniskor i genomsnitt än i Sverige men dom är betydligt fler."

🧐
Nu har jag nog aldrig varit någon stavningsmästare, men för tillfället blir det mer fel än vanligt då jag ännu inte riktigt vant mig vid mina nya progressiva glasögon. Jädra meck att armarna blir kortare och kortare med åren. Förhoppningsvis vänjer man sig vid dom i alla fall, för dom kostade mer än en Z6:a.

Eftersom jag själv är TS här är det ok med små utsvävningar som bara nästan hör till ämnet i denna tråden.
 

Bengf

Aktiv medlem
Det har varit ganska vanligt rätt länge. Ofta går det att förstå vad som menas av sammanhanget, men ibland kan det bli tvetydigt. Då måste man fråga skribenten, om man vågar utsätta sig för dennes och andras vrede.
I detta fallet var det så klart en fel-skrivning, men samtidigt mycket långsökt att eventuellt kommande R1 som Magnus antyder som special sport action modell skulle få mindre pixlar vilket då skulle tolkas som fler pixlar fast mindre, men vem vet man har en fin 32,5mp sensor till sina APS-C modeller, kanske R1 får den.
 

Bengf

Aktiv medlem
Skall det inte vara "detta fall"? Eller är jag lite väl OT nu?
Tror det går bra att skriva på båda sätten, Fredrik Lindström gav lite utrymme i sina böcker om vårat språk, dialekter kan så klart ställa till det en del också man har olika uttryck som närkretsen är van vid eller staden, byn, eller vad man nu vill säga, man hängde ganska bra med den gode Jerry Willams när han körde i gång med sitt härliga slang, alla fall efter en tid när man blev van. det var inte ovanligt förr när läkare skrev för hand ( utbildade under 7 år )- att det tusan i mig gick inte att läsa orden ens, har alltid undrat varför det där kunde komma sig.
 

Bengf

Aktiv medlem
Tror det går bra att skriva på båda sätten, Fredrik Lindström gav lite utrymme i sina böcker om vårat språk, dialekter kan så klart ställa till det en del också man har olika uttryck som närkretsen är van vid eller staden, byn, eller vad man nu vill säga, man hängde ganska bra med den gode Jerry Willams när han körde i gång med sitt härliga slang, alla fall efter en tid när man blev van. det var inte ovanligt förr när läkare skrev för hand ( utbildade under 7 år )- att det tusan i mig gick inte att läsa orden ens, har alltid undrat varför det där kunde komma sig.

Att skriva fallet går nog att plocka in lite var som helst, en Boktitel tex, fallet med den försvunna kvinnan, eller ett passande " ett fall för Martin Beck " i vart fall så går det nog bra att skriva båda.
 

Falumas

Aktiv medlem
Bara en stilla undran, varför svarar du dig själv istället för att redigera dina inlägg?

Mindre fick dig på fall men inte fallet, om någon frågar mig.
 

Bengf

Aktiv medlem
Sportinriktad kamera eller ej, så vet vi alla åldermän i tråden, att man alltid kunnat ta sportbilder även givetvis med manuell fokus som endast gick att göra förr, lika så går det utmärkt att ta landskaps bilder med en så kallade sportkamera med färre pixlar, finns en klassisk bild från OS-1960 på en bild av en gymnast i fristil som ligger fryst raklång 1 dm från golvet. med dom billiga kompakterna med pytte sensor som i stort hade oändligt skärpedjup kunde man förfokusera på fotbollsmålet ena stolpe eller ribba och trycka av när bollen kom oftast gick det bättre när hörna slogs, bollen kom inte så snabbt, och fler försök fick man.
 

Falumas

Aktiv medlem
Ibland när man läser om hur nya förbättringar och gimmickar marknadsförs är det på snudd till otroligt att det för 2-3år sedan gick att ta bilder överhuvudtaget. Så att det gick för 40 år sedan är ett mindre mirakel.
 

Bengf

Aktiv medlem
Bara en stilla undran, varför svarar du dig själv istället för att redigera dina inlägg?

Mindre fick dig på fall men inte fallet, om någon frågar mig.
Bara en stilla undran, varför svarar du dig själv istället för att redigera dina inlägg?

Mindre fick dig på fall men inte fallet, om någon frågar mig.
Jag svarade Michael, inte mig själv.

Visst var det fel att skriva ordet mindre i just det fallet, ( händelse bakåt )
samtidigt hade vi båda underförstått att kända sportkameror har färre pixlar av nämnda anledningar som redan är utredda, så kanske man kunde ana att felskrivning av ordet mindre givetvis också kunde ha skrivits mindre mängd/antal pixlar, det handlade om en kommande R1 som var huvudtemat och att den då får färre pixlar mera då likt D6/1DX/A9 verkar nog troligt, långsökt med mindre och många pixlar, eller trodde man kanske att det var så att några tolkade det som så att R1 får både små pixlar och lite till antal, vem vet 15 st och hälften så stora som dom R5 har:D
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag svarade Michael, inte mig själv.

Visst var det fel att skriva ordet mindre i just det fallet, ( händelse bakåt )
samtidigt hade vi båda underförstått att kända sportkameror har färre pixlar av nämnda anledningar som redan är utredda, så kanske man kunde ana att felskrivning av ordet mindre givetvis också kunde ha skrivits mindre mängd/antal pixlar, det handlade om en kommande R1 som var huvudtemat och att den då får färre pixlar mera då likt D6/1DX/A9 verkar nog troligt, långsökt med mindre och många pixlar, eller trodde man kanske att det var så att några tolkade det som så att R1 får både små pixlar och lite till antal, vem vet 15 st och hälften så stora som dom R5 har:D
Jag syftade på detta inlägg
1597995572424.png

En sådan kamera kan ju vara bra för sportfotografer utan ackreditering, så kan man placera kameran så att hönsnätet eller vad det nu är som spärrar av inte kommer med på bilden ens med små bländare. :)
 
ANNONS