Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

För lång slutartid AV fotbollsfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

MIa-83

Aktiv medlem
Min Canon 90D "fattar" att det är motiv som rör sig och slutartiden blir ofta alldeles perfekt när jag fotar fotboll i AV-läget, bländarförval. Min Canon 1Dx MK ii gör det inte alls om jag använder det läget. Då blir slutartiderna alldeles för långa och spelarna och bollen blir lite suddiga. Är jag blond eller går det inte alls att få kameran att fatta att slutartiderna borde vara liiiite snabbare i AV-läget? Eller ska jag bara ge upp att använda bländarförval på 1Dx MK ii:an?
 

Erik X

Aktiv medlem
Har du inte råkat välja lägre iso-inställning på din 1Dx? Med samma iso och samma Av så borde du få ungefär samma exponeringstid. Undvik auto-iso, sånt bestämmer man bäst själv :cool:
 

apersson850

Aktiv medlem
Av är ju just bländarförval som du använder.
1DX Mark II tillåter, om man använder Auto ISO, att man anger hur man ska prioritera. Lägre ISO med längre tider eller tvärtom. Du har kanske valt fel.
När det är tiden som är det viktiga är det rimligare att använda tidsförval, för övrigt. Så får bländare, och om den inte räcker till, ISO bli vad de vill.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag kör i M-läge och Auto-ISO när det är fotboll.
Det funkar toppen på min 1-D X.
Alltid största bländare
Riktigt ljusa dagar kör jag på 1/1000 s. ”Vanliga” dagar 1/500. Mörka kvällar på dåligt belysta planer väljer jag 1/250.
Som tumregel.
 

matshonkamaa

Aktiv medlem
Min Canon 90D "fattar" att det är motiv som rör sig och slutartiden blir ofta alldeles perfekt när jag fotar fotboll i AV-läget, bländarförval. Min Canon 1Dx MK ii gör det inte alls om jag använder det läget. Då blir slutartiderna alldeles för långa och spelarna och bollen blir lite suddiga. Är jag blond eller går det inte alls att få kameran att fatta att slutartiderna borde vara liiiite snabbare i AV-läget? Eller ska jag bara ge upp att använda bländarförval på 1Dx MK ii:an?
Om du har ställt in samma bländare, använder samma objektiv och har ställt in samma ISO så borde ju slutartiden bli den samma för de båda kamerorna.

Ge lite mer info vilken bländare du kör, vilken ISO, vilket objektiv och exempel på vilka olika slutartider du får med de två olika kamerorna.

Blir bilderna över/underexponerade på någon av kamerorna? Kanske har du kommit åt exponeringskompensationen på någon kamera?
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Min Canon 90D "fattar" att det är motiv som rör sig och slutartiden blir ofta alldeles perfekt när jag fotar fotboll i AV-läget, bländarförval. Min Canon 1Dx MK ii gör det inte alls om jag använder det läget. Då blir slutartiderna alldeles för långa och spelarna och bollen blir lite suddiga. Är jag blond eller går det inte alls att få kameran att fatta att slutartiderna borde vara liiiite snabbare i AV-läget? Eller ska jag bara ge upp att använda bländarförval på 1Dx MK ii:an?
På 1Dx mkII så går det att ställa in ”längsta” möjliga slutartid i inställningarna någonstans. Kommer inte riktigt ihåg var. Men AV-läge, ”längsta” slutartid på 1/1000s och Auto-ISO är vad jag använde med den kameran för sportfoto i ojämnt ljus. (Är ljuset konstant brukar jag köra helt manuell exponering).
 
Min Canon 90D "fattar" att det är motiv som rör sig och slutartiden blir ofta alldeles perfekt när jag fotar fotboll i AV-läget, bländarförval. Min Canon 1Dx MK ii gör det inte alls om jag använder det läget. Då blir slutartiderna alldeles för långa och spelarna och bollen blir lite suddiga. Är jag blond eller går det inte alls att få kameran att fatta att slutartiderna borde vara liiiite snabbare i AV-läget? Eller ska jag bara ge upp att använda bländarförval på 1Dx MK ii:an?
Jag skulle rekommendera dig att använda Tv-läget istället och eventuellt även köra med Auto-ISO. Det är slutartiden som är viktig när man fångar rörelser. Alternativt köra M-läget och där bestämma slutartid och bländare och sedan välja Auto-ISO. Då får du full kontroll även på bländarvärdet. Att låta kameran bestämma slutartiden är som jag ser det ingen bra lösning när man vill "frysa" rörelser.
 

apersson850

Aktiv medlem
Om det inte är ilsket solljus innebär Tv med Auto ISO oftast full bländare ändå, så länge man väljer slutartider som är intressanta för att frysa rörelser med.
 

HåG

Aktiv medlem
Håller med vad flera föreslår.
Våga prova M läget.
Använd bländare 2,8 eller så nära du kan med ditt objektiv.
Slutartid beror lite på hur bra spelarna är 1/1000 fryser bra seniorer så det utgår jag från men är det dåligt ljus närmar jag mig 1/640.
Kör sedan Auto ISO så får kameran sköta den.
Ta några provbilder då spelarna värmer upp och se om du måste justera slutartiden.
Gör samma i halvtid dels för att kolla att allt funkar och dels för att ljuset ändras om det är kväll.
 

HåG

Aktiv medlem
Du skall ha stor bländare för att du då släpper in mer ljus vilket gör det möjligt att ha kortare slutartider.
Men nästan lika viktigt, du vill att spelaren du tar foto av skall vara i perfekt skärpa och han där bort i publiken som petar sig i näsan skall vara suddig (du vill få bort störande moment och styra betraktaren till dit objekt).
Du skall ha kort slutartid för att frysa rörelser eller för att få lagom rörelseoskärpa.

Jag tycker dessa två är viktigare än att låta kameran bestämma iso. Kör du auto iso så löser kameran det rätt bra men visst kan det bli mycket brus om ISO går för högt.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Jag skulle rekommendera dig att använda Tv-läget istället och eventuellt även köra med Auto-ISO.
Nja, mitt "tips" ovan i den här tråden är baserat på att fotografera fotboll.
Med just 1Dx mkII. Konceptet fungerar även med vissa andra kameror.
(Inklusive Sony A9, där jag använde samma koncept när jag testade den förra året).

Vissa matcher är det riktigt starkt solljus på delar av planen. Och skugga på andra delar av planen.
Kör du med Tv-läget i starkt ljus, så kommer kameran att blända ner objektivet.
Vilket rent generellt är något man inte vill. För att kunna behålla ett kort skärpedjup.
(Sport innebär rent generellt en väldans massa färgstark reklam i bakgrunden.
Vilken tenderar att förstöra bilderna. Där gör ett kort skärpedjup stor skillnad).

Kör du med M och Auto-ISO så finns exakt samma risk som ovan, att kameran bländar ner.

Genom att använda "konceptet" med att ställa in "längsta" möjliga slutartid i kameran.
Bländarprio med "full glugg" och Auto-ISO.
Så får du frysta rörelser, kort skärpedjup (=rena snygga bakgrunder) och lägsta möjliga ISO på de mörkare delarna av planen på en och samma gång.

Bör tilläggas att ovanstående tyvärr inte funkar på alla kameror.
(Ett gäng fotbolls-bilder där jag använt ovanstående "koncept" finns här:
https://blog.jkpg-sports.photo/2018/12/25-images-summarizing-2018-fifa-world.html )
 
Nja, mitt "tips" ovan i den här tråden är baserat på att fotografera fotboll.
Med just 1Dx mkII. Konceptet fungerar även med vissa andra kameror.
(Inklusive Sony A9, där jag använde samma koncept när jag testade den förra året).
Jag köper resonemanget. För egen del kör jag manuellt med Auto-ISO alternativt helt manuellt, just med tanke på det du skriver om skiftningar på planen eller den arena man fotar på.

Eftersom frågeställaren inte verkar vara bekväm med M-läget föreslog jag en kompromiss som åtminstone inte gör att kameran väljer för lång slutartid.
 

HåG

Aktiv medlem
Genom att använda "konceptet" med att ställa in "längsta" möjliga slutartid i kameran.
Bländarprio med "full glugg" och Auto-ISO.
Så får du frysta rörelser, kort skärpedjup (=rena snygga bakgrunder) och lägsta möjliga ISO på de mörkare delarna av planen på en och samma gång.
Detta var nytt för mig.
Så har jag inte tänkt förut men det är ju en bra idé om man har en kamera som klarar det.
En bra dag är när man lär sig något nytt.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]
Kör du med M och Auto-ISO så finns exakt samma risk som ovan, att kameran bländar ner.

[...]
Hur kan kameran få för sig att blända ner om jag kör med M? Är det något specifikt för mark II?

Med min mk I överexponeras bilden om det är för ljust med vald tid och bländare när auto-ISO går i ”botten”.
 
Senast ändrad:

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Hur kan kameran få för sig att blända ner om jag kör med M? Är det något specifikt för mark II?

Med min mk I överexponeras bilden om det är för ljust med vald tid och bländare när auto-ISO går i ”botten”.
Beror delvis på kamera. Och delvis på inställningar.
Men om du har en slutartid på 1/1000 och bländare f/2,8 så blir det ju ofta överexponerat i starkt ljus. Vissa kameror hanterar det genom att blända ner för att få till en korrekt exponering.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Beror delvis på kamera. Och delvis på inställningar.
Men om du har en slutartid på 1/1000 och bländare f/2,8 så blir det ju ofta överexponerat i starkt ljus. Vissa kameror hanterar det genom att blända ner för att få till en korrekt exponering.
Ja, precis. Min 1DX bländar inte ner när jag kör M och auto-ISO. Jag får hålla koll på mätarutslaget och sätta en tid som ger marginal för ”ljustopparna” så att jag slipper överexponering. Och omvänt när det är mörkt.

Men jag har inte pysslat med alla möjliga inställningar i menyerna. Det kanske finns några för mig okända, och ointressanta finesser. Jag är nöjd med just det beteendet.
 

apersson850

Aktiv medlem
Inte ens med M för slutartid och bländare kombinerat med auto-ISO?
Nej, inte ens då. Vill du ha någon sorts automatik på tid och/eller bländare får du välja P, Tv eller Av. Kör du med M och hamnar utanför området som du tillåter för Auto ISO, då får du under- eller överexponering, beroende på vilket håll det gått utanför.
Det spelar ingen roll om du använder säkerhetsförskjutning för ISO heller, för den är tänkt att använda ISO som en parameter att knuffa på om du ställt in ISO manuellt, och får fel exponering.
 
ANNONS