Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför har analog fotografi blivit så populär bland unga?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johanaxe66

Medlem
Det verkar ju även finnas en plötsligt ökande marknad för den gamla Polaroid-kameran. Min egen dotter (17 år) köpte tex en sådan för knappt ett år sedan med det starka argumentet "bilderna blir ju såå coola!". Dvs ganska undermåligt exponerade, med dåliga färger och fix-fokus som inte riktigt fixar skärpan heller. Måste dock erkänna att jag förstår lite vad hon menar när jag betraktar de bilder hon tar.
 

apersson850

Aktiv medlem
Det här med att fotografera med film (det är ingen analog elektronik som lagrar bilden, det är kemi) är ungefär som med klädmodet. Det må vara hur dumt som helst, men är det inne så är det rätt.

Människan vill bedragas.
 

martley

Aktiv medlem
Jag håller med om att "analog" i motsats till digital kamera inte är en bra beteckning även om filmkamera inte är bra heller eftersom den beteckningen redan är upptagen för upptagning av rörliga bilder. Även en digitalkamera är analog ända fram till bildsensorn.

Annars är det väl lite den där hipstermentaliteten att man ska gå tillbaka till det basala, och äta veganskt och baka eget surdegsbröd och förvara surdegen i en liten låda. Och börja cykla för att spara miljön. Sen att man inte orkar cykla utan använder en elcykel vars lithuim-batteriers framställning och uppladdning med el från ett tyskt kolkraftverk påverkar miljön otroligt mycket glömmer man att nämna.
 

jerrysoderberg

Aktiv medlem
Varför har analog fotografi blivit så populär.......
Det är med en viss njutning jag läser att vissa måste kalla det hippt, hipster ,surdeg, cyklist eller påstå att analogfoto är fel beteckning påt. Gu va ja älskar er, ni är så konstruktiva och positiva... Det var ju precis det som TS ville veta.
För mig är analog-film-foto ett alternativ till sensorbaserad IQ-foto.//Kram
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Den faktiska skillnaden i teknik är väl att den galna tidens kameror lagrade ”korn”, medan den nya lagrar ”bildelement”.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Den faktiska skillnaden i teknik är väl att den galna tidens kameror lagrade ”korn”, medan den nya lagrar ”bildelement”.
Analogt består av svarta korn av större eller mindre storlek. De blir ju också en sorts digital Svart eller vit punkt. De motsvarar nollor och ettor i den digitala världen. Det är väl metoden att lagra informationen som är skillnaden.
 

Maxpow

Medlem
Om något är gratis (digitala bilder) så har de inget värde. Om något kostar pengar (analoga bilder) så är det värda något. 1000 gratisbilder som du aldrig tittar på, för de är för mycket att gå igenom eller 24 bilder bilder för ≈200:- som du uppskattar just för att du tänkte lite extra och BARA fotograferade det du verkligen ville ha på bild.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag håller med om att "analog" i motsats till digital kamera inte är en bra beteckning även om filmkamera inte är bra heller eftersom den beteckningen redan är upptagen för upptagning av rörliga bilder. Även en digitalkamera är analog ända fram till bildsensorn.
Även bildsensorn är delvis analog (och innan den finns det väl ingen elektronik för bildgenererandet? Bara optik). A/D-omvandlingen sker efter ljusinsamlingen.

F.ö. tycker jag att termen "filmkamera" kan få byta betydelse till "en kamera som använder film". Det är ju inte direkt ovanligt att ord byter betydelse och det går snabbare och snabbare.
 
Senast ändrad:

esbtse

Aktiv medlem
Analog fotografi är ett hantverk. Det är ju inte bara att ta en bild. Man behöver använda sig av Zon-systemet och ljusmätare och helst storformats kameror för att få en upplösning i bilden som motsvarar eller överskrider digitala kameror.

Är du kunnig i Ädelförfarandet också så kan du använda dig av olika metoder som gummitryk, Toning osv. Du blanda vätskor själv från olika kemikalier samt kan ta fram förstoringar i begränsat antal som kommer kunna säljas till ett högt pris. Speciellt om du därefter förstör negativet och numrerar kopiorna.

Tyvärr inget för de som bor i små ettor utan det kräver utrymme för pressar och torkar samt att förvara giftiga kemikalier.

Jag tillbringade för mycket tid i mörkrum under min utbildning för att vara nyttigt. Tyckte mycket om Ilford Galleri multigrade kartong och använde mig av 4"*5" Kodak Technical Pan film om jag mins rätt.
 
Senast ändrad:

MrKarisma

Aktiv medlem
Jag tror att för många unga så är tanken på att kunna ta en bild var du än är på jordklotet utan att behöva ladda ett endaste jävla batteri är otroligt fascinerande och ger en otrolig frihetskänsla. Fan, nu blir jag sugen igen 🙃😀
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag tror att för många unga så är tanken på att kunna ta en bild var du än är på jordklotet utan att behöva ladda ett endaste jävla batteri är otroligt fascinerande och ger en otrolig frihetskänsla. Fan, nu blir jag sugen igen 🙃😀
Batterifritt är framtidens lov!
Inte ens ljusmätaren i min gamla Zeiss Ikon Contessa gick på batterier. Det var någon sorts magi. Men tyvärr har magin tagit slut och ljusmätaren slutat fungera. Med lite erfarenhet kan man såklart klara sig utan ljusmätare under en jorden-runt-resa. Och så skickar vi hem bilder med hjälp av röksignaler 🤓
 

jerrysoderberg

Aktiv medlem
Hos unga finns ingen nostalgi för det analoga. Ändå säljer vinylskivor mer än CD i år. Det är vanligt att unga bär armbandsur. Många raljerande om dessa företeelser. Det känns bra att fotoaffärer för film öppnar och att några från förr finns kvar. Snart är analogt en utbredd hobby igen. Trots olyckskorpar som begravt det för länge sedan. Ack så fel de fick...
 

lovebrundin

Ny medlem
Jag är 18 år gammal nu och fotar endast analogt, både småbild och mf. Utom för jobb när kunden vill ha billigare digitala filer.
Jag gör det för jag älskar att jobba i mörkrummet och jag tycker att s/v blir så otroligt mycket snyggare. Jag får ju också högre upplösning med min mellanformatare än jag får med min sony a7.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Hos unga finns ingen nostalgi för det analoga. Ändå säljer vinylskivor mer än CD i år. Det är vanligt att unga bär armbandsur. Många raljerande om dessa företeelser. Det känns bra att fotoaffärer för film öppnar och att några från förr finns kvar. Snart är analogt en utbredd hobby igen. Trots olyckskorpar som begravt det för länge sedan. Ack så fel de fick...
Mmmm, vi får väl se om några tiotal år!
Jag har gjort motsatt resa. Längtade efter ett eget mörkrum och byggde en förstoringsapparat som fungerade rätt bra. Men, det blev aldrig något mörkrum utan diafoto i stället. När digitala kameror kom där det gick att redigera bilderna efteråt kändes det som ett digitalt mörkrum. Äntligen!! Härligt! Saknar inte ett svartvitt mörkrum längre.
 

jerrysoderberg

Aktiv medlem
Mmmm, vi får väl se om några tiotal år!
Jag har gjort motsatt resa. Längtade efter ett eget mörkrum och byggde en förstoringsapparat som fungerade rätt bra. Men, det blev aldrig något mörkrum utan diafoto i stället. När digitala kameror kom där det gick att redigera bilderna efteråt kändes det som ett digitalt mörkrum. Äntligen!! Härligt! Saknar inte ett svartvitt mörkrum längre.
Då ä ja dö. Då blir dä aktjon på bröten//kram
 

PMD

Aktiv medlem
Batterifritt är framtidens lov!
Inte ens ljusmätaren i min gamla Zeiss Ikon Contessa gick på batterier. Det var någon sorts magi. Men tyvärr har magin tagit slut och ljusmätaren slutat fungera.
Ljusmätaren i en Contessa drivs av fotoner, men det är inte fotonerna som har tagit slut utan det är de små tomtarna som räknar fotoner som har flyttat.
Med lite erfarenhet kan man såklart klara sig utan ljusmätare under en jorden-runt-resa.
Erfarenhet och kunskap. Ju högre höjd man befinner sig på desto mer UV-strålning får man, t.ex.
Och så skickar vi hem bilder med hjälp av röksignaler 🤓
Det verkar vara lite osäkert. Man måste ha väldigt många paritetsbitar för att få en säker sändning.
Nej, bilderna skickar vi hem med närmaste cykelbud, precis som Niépce hade tänkt sig.
 

esbtse

Aktiv medlem
Ljusmätaren i en Contessa drivs av fotoner, men det är inte fotonerna som har tagit slut utan det är de små tomtarna som räknar fotoner som har flyttat.

Erfarenhet och kunskap. Ju högre höjd man befinner sig på desto mer UV-strålning får man, t.ex.

Det verkar vara lite osäkert. Man måste ha väldigt många paritetsbitar för att få en säker sändning.
Nej, bilderna skickar vi hem med närmaste cykelbud, precis som Niépce hade tänkt sig.
Använd modern teknik som heliograf
 
ANNONS